Gå til innhold

Grete!


rose23

Anbefalte innlegg

Nå lurer jeg på å begynne på ett bokprosjekt om livet mitt. Har alltid hørt att jeg har vært flink å skrive, samtidig er det sikkert fin terapi.

Har du noen gode tips? Hvordan legge den opp og slik? Hvor mye tjente du på boka de? Jeg har lest den, var kjempebra! Brukte bare to kvelder på den.

God jul til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først laget jeg noen knagger med konkrete hendelser som jeg ville ha med i boken. Og så begynte jeg bare med begynnelsen og skrev og skrev. Det tok ca 1 år. Så fikk jeg et par gode venner til å lese igjennom det jeg hadde skrevet og komme med konstruktive tilbakemeldinger.

Etter å ha rettet opp disse kommentarene, sendte jeg det til et forlag. Det er viktig at man bare sender til et forlag om gangen, en slags uskrevet etisk lov. For tenk om to forlag sier ja samtidig - hva gjør man da?!

Det første du må gjøre, er å undersøke om det finnes mange bøker fra før med det temaet du skal skrive om. For da kan det være litt av et nåløye å slippe igjennom. Forlagene er hele tiden på jakt etter noe nytt, og det kan være vanskelig å få antatt noe som det er skrevet en masse om fra før.

Forlagene svarer alltid, men det kan ta lang tid. I gjennomsnitt tok det et par måneder før jeg fikk manuskriptet i retur. Noen ganger med kommentarer om hvorfor det ikke var interessant, andre ganger med et standard brev om at det ikke var noe for dem. Og det er her det gjelder å ikke gi opp! Da må du forsøke å endre litt til, og så sende avgårde til neste forlag! Vær nøye med ikke å bruke klisjeer, det er noe de liker dårlig.

Fra jeg fikk boken antatt av Cappelen tok det ca 1 år til den var i bokhandelen. Følelsene under pressekonferansen med 20-30 pressefolk fra radio, TV, aviser etc var bare fullstendig ubeskrivelige. Det var en seier! Jeg klarte det!!!

Jeg husker ikke hva jeg tjente, tror jeg fikk kr 13,- pr solgte bok. Så man blir ikke rik i kroner og øre på et slikt prosjekt, men man blir rik på alle mulige fatastiske tilbakemeldinger på boken!

Lykke til med skrivingen!!

Juleklem fra Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først laget jeg noen knagger med konkrete hendelser som jeg ville ha med i boken. Og så begynte jeg bare med begynnelsen og skrev og skrev. Det tok ca 1 år. Så fikk jeg et par gode venner til å lese igjennom det jeg hadde skrevet og komme med konstruktive tilbakemeldinger.

Etter å ha rettet opp disse kommentarene, sendte jeg det til et forlag. Det er viktig at man bare sender til et forlag om gangen, en slags uskrevet etisk lov. For tenk om to forlag sier ja samtidig - hva gjør man da?!

Det første du må gjøre, er å undersøke om det finnes mange bøker fra før med det temaet du skal skrive om. For da kan det være litt av et nåløye å slippe igjennom. Forlagene er hele tiden på jakt etter noe nytt, og det kan være vanskelig å få antatt noe som det er skrevet en masse om fra før.

Forlagene svarer alltid, men det kan ta lang tid. I gjennomsnitt tok det et par måneder før jeg fikk manuskriptet i retur. Noen ganger med kommentarer om hvorfor det ikke var interessant, andre ganger med et standard brev om at det ikke var noe for dem. Og det er her det gjelder å ikke gi opp! Da må du forsøke å endre litt til, og så sende avgårde til neste forlag! Vær nøye med ikke å bruke klisjeer, det er noe de liker dårlig.

Fra jeg fikk boken antatt av Cappelen tok det ca 1 år til den var i bokhandelen. Følelsene under pressekonferansen med 20-30 pressefolk fra radio, TV, aviser etc var bare fullstendig ubeskrivelige. Det var en seier! Jeg klarte det!!!

Jeg husker ikke hva jeg tjente, tror jeg fikk kr 13,- pr solgte bok. Så man blir ikke rik i kroner og øre på et slikt prosjekt, men man blir rik på alle mulige fatastiske tilbakemeldinger på boken!

Lykke til med skrivingen!!

Juleklem fra Grete :-)

Takk for gode råd : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rose23 !

Jeg holder selv på med en bok om mitt liv. Det er fint å se at du er igang.

Du må ikke gi opp hvis du får nei fra forlagene. Da kan du jo gi ut boka på "eget forlag". Set har jeg tenkt å gjøre. En veninne av meg har nettop gjort det.

Lykke til med skrivingen !!!

masse juleklemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...