Gå til innhold

Skyldes ikke dårlig viljestyrke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det hadde vært et stort løft for folkehelsa om Jøran Hjelmesæth kunne blitt avsatt.

Nå er det ikke JH som i utgangspunktet uttaler seg her, han har bare blitt bedt om å kommentere en amerikansk artikkel fra sitt eget fagområde.

Jeg synes man skal være litt tilbakeholden med å avfeie forskningsrapporter som får plass i Lancet.  Det er et svært anerkjent tidsskrift som ikke trykker synsing og lettvintheter.

Forskere påstår i liten grad at de forvalter sannheter som gjelder for alle alltid.  Det synes jeg vanlige mennesker også burde være forsiktige med. 

Nå er det ikke JH som i utgangspunktet uttaler seg her, han har bare blitt bedt om å kommentere en amerikansk artikkel fra sitt eget fagområde.

Jeg synes man skal være litt tilbakeholden med å avfeie forskningsrapporter som får plass i Lancet.  Det er et svært anerkjent tidsskrift som ikke trykker synsing og lettvintheter.

Forskere påstår i liten grad at de forvalter sannheter som gjelder for alle alltid.  Det synes jeg vanlige mennesker også burde være forsiktige med. 

Forskning er i stor grad - jeg sier ikke "alltid", men "i stor grad" - vissvass og lettvintheter. Man velger seg ut et snevert abstrakt område og kobler det ikke sammen med ekte situasjoner og tilknyttede fenomener; ofte foretas testing av typiske hverdagslivssituasjoner i kontrollerte omgivelser (laboriatorier), mens datainnsamling kan gjøres ved testpersoners selvrapportering, gjerne i ettertid. Det inngir ikke spesielt mye respekt og tillit. Den samme "forskningen" gjøres igjen og igjen selv om man vet resultatet man kommer til å få, bare fordi det gir smør på brødet til "forskerne". Dette siste har jeg fra en jeg kjenner med doktorgrad. Forskningsresultater er ofte også kjøpt av industrien. Og så synes jeg forskerne burde være forsiktige med å uttrykke sine konklusjoner så påståelig som jeg opplever at det gjøres her.

Og JH er en dommedagsprofet. Han sprer uhygge med sitt negative prat og fratar ulykkelige mennesker reelt håp ved å forkludre og tåkelegge.

1.  Forskning er i stor grad - jeg sier ikke "alltid", men "i stor grad" - vissvass og lettvintheter.

2.  Man velger seg ut et snevert abstrakt område og kobler det ikke sammen med ekte situasjoner og tilknyttede fenomener; ofte foretas testing av typiske hverdagslivssituasjoner i kontrollerte omgivelser (laboratorier), mens datainnsamling kan gjøres ved testpersoners selvrapportering, gjerne i ettertid.

3.  Den samme "forskningen" gjøres igjen og igjen selv om man vet resultatet man kommer til å få, bare fordi det gir smør på brødet til "forskerne". Dette siste har jeg fra en jeg kjenner med doktorgrad.

4.  Og så synes jeg forskerne burde være forsiktige med å uttrykke sine konklusjoner så påståelig som jeg opplever at det gjøres her.

5.  Og JH er en dommedagsprofet. Han sprer uhygge med sitt negative prat og fratar ulykkelige mennesker reelt håp ved å forkludre og tåkelegge.

1.  Hvorfor tar det så lang tid å få resultatene da?  Fordi disse lettvinthetene gjøres av de lateste, mest udugelige personene som finnes, altså forskerne?

2.  Det er svært mye forskning som foregår helt annerledes enn den beskrivelsen der.  Metode og representativitet blir nøye vurdert før man får midler.  Slik er det i hvert fall i Norge og innenfor EU.  Det kan være annerledes i USA, men Lancet vurderer også slike aspekter før de trykker en artikkel.

3.  Det stemmer nok at man (i Norge) er nødt til å forske på det man får midler til.  Det gjør at konkurransen blir hard og at det oppstår enkelte "motebølger".  Disse "motebølgene" kan likevel være viktige, slik som klima, fedme og kreft, for å nevne noen forskningstemaer som det kan ha vært lettere å få penger til enn f.eks. ren grunnforskning.  Man får ikke midler til å gjenta andres resultater, det er enklere å kontrollere sånt nå enn før.  Det er mange forskere som må gjøre helt andre ting for å få "smør på brødet", enn å forske. 

4.  Det er nok media som forkorter og forenkler hvis du synes konklusjonene virker påståelig.  Lancet slipper ikke til forskere med udokumenterte påstander.  Jeg ditt utsagn i pkt. 1 er mer i den klassen.

5.  Jeg tror mange opplever JH som en motvekt til alle de "ekspertene" som fordømmer, belærer og gir folk skyldfølelse.  Han sier at dette er vanskelig - jeg tror mange synes det er mer negativt å få høre at det er lett for alle som ikke er late / dumme / uten selvkontroll. 

Endret av laban

1.  Hvorfor tar det så lang tid å få resultatene da?  Fordi disse lettvinthetene gjøres av de lateste, mest udugelige personene som finnes, altså forskerne?

2.  Det er svært mye forskning som foregår helt annerledes enn den beskrivelsen der.  Metode og representativitet blir nøye vurdert før man får midler.  Slik er det i hvert fall i Norge og innenfor EU.  Det kan være annerledes i USA, men Lancet vurderer også slike aspekter før de trykker en artikkel.

3.  Det stemmer nok at man (i Norge) er nødt til å forske på det man får midler til.  Det gjør at konkurransen blir hard og at det oppstår enkelte "motebølger".  Disse "motebølgene" kan likevel være viktige, slik som klima, fedme og kreft, for å nevne noen forskningstemaer som det kan ha vært lettere å få penger til enn f.eks. ren grunnforskning.  Man får ikke midler til å gjenta andres resultater, det er enklere å kontrollere sånt nå enn før.  Det er mange forskere som må gjøre helt andre ting for å få "smør på brødet", enn å forske. 

4.  Det er nok media som forkorter og forenkler hvis du synes konklusjonene virker påståelig.  Lancet slipper ikke til forskere med udokumenterte påstander.  Jeg ditt utsagn i pkt. 1 er mer i den klassen.

5.  Jeg tror mange opplever JH som en motvekt til alle de "ekspertene" som fordømmer, belærer og gir folk skyldfølelse.  Han sier at dette er vanskelig - jeg tror mange synes det er mer negativt å få høre at det er lett for alle som ikke er late / dumme / uten selvkontroll. 

Det er ikke vanskeligere enn å innta færre kalorierer enn man forbruker. Det handler utelukkende om viljestyrke.

Anonymous poster hash: 20f29...00a

Annonse

Det er ikke vanskeligere enn å innta færre kalorierer enn man forbruker. Det handler utelukkende om viljestyrke. Anonymous poster hash: 20f29...00a

Den har jeg hørt av mange slanke. Når de selv senere i livet har fått seg et vektproblem så sier de at de visste ikke at det var så vanskelig. Teorien er fremdeles den samme, men jeg hadde håpet på mer forståelse for dem som sliter med overvekt.

Anonymous poster hash: c5711...069

Det er ikke vanskeligere enn å innta færre kalorierer enn man forbruker. Det handler utelukkende om viljestyrke.

Mener du det samme om anoreksipasienter?  At de enkelt og greit må bruke viljestyrken sin, slutte å tulle og spise mer?

Den har jeg hørt av mange slanke. Når de selv senere i livet har fått seg et vektproblem så sier de at de visste ikke at det var så vanskelig. Teorien er fremdeles den samme, men jeg hadde håpet på mer forståelse for dem som sliter med overvekt.

Anonymous poster hash: c5711...069

http://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme

OK. Jeg har en annen oppfatning enn deg, men du er selvfølgelig berettiget til din!

Når du uttaler deg om forskning, synes jeg du kommer med svært lettvint og overfladisk kritikk. Det finnes mange problemer knyttet til forskning, men det handler i liten grad om de temaer du trekker frem.

Jeg tenker også på sett og vis at det i det minste delvis handler om viljestyrke, men at det for enkelte med vektproblemer krever viljestyrke av noen helt andre dimensjoner enn det andre trenger for å holde seg normalvektige.

Det er ikke vanskeligere enn å innta færre kalorierer enn man forbruker. 

Det er riktig at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, for å gå ned i vekt. Mange tviler på dette. Dem om det.

Men det man burde konsentrere seg om, er hvorfor mange synes det er vanskelig å innta færre kalorier enn man forbruker, og hvordan man kan gjøre det lettere.

Det handler utelukkende om viljestyrke.

Vi har muligens forskjellig oppfatning av hva viljestyrke er. Min oppfatning av viljestyrke er den akutte "må ikke spise potetgullet i skapet nå, må være sterk, må ikke spise, jeg har sååå lyst på, men jeg må ikke, ikke". Dette er for meg, og jeg antar for de fleste, veldig lite konstruktivt å basere seg på. Men hvis du mener at viljestyrke er vilje til å vise måtehold, planlegge, tenke langsiktig og bestemme seg på forhånd, tilegne seg selvinnsikt, kunnskap, tålmodighet, refleksjon, kildekritikk, fleksibilitet, tilrettelegge omgivelsene, omgi seg med gode støttespillere, øve opp gode vaner, få tilstrekkelig hvile og forhindre stress og overbelastning, finne lure løsninger og forstå mekanismene i det man gjør og andres motvasjoner - da er jeg enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...