Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et barn med dårlig tid, han har 6 i alle fag unntatt gym, der 4, så høyt snitt.

Fins det vanlige videregående der man kan ta alle fag på 2 år?

Har googlet det men finner bare private skoler, ønsker vanlig skole pga av elevstatusmuligheter.

Mener å ha lest om at en vgs i  opprettet noe slags eliteklasser, men finner ikke nå.

Han er veldig ivrig på sine matte og fysikkstudier og vil raskest mulig til universitetet,

tar fag lynkjapt, alle fag.

Takk om noen vet/ har hørt om en slik vgs eller har råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403462-vgs-p%C3%A5-2-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke

Men før jeg startet med 2 årig ville jeg sjekket inntakskravene å studiet jeg ville til, trenger man oppmot 6 i vgs snitt for å komme inn kan det lønne seg å ta 3 år uansett, er tøft å få 6 i snitt på 33% mindre tid med vansjkeligere/mer krevende fag enn på ungdomsskolen. Men det får dere tenke over selv da ville bare si ifra ;)

Vet ikke

Men før jeg startet med 2 årig ville jeg sjekket inntakskravene å studiet jeg ville til, trenger man oppmot 6 i vgs snitt for å komme inn kan det lønne seg å ta 3 år uansett, er tøft å få 6 i snitt på 33% mindre tid med vansjkeligere/mer krevende fag enn på ungdomsskolen. Men det får dere tenke over selv da ville bare si ifra ;)

Ok takk, lurt 

det er ikke høyt snitt på matematikk og fysikk:-)

http://www.dt.no/nyheter/de-flinkeste-far-egen-klasse-1.3498881

Anonymous poster hash: cf2d6...2cc

Takk.

Drammen blir litt langt, men tror det er en sånn skole i oslo, skal google litt mer, mente jeg leste om det i avisen en dag....

Han velger vel elvebakken katta eller blindern, skal på info møte i kveld.

han tenkte litt på blindern, for at kan ta matte på UIO istedet, men vi får se, må jo passe inn med andre fag osv...

han syns 3 år er mye, skjønner det, i vertfall så fort som han tar alle fag, men trenger nok strukturen en skole gir, er litt god og lat.:-) 

Annonse

Det er helt nytt.  Tror det er eneste 2-årige med realfag, de andre er IB-linjer eller private. 

Ja det er det!

Da starter han der, han har godt nok snitt og er ekstremt opptatt av fysikk og matematikk. kan myye!!

Jobber lite med skolen nå, så han tar ting like lett som meg, men motivasjon til norsk og stilskriving har han fått takket være en norsk lærer som sa til oss at han skriver veldig presist velformulet og godt, 

at han får 6 i matematikk og naturfag er jo ikke til å undres over, men i språkfagene...vel der må vi takke en lærer med ambisjoner:-)

Jeg syns offentlige er best for vgs, bedre å kunne være elev,

Jeg tok selv alle fag med 6 i alle fag på en offentlig vgs, etterpå skulle jeg ta studiespesialisering, med da måtte jeg på vanlig vgs og da strevde jeg mer, men min sønn har ikke angst for muntlige presentasjoner slik jeg har. Han er god muntlig, for han er mer selvsikker og trygg enn det jeg er, jeg har spesiell stemme dessverre.

tusen takk dette var super informasjon.

Jeg har også en i 10. med veldig høyt snitt. Vi var på informasjonsmøte i går. Her vi bor, kan de velge "Pre-IB" i 1. klasse, og da får de undervisning på engelsk i noen fag. De binder seg ikke til å ta IB, men kan gjøre det. Min sønn vil trolig ta 2. klasse i England eller Frankrike, og så ta siste året hjemme.

Jeg har ikke hørt om noen muligheter for å ta vgs på to år. Men de kan forsere enkelte fag. Sønnen min tar T1 matten nå i år sammen m 10. klasse-matte, neste år blir det R 1 matte. De samarbeider m universitetet, slik at de kan ta noe universitets-matte i 3. klasse. Vi får se, men legger opp til et treårig løp, sannsynligvis et år i utlandet.

Anonymous poster hash: 96e29...6ad

Jeg har også en i 10. med veldig høyt snitt. Vi var på informasjonsmøte i går. Her vi bor, kan de velge "Pre-IB" i 1. klasse, og da får de undervisning på engelsk i noen fag. De binder seg ikke til å ta IB, men kan gjøre det. Min sønn vil trolig ta 2. klasse i England eller Frankrike, og så ta siste året hjemme.

Jeg har ikke hørt om noen muligheter for å ta vgs på to år. Men de kan forsere enkelte fag. Sønnen min tar T1 matten nå i år sammen m 10. klasse-matte, neste år blir det R 1 matte. De samarbeider m universitetet, slik at de kan ta noe universitets-matte i 3. klasse. Vi får se, men legger opp til et treårig løp, sannsynligvis et år i utlandet.

Anonymous poster hash: 96e29...6ad

Ja det er en mulighet,

Jeg tenkte selv nå i natt, at det sosiale er jo også en faktor man ikke bør glemme.

Starte på universitet knapt fylt 17 så er det jo en del hindringer som legges, kan jo feks ikke bli med på sosialt der alkohol er en del av treffet, Og mye alkohol i mange sammenhenger også...

De IB linjene er ikke de mindre rettet mot realfag? og mer rettet mot språk og utenlandsstudier?

Anonymous poster hash: 55574...6a5

Her jeg underviser hadde man en ordning på en skole der elevene kunne ta vgs på to år. For en del elever var dette veldig bra, men for en del ble det altfor strevsomt. I tillegg tenker jeg at jeg ikke forstår hvorfor det haster sånn. Man lærer veldig mye annet av å gå tre år på skole enn bare fag. Det sosiale er vel så viktig; finne ut hva man vil med livet, finne ut hvem man passer sammen med, lære av andre, lære sosialt samspill, være i en klasse med mange ulike individer. De som har asperger vil jeg tro trenger dette enda mer enn andre. Det faglige vil de jo klare likevel. Livet er langt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å hoppe over et år akkurat på videregående - senere skal man jo kanskje studere jobbe i 40 år...da ser man hvor liten rolle det spiller om man blir ferdig et år tidligere eller ikke....

Anonymous poster hash: d97ff...dd4

Ja det er en mulighet,

Jeg tenkte selv nå i natt, at det sosiale er jo også en faktor man ikke bør glemme.

Starte på universitet knapt fylt 17 så er det jo en del hindringer som legges, kan jo feks ikke bli med på sosialt der alkohol er en del av treffet, Og mye alkohol i mange sammenhenger også...

De IB linjene er ikke de mindre rettet mot realfag? og mer rettet mot språk og utenlandsstudier?

Anonymous poster hash: 55574...6a5

IB-linjene er vel så rettet mot realfag som mot samfunnsfag. Forskjellen er mer at alt foregår på engelsk og at de har større frihet i skolehverdagen. Både matte og de ulike naturfagene på IB-linjen er mer avanserte og krever mer enn samme fag på vanlig studiespesialiserende. Jeg tror din sønn kunne ha likt seg godt på en slik linje. De andre elevene er ofte veldig fokusert på fag de også og linjen er godt organisert fordi den er felles for mange land og lærerne har en masse retningslinjer og felles forskrifter å forholde seg til.

Annonse

Her jeg underviser hadde man en ordning på en skole der elevene kunne ta vgs på to år. For en del elever var dette veldig bra, men for en del ble det altfor strevsomt. I tillegg tenker jeg at jeg ikke forstår hvorfor det haster sånn. Man lærer veldig mye annet av å gå tre år på skole enn bare fag. Det sosiale er vel så viktig; finne ut hva man vil med livet, finne ut hvem man passer sammen med, lære av andre, lære sosialt samspill, være i en klasse med mange ulike individer. De som har asperger vil jeg tro trenger dette enda mer enn andre. Det faglige vil de jo klare likevel. Livet er langt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å hoppe over et år akkurat på videregående - senere skal man jo kanskje studere jobbe i 40 år...da ser man hvor liten rolle det spiller om man blir ferdig et år tidligere eller ikke.... Anonymous poster hash: d97ff...dd4

Min sønn har fra ganske ung vært opptatt av to ting matematikk og enda mer fysikk. Det startet med sjakk egentlig.

Det haster for han da han vil fordype seg i interessen, lidenskapen, kjærligheten.

Det er mer enn en normal interesse, det er hans glede, det får han til å le, til å trekke pusten dypt i tilfredsstillelse,

Men det er fysikk over vgs nivå, han lever i det som min datter lever i musikken.

Klarer ikke forklare det bedre.

Kan han ikke han også leve ut denne interessen på fritiden? Slik din datter vel gjør?

Han kan også f.eks gå opp til eksamen i videregående matte og fysikk allarede nå og så får han de timene fri til å lese mer mattematikk og fysikk. Kanskje kan han gå på noen forelesninger på universitetet? En videregående skole der vi bor har et slikt samarbeid med universitetet. 

Så kan han også bruke tiden på de andre fagene og på det sosiale sammen med klassekamerater på samme alder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...