AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er enig i at Gratulerer med dagen er upassende når personen er død, men jeg ser ikke noe galt i å ha en minneside om de som er døde i mange år. Familie i et annet land enn Norge står for minnekonsert på fødselsdagen til den avdøde og alle musikerne gir sitt bidrag. Dette er blitt tradisjon og mange kjente musikere stiller opp. Pengene blir gitt til veldedighetsformål og samtidig med minnekonserten minnes alle trafikkofre og kjørevett blir diskutert i media. Jeg ser ikke noe galt i dette, men jeg liker ikke når noen skriver gratulerer med dagen på bursdagen. Anonymous poster hash: 87a11...bfc 0 Siter
laban Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 Ikke FB-siden, men det som skrives. Om du ser hva TS skriver, skrives det ikke "I dag ville du vært 12 år - savner deg". Det skrives "Gratulerer med dagen" og "God påske" som om vedkommende var i live. En av de psykologiske hensiktene med begravelse er å stadfeste slik at det går opp for alle at vedkommende er død. Det der kan faktisk være "bare" en forskjell mellom måten gamliser (som du og jeg) og yngre årganger uttrykker seg på. For noen kan det være naturlig å skrive "gratulerer med dagen" uten at de dermed mener noe annet enn "tankene går til deg i dag som du ville fylt X år". Jeg ville ikke dømt en person ut fra formuleringen "god jul" mer enn ut fra et lys på graven julaften, selv om jeg selv ville skrevet "savnet er ekstra tungt i julen" eller noe sånt. Jeg er fullstendig enig i at det ikke er sunt å dekke på til avdøde personer, gjøre rommet deres til en minnehall etc. Men jeg tror ikke disse formuleringene nødvendigvis er noe bevis på at man ikke kommer seg videre. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 @laban: Du har et poeng. Jeg er også enig med frosken i at en må se dette i en større sammenheng. Det er bruken av FB-siden og familiens fungering forøvrig som er det avgjørende. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 (endret) Nhd: synes du ikke dette kan være en fin måte for familien å bære sorgen på også? Spesielt når noen har mistet et barn, tenker jeg på da.. Jeg følger selv en familie som mistet sitt barn på fb der de skriver "idag skulle du vært 11 år" og slike ting. Dette er for øvrig en familie som lever et normalt liv med jobb og fritidsaktiviteter, så sånn sett er det vel ikke usunt for akkurat dem.. Men jeg tenker generelt.. Endret 5. januar 2015 av hww 0 Siter
Gjest Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 Hvorfor er dette "verre" enn å ha et gravsted man går til? Anonymous poster hash: 7b214...d17 Lurer på det samme 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.