lathans Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Noen som har opplevd det samme? http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1014/thread276772/#post_276772 Som råmateriale for en arbeidsmarkedstiltaksbedrift var jeg gull verdt så lenge jeg forble i systemet. Det har vært sagt og skrevet mye om uføretrygd, særlig vinklet fra det synspunkt at mange, bl a funksjonshemmede, blir nektet deltakelse i arbeidslivet. Det finnes også en annen gruppe, vi som er uføre, men som av forskjellige grunner blir nektet uføretrygd. Vi tilhørte gruppen midlertidige uføretrygdete, hvilken opphørte å eksistere i mars 2010. Fra da av er mange av oss blitt regnet som arbeidsledige, selv uten noen ny medisinsk vurdering. Min søknad om varig uføretrygd ble avslått med begrunnelse at arbeidsavklaring ikke var blitt utprøvd. I februar 2012 ble jeg derfor plassert på et kurs i såkalt arbeidsavklaring. Selv om jeg hadde legeerklæring på at jeg ikke var frisk nok, ble jeg truet med umiddelbar stopp i utbetalingen av arbeidsavklaringspenger, dersom jeg nektet å delta. Kurset var i regi av Unikum, en arbeidsmarkedstiltaksbedrift i regi av Kirkens Bymisjon. Innledningsvis ble vi testet i forhold til utdannelse, erfaring og interesser. Til tross for 100 pst score på det teoretiske, 0 på det praktiske, universitetsutdannelse (magistergrad i klassisk arkeologi) og 25 års erfaring innen ledelse, økonomi og administrasjon, var det å sy puter i en vernet bedrift det eneste tilbudet Unikum kunne tilby meg. Det til tross for at jeg ikke tåler fysiske og/eller ensidige belastninger og har behov for intellektuell stimulans. Via sosiale medier har jeg fått kontakt med flere høyt utdannede kvinner i samme situasjon som meg selv. Det synes som om NAV ikke har noen tilbud for mennesker med høyere utdannelse. Vi blir kjørt gjennom samme kvern som analfabeter og asylsøkere uten utdannelse og norskkunnskaper. Jeg ser på det som et misbruk hva arbeidsavklaring burde være; nemlig en avklaring av på hvilken måte jeg fortsatt kan bidra, sett i forhold til utdannelse og arbeidserfaring. Jeg måtte bryte etter halvveis utført kurs. Da sa kroppen stopp. Det var imidlertid ikke nok for min veileder ved Unikum; han mente å ikke ha tilstrekkelig grunnlag for å kunne anbefale en uføretrygd. Selvsagt hadde han ikke det. Som råmateriale for en arbeidsmarkedstiltaksbedrift var jeg gull verdt så lenge jeg forble i systemet. Veilederen hadde tidligere vært ansatt hos NAV. Det samme gjaldt flere andre ansatt i Unikum. De visste således nøyaktig hvordan de skulle forholde seg for å få utløst midler fra NAV. Noen statistikk på hvor mange som virkelig kom ut i (varig) arbeid etter endt kurs hadde de ikke. Men det var ikke uvanlig å gjenta kurset flere ganger. Dermed sitter jeg i klemma. Som anbrakt i en vernet bedrift kan NAV definere meg som i arbeid, hvilket også våre myndigheter ser seg tjent med, jf slagordet om at alle skal med. Endret 4. februar 2015 av lathans 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Huff og huff. Jeg er kvinnlig akademiker i akkurat samme situasjon som du beskriver. Har foreløpig ikke vært presset uti arbeidstiltak pga for dårllig helse, men nå som AAP snart løper ut og jeg søker uføretrygd, er jeg redd for å oppleve det samme. Helsen blir dårligere hvis jeg blir presset til flere timer i uka enn kroppen er istand til. Mitt håp er at jeg med tiden kan klare å jobbe 20 % som selvstendig næringsdrivende, og ved å søke 80 prosent trygd håper jeg å slippe det presset du beskriver, som vil kunne gjøre meg mye dårligere. Vet ikke om de vil godta det, eller presse meg uansett? Skulle forresten ønske at det fantes en egen klubb for uføretrygdede/langtidssyke akademikere, for jeg kjenner ikke så mange i samme situasjon her jeg bor, selv om de sikkert finnes overalt. Anonymous poster hash: 1c0c7...38a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
29bj Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Noen som har opplevd det samme? http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1014/thread276772/#post_276772 Som råmateriale for en arbeidsmarkedstiltaksbedrift var jeg gull verdt så lenge jeg forble i systemet. Det har vært sagt og skrevet mye om uføretrygd, særlig vinklet fra det synspunkt at mange, bl a funksjonshemmede, blir nektet deltakelse i arbeidslivet. Det finnes også en annen gruppe, vi som er uføre, men som av forskjellige grunner blir nektet uføretrygd. Vi tilhørte gruppen midlertidige uføretrygdete, hvilken opphørte å eksistere i mars 2010. Fra da av er mange av oss blitt regnet som arbeidsledige, selv uten noen ny medisinsk vurdering. Min søknad om varig uføretrygd ble avslått med begrunnelse at arbeidsavklaring ikke var blitt utprøvd. I februar 2012 ble jeg derfor plassert på et kurs i såkalt arbeidsavklaring. Selv om jeg hadde legeerklæring på at jeg ikke var frisk nok, ble jeg truet med umiddelbar stopp i utbetalingen av arbeidsavklaringspenger, dersom jeg nektet å delta. Kurset var i regi av Unikum, en arbeidsmarkedstiltaksbedrift i regi av Kirkens Bymisjon. Innledningsvis ble vi testet i forhold til utdannelse, erfaring og interesser. Til tross for 100 pst score på det teoretiske, 0 på det praktiske, universitetsutdannelse (magistergrad i klassisk arkeologi) og 25 års erfaring innen ledelse, økonomi og administrasjon, var det å sy puter i en vernet bedrift det eneste tilbudet Unikum kunne tilby meg. Det til tross for at jeg ikke tåler fysiske og/eller ensidige belastninger og har behov for intellektuell stimulans. Via sosiale medier har jeg fått kontakt med flere høyt utdannede kvinner i samme situasjon som meg selv. Det synes som om NAV ikke har noen tilbud for mennesker med høyere utdannelse. Vi blir kjørt gjennom samme kvern som analfabeter og asylsøkere uten utdannelse og norskkunnskaper. Jeg ser på det som et misbruk hva arbeidsavklaring burde være; nemlig en avklaring av på hvilken måte jeg fortsatt kan bidra, sett i forhold til utdannelse og arbeidserfaring. Jeg måtte bryte etter halvveis utført kurs. Da sa kroppen stopp. Det var imidlertid ikke nok for min veileder ved Unikum; han mente å ikke ha tilstrekkelig grunnlag for å kunne anbefale en uføretrygd. Selvsagt hadde han ikke det. Som råmateriale for en arbeidsmarkedstiltaksbedrift var jeg gull verdt så lenge jeg forble i systemet. Veilederen hadde tidligere vært ansatt hos NAV. Det samme gjaldt flere andre ansatt i Unikum. De visste således nøyaktig hvordan de skulle forholde seg for å få utløst midler fra NAV. Noen statistikk på hvor mange som virkelig kom ut i (varig) arbeid etter endt kurs hadde de ikke. Men det var ikke uvanlig å gjenta kurset flere ganger. Dermed sitter jeg i klemma. Som anbrakt i en vernet bedrift kan NAV definere meg som i arbeid, hvilket også våre myndigheter ser seg tjent med, jf slagordet om at alle skal med. Samme her, har søkt og fått avslag av samme grunn. Håpløst, sykisk utviklinggshemmet og høyt utdannede, skal sortere tråsneller sammen. Om folk ikke har sykiske problemer, kan du i hvertfall få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Samme her, har søkt og fått avslag av samme grunn. Hva var grunnen? Anonymous poster hash: 999f6...cb4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Samme her, har søkt og fått avslag av samme grunn. Håpløst, sykisk utviklinggshemmet og høyt utdannede, skal sortere tråsneller sammen. Om folk ikke har sykiske problemer, kan du i hvertfall få det. Opplevd noe av det samme. Her kommer man fra IT/softwareutviklings-jobb, så mener NAV man skal bli satt til no slags pakke-jobb sammen med folk med Downs. Det er nedverdigende, deprimerende, og rett og slett helt meningsløst. Endret 4. februar 2015 av slabbedask 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Opplevd noe av det samme. Her kommer man fra IT/softwareutviklings-jobb, så mener NAV man skal bli satt til no slags pakke-jobb sammen med folk med Downs. Det er nedverdigende, deprimerende, og rett og slett helt meningsløst. De som laget reglene for NAV, er vel ikke av de smarteste heller. Har møtt flere som har gått på mer enn ett jobbsøkerkurs, der de lærer å skrive CV og søknader. Hvorfor mer enn en gang? Tror de at folk er så tungnemme? Hvorfor kan NAV bruke så ekstremt mye penger på konsulenter uten at noen politikere først nå skriker opp? Har blitt fortalt fra en som ledet en arbeidsmarkedsbedrift at en stor del av NAVs budsjetter går til lønn til deres ansatte og administrasjon. Det beløpet er så høyt at om man la ned NAV og gav folk et minimumsbeløp nok til å klare seg (altså borgerlønn, men han brukte ikke det ordet), kunne staten spart mye penger! Anonymous poster hash: f1bca...23e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Noen som har opplevd det samme? http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1014/thread276772/#post_276772 Ja. Har en kronisk sykdom. Den utvikler seg langsomt over år og til slutt går det helt galt. Min arbeidsevne har blitt svekket gradvis. Jeg blir jo presset til å prøve arbeidsmarkedstiltak. Det er ren utnytting, er heldig om jeg får dekket reiseutgiftene. Har truffet flere i samme situasjon. De sier at arbeidsgiverne bare får inn flere på trygd når avtaletiden er ute, slik at de får gratis arbidskraft. Særlig bedrifter med dårlig økonomi gjør sånt. Jeg klarer ikke å jobbe fulle dager lenger. Blir fort sliten og da blir arbeids-tempoet mitt er for lavt til at jeg kunne fått meg betalt jobb. Stresset det medfølger, har stor betydning for helsen. Har prøvd veldig mange arbeidsmarkedstiltak. Falt ut av jobb for 15 år siden. Håpet om ny betalt jobb ble borte for flere år siden. Anonymous poster hash: f1bca...23e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Vi blir kjørt gjennom samme kvern som analfabeter og asylsøkere uten utdannelse og norskkunnskaper. Jeg ser på det som et misbruk hva arbeidsavklaring burde være; nemlig en avklaring av på hvilken måte jeg fortsatt kan bidra, sett i forhold til utdannelse og arbeidserfaring. Avklaring er misvisende. Bortforklaring er bedre. De trenger påskudd til å bortforklare at noen trenger uføretrygd. Arbeidslivet er ekskluderende. De med dårligst helse faller ut av arbeidslivet fordi de ikke klarer kravene. Nav klarer heller ikke å få de trygdede i jobb igjen, vanligvis, fordi all innsats brukes der den ikke kan virke. Å lage titak for trygdede som virker er derimot uaktuelt, fordi det undergraver eksistensgrunnaget til NAV, arbeidsmarkedsbedriftene og de firmaene som får gratis arbeidskraft. Politikerne hadde hatt godt av å miste stortingspensjonen og prøve seg som naver for en periode. Anonymous poster hash: f1bca...23e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403756-uf%C3%B8r-men-ikke-uf%C3%B8retrygdet-%E2%80%93-om-navs-bruk-av-arbeidsavklaringsmidler/#findComment-3606685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.