Gå til innhold

Vallergan vs. Phenergan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med begge? Er det merkbar forskjell? Jeg vurderer å teste ut Phenergan fordi jeg er i en periode hvor jeg bare ikke får ro på meg selv med 400mg Quetiapin og 30mg Vallergan. Normalt ville jeg fått en forferdelig hangover på denne dosen. Jeg vet at siste løsning er Nozinan, men det vil jeg helst slippe pga bivirkninger. Innlagt nå, men fikk ikke tak i noen lege idag. Uansett er andres erfaringer verdifulle. Legen har visst sagt ok, men jeg fikk ikke snakket med henne selv.

Strever både med innsovning og å sove sammenhengende igjennom natta.

Skrevet

Merket ingen forskjell på Vallergan og Phenargan da jeg tok det. Virket like dårlig på meg, og følte meg bare som sirup til langt utpå ettermiddagen dagen etter på begge.

Anonymous poster hash: 2b3b0...935
Skrevet (endret)

Har aldri prøvd Phenergan.

Min personlige erfaring er at slike antihistaminer kanskje ikke helt hjelper på søvnen uten at det underliggende problemet (angsten eller uroen) løses. Ellers blir jeg bare sløv og daff, men sover igrunn ikke mye bedre. Benzopreparater hjelper jo faktisk på angsten også, de skaper ikke bare sløvhet.

Det som har hjulpet meg mest på søvnen når jeg har slitt med det, er Remeron eller Tolvon. De har en fin angstdempende effekt i tillegg til denne antihistamineffekten. I tillegg gir de meg våkenhet neste dag via en viss stimulerende effekt. Dessverre har de for meg ført til vektøkning. Et alternativ da er Atarax, som har en sterkere angstdempende effekt enn Phenergan og Vallergan. Men Atarax har også denne irriterende sløvheten dagen derpå. Men det er kanskje derfor kaffe finnes :-)

Men hvis det ikke hjelper med 400 mg Seroquel (som har en enorm antihistamineffekt) så er jeg usikker på hvor mye det hjelper å toppe dette med litt ekstra av et antihistamin..

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De to er så like at jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell.

Dette bør en dog vite om å bruke bivirkningen av gamle antihistaminer/allergimedisiner:

Den søvndyssende effekten, som er en bivirkning, avtar etter noen ukers fast bruk. Derfor bør de som bruker disse medisinene for søvn legge inn 2-4 netter uten denne medisinen ca hver 4. uke. Etter denne lille pausen er virkningen på plass igjen.

Skrevet

Jeg har brukt vallergan, men syns den gir mer hangover dagen etterpå, bruker nå phenergan og syns den er bedre.

Men det er nå meg da.

Skrevet

Men det er vel her som med andre medisiner, hvordan hver enkelt reagerer. Selv har jeg har hatt stor hjelp av Vallergan i mange år, uten å ta pauser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...