Gå til innhold

Skyldes ikke dårlig viljestyrke

Anbefalte innlegg

Det er riktig at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, for å gå ned i vekt. Mange tviler på dette. Dem om det.

Det er nok ikke så mange som tviler på at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, for å gå ned i vekt.  Uenigheten dreier seg gjerne om hvorvidt dette er like enkelt for alle, eller om forskjellige mennesker med forskjellige kropper, gener og andre forutsetninger, har ulikt utgangspunkt (når det gjelder f.eks. forbrenning) og dermed må stille veldig ulike krav til seg selv for å gå ned. 

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er i alle fall ikke sånn at alle slanke har mer viljestyrke enn alle tjukke. Jeg kjenner mange tjukke som har stor viljestyrke. Ergo finnes det andre faktorer som betyr noe. Jeg tror f.eks gener er en viktigere forklaringsfaktor enn karakterstyrken til en person.

Det er nok ikke så mange som tviler på at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, for å gå ned i vekt.  Uenigheten dreier seg gjerne om hvorvidt dette er like enkelt for alle, eller om forskjellige mennesker med forskjellige kropper, gener og andre forutsetninger, har ulikt utgangspunkt (når det gjelder f.eks. forbrenning) og dermed må stille veldig ulike krav til seg selv for å gå ned. 

Noen spesiell grunn til at du hoppet over den andre delen av mitt svar, hvor jeg mer eller mindre uttrykker det du gjør her (minus gener, forbrenning og annet svada?)

Men det man burde konsentrere seg om, er hvorfor mange synes det er vanskelig å innta færre kalorier enn man forbruker, og hvordan man kan gjøre det lettere.

Er gener og forbrenning svada?

Å legge stor vekt på elementer som har liten betydning i det store bildet, og som man i liten grad kan påvirke, på bekostning av å styre innsatsen mot det som gir stor avkastning og som den enkelte selv kan påvirke, er etter min mening, meget bortkastet. 

Kanskje jeg er dum, som har gått ned 21 kilo på helt feil grunnlag. Jeg burde ha lyttet til genene mine. Uff da.

Å legge stor vekt på elementer som har liten betydning i det store bildet, og som man i liten grad kan påvirke, på bekostning av å styre innsatsen mot det som gir stor avkastning og som den enkelte selv kan påvirke, er etter min mening, meget bortkastet. 

Kanskje jeg er dum, som har gått ned 21 kilo på helt feil grunnlag. Jeg burde ha lyttet til genene mine. Uff da.

Du skal være glad du har klart det.  Men det skader ikke med litt forståelse for de som ikke klarer det også.

Anonymous poster hash: c5711...069

Annonse

Du skal være glad du har klart det.  Men det skader ikke med litt forståelse for de som ikke klarer det også.

Jeg har forståelse i bøtter og spann, og kommer med fornuftige råd som bare blir ignorert. Nesten ingen forstår meg. Kanskje jeg er for smart?

Gjest Gargamel

Jeg er veldig enig i at man skal fokusere på det man kan gjøre noe med.

Blir bare lei av at alle forskning blir avfeid med at det handler om å spise mindre enn man forbrenner, som om det ikke er mer å si om saken.

Å drive en bedrift med overskudd handler om å tjene mer enn man bruker, men skal man lykkes trenger man litt mer kunnskap enn bare det.

Jeg er veldig enig i at man skal fokusere på det man kan gjøre noe med.

Blir bare lei av at alle forskning blir avfeid med at det handler om å spise mindre enn man forbrenner, som om det ikke er mer å si om saken.

Å drive en bedrift med overskudd handler om å tjene mer enn man bruker, men skal man lykkes trenger man litt mer kunnskap enn bare det.

Takk! Selvfølgelig er det mer å si om saken, men det fokuseres etter min mening på uviktige ting, mens det viktige og effektive blir oversett. Man gjør det samme igjen og igjen i troen om at det en gang vil virke.

Omtrent som jeg gjør i disse trådene  :P

Nå logger jeg meg av  :ph34r:

Ja, du fremstår tilnærmet "dum" når du gjentar ditt eget budskap gang på gang, forventer at andre skal lytte til hva du mener samtidig som du disser enhver forsker eller andre som har et noe mer nyansert syn enn deg.

Anonymous poster hash: 4882f...fed

Annonse

Jeg er dum jeg og, som har spist helt normal mat og gått ned 20 kilo.

Men men.

Noen spesiell grunn til at du hoppet over den andre delen av mitt svar, hvor jeg mer eller mindre uttrykker det du gjør her (minus gener, forbrenning og annet svada?)

Dette er et diskusjonsforum, og jeg svarer på det jeg ønsker å kommentere.  Nøyaktig slik du selv skrev i Caylees tråd i går: Jeg svarer på det jeg har en mening om.  Du skrev at mange tviler på at man må forbrenne mer enn man inntar for å gå ned i vekt, jeg kommenterte at det ikke er der uenigheten ligger. 

Denne tråden handler ikke om din eller andre enkeltpersoners vektutvikling, og det hadde vært hyggeligere å delta i den hvis du lot være å bruke uttrykk som vissvass og svada. 

Ja jeg får lesse innpå burger og sjokkis selv for å rette opp den feilaktige treningsaktiviteten min. Burde jo ikke være i form, genetisk HAR jeg jo lyst på junkfood og snop og ikke minst ligge så mye som mulig på sofaen. Egne valg er en illusjon, på tide å få tilbake det naturlige tykke spekklaget jeg hadde tidligere. 

Jeg er overasket at det finnes så lite forståelse blant enkelte.  Ingen som sier at en ikke må bruke viljen for å gå ned i vekt.  Men det forklares hvorfor det er så vanskelig for enkelte å klare det.  Dette handler om forståelse, og muligheter til å se på andre løsninger som  kan være til hjelp for de som trenger å gå ned i vekt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...