Gå til innhold

Sædceller er ikke "barn"!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje et sjokk for deg men hverken et befruktet egg eller en sædcelle har hjerne.

Betegnelsen foster brukes vel fra 7-8 uker etter befruktning tror jeg.

Kutt ut tullet og si hva du prøver å si, gidder ikke leke.

Jeg tuller ikke, jeg bare påpeker at du først uttrykker at det er allmennkunnskap at befruktede egg ikke har hjerne. Befruktede egg mellom 4 og 7 uker (siste dato har jeg fra deg) har altså en hjerne under utvikling.

Når går et befruktet egg over til å bli et foster? Hjernen begynner å utvikles allerede i svangerskapsuke fire, dvs. to uker etter befruktning: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/fosterutvikling/hjernens-utvikling-38402.html

Det kalles et embryo til og med uke 8, fra uke 9 kalles det et foster.

Jeg tuller ikke, jeg bare påpeker at du først uttrykker at det er allmennkunnskap at befruktede egg ikke har hjerne. Befruktede egg mellom 4 og 7 uker (siste dato har jeg fra deg) har altså en hjerne under utvikling.

Det er vel allmennkunnskap at etter fire uker så vil det opprinnelige befruktede egget ha delt seg mange mange ganger til en mengde celler og kalles et embryo.

Slide7_earlymouseemb.jpg

Uansett, poenget mitt var at et nettopp befruktet egg er nøyaktig like hjernedødt som en sædcelle.

Endret av Maglor

Det er vel allmennkunnskap at etter fire uker så vil det opprinnelige befruktede egget ha delt seg mange mange ganger til en mengde celler og kalles et embryo.

Slide7_earlymouseemb.jpg

Uansett, poenget mitt var at et nettopp befruktet egg er nøyaktig like hjernedødt som en sædcelle.

Når slutter det å være hjernedødt?

Anonymous poster hash: e61a1...573

Annonse

Når slutter det å være hjernedødt?

Vet ikke, men det er ihvertfall ikke i det øyeblikket egget befruktes. Du kan kanskje spørre berreundrar som først brukte "hjernedød" i tråden her.

Endret av Maglor

Alle skjønner at det er ironi. Ikke noe behov for å tro at "det er mange dumme folk". Problemet er at de som ikke likte ironien syns det er ubehagelig med sammenlignelsen av sæd og foster, uansett om det er ironisk ment eller ikke. Det er på en måte litt "blasfemisk".

Jeg skal trekke det lenger: ingen mennesker er ikke mer enn sæd, mens og mat. Det er absolutt ingen annen grunn for verdien av menneskeliv enn at det er hensiktsmessig/behagelig å ha det sånn.

Til trådstarter : Man kan heller lure på om de som svarer han har fullført grunnskolen :D Dette er helt klart ironi :)

Hihihi... så festlig! :D  :lol:  Uansett; jeg visste at jeg ville være blant det lille mindretallet her som tolket denne fyren slik jeg tolket ham, og at jeg selv ville bli hengt ut som dum. Jaja, sånn er det bare. Ikke noe problem for meg, det.

Men jeg holder fast ved at skribenten er dum som setter likhetstegn mellom en verdiløs sædcelle og et foster. Det er ikke sammenlignbart, derfor funker det ikke som ironi. Det tror jeg du også skjønner. Ingenting morsomt i dette innlegget what so ever. For meg. Men det var da likevel morsomt å erte på seg noen av dere. LOL :D  :D  :D   

Hihihi... så festlig! :D  :lol:  Uansett; jeg visste at jeg ville være blant det lille mindretallet her som tolket denne fyren slik jeg tolket ham, og at jeg selv ville bli hengt ut som dum. Jaja, sånn er det bare. Ikke noe problem for meg, det.

Men jeg holder fast ved at skribenten er dum som setter likhetstegn mellom en verdiløs sædcelle og et foster. Det er ikke sammenlignbart, derfor funker det ikke som ironi. Det tror jeg du også skjønner. Ingenting morsomt i dette innlegget what so ever. For meg. Men det var da likevel morsomt å erte på seg noen av dere. LOL :D  :D  :D   

Verdiløs sædcelle sier du? Den er jo halvparten av det som blir til et barn. Og den sliter seg nesten i hjel på den lange svømmeturen til egget. Vis litt respekt for de små krabatene i stedet for å bare rakke ned, "hjernedød", "verdiløs"... .

donated_sperm.jpg

Endret av Maglor

Hvor dum går det an å bli? Fullførte denne skribenten noen gang grunnskolen? Hvis han gjorde det, gikk han iallefall glipp av den elementære forplantningslæren. Det går jo ikke an å ta denne mannen seriøst? 

http://www.dagbladet.no/2015/02/03/kultur/meninger/abort/onani/debatt/37496953/

Hei!

Siden jeg har asperger syndrom og i følge diagnosen ikke forstår ironi svarer jeg.

Jeg tror han prøver tulle med abortmotstandere, kanskje er det gøy, men dette handler ikke om abort, men onani,

så det er jo noe helt annet.

Onani er kos og gøy og for menn masse sædceller og enda mer sædveske, og langt fra cellemateriale som skal til for å lage et embryo.

Jeg håper alle menn fortsetter å onanere og hygge seg med det uten dårlig samvittighet for hva disse små genbitene kunne blitt til...

Jeg tenker aldri på at jeg som kvinne kunne produsert mange flere barn hvis jeg var gift med an fanatisk religiøs barneproduksjonsmann.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for alle eggene jeg som kvinne har, som ikke ble til barn,

jeg syns likevel abort, skal tas mer på alvor, mange kvinner sliter i etterkant av abort, og i vår kultur, skal ikke en kvinne det, hun har bare fjernet et embryo, og hun skal ikke kjenne sorg...

saken er at mange kvinner kjenner sorg, fordi et embryo er et begynnende liv, et begynnende barn, og ikke noe man bare uproblematisk fjerner.

Annonse

Kanskje et sjokk for deg men hverken et befruktet egg eller en sædcelle har hjerne. 

Makk og amøber har vel heller ikke ikke hjerner, men de regnes som liv likevel.

Sædceller lever også, men starter ikke noe nytt før sammesmelting med eggcelle.

Nye individer har DNA som er litt ulikt sitt opphav. DNA er identitetsmarkør i kriminalitets-etterforskning.

Når politiet kan bruke DNA som identitetsmarkør, burde andre kunne gjøre det samme. Altså

et nytt individ oppstår først når forplaningscellene har smeltet sammen.

Anonymous poster hash: ee7c9...dfc

Når går abort over til å bli drap?

Når mennesker griper inn for å fjerne embryo/foster, der har inngrper(ne) har skyld.

Når mor spontant mister embryo/forster er det ikke drap fordi svakheter i naturen gjør at liv går tapt, ingen mennesker har skyld.

Men nå blir et befruktet egg et liv?

Liv kan godt være en en-cellet organisme, f.eks. en amøbe eller en menneskelig organisme. Slike celler lever kun svært kortvarig uansett, er ikke spesielt unike. Det er også naturens orden at de aller fleste skal gå til grunne. Da kan ikke en amøbe eller menneskelig forplantnings-celle noe større verdi.

Først når egg- og sædcelle har smeltet sammen får cellen DNA som ikke er helt likt foreldrene, den blir til et langt mer levedyktig embryo. Med DNA litt ulikt foreldrene, har den en ny identitetsrepresentasjon.

Alt er samme. Atomer.

Steiner. Hus. Biler. Maur. Virus. Mennesker. Aper. Kuer. Barn. Foster. Sæd.

Ingenting er verdt en dritt. Det bare er.

Flertallet får et bedre liv om man har visse lover ang. menneskeliv. Ang. abort så må man bare sette en grense et eller annet sted, som i praksis blir et kompromiss mellom flere ulike hensyn.

Det er det samme vi gjør overalt. Ingen mennesker er dårligere (eller bedre) enn andre. Vi er bare atomer. Hitler var ikke noe verre enn meg. Ingen er bedre enn meg, heller. Vi bare er. Men vi innfører likevel lover og regler (og håndhever dem) som sikrer flertallets interesser.

Så sånn er nok det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...