Gå til innhold

tips til organisering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har holdt på over en uke nå med å prøve å lage bedre system, eller få ting i riktige permer.

Jeg har sånne skuffer (arkivplastskuffer) på kontoret for hvert enkelt familiemedlem med navn, der ligger ny post, adresselister, kontaktlærerlister osv..sånt jeg ofte trenger....men så har det rotet seg til for meg, det har kommet flere adresselister, og bursdagskort uten dato (jeg har ikke vært systematisk nok i fjor høst:-(, legeærklæringer, og mye rot, jeg tenkte derfor rydde i dette nå, men så bare vokser kaoset føler jeg:-(

Nå har jeg egne permer for aktiviteter dvs program i konserter og diplomer, diplomer på sommerleirer m.m., så har jeg en perm for hvert barn for nav ting, legeting, osv...men hvor langt tilbake i tid må jeg spare på ting:-(?

Er en ett år gammel legeærklæring for gammel? Og må jeg uansett få ny hvis et barn skal ha utvidet tid på eksamen? eller bekreftelse på at har astma?

Nå kastet jeg alle IOP er for tenkte hva skal jeg med de? Er det greit?

Og sensitiv informasjon...da bør det kanskje ikke stå barnets navn utenpå permen? Kom jeg på...

Og bør jeg kaste gamle journaler når jeg ikke trenger dem mer...det er jo ikke hyggelig å ha liggende.?

Og resepter på alt fra astmamedisin til papirer om vurdering av høydevekst, hvor lenge sparer man på sånne papirer?

Jeg kom på nå at jeg bør kanskje ha egne arkivskuffer for årets heldagsprøver?

Kanskje dette vil se mer ryddig ut.? Hvert barn har mer presist to skuffer hver til ny post og sånt som man må ta vare på. Nå henger jeg kanskje opp til et år etter med arkivering, jeg kjenner meg sånn passe oppgitt:-(

Jeg har rett og slett blitt en slabbedask:-(

Når jeg mottar feks høreapparater og kuledyner og mobiler, må jeg da ta vare på og arkivere de lappene der nav skriver at jeg har mottatt høreapparater..eller bare vedtakene?

Og må jeg ta vare på de brevene der det står at Nav behandler min søknad om mobil og tiden det tar er kanskje 3 mnd..må jeg ta vare på dem også?

Og kuledynene jeg fik i 2007, må jeg ta vare på vedtakene for disse også?

Det er altså så mange permer at jeg blir så opprørt.

Og jeg vet ikke hva jeg skal skrive utenpå dem for å bevare barnas anonymitet, eller skjerme dem fra uønsket innsyn fra fremmede. kanskje bare forbokstaven?

Må man ta vare på alle bursdagskort barna har fått?

Jeg har enda flere spørsmål, men jeg tror mine eksekutive funksjonsvansker gjør at jeg blir så fortvilt og lurer så mye for hvert lille papir nesten jeg tar opp:-(

Men jeg har blitt flinkere, altså jeg vet hvor jeg har viktige papirer jeg har orden...

men når jeg blir hengende etter på denne måten og så mange arkivskuffer, permer for dyr og mennesker skriker mot meg, da blir jeg litt handlingslammet....

Min mann har ikke sagt noe, vi har gått over kaoset mitt nå over en uke, og jeg vet han ikke sier noe, fordi han ser jeg strever.

Mange av brevene føler jeg også at jeg aldri har sett eller lest:-( men jeg har nok det, det er bare det at Nav brev er fylt med så mange vanskelige setninger at jeg ikke forstår dem.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403549-tips-til-organisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar vare på alt fra leger og NAV (ikke så himla mye, men noe er det jo). Bursdagskort kastes av og til. Har vel tatt vare på noen få, men absolutt ikke alt.

Vi samler alt av fakturaer og medisinsk korrespondanse i en skuff, og sånn ca en gang pr år går jeg gjennom det, kaster det som er unødvendig å spare, og setter alt inn i perm. Skriver da dato på permen. Vi har ikke egne permer for hvert barn.

Våre barn har ikke vist noen interesse for å se på disse "voksenpapirene", og vi har ikke gjort noe for å skjule det som kanksje er litt sensitivt for enkelte av oss.

Jeg har egne permer merket "Helse m.m." for hvert barn, der oppbevares konfidensielle ting, og dem har jeg nedlåst i et arkivskap som bare jeg har nøkkel ting. Samme sted oppbevares også en egen perm merket PPT, der personlige opplysninger om barnet står. Også en perm merket NAV. Dessuten en boks merket Viktige Papirer, der bl.a. passene ligger.

Alle slike ting bør være nedlåst, både pga barna og i tilfelle dere noen gang skulle få snokende gjester i framtiden (barn-ungdom-voksne).

I en hylle har vi en perm til hvert av barna merket Skole, der oppbevares viktige skriv fra skolen (det uviktige kastes).

De mest aktuelle informasjonsskriv fra skolen henger lett tilgjengelig på kjøleskapet, det samme gjør bursdagsinvitasjoner inntil aktiviteten er over. Da kastes de.

Vi har en egen skuff til hvert av barna der de oppbevarer egne tegninger, samt enkelte bursdagskort fra andre. En gang i året går vi gjennom dette og beholder kun det viktigste.

Vi har en egen hylle merket "Fritid - aktuelt". Gamle papirer kaster vi.

Det er lettere å få til et system hvis man begynner med 1 ting om gangen, feks å samle alle konfidensielle opplysninger, og legge dem i egnede permer et nedlåst sted. Så kan man ta de andre områdene etterhvert.

Jeg har egne permer merket "Helse m.m." for hvert barn, der oppbevares konfidensielle ting, og dem har jeg nedlåst i et arkivskap som bare jeg har nøkkel ting. Samme sted oppbevares også en egen perm merket PPT, der personlige opplysninger om barnet står. Også en perm merket NAV. Dessuten en boks merket Viktige Papirer, der bl.a. passene ligger.

Alle slike ting bør være nedlåst, både pga barna og i tilfelle dere noen gang skulle få snokende gjester i framtiden (barn-ungdom-voksne).

I en hylle har vi en perm til hvert av barna merket Skole, der oppbevares viktige skriv fra skolen (det uviktige kastes).

De mest aktuelle informasjonsskriv fra skolen henger lett tilgjengelig på kjøleskapet, det samme gjør bursdagsinvitasjoner inntil aktiviteten er over. Da kastes de.

Vi har en egen skuff til hvert av barna der de oppbevarer egne tegninger, samt enkelte bursdagskort fra andre. En gang i året går vi gjennom dette og beholder kun det viktigste.

Vi har en egen hylle merket "Fritid - aktuelt". Gamle papirer kaster vi.

Det er lettere å få til et system hvis man begynner med 1 ting om gangen, feks å samle alle konfidensielle opplysninger, og legge dem i egnede permer et nedlåst sted. Så kan man ta de andre områdene etterhvert.

ok takk.

da skal jeg gjøre det,

er konfidensielle ting også ting ang skole eller bare ting fra sykehuset?

Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg skal oppbevare ting, men nå orker jeg ikke mer.........

jeg er bare helt knust, så en annen dag:-)

er konfidensielle ting også ting ang skole eller bare ting fra sykehuset?

Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg skal oppbevare ting,

Jeg deler skolepapirene opp i konfidensielt og ikke-konfidensielt. Ikke-konfidensielt er så som skoleårsplanen (datoer for ferie osv), referat fra skoleturer, informasjon som gjelder alle i klassen osv. De konfidensielle papirene er slikt som angår bare mine barn, så som pedagogiske rapporter eller referater fra møter rundt mitt barn. Sånt som ingen andre har noe med.

Du trenger bare å oppbevare ting som du vil komme til å få bruk for siden. Feks: Nå går alle barna mine på skolen, så jeg har kastet alle skriv fra barnehagen, unntatt rapporter som beskriver mine barns utvikling (fordi disse kan være interessante å ha siden) men ikke barnehagens planer og generelle informasjon. Mestparten av slik generell informasjon fra de første skoleårene kaster jeg også, men ikke utviklingsrapporter osv.

Når det gjelder feks gamle selvangivelser, så er det noen som oppbevarer disse i 5 år tilbake, andre i 10 år tilbake. Du trenger dem uansett ikke, fordi hvis du skulle få bruk for dem kan du få nye utskrifter fra likningskontoret.

Annonse

Jeg deler skolepapirene opp i konfidensielt og ikke-konfidensielt. Ikke-konfidensielt er så som skoleårsplanen (datoer for ferie osv), referat fra skoleturer, informasjon som gjelder alle i klassen osv. De konfidensielle papirene er slikt som angår bare mine barn, så som pedagogiske rapporter eller referater fra møter rundt mitt barn. Sånt som ingen andre har noe med.

Tror ikke jeg har fått noe konfidensielt om mine to på skolen i løpet av tilsammen 10,5 og 8,5 skoleår jeg... Bortsett fra karakter-papirer på ungdomsskolen da. Ikke-konfidensielle ting går heldigvis mest pr. e-post eller sms nå, noe info fra ungdomsskolen kommer på papir, men det er ikke noe å spare på.

Jeg ville lagt vekt på å ta vare på alt som har med helse å gjøre; legeerklæringer, NAV-vedtak etc. 

Diplomer, gamle bursdagskort etc ville jeg latt barna mine ta vare på selv om de vil, ellers kan mye sånt kastes eller legges på loftet. 

Ellers har jeg egentlig gått mer over til å ha mapper til barna på PC i stedet for å ha det fysisk. De papirene jeg ikke har digitalt, men som jeg tenker er viktige, scanner jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...