Gå til innhold

Nok et år med endeløse tomme dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hva gjør man når man er sykmeldt/går på AAP, og har ingenting å fylle dagene med? Har ingen venner, ingen bekjente og intet kontaktnett. Sliter med angst, og gjør alt for å unngå folk, selv det å møte naboen ute og måtte si "hei". Har ingen interesser som gir glede lenger. 

Trodde etter å ha betalt skatt i alle år at man skulle få hjelp når man trengte det. Men slik er det åpenbart ikke. Er alt håp ut? Eller er det bare "å ta seg sammen"?

Anonymous poster hash: 23534...132
motorPrøysen
Skrevet

Hva slags hjelp mottar du/har du mottatt og hva slags hjelp ønsker du?

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man når man er sykmeldt/går på AAP, og har ingenting å fylle dagene med? Har ingen venner, ingen bekjente og intet kontaktnett. Sliter med angst, og gjør alt for å unngå folk, selv det å møte naboen ute og måtte si "hei". Har ingen interesser som gir glede lenger. 

Trodde etter å ha betalt skatt i alle år at man skulle få hjelp når man trengte det. Men slik er det åpenbart ikke. Er alt håp ut? Eller er det bare "å ta seg sammen"?

Finnes det hjelp da? (Antar du er aspergers?)

Dersom det ikke finnes hjelp så kan vi jo alltids håpe på medisinske fremskritt i fremtiden, det går jo alltids forover

Anonymous poster hash: f2247...a77

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hjelp mottar du/har du mottatt 

Piller (brukt AD i 11-12 år).

og hva slags hjelp ønsker du?

Jeg vet ikke. Tror ikke det finnes effektiv hjelp. Og det gjør det jo bare mer deprimerende.

Skrevet

Ingenting kommer til å bli bedre så lenge du er passiv.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det hjelp da? (Antar du er aspergers?)

Dersom det ikke finnes hjelp så kan vi jo alltids håpe på medisinske fremskritt i fremtiden, det går jo alltids forover

Anonymous poster hash: f2247...a77

hvorfor tror du det? alle har deprimerte har da ikke as

Anonymous poster hash: 848bf...326

Skrevet

Har du overhodet ingenting du kunne hatt lyst til å lært deg, eller prøvd ? Hvis du har hatt interesser før så kan du jo prøve å fortsette med det. Kanskje kommer lysten tilbake etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting kommer til å bli bedre så lenge du er passiv.

Hva vet du om at jeg har vært "passiv"?

Jeg har ikke krefter til å kjempe alene lenger. Og hjelp fra det offentlige helsesystemet får man ikke. Hva pokker er det man har betalt skatt for? Lurer på om det hadde vært bedre med et privat helsevesen, så kunne man valgt å bruke penger på en god privat helseforsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Har du overhodet ingenting du kunne hatt lyst til å lært deg, eller prøvd ? 

Nei.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva vet du om at jeg har vært "passiv"?

Jeg har ikke krefter til å kjempe alene lenger. Og hjelp fra det offentlige helsesystemet får man ikke. Hva pokker er det man har betalt skatt for? Lurer på om det hadde vært bedre med et privat helsevesen, så kunne man valgt å bruke penger på en god privat helseforsikring.

Med en så passiv og ansvarsfraskrivende innstilling ville heller ikke private helsetjenester kunne hjelpe deg.

Du må i det minste kunne ha noen tanker om hva som kunne hjelpe deg.

Skrevet

Jeg fikk lyst til å nevne to ting.

1) Livet er akkurat så rikt eller fattig som man gjør det til selv. Hvis man, satt på spissen, bruker 80 år av livet til å vente på å dø (enten i form av frykt eller ønske) - så blir livet ganske tomt.

2) Det virker som du er en slave av angsten din og gjør akkurat som angsten befaler deg. Slutt med det! Gå ut, drikk kaffe, gå i parken, se på folk, se på klær, drikk en pils, meld deg på sosiale ting, gå på kino, ta kontakt med gamle bekjente, spis god mat, GJØR noe, selv om angsten krever at du lar være. Hva så om du får angst? Drit i angsten. Jeg hadde et tilbakefall i angsten min hvor jeg var redd for det meste. Jeg endte opp med å gi faen. Og det hjalp.

Skrevet

Piller (brukt AD i 11-12 år).

Jeg vet ikke. Tror ikke det finnes effektiv hjelp. Og det gjør det jo bare mer deprimerende.

Får du ikke noen annen behandling - samtaler med psykolog f.eks? 

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke noen annen behandling - samtaler med psykolog f.eks? 

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lyst til å nevne to ting.

1) Livet er akkurat så rikt eller fattig som man gjør det til selv. Hvis man, satt på spissen, bruker 80 år av livet til å vente på å dø (enten i form av frykt eller ønske) - så blir livet ganske tomt.

2) Det virker som du er en slave av angsten din og gjør akkurat som angsten befaler deg. Slutt med det! Gå ut, drikk kaffe, gå i parken, se på folk, se på klær, drikk en pils, meld deg på sosiale ting, gå på kino, ta kontakt med gamle bekjente, spis god mat, GJØR noe, selv om angsten krever at du lar være. Hva så om du får angst? Drit i angsten. Jeg hadde et tilbakefall i angsten min hvor jeg var redd for det meste. Jeg endte opp med å gi faen. Og det hjalp.

Takk, har prøvd det og det blir jeg bare værre av. Blir fysisk syk av angst og stress (føles som en kombinasjuon av omgangssyke og influensa).

AnonymBruker
Skrevet

Med en så passiv og ansvarsfraskrivende innstilling ville heller ikke private helsetjenester kunne hjelpe deg.

Du må i det minste kunne ha noen tanker om hva som kunne hjelpe deg.

Det var derfor jeg gikk til fastlegen og krevde utredning. Og konklusjonen på den var "dette finnes det ingen behandling for" og det anbefales uføre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...