Gå til innhold

NAV: Dumskapens system

Anbefalte innlegg

Heidi Follett tar et oppgjør med NAV-systemet hun selv jobber i. – Det er viktig for meg å få frem at det ikke er så fantastisk for oss som jobber i systemet, sier vinneren av NRK Ytrings kronikkonkurranse.

Ledelsen i NAV avviser selvfølgelig all kritikk. Tjenestedirektør Gudbjørgsrud i Arbeids og velferdsdirektoratet peker på at brukerne blir stadig mer fornøyde...

I kronikken beskriver Heidi Follett hvordan det er å jobbe innenfor et system som mange møter med skepsis og mistroiskhet. 31-åringen forteller om feil, byråkrati, brutt taushetsplikt, fryktkultur og smisking innenfor NAV-systemet.

"Jeg har passivt sett hvordan dine stønader blir trukket tilbake på diffust grunnlag. Uforståelige og urimelige krav og regler blir tredd nedover hodet ditt. Jeg har vært med på det."

"Masseproduksjonen av dokumenter holder ryggen min fri. Systemet kjemper innbitt for å dokumentere sin uskyld. Vi har gjort det vi skal – du kan ikke ta oss på noe! Men vi tar gjerne et møte om deg uten at du vet det. Der kan du få skylden for relasjonsbrudd med oss eller andre du er forpliktet til å ha kontakt med. Systemet går fri, og du sitter igjen med svarteper."

"Jeg bruker mer tid på vårt «kvalitetssikringssystem» enn på deg – og min egen faglige utvikling. Vi måles primært på om dokumenter er levert innen fristen, og hvor lang tid vi bruker på å erstatte deg med nestemann på lista. Hva som foregår når du og jeg møtes, er sekundært. Det er noe vi kan drøfte hvis vi får tid. En annen gang. Kanskje."

"Vi gjør ikke det som tjener deg. Istedenfor trykker vi på deg en løsning for å nå et måltall. Folk skal i arbeid. Du er saldo inn/saldo ut for oss."

"Når du som nyansatt spaserer inn i en halvkommunal bedrift, kan du lukte det: den klamme eimen av fryktkultur. Her kan du ikke være deg sjøl. Bare de tøffeste/dummeste trynene melder fra om Systemets urettferdighet. Det er ikke særlig karrierefremmende. Når stemmene telles opp, står du som oftest alene igjen.

Logring og smisking er en del av blodomløpet. Eliteklikkens lever i sin egen bisarre verden og rekrutterer hverandre til stadig nye stillinger. Det stilles ingen spørsmål ved den overbetalte toppledelsens evne til å forvalte sitt samfunnsansvar."

"Det er ingen helhetlig tanke bak Dumskapens System. Resultatet er et lappeteppe av tjenester for deg og meg."

Anonymous poster hash: 63d9f...df4
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403350-nav-dumskapens-system/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overrasker ikke.

Tjenestedirektør Gudbjørgsrud i Arbeids og velferdsdirektoratet:

Mer fornøyde brukere? Skulle likt å se hvordan de spørsmålene var utformet, og om undersøkelsen var tilstrekkelig anonymisert.

Som om den undersøkelsen frikjenner ham. Irriterende skikkelse som ikke tar brukerne på alvor.

Anonymous poster hash: 39f86...0a4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...