Gå til innhold

Zyprexa ved behov-NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det var jeg som skreiv om mine paranoide tanker/følelser og mistenksomhet for ei bitte lita stund siden.

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/402841-psykosesymptomer-nhd/

Jeg prøvde Zyprexa to dager, det hjalp veldig. Så dumme meg prøvde noen dager uten og ble minst like dårlig.

Snakka med en psykiater per mail(jeg har en bp-diagnose, men ikke psykolog eller psykiater, har en psykiatrisk sykepleier)Har snakka ansikt til ansikt med denne psykiateren noen få ganger..

Denne psykiateren skreiv at jeg kunne ta Zyprexa en uke og se om det hjalp, noe det gjør.

Burde jeg slutte med Zyprexa etter denne uka, eller burde jeg stå på den lenger?

Også lurer jeg på:

Når det står på som verst...kan jeg ta Zyprexaen tidligere den dagen, eller må jeg vente på kveldsdosen før jeg tar den...har det mye å si?

Jeg har tatt den i 15-16tida noen dager, når det har stått på som verst.

Jeg blir ikke trøtt av den, ikke når det er virkelig galt i huet mitt.

Jeg gruer meg til å kutte den ut igjen, men jeg står på så veldig mange medisiner nå...

Jeg trur jeg kan kutte ut Fluanxol(og Seroquel?) om jeg får stå fast på Zyprexa. Men Seroquel er vel stemningsstabiliserende også, så kanskje dumt å kutte ut den...

Uansett: Kan jeg ta Zyprexa tidligere de dagene det er virkelig ille?

Burde jeg kutte de andre medisinene?

Cipralex 20mg

Fluanxol 2mg+1mg

Lamictal 150mg+150mg

Levaxin 125µg

Seroquel 200mg+600mg

Wellbutrin 300mg

Eneste dumme er at jeg går opp i vekt av Zyprexaen da.og jeg er allerede veldig overvektig..

Fører nå kostdagbok, skriver hva jeg spiser, men teller ikke kalorier. Det er sånt man kan tenke på etterhvert som en leser den. Jeg vet ikke hva èn skive ost tilsvarer i kalorier feks...

Endret av Psykojenta
Skrevet

zyprexa virker stemningsstabiliserende, jeg hadde vært i full jobb og helt frisk om jeg kunne brukt den (kan ikke pga vektøkning)

Skrevet

Jeg får vektøkning på den jeg og, men jeg må velge et av to onder...

Jeg er veldig overvektig nå, det var grunnen til at jeg slutta i utgangspunktet, men nå ser jeg at det er den som tar "alle" problemene mine med psykosesymptomene

Så da blir det vel ernæringsfysiolog tenker jeg. Har en spiseforstyrrelse oppi dette som gjør at kalorier holder seg i kroppen, siden den aldri vet når den får mat og ikke..spinker og sparer, sånn i tilfelle liksom..

Skrevet

Vet av en dame som er veldig tynn og bruker zyprexas, hun har kuttet ut alt av sukker.

Skrevet

Ja, det er sikkert endel av dem også, skulle ønske jeg var det...

Men virker til at jeg får endel vann i kroppen av dem...

Vet ikke om det er tilfelle da..

gått opp i vekt, men synes ikke at jeg spiser mer enn før...Siden jeg fører kostdagbok ser jeg at det faktisk er sant..

Men men..Det står også i pakningsvedlegget på Zyprexa står vektøkning som egen bivirkning, i tillegg til økt apetitt.

...Stoffskifte/ernæring: Vektøkning, forhøyede triglyseridnivåer, økt appetitt....

Trur ikke jeg tolker dette feil...

Håper psykiater tar seg tid til å svare på om jeg kan trikse sånn med Zyprexaen eller om jeg MÅ ta den på kvelden..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slik du beskriver det, ville jeg forsøkt med en fast, liten dose Zyprexa. Sannsynligvis kan du da kutte ut Fluanxol og evt også etter hvert Seroquel.

Om du av og til tar Zyprexa litt tidligere på dagen har ingenting å si.

Skrevet

Ok, jeg har bare 10mg tabletter her - står egentlig ikke på medisinen, men fikk lov til å prøve de denne uka siden jeg hadde noen liggende. Og de funker kjempefint!! :D

Ok, da gjør jeg som jeg har gjort til nå !

Tusen takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...