Gå til innhold

Hvor mye husarbeid er det greit at barna gjør?

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av å gi barn medansvar tidlig når det gjelder oppgaver i hjemmet. Jeg mener det er en bjørnetjeneste å ikke la barna ta ansvar hjemme. Det er veldig bra for dem å ha dette inn med morsmelken, når de senere blir voksne.

Derfor har vi alltid ansett husarbeidet hjemme som "team-arbeid".

Etter at jeg ble alene med ungene har dette blitt enda viktigere også for min egen del.

Jeg lurer på hvor mange oppgaver andres barn må gjøre hjemme?

Min 8 åring og min 12 åring har følgende oppgaver hver uke:

Daglig:

- Holde sine egne rom ryddige.

- Rydde etter seg i fellesrom.

- Sortere sitt eget skittentøy i to ulike beholdere

- Henge opp tøy etter at jeg har vasket det.

- Ta ned hvert sitt rene tøy og brette det og legge det i skapet sitt.

Ukentlig:

- Støvsuge stuen og gangen en dag i uken hver (dette var en avtale vi gjorde da vi anskaffet katt, for å minske mine allergiplager)

- Rense kattens dokasse annenver dag (ta ut avføring med liten spade og putte i søppelpose)

- Vaske opp 1-2 ganger hver i uken.

- I tillegg kan de bli spurt om å lage (enkel) middag opptil 1 dag hver i uken, men som oftest lager jeg selv middagen hele uken. Barna liker selv å lage mat, bare så det er nevnt.

- Gå ut med søppel annenhver dag.

Vi har hengt opp en liste i gangen med alle oppgavene. Fordelingen gjør det mye enklere hjemme for oss alle, og sparer oss (meg) for mye masing at vi har faste oppgaver.

Anonymous poster hash: 82fde...8c9

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...