Gå til innhold

Overraskelsesparty til ungdom - erfaring, råd?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 16-åring som jeg vet ønsker seg et overraskelseselskap på 16-årsdagen sin. Det er visst drømmen.

Jeg har tenkt på om jeg skal leie et lokale der de kan danse og ha mulighet til å spille høy musikk. Jeg vet ikke hva annet de skal gjøre på en slik dag? Og jeg tenker at de må få være i fred der, uten voksne til stede?

Jeg har også tenkt på peppes pizza eller lignende, men der har de ikke mulighet til å danse feks. Tror det kan bli kjedelig?

Vurderer å be hele klassen. 

Er det noen som har tips til meg, hvordan jeg skal gjennomføre dette - også uten at hn oppdager det?

Noen som har gjort dette før?

Hn har hatt det veldig vanskelig en stund, har følt seg utafor og tilsidesatt og har fått påvist en alvorlig depresjon, så jeg ønsker å gjøre noe spesielt utav dagen. Gjøre dagen spesiell og la hn få oppmerksomhet fra klassen, noe hn ellers ikke får.

Setter veldig stor pris på råd! :) Alle forslag om andre typer selskap tas også i mot med stor takk. Jeg er dårlig på slikt.

Fortsetter under...

Mye av dette blir enklere hvis du samarbeider med en fra klassen.  Har h*n en venn som du også kjenner, og som vil klare å holde det hemmelig, så start der.  Spør om du tror h*n vil bli glad for det, omstendighetene tatt i betraktning, og ta det derfra.  Spør f.eks. om det med å be hele klassen - er det sannsynlig at (nesten) alle vil komme, eller vil det uansett bare bli for de h*n er mest sammen med, fordi de andre vil holde seg unna?  Jeg prøver ikke å være pessimist, men de har mye rart for seg sosialt i den alderen, så det er greit å forhøre seg litt.  

Jeg er enig i at hvis de er mange, må de ha mulighet for å gjøre noe mer enn bare å spise. 

Jeg er skeptisk til at du som foreldre med hell kan organisere dette. Kanskje om du får en av venninnene til å være primus motor, men hvis ikke mener jeg dette like gjerne kan gjøre det vanskeligere og ikke bedre for henne sosialt i etterkant.

Jeg er skeptisk til at du som foreldre med hell kan organisere dette. Kanskje om du får en av venninnene til å være primus motor, men hvis ikke mener jeg dette like gjerne kan gjøre det vanskeligere og ikke bedre for henne sosialt i etterkant.

Enig i det,

Jeg får ikke engang organisere party for mine autistbarn, neida det fikser de selv.

Min oppg er å reise bort:-)

Ok, nå var det hn selv som ønsket dette da.. Men da tror jeg at jeg dropper ideen

Takk for alles innspill i tråden :)

Vennene mine og jeg hadde det ofte det sånn at vi bestilte pizza, så på en film, hadde mye potetgull/pocorn og godteri og satt også mye å pratet om alt mulig

Veldig koslig måte å feire på syns jeg.

En av vennene mine tok oss med på tiater/kino og etterpå på resturang. Gaven var å betalte for seg

Annonse

Ok, nå var det hn selv som ønsket dette da.. Men da tror jeg at jeg dropper ideen

Takk for alles innspill i tråden :)

Jeg forsto at hun selv ønsker det, men jeg tror ikke nødvendigvis det er mulig å arrangere et vellykket overraskelsesparty for den aldersgruppen uten at venner står bak. Det er ikke alt mødre kan gjøre for sine 16-åringer.

Jeg forsto at hun selv ønsker det, men jeg tror ikke nødvendigvis det er mulig å arrangere et vellykket overraskelsesparty for den aldersgruppen uten at venner står bak. Det er ikke alt mødre kan gjøre for sine 16-åringer.

Jeg tenkte jo på at jeg skulle snakke med en av vennene om det, men som sagt dropper jeg det. Vil ikke gjøre ting verre for hn.

Jeg syns ikke du nødvendigvis trenger å droppe planen, iallefall ikke før du har snakket med en eller flere av vennene til 16-åringen. Kanskje har de innspill som kan realisere hele evt dreie konseptet litt? Snakk med dem som planlagt, og hør hva de kunne tenkt seg av det ene eller andre. Spør også om de syns surprise er en god ide eller om de kanskje tenker at 16-åringen kan være med å planlegge også? 16-åringer er ikke som de var, og alle 16-åringer er ikke like heller sant... ;)

Ta en prat med dem som du hadde tenkt, og ikke la en tråd på dol skrinlegge et uttalt ønske fra 16-åringen din :)

Du kan da virkelig ikke mene at du skrinlegger en fest din tenåring ønsker pga enkelte, unnskyld uttrykket, dolkjerringers svar her inne? Hva har du tenkt til å argumentere med overfor tenåringen når du sier at dette ikke blir noe av? 

Anonymous poster hash: c7116...c40

Du kan da virkelig ikke mene at du skrinlegger en fest din tenåring ønsker pga enkelte, unnskyld uttrykket, dolkjerringers svar her inne? Hva har du tenkt til å argumentere med overfor tenåringen når du sier at dette ikke blir noe av? 

Diskusjonen har vært rundt det å arrangere overraskelsesfest, så det er vel i så fall den planen som evt. skrinlegges. Det finnes mange andre måter en 16-åring kan feire dagen sin på.

Diskusjonen har vært rundt det å arrangere overraskelsesfest, så det er vel i så fall den planen som evt. skrinlegges. Det finnes mange andre måter en 16-åring kan feire dagen sin på.

Om du leser åpningsinnlegget én gang til ser du at det var nettopp overraskelsesfest 16-åringen ønsket seg. Jeg er enig med Anonym c70, og syns det er dramatisk å ikke engang undersøke interessen på bakgrunn av et par tre kritiske innspill på et nettforum!

Annonse

Ikke at det har så veldig mye å si, men jeg mente å formidle omtrent det samme som Kayia skriver ovenfor her: Få innspill fra vennene.

Jeg mente ikke at planen nødvendigvis skulle droppes.

Ikke at det har så mye å si heller, men jeg leste deg også sånn;)

Endret av Kayia

Tusen takk for alle innspill. Jeg skal i hvertfall ta en prat med en av vennene og høre hva hn tenker om dette og om hn har noen ide.

Det trenger ikke være så stort selskap - det kan være bare noen få venner hjemme alene her også.

Hn har i hvertfall tydelig uttrykt at det er overraskelses-selskap hn drømmer om og har lyst på, og jeg hadde bare lyst til å gi hn nettopp dette :)

Tusen takk for alle innspill. Jeg skal i hvertfall ta en prat med en av vennene og høre hva hn tenker om dette og om hn har noen ide.

Det trenger ikke være så stort selskap - det kan være bare noen få venner hjemme alene her også.

Hn har i hvertfall tydelig uttrykt at det er overraskelses-selskap hn drømmer om og har lyst på, og jeg hadde bare lyst til å gi hn nettopp dette :)

Godt å se at du fortsetter prosessen med å undersøke om dette kan realiseres må jeg si. Muligens viser det seg at dette ikke er en god ide, men kanskje blir det helt supert også, det vet du mer om når du har snakket med de nærmeste klassekameratene tenker jeg. Lykke til med videre planlegging, håper 16-åringen får en super dag uansett hvilken markering det blir :)

Godt å se at du fortsetter prosessen med å undersøke om dette kan realiseres må jeg si. Muligens viser det seg at dette ikke er en god ide, men kanskje blir det helt supert også, det vet du mer om når du har snakket med de nærmeste klassekameratene tenker jeg. Lykke til med videre planlegging, håper 16-åringen får en super dag uansett hvilken markering det blir :)

Takk, kayia :)

Jeg våger meg på noen forslag jeg da, istedet for å forsøke å få deg bort i fra å arrangere :)

Forslag om hele klassen inviteres:  Arranger temafest: Lei et lokale, en DJ som har med alt av utstyr, heng opp noen discokuler/pynt til aktuelt tema.

"Tema" feks 80-tallet, "ball". filmkarakterer, toga, white-party (alle kler seg i hvitt og musikken bør være teckno/trance), hawaiiparty, Hollywoodparty, 50-tallet, bokstavfest (velg en bokstav og be alle kle seg i noe som begynner på den aktuelle bokstaven. Kan feks være forbokstaven i navnet til barnet ditt) , karaokeparty (om det ikke er en haug med blyge ungdommer i klassern). osv

Det kan være greit å snoke litt for å finne ut en "interesse" mange/flere har felles. 

Legger ved en link til ulike forslag til temaer(mat/drikke/pynt osv)

http://www.temafest.no/tema.htm

Om du har ei datter foreslås følgende: Ha festen hjemme. Lei inn en negldesigner noen timer som setter på negler på noen mens de andre kan lakke selv med feks noen lakker du går til innkjøp av som fritt kan brukes. Lei inn en make-up artist som kommer noen timer og sminker jentegjengen (kommer med råd/tips om make-up). Sett gjerne opp bord og speil, så de kan holde på litt utenom det make-up artisten driver med om denne feks er opptatt med å sminke noen. Ha med egen sminke for å teste ut tips fra make-up artisten. La alle få hver sin Goodiebag når de går med litt sminkedill i. Tigg litt om prøver hos parfymerier feks. 

Ha en fest hjemme/tema jentekveld: Alle kommer i feks koseplagg/pysj. Lei et par-tre filmer det kan velges (typiske feel-good-jentefilmer). Servér cupcakes/pops og drikke med stripete sugerør. La alt være pastell (rosa/mint). Kjøp papirballer i pastell og heng litt her og der. se link http://www.allebarnsmadammim.no/butikk/fortryllende-fest/2for forslag til papirballpynt. 

Er tenåring gutt foreslås følgende tema: Hjemmefest. Spillkveld (få satt opp spillmaskiner som kan kobles/dette fikser de nok enkelt selv), pizza/drikke. Lei en actionfilm om de skulle bli lei av spilling. Tror neppe det skjer, men....

Utefesttema: Gokart m/bespisning/drikke.

Husk å lage kule invitasjoner relatert til tema. 

Bor du i nærheten av Oslo finnes det utesteder som leier ut deler av lokale til alkoholfri fest. Der har de bar med alkoholfri drikke og dans. 

Det er bare fantasien som setter begrensninger her. I gang og lag supriseparty! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...