Gå til innhold

Syke barn og samvær

Anbefalte innlegg

Jeg er skilt fra barnas far, og de bor primært hos meg. Han har samvær med de annenhver helg.

Gjennom de seks årene vi har vært skilt,  har det vært en gjentakende ting: Han nekter å ta imot barna til samvær når de er syke. Og da snakker vi ikke høy feber eller om de kaster opp, det gjelder også når de er på bedringens vei eller bare er litt forkjølet. Nå har det skjedd igjen denne helgen. Vi har hatt omgangssyke i huset, og begge barna har vært syke. De har riktignok ikke vært veldig dårlige, men sønnen min på 8 har kastet opp en gang tidlig om morgenen, og datteren min på 12 har hatt vondt i magen og diare. De har begge hatt litt feber, men ikke mye. Jeg hadde de begge hjemme fra skolen både i går og i dag fordi regelen er at de skal være hjemme 48 timer etter at de kastet opp siste gang. Begge barna har vært i god form siden i går formiddag.

Faren til barna sier han er redd for at hans kone og lille sønn på 4 skal bli smittet, og han ville ikke at barna skulle komme. De kunne komme i morgen når det hadde gått over 48 timer. Jeg måtte melde avbud til min svigerinnes 40-årsdag i dag fordi jeg måtte være hjemme med barna. :(

Hva gjør andre i samme situasjon? Skulle jeg bare sendt dem av gårde, eller gjorde jeg rett i å bare gi meg? Det er veldig frustrerende, og det er som sagt noe som skjer hver gang en av barna er forkjølet eller syke. Det hadde vært fint å høre om andres erfaringer og synspunkter. Faren og jeg har et veldig betent forhold og snakker ikke sammen hvis vi ikke må.

Anonymous poster hash: b38f2...8fa
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403497-syke-barn-og-samv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At han ikke vil ha unger med oppkast og diare i huset har jeg full forståelse for... Men ved en vanlig forkjølelse burde det ikke være noe problem nei. 

Jeg synes det er urimelig å ikke ta i mot sine egne barn bare fordi det er noen timer igjen av "48-timers regelen", når begge ungene har vært i god form i over et døgn allerede.

At han ikke vil ha unger med oppkast og diare i huset har jeg full forståelse for... Men ved en vanlig forkjølelse burde det ikke være noe problem nei. 

Foreldre som bor sammen kan ikke sende ungene ut av huset for at de ikke skal smitte hverandre eller en selv.

Nicklusheletida

Lillemus : Når jeg leste svaret ditt ble jeg usikker på om jeg leste feil :o :o :o Har du forståelse for at en forelder ikke vil ha sitt syke barn i hus ?

Pleier du å kaste ut barna dine når de er syke ? Nei akkurat, sånt gjør man bare ikke. Er man forelder, så er man forelder også når barna er syke.

Ikke en gang min X har noen gang vært så sprø.

Annonse

Jeg synes det er uhyre sært dersom en forelder kan velge bort samvær med sine egne barn når de er syke. Har opplevd det samme som trådstarter titt og ofte. Da insisterer jeg alltid på at unga skal til faren med mindre de er helt slått ut av sykdom.

Til trådstarter: Foreldre er foreldre også når unga er sjuke. Man kan ikke bare velge bort de kjipe sidene ved det å være forelder selv om man ønsker å være aldri så hurrapappa. Jeg synes du skulle insistert og stått på ditt. Utrolig surt at du måtte melde avbud på en fest. Sånn skal det ikke være.

Som et minimum burde faren vært barnevakt, slik at du kunne gått i selskapet. Hvis nå smitterisikoen for sønnen hans var det store problemet. Men det ville kanskje ikke du ha ønsket - og på meg virker det som om de kunne dratt som planlagt, de var jo ikke midt i oppkastsjauen akkurat.

Som et minimum burde faren vært barnevakt, slik at du kunne gått i selskapet. Hvis nå smitterisikoen for sønnen hans var det store problemet. Men det ville kanskje ikke du ha ønsket - og på meg virker det som om de kunne dratt som planlagt, de var jo ikke midt i oppkastsjauen akkurat.

Om dere ikke har avtalt annet er det - for meg - en selvfølge at ungene er hos pappa som avtalt (om du/ de selv syns det er forsvarlig å foreta forflytning), uavhengig av om de skal i bursdag en mil unna, har cup med første kamp kl 07:00 og siste kl 23:00, om de har kjærlighetssorg og gråter uten å ville snakke med noen, om de er gørskitne fordi de har vært i skauen å lekt - eller som du forteller - er pjuske og ikke i form. Om jeg var deg ville jeg argumentert for et lite tillegg i avtalen mellom dere, slik at dette var glassklart for framtiden :)

Er man forelder, så er man forelder også når barna er syke.

Foreldre er foreldre også når unga er sjuke. Man kan ikke bare velge bort de kjipe sidene ved det å være forelder selv om man ønsker å være aldri så hurrapappa. Jeg synes du skulle insistert og stått på ditt. Utrolig surt at du måtte melde avbud på en fest. Sånn skal det ikke være.

Enig, man kan ikke selv bestemme når man skal være foreldre eller ikke.

Og hva gjør du når dine barn har oppkast eller diare? Låser dem inne i kjelleren og tar de frem igjen når de blir friske? Skal det virkelig være sånn når man er skilt at en skal få bare glansbilder mens den forelderen som har hovedomsorgen skal sitte med alt ansvaret f.eks ved sykdom?

Og hva gjør du når dine barn har oppkast eller diare? Låser dem inne i kjelleren og tar de frem igjen når de blir friske? Skal det virkelig være sånn når man er skilt at en skal få bare glansbilder mens den forelderen som har hovedomsorgen skal sitte med alt ansvaret f.eks ved sykdom?

Selvfølgelig ikke. Men jeg hadde hatt forståelse for at faren hadde villet vente til dagen etter med å motta ungene dersom han hadde "nye" småunger i huset og helst ikke ville ha smitten dit. Diare og oppkast er det verste jeg vet og vi har da hatt våre runder med det vi også gjennom tilsammen 30 barneår om vi regner ungene hver for seg.

Men at han skulle prøve å snike seg unna samvær fordi ungene hadde et snev av forkjølelse hadde ikke vært aktuelt nei. Jeg kjenner dog en mor som var den motsatte veien - så snart en av ungene var småsnørrete så holdt hun ungen hjemme for da måtte h*n jo være hos mamma der det var best å være... Syntes hun da, pappan hadde ikke så mye han skulle sagt.

Annonse

Jeg kjenner dog en mor som var den motsatte veien - så snart en av ungene var småsnørrete så holdt hun ungen hjemme for da måtte h*n jo være hos mamma der det var best å være... Syntes hun da, pappan hadde ikke så mye han skulle sagt.

Det er like gale den veien...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...