Gå til innhold

Forandre på vaktliste (7 dager uten fri)

Anbefalte innlegg

Ei jeg jobber med er usikker på vaktlisten sin. Vi jobber en helg i mnd. Før hadde hun fri onsdag før helg og mandag etter helg. Fikk ny vaktliste no der hun har fri torsdag og fredag før helg og jobber lørdag - fredag etterpå. Det bli 7 dager jobb det. Vi har en ting og stressende jobb og hun sa at hun klarer ikke 7 dager. Men sjefen sa at sånn er listen og den blir sånn.

Sjefen sa at dem har lov å sette henne opp på 7 dager pga at det ikke er i samme uke. Men at mandag til søndag ikke er lov. Stemmer det?

Anonymous poster hash: b24bb...22d

Fortsetter under...

Dette er vel et resultat av de nye "lettelsene" i Arbeidsmiljøloven som regjeringen Solberg står bak.

Anonymous poster hash: d9795...38a

Disse endringene er vel ikke blitt behandlet i Stortinget enda.

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/Fakta-om-forslagene-til-endringer-i-arbeidsmiljoloven/id762498/

Anonymous poster hash: 349d1...39f

Annonse

Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Sakset fra lovdata som en la ut linken til over. Det står ingen ting i lovdata om at uken skal regnes fra man-søn, det står bare om perioder på 7 dager. Det er altså ikke lov å jobbe mer enn 40 timer på 7 dager. For enkelte typer arbeid/turnus skal det være mindre enn 40 timer. Ved særskilt passivt arbeid kan Arbeidstilsynet godta mer enn 40 timer.

Hvis det er snakk om en vanlig arbeidsdag på 7,5 timer hver dag, kan man altså kun jobbe i 5 dager (pluss 2,5 timer dagen etter).

Jeg foreslår at vedkommende tar en telefon til fagforeningen der vedk er organisert (for hun er vel organisert håper jeg?) og får hjelp derfra.

Endret av ekte nick

Ei jeg jobber med er usikker på vaktlisten sin. Vi jobber en helg i mnd. Før hadde hun fri onsdag før helg og mandag etter helg. Fikk ny vaktliste no der hun har fri torsdag og fredag før helg og jobber lørdag - fredag etterpå. Det bli 7 dager jobb det. Vi har en ting og stressende jobb og hun sa at hun klarer ikke 7 dager. Men sjefen sa at sånn er listen og den blir sånn.

Sjefen sa at dem har lov å sette henne opp på 7 dager pga at det ikke er i samme uke. Men at mandag til søndag ikke er lov. Stemmer det?

Jeg jobber også turnus og har bl.a ni vakter på rad, over åtte dager. Men så har jeg til gjengjeld en periode med syv fridager på rad hver femte uke. Du må se på særavtalen deres og høre med fagforeningen. 

Anonymous poster hash: 9ed20...fc0

Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Sakset fra lovdata som en la ut linken til over. Det står ingen ting i lovdata om at uken skal regnes fra man-søn, det står bare om perioder på 7 dager. Det er altså ikke lov å jobbe mer enn 40 timer på 7 dager. For enkelte typer arbeid/turnus skal det være mindre enn 40 timer. Ved særskilt passivt arbeid kan Arbeidstilsynet godta mer enn 40 timer.

Hvis det er snakk om en vanlig arbeidsdag på 7,5 timer hver dag, kan man altså kun jobbe i 5 dager (pluss 2,5 timer dagen etter).

Jeg foreslår at vedkommende tar en telefon til fagforeningen der vedk er organisert (for hun er vel organisert håper jeg?) og får hjelp derfra.

Dette er feilinformasjon.

Du bør lese videre i linken til avsnittet om turnusarbeid.

Vi la fram dette for sjefen men hun sa at de reglene gjelder ikke når de 7 dagene ikke er i samme uke. Det høres tull ut. 7 dager i strekk er 7 dager i strekk, uansett

Kontakter fagforbund senere

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...