Gå til innhold

Bytte navn. Hvordan argumenter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/endre-navn/

Det virker som man faktisk kan få avslag? i hvilken tilfeller kan man få avslag egentlig? Og når er det størst sannsynlig få bytte da?

Takk for svar:)

Er det etternavn eller fornavn du snakker om? Når det gjelder etternavn er det en del navn man ikke kan ta, det er navn som det er under et visst antall som har fra før mener jeg. Vanligere etternavn er det vel temmelig fritt frem for å ta. Espen Toresen tok jo først etternavnet Hværsaagod og etter en stund Hværsaagod-Takkskalduha. Det første navnebyttet førte til at Språkrådet ba etter det Jusitsdepartementet om å innføre en mer restriktiv praksis av navneloven, om det ble gjennomført vet jeg ikke.

Når det gjelder fornavn kan man få avslag på navn dersom man mener at navnet kan føre til ulempe for vedkommende. Jeg husker ennå paret som døpte sin førstefødte Lykke og ville døpe nr. 2 Ekstase... Jeg håper virkelig ikke at de fikk lov... Ungene skal jo leve med navnene sine!

Jeg vurderer bytte mellomnavn. Ikke fornavn.

Men så tenke jeg på alt det styret av vitnemål osv, kanskje jeg burde vente

Tror ikke det er så vanskelig. 

Bedre å bytte jo før jo heller, du får jo enda flere papirer etterhvert som livet går....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...