Gå til innhold

13 åringer og narkotika

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Hasj og marihuana er på fremgang i oslo vest.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-det-er-blitt-mer-vanlig-1.11102694

Stadig flere unge på vestkanten i Oslo bruker hasj og marihuana. Og det har blitt helt vanlig på fest.

– Det er veldig få som vegrer seg lenger. Vi er inne i alt fra fester til andre sammenkomster der alle som er til stede har røyka, sier Hanne Persson, politioverbetjent ved Majorstuen politistasjon.

Politiet på Majorstua har de siste årene sett at ungdommen på vestkanten er mer positive til bruk av alkohol og narkotika enn på østkanten. Det er langt mer akseptert nå enn før å bruke hasj.

Anonymous poster hash: 05169...155

Kanskje politiet på Majorstuen har det inntrykket, eller kanskje rusmiddelet hasj er på fremgang, men den store trenden i Norge er at ungdom ruser seg mindre:

http://www.vl.no/mobile/samfunn/ungdom-leder-an-i-antirus-trend-1.86032?ref=0x4abd754b4a9f154fd468d65c6a0538b5fefc68c3070dd45c693a146fde6b1358

Fortsetter under...

Hva legger du i "skal lykkes"?

Det er jeg også interessert i å få høre. :) Jeg håper for mine barn at de får den utdanningen de ønsker, en jobb de trives i og som gir dem en grei økonomi, et trygt bosted og - om de ønsker det - en partner som er snill med dem. :) At de får beholde både fysisk og psykisk helse også selvfølgelig, det er jo det viktigste.

Kanskje politiet på Majorstuen har det inntrykket, eller kanskje rusmiddelet hasj er på fremgang, men den store trenden i Norge er at ungdom ruser seg mindre:

http://www.vl.no/mobile/samfunn/ungdom-leder-an-i-antirus-trend-1.86032?ref=0x4abd754b4a9f154fd468d65c6a0538b5fefc68c3070dd45c693a146fde6b1358

Jeg får ikke helt de tallene til å stemme. Jeg husker at det var en diskusjon den gangen jeg studerte fordi mediene slo stort opp at "Hele 5% av de unge har prøvd narkotika", og jeg husker at det da var snakk om hasj. Jeg husker vi diskuterte det som "typisk" at det ikke ble skrevet "Hele 95% av de unge har aldri prøvd hasj". 

Det er jeg også interessert i å få høre. :) Jeg håper for mine barn at de får den utdanningen de ønsker, en jobb de trives i og som gir dem en grei økonomi, et trygt bosted og - om de ønsker det - en partner som er snill med dem. :) At de får beholde både fysisk og psykisk helse også selvfølgelig, det er jo det viktigste.

Tror du Madelenemie ønsker noe annet ettersom du er så spent på svaret? Tror du ikke alle gode og kjærlige foreldre ønsker det samme for sine barn, også MM? Det eneste som er ulikt er vel det med å "beholde sin psykiske helse" siden du jo vet at flere av ungene hennes har asberger, og dette skal de altså leve med. 

Huff, får en følelse av at dere venter på at MM skal svare  at det å lykkes innebærer "å få gode resultat på skolen, en god økonomi" eller andre målbare ting, slik at dere kan si at livskvalitet er så himla mye virktigere for et menneske... Håper jeg tar feil, og det er ikke spesielt rettet mot deg, men syns jeg ser dette fenomenet litt for ofte (spes i MMs tråder) og det er derfor jeg spør...

Det er det jeg håper for mine også :)

Det ser positivt ut, de er stødige unger, selv den ene som er svært syk, men særinteressen er en faktor som virker slik at hun ikke blir deprimert, hun har fått dyrke dette til en slik grad at hun nå får mange stipender, :-) (men hardt arbeide nedlegger hun) og selvsagt har vi har det bra sammen barn og foreldre. Det blir jo en positiv flyt, om man kan si det sånn, når man følger opp barna sine og barna ser at foreldrene jobber og står på for dem. Vi må nok jobbe litt hardere i blant, da er det godt man elsker hverandre sånn at man ikke kjenner hvor sliten man tidvis er:-)

Hva legger du i "skal lykkes"?

Mest legger jeg i det å være trygg og lykkelig og fornøyd.

En del faktorer er som regel forutsetninger for dette, slik som utdanning, jobb, sted å bo, ok økonomi, livsledsager og for de fleste også barn OG et eller flere dyr ;)  Samt ok helse, men noe vil man alltid måtte streve med uansett hvem man er.

Annonse

Tror du Madelenemie ønsker noe annet ettersom du er så spent på svaret? Tror du ikke alle gode og kjærlige foreldre ønsker det samme for sine barn, også MM? Det eneste som er ulikt er vel det med å "beholde sin psykiske helse" siden du jo vet at flere av ungene hennes har asberger, og dette skal de altså leve med. 

Jeg mente ikke være skadefro om det er det du mener? Jeg var bare nysgjerrig på hva en med asperger mener er et godt liv fremfor en som ikke har det, om hun hadde andre tanker om det enn meg. Det med psykisk helse hadde jeg ikke tenkt på i forhold til MM engang da jeg skrev dette.

Og heldigvis har hun tolket meg rett og føler det samme når det gjelder sine ungers fremtid som jeg gjør for mine. :)

Jeg mente ikke være skadefro om det er det du mener? Jeg var bare nysgjerrig på hva en med asperger mener er et godt liv fremfor en som ikke har det, om hun hadde andre tanker om det enn meg. Det med psykisk helse hadde jeg ikke tenkt på i forhold til MM engang da jeg skrev dette.

Og heldigvis har hun tolket meg rett og føler det samme når det gjelder sine ungers fremtid som jeg gjør for mine. :)

Ja i bunn og grunn handler dette mer om verdier, personlighet osv...

enn asperger eller ikke:-)

Men vi fokuserer nok mye på skole, for vi må utnytte interesser og faglig dyktighet, men skole er jo også en god måte å lære andre viktige faktorer i livet på, slikt som:

Gjøre lekser når man er sliten og ikke vil, (skjønt i blant går skolen for langt), lære seg håndtere om en blir urettferdig behandlet, lære å få kritikk og ros,  lære seg å vente, kjede seg og likevel måtte fortsette, mestre å jobbe under press, ha daglig rutine, bli selvstendig, forholde seg til tider og tidsfrister altså bli et hardtarbeidende menneske. Forhåpentligvis med god støtte og drahjelp fra hjemmet.

Det er mye lettere å lykkes når man kommer fra et trygt hjem, det er noe alle kan velge å gi sine barn, likevel fins det foreldre som prioriterer sine egne behov foran barna, slike barn strever, enten de er friske eller funksjonshemmede i utgangspunktet.

Bra :) men neste gang kan du kanskje heller spørre henne direkte om du lurer, istedefor å kommentere Slabbedasks eller andres kommentarer, for det fikk iallefall meg til å tenke at din kommentar av S's kommentar ikke handlet om oppriktig interesse... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...