Spøkelset Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Min datter skal nå søke på videregående skole til høsten. Hun skal gå studiespesialisering så det valget er tatt. Det som er vanskeligere er å velge skole. Hun har ganske gode karaktererer og slik som det ser ut nå kan hun komme inn på alle skolene, så vidt på de beste. Er det noen av dere som har kjennskap til noen av skolene og kan si noe om dem, både på godt og vondt. Jeg synes at miljøet på skolene er veldig viktig og ønsker for hennes del at hun ikke skal komme på en skole med bare strebere. Vi bor i området Oslo nord så nærhet til skolen er et pluss, men ikke det viktigste. Hvor vennene begynner er heller ikke viktig da hun har lsyt til å treffe nye folk. Vi har vært på noen åpne dager og synes at mange av skolene har gitt et postivt inntrykk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403575-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Elvebakken er en bra skole, og katta, den nye Blindern har fortsatt mange ting, ikke på plass, vi besøkte Hersleb vgs, de ble i år godkjent som studiespesialisering over to år, akkurat den linjen på Hersleb har høyt snitt og er nok strebete, de går et eget løp, men jeg tror fint miljø med unge som lærer lett og er på samme nivå. Men det som var utrolig imponerende med denne skolen, er at den er så proff, ikke bare er den pusset opp innvendig for 1 halv milliard, har laber som skinner:-) kino , auditoriet, lekker kantine, bibliotek, men er og en lys og delikat skole, og rådgiverne er proffe, møtte oss vel antrukket, og ga en god omvisning og man merket at dette er en skole som brenner for å gi unge et godt læringsmiljø. På den vanlige tre-årige studiespesialiseringen er det ikke høyt snitt tror jeg, MEN, de har fått til et tett samarbeide opp mot UIO. Studenter på geofag og biologi, tar fag også på UIO :-) det er kult og spennende for unge. Det var veldig mange unge med hijab der:-) uvant, men jeg har lest at statistisk gjør innvandrerjenter det veldig bra på skolen. De skal utvide samarbeide med UIO. På nye Blindern vgs er tanken å få på plass noe lignende , men de har ikke fått det på plass enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403575-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo/#findComment-3603282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Den mest kjente "streberskolen" er nok Katta. Dessuten kan det nok bli litt elitepreg over studiespesialisering på Elvebakken, siden den skolen har stor søkning og tar inn så få på den linja. Mange vgs i Oslo har jo mange klasser med studiespes og noen få yrkesfagklasser i tillegg, men på Elvebakken er det omvendt. Jeg kjenner mange som liker seg veldig godt på både Foss, Nydalen og Blindern. Da ser jeg bort fra om det er tilbud om spesielt avansert nivå slik Madelenemie fokuserer ovenfor her, jeg tenker bare på om de føler seg hjemme selv om de ikke er eliteelever. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403575-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo/#findComment-3603522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Den mest kjente "streberskolen" er nok Katta. Dessuten kan det nok bli litt elitepreg over studiespesialisering på Elvebakken, siden den skolen har stor søkning og tar inn så få på den linja. Mange vgs i Oslo har jo mange klasser med studiespes og noen få yrkesfagklasser i tillegg, men på Elvebakken er det omvendt. Jeg kjenner mange som liker seg veldig godt på både Foss, Nydalen og Blindern. Da ser jeg bort fra om det er tilbud om spesielt avansert nivå slik Madelenemie fokuserer ovenfor her, jeg tenker bare på om de føler seg hjemme selv om de ikke er eliteelever. Merk deg! At jeg ble generelt imponert over Hersleb vgs, som på vanlig studiespesialisering ikke har et høyt snitt, men et engasjement fra skolens side, dyktige lærerkrefter, som har fått på plass en samarbeide med UIO, på geofag og biologi. Foss som du nevner HAR høyt snitt, Nydalen også har jeg hørt, såvidt meg bekjent stiger snittet i år, på nystartede Blindern. Det er alle gode skoler, akkurat som Elvebakken og Katta, ingen ikke-skolemotiverte der. På Hersleb vanlig studiespesialisering er det langt lavere snitt, men jeg tror nettopp muligheten for å gå parallelt på UIO skaper et engasjement hos flere. Jeg skjønner at 2 årig løp ikke passer for alle, men skolen var flott og den viste veldig at den vil mye bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403575-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo/#findComment-3603661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Merk deg! At jeg ble generelt imponert over Hersleb vgs, som på vanlig studiespesialisering ikke har et høyt snitt, men et engasjement fra skolens side, dyktige lærerkrefter, som har fått på plass en samarbeide med UIO, på geofag og biologi. Foss som du nevner HAR høyt snitt, Nydalen også har jeg hørt, såvidt meg bekjent stiger snittet i år, på nystartede Blindern. Det er alle gode skoler, akkurat som Elvebakken og Katta, ingen ikke-skolemotiverte der. På Hersleb vanlig studiespesialisering er det langt lavere snitt, men jeg tror nettopp muligheten for å gå parallelt på UIO skaper et engasjement hos flere. Jeg skjønner at 2 årig løp ikke passer for alle, men skolen var flott og den viste veldig at den vil mye bra! Jeg har ikke uttalt meg om motivasjon eller snitt, bare om hvilke av skolene jeg kjenner godt som regnes som "streberskoler" og hvilke som har et litt mer mangeartet miljø. Det er dette trådstarter spør om. Jeg kjenner ingen på Hersleb, derfor mener jeg ingenting om den skolen. En skole kan være god selv om ikke alle elevene er motivert for å ta fag på universitetsnivå. Det er lett å finne fjorårets snitt, det er jeg helt sikker på trådstarters datter har sett på selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403575-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo/#findComment-3603695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.