Gå til innhold

ME-PASIENTER MED ADRENALINRUSH

Anbefalte innlegg

Fant dette innlegget på nettet. ER dette riktig?

Anbefaler helsepersonell, pårørende og de som kjenner folk med ME eller utmattelse til å lese denne artikkelen. (Nederst på siden)

Her er min opplevelse av utmattelse og adrenalinrush:

Det virker for mange veldig rart når en ME pasient plutselig virker helt frisk og oppegående. Spesielt etter å ha vært sengeliggende kanskje en hel uke for så å orke en tur på byen en lørdagskveld. Vell, akkurat som når det kommer til andre ting, så har dette en helt naturlig forklaring. Kroppene våre er helt fantastiske. Alle har en reservetank. Til og med ME - pasienter har dette. Men det å bruke den, koster forferdelig dyrt. Den reservetanken er fylt med adrenalin. Høres fantastisk ut, ikke sant? Ja, det er det! For det gir meg overskudd når jeg egentlig ikke har det, og det gir meg evnen til å kunne fungere normalt noen timer en gang i blant. Det kan til og med vare i dagesvis, uker måneder! Men som sagt, prisen er høy. Hvorfor? Fordi jeg ikke har denne energien. Kroppen min er fremdeles like sliten som den var når jeg lå på sofaen og ikke orket å rikke en finger. Dette betyr at jeg under et adrenalinrush går i minus. Det betyr at når adrenalinrushet sakte men sikkert avtar, vil jeg få en skikkelig smell og bli enda dårligere. 

- Jeg merket det i dag og i går. For på lørdag dro jeg en liten tur på byen. Uten noe fest hos noen i forkant, men tok noen pils hjemme med kjæresten og en kompis. Jeg hadde adrenalinrush langt opp etter ørene og orket ikke tenke konsekvenser. Jeg ville nyte det! Og det gjorde jeg. For jeg snakket nesten non stopp og var i kjempeform. Sett borti  fra alle symptomene på adrenalinrush og at kroppen egentlig var helt gåen. Kjæresten og kompisen min kom nesten ikke til ordet! "så godt å prate så mye," tenkte jeg. I dag er det mer bittert. For under disse adrenalinrushene, så får jeg en følelse av å være frisk for så å få det revet fra meg like fort som det kom. Jeg får enda mer lyst å jobbe, gå ferdig sykepleien og være mer med venner. Det er veldig bittert og jeg hadde en fryktelig dårlig dag i går. Og alt jeg vil i dag er å gå meg en tur i det fine været. Eller ta en tur på Kafé med ei venninne. Skravle slik vi gjorde før. Men dette krever et adrenalinrush, og når jeg leser konsekvensene av et slikt rush i denne artikkelen, så vil jeg ikke. Er det rart legen synes jeg virker frisk når jeg kommer dansende inn på sykehuset i godt humør og skravlete? Jeg har ALLTID adrenalinrush når jeg skal dit. Fordi jeg er så spent på hva timen bringer og hva som skjer videre. Jeg får adrenalinrush av ALT! Så jeg må lære meg å holde det i sjakk. Ikke spille på det for mye. For det kan få fatale konsekvenser, og med fatale så mener jeg fataaale. Og det unner jeg ingen jeg kjenner å være med på. 

Anonymous poster hash: 4414d...ef6
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404002-me-pasienter-med-adrenalinrush/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ME. Er blitt mye bedre de senere årene, og greier mye mer enn før, men jeg må fortsatt passe på å begrense meg.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det å ha et adrenalinrush. Men det jeg kan gjøre til tider, er at jeg kan bli veldig engasjert i en aktivitet (på samme måte som før jeg fikk ME) og da kan jeg glemme å ta hensyn til at jeg ikke har så mye krefter (og håpe at det går bra denne gangen, selv om all erfaring tilsier at det ikke gjør det). Eller andre ganger så er jeg tvunget til å fortsette med en aktivitet lenger enn jeg egentlig har krefter til  (feks jeg er ute og kjører bil og blir veldig forsinket pga rushen. Da kan jeg jo ikke bare avbryte).

I alle slike situasjoner så vil jeg merke det kraftig dagen etter og noen ganger i dagene etterpå. Et av de vanlige symptomene på ME er jo nettopp at utmattelsen ofte kommer en stund etter at man har overskredet grensene sine.

Anonymous poster hash: 14de6...649

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...