Gå til innhold

Aldri hatt vannkopper..

Anbefalte innlegg

Er det dumt?

Jeg gikk selv i barnehage i flere år når jeg var liten..Jeg jobbet til og med i praksis i barnehage i et halvt år to ganger i uka for noen år siden , fikk forsatt ikke vannkopper. Er det mulig være imun mot det?

Er rart jeg ikke har fått det..

Vet det ikke er psykiatri, men ja..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403441-aldri-hatt-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen som får det så lett at det nesten ikke merkes - bare en håndfull blemmer liksom. Men noen får det jo aldri, du er kanskje en av dem. :) Jeg ble stadig sendt på besøk hos venninner med kusma for å bli ferdig med det, fikk det aldri.

Endret av Lillemus

Det hender jo at man unngår smitten som barn, selv om sykdommen "går" i nærmiljøet.  Jeg husker en av lærerne mine på ungdomsskolen fikk vannkopper først da hans egne barn fikk det.  Han, som ellers aldri var på kurs eller var fraværende av andre årsaker, ble ordentlig syk og var borte i to uker, mens vi bare hadde tilfeldige vikarer og gode dager.  Men han var mager og fremdeles preget av utslettet da han kom tilbake, så vi syntes nesten litt synd på ham.  Men bare nesten, han var tross alt mattelærer.

Noen får vannkopper veldig lett, slik Lillemus nevner, men blir likevel immun.  Noen få kan også oppleve å få sykdommen mer "ordentlig" ved en senere anledning.  Men da kan man jo alltid lure på om de første blemmene var noe annet, eller om det var for lite til at immunsystemet reagerte.  Man skal egentlig ikke kunne få disse sykdommene flere ganger.   

Alle trodde jeg hadde røde hunder før jeg begynte på skolen (jeg er eldre enn vaksinen).  Jeg fikk det aldri når det "gikk" i klassen.  Men jeg hadde nok bare hatt den "tredje(?) barnesykdommen" som likner, for jeg ble smittet av lillesøsteren min da jeg gikk på videregående.  Da var det ingen tvil, jeg ble skikkelig dårlig.   

Moren vår kløp oss alltid i kinnene hvis vi hanglet litt, i håp om at det skulle være kusma.  Men verken jeg eller søsteren min har hatt det. 

Vannkopper er vel den barnesykdommen med aller minst risiko for farlige bivirkninger, så det er ingen stor sak å ha unngått det.  Men man kan altså bli litt sykere hvis man får det som voksen. 

Voksne kan få vannkopper hvis de ikke har hatt det som barn.

Sønnen min fikk vannkopper som 21-årig.

Vi hadde flere ganger hadde utsatt ham for smitte med vilje mens han var barn, uten at han ble syk, og så ble han altså smittet av et lite barn da han var blitt voksen.

Anonymous poster hash: a53d1...fbd

Vannkopper er vel den barnesykdommen med aller minst risiko for farlige bivirkninger, så det er ingen stor sak å ha unngått det.  Men man kan altså bli litt sykere hvis man får det som voksen. 

Min eksmann fikk vannkopper i voksen alder og fikk akuttime hos legen for å få sykemelding - da legen fikk se ham og skjønte at det var vannkopper utbrøt han - "Om jeg hadde visst du har vannkopper skulle du fått sykemeldingen i posten! Jeg vil helst ikke ha det her på legekontoret for det er så smittsomt!" For gravide er det ikke noe særlig med vannkoppesmitte mener jeg å huske.

Annonse

Det er noen som får det så lett at det nesten ikke merkes - bare en håndfull blemmer liksom. Men noen får det jo aldri, du er kanskje en av dem. :) Jeg ble stadig sendt på besøk hos venninner med kusma for å bli ferdig med det, fikk det aldri.

Kan man teste seg et sted om man har hatt det?

Voksne kan få vannkopper hvis de ikke har hatt det som barn.

Sønnen min fikk vannkopper som 21-årig.

Vi hadde flere ganger hadde utsatt ham for smitte med vilje mens han var barn, uten at han ble syk, og så ble han altså smittet av et lite barn da han var blitt voksen.

Anonymous poster hash: a53d1...fbd

Jeg har ikke tid til å få vannkopper i nærmeste fremtid. Sønnen din var da på alderen min nå.. skummelt at man kan få det så sent

Jeg tror det kan sjekkes med en blodprøve.  Men jeg vet ikke hvor ressurskrevende det er og om noen vil gjøre det hvis du ikke er gravid eller har planer om å bli det - eller har andre gode grunner. 

Den beste grunnen min er at jeg ikke vil bli syk. men det er sikkert ikke god nok grunn

Annonse

Er det dumt?

Jeg gikk selv i barnehage i flere år når jeg var liten..Jeg jobbet til og med i praksis i barnehage i et halvt år to ganger i uka for noen år siden , fikk forsatt ikke vannkopper. Er det mulig være imun mot det?

Er rart jeg ikke har fått det..

Vet det ikke er psykiatri, men ja..

Ingen av mine har hatt vannkopper, har hørt at gutter kan bli steril av det når de er voksne.

Ingen av mine har hatt vannkopper, har hørt at gutter kan bli steril av det når de er voksne.

Det er vel kusma som kan gjøre menn sterile.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/kusma-2839.html

Det er uvanlig å få kusma etter at en begynte med vaksine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...