Gå til innhold

Uføregrad, og nye regler for jobb

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har en lidelse som gjør at jeg har vært lenge borte fra arbeidslivet.
Har nå utvidet AAP på 5 året.

Skal nå ut i arbeidstrening for og sjekke restarbeidsevne, og det er bra.

Min "sykdom" er litt dum (som alle sykdommer selvfølgelig).
Det er slik at jeg den ene perioden kan jobbe opptil 50%, mens jeg mnd etter kanskje ikke klarer noe.
Ikke så lett og finne en arbeidsgiver som kan imøtekomme dette, og heller ikke så lett og finne en uføregrad som passer.

Det jeg lurer på, er om ikke det er slik nå at om man blir 100% ufør, så kan jeg likevel jobbe det jeg klarer i de periodene jeg klarer, men selvfølgelig da bli trukket i stønad.
Dette ville passet meg helt perfekt! Jeg vet jeg har dårlige perioder, men jeg fortviler over at jeg gjerne skulle gjort noe i mine gode perioder.
Jeg er helt utsultet på og få jobbe litt i mine gode perioder.

Jeg kunne for eksempel tatt vikariater på skoler, og sagt ja i gode perioder, vet det trengs masse i kommunen jeg jobber i.
På den måten hadde jeg kunnet jobbe i mine gode perioder, tjent litt mer enn uførepenger, opparbeidet meg litt pensjon og feriepenger, men likevel kunne være syk i mine syke perioder.

Er dette mulig med de nye reglene?

Er det en limit på hvor mye man kan jobbe som ufør?

Jeg har jo også tenkt på det at jeg kan bli ufør en viss grad - går det og bli 70% ufør for eksempel?

Kan man da jobbe mer om man er bedre i perioder?

Det som er dumt er at jeg de periodene jeg er 100% syk vil miste inntekt for de resterende 30%.
Jeg har i utgangspunktet en meget lav AAP - nesten ved minstelønnsgrensen.

NOEN SOM KAN HJELPE MEG, OG SOM FORSTÅR HVA JEG MENER.
Det beste for meg er vel og bli 100% ufør, og jobbe det jeg kan i perioder?

¨Jeg har vært borte såpass lenge at jeg vet at dette er varig.

Anonymous poster hash: e7f55...af7
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403556-uf%C3%B8regrad-og-nye-regler-for-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.Jeg har en lidelse som gjør at jeg har vært lenge borte fra arbeidslivet.Har nå utvidet AAP på 5 året. Skal nå ut i arbeidstrening for og sjekke restarbeidsevne, og det er bra.Min "sykdom" er litt dum (som alle sykdommer selvfølgelig).Det er slik at jeg den ene perioden kan jobbe opptil 50%, mens jeg mnd etter kanskje ikke klarer noe.Ikke så lett og finne en arbeidsgiver som kan imøtekomme dette, og heller ikke så lett og finne en uføregrad som passer. Det jeg lurer på, er om ikke det er slik nå at om man blir 100% ufør, så kan jeg likevel jobbe det jeg klarer i de periodene jeg klarer, men selvfølgelig da bli trukket i stønad.Dette ville passet meg helt perfekt! Jeg vet jeg har dårlige perioder, men jeg fortviler over at jeg gjerne skulle gjort noe i mine gode perioder.Jeg er helt utsultet på og få jobbe litt i mine gode perioder.Jeg kunne for eksempel tatt vikariater på skoler, og sagt ja i gode perioder, vet det trengs masse i kommunen jeg jobber i.På den måten hadde jeg kunnet jobbe i mine gode perioder, tjent litt mer enn uførepenger, opparbeidet meg litt pensjon og feriepenger, men likevel kunne være syk i mine syke perioder.Er dette mulig med de nye reglene?Er det en limit på hvor mye man kan jobbe som ufør? Jeg har jo også tenkt på det at jeg kan bli ufør en viss grad - går det og bli 70% ufør for eksempel?Kan man da jobbe mer om man er bedre i perioder?Det som er dumt er at jeg de periodene jeg er 100% syk vil miste inntekt for de resterende 30%.Jeg har i utgangspunktet en meget lav AAP - nesten ved minstelønnsgrensen. NOEN SOM KAN HJELPE MEG, OG SOM FORSTÅR HVA JEG MENER.Det beste for meg er vel og bli 100% ufør, og jobbe det jeg kan i perioder?¨Jeg har vært borte såpass lenge at jeg vet at dette er varig.   Anonymous poster hash: e7f55...af7

Tror dette er mulig med det nye systemet.

Nesten det samme lurer jeg på. Skal jeg søke om 80 prosent uføretrygd, eller skal jeg søke om 100 prosent og likevel jobbe (og bli trukket) for 20 prosent? Også min arbeidsevne er noe variabel, i perioder klarer jeg mer og andre perioder mindre.

Anonymous poster hash: d90cb...f79

Hvordan vil dette fungere i praksis?

Du fyller normalt ikke meldekort når du er uføretrygdet, så hvordan skal nav ha informasjonen hvis du jobber noen timer ekstra innimellom?  Selv er jeg gradert uføretrygdet.

Anonymous poster hash: 0c3e8...a6f

Hvordan vil dette fungere i praksis?

Du fyller normalt ikke meldekort når du er uføretrygdet, så hvordan skal nav ha informasjonen hvis du jobber noen timer ekstra innimellom?  Selv er jeg gradert uføretrygdet.

Du må da sende inn meldekort med info om antall timer du har jobbet.

Anonymous poster hash: 43504...e62

Annonse

Du må da sende inn meldekort med info om antall timer du har jobbet.

Du må begynne å fylle fast inn meldekort da?

Det blir vel ikke slik at alle nå må begynne å sende meldekort?

Du må begynne å fylle fast inn meldekort da?

Det blir vel ikke slik at alle nå må begynne å sende meldekort?

Nei, bare hvis du jobber utover det du kan gjøre uten å få trekk.

Det står så mye info at man kan bli GAL, og jeg skjønner ikke alt.
Jeg er livredd for og si feil, og gi meg når de sier: " sånn er det, og det er best for deg " dette har de overkjørt meg på tidligere.

Hvis jeg får innvilget 100% ufør, og jobber 20% en mnd, 30% neste mnd, en mnd uten arbeid, og kanskje 40% neste der igjen... Trekkes jeg hver mnd da? For det jeg har jobbet?? 

Det må jo bli mer inntekt uansett da, mer penger jo mer jeg klarer og jobbe, ikke sant?

Og i tillegg vil jeg opptjene rett på litt feriepenger og litt pensjonspoeng for det jeg jobber.

Jeg håper jeg klarer og jobbe masse, hehe, men har jo mine tvil da, i allefall i perioder.
Men dette er jo vinn vinn for både Norge og meg :) 

Da vil jeg ikke gå hjemme og drive dank de periodene jeg egentlig kunne jobbet, og jeg har i tillegg mulighet for og tjene litt mer enn jeg gjør nå - for det er så og si INGENTING!

Jeg har utbetalt 12 000 i mnd, og det er inkl barnetuillegg for 2, den ene blir snart 18 og den andre snart 16, så da mister jeg jo tillegget innen 2 år og, huff... 

Det står så mye info at man kan bli GAL, og jeg skjønner ikke alt.

Jeg er livredd for og si feil, og gi meg når de sier: " sånn er det, og det er best for deg " dette har de overkjørt meg på tidligere.

Hvis jeg får innvilget 100% ufør, og jobber 20% en mnd, 30% neste mnd, en mnd uten arbeid, og kanskje 40% neste der igjen... Trekkes jeg hver mnd da? For det jeg har jobbet?? 

Det må jo bli mer inntekt uansett da, mer penger jo mer jeg klarer og jobbe, ikke sant?

Og i tillegg vil jeg opptjene rett på litt feriepenger og litt pensjonspoeng for det jeg jobber.

Jeg håper jeg klarer og jobbe masse, hehe, men har jo mine tvil da, i allefall i perioder.

Men dette er jo vinn vinn for både Norge og meg :)

Da vil jeg ikke gå hjemme og drive dank de periodene jeg egentlig kunne jobbet, og jeg har i tillegg mulighet for og tjene litt mer enn jeg gjør nå - for det er så og si INGENTING!

Jeg har utbetalt 12 000 i mnd, og det er inkl barnetuillegg for 2, den ene blir snart 18 og den andre snart 16, så da mister jeg jo tillegget innen 2 år og, huff... 

Jeg vet ikke sikkert. Det må du nesten ta opp med NAV;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...