Gå til innhold

Moderne lys"pærer"

Anbefalte innlegg

;) stemmer.

men pga av temperatur/gass gir led og lysrør blåaktig lys ;)

uansett et raskt google søk på psykiater skage gir deg denne mailadressen:

[email protected]

Jeg trenger ikke, og gidder ikke, lese forskning på at jeg blir syk av blått lys, men det gikk psykiater Skage veldig opp i, han er en lysstoff-entusiast :lol: 

Send han en mail og hils fra meg om du vil.

Sendte en mail til denne mailadressen og fikk svar fra en som heter Stein Førde, overlege på riksen. Han takket for henvendelsen og sa han var opptatt av dette temaet. Var det han du mente? Du sa et sted i denne tråden at han ble dårlig av led-lys, han var ikke selv kjent med at han ble dårlig av det. Han nevnte en forsker, jeg skal google og se om jeg finner noe.

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

40

• Madelenemie

35

• Bella Dotte

31

• AnonymBruker

5

Sendte en mail til denne mailadressen og fikk svar fra en som heter Stein Førde, overlege på riksen. Han takket for henvendelsen og sa han var opptatt av dette temaet. Var det han du mente? Du sa et sted i denne tråden at han ble dårlig av led-lys, han var ikke selv kjent med at han ble dårlig av det. Han nevnte en forsker, jeg skal google og se om jeg finner noe.

Hei!

Ja det er han :)

han er veldig opptatt av bølger og hvor dårlig han føler seg av diverse bølger,

han tror på det selv, men få andre tror på han:-)

Han husker vel ikke helt hva han sa da, .... er jo psykiater :D

Han var ok, helt til jeg bad han slutte å terpe på sykehusets dårlige økonomi, vi var "venner" til det, så ble han "sur" muligens, ikke vet jeg, men jeg mener det jeg sa, "slutt å snakke om sykehusets dårlige økonomi til meg", så bad jeg han og flere andre pratmakere gjøre noe med det, demonstrere etc... de tenkte da "ja her er et artig tilfelle av asperger-mor,

Min mann sa til meg at de fikk som fortjent, og han frydet seg.

min mann er diplomatisk, jeg er direkte, men han sier at fordelen ved meg er at jeg får ting til å skje,

så det er noen fordeler.

( han heter det, men alle...:-( kalte han skage:-( et ubrukelig mellomnavn, stemmer nå husker jeg det)

Endret av Madelenemie

Hun vil jo bli bekymret for deg om du ikke dukker opp til timen.

Ja,

hun er det eneste menneske i denne verden unntatt min mann som bryr seg.

Det vet jeg og tenker jeg på!

Heldigvis, da jeg var klar til å dra ringte hun og sa hun ikke fikk start på bilen, da ble jeg lettet/glad.

Jeg orker ikke mer "treffe mennesker", jeg driver og holder meg for meg selv,

jeg er kjempeensom, men det har jeg bestemt meg for å takle,

jeg klarte det hele livet før diagnostiseringen, så derfor klarer jeg det fra nå,

Jeg likere dere mennesker, men ingen av dere, er som meg, så jeg vil bare tilby og yte mine hjelpetjenester,

jeg har mine prinsipper, men jeg vil nok aldri få en venn, 

det betyr mye for meg at jeg trengs, jeg stiller alltid opp, selv om jeg er sliten, det er det minste jeg kan gjøre,

Mm.

Det er lite sikkert at jeg drar,

Jeg har aldri ikke møtt, gått selv om jeg var dårlig, men nå har jeg kuttet ut mennesker som et nytt system.

I det nye systemet passer ikke konsultasjoner inn,

Syntes du har endel rare fikse ideer noen ganger.

Men men.

Annonse

Ingen pærer duger i dag. De lagde bedre pærer for hundre år siden. Det er ingen kunst å lage lyspærer som varer i flere titalls år, men i sin tid fant "lyspæremafian"; et kartell av lyspæreprodusenter, ut at de ikke tjente nok penger på å lage produkter som holdt for lenge.

Samme faenskapet er det med det meste en får kjøpt i dag. Ingen vil at produktenene skal vare for lenge, fordi de er best tjent med at folk kjøper igjen, og helst igjen og igjen. Elektronikk og forbruksmateriell programmeres til selvdestruksjon godt innen opprinnelig "best før dato". Man rekker også knapt å komme inn i huset med dyrekjøpte produkter med "nyskapende, fantastisk og nødvendig teknologi", før de er blitt umoderne.

Og nå må man til og med jaggu abbonere på en massevis av programvare og se kronene trille ut av kontoen hver måned, istedet for å kjøpe "til odel og eie", for en engangssum. I tillegg skal du mer og mer tvinges over på tilleggsfunksjoner som "svevende skylagring". Er det rart utgiftene fyker til himmels, og privatøkonomien går til helvete?

Venter nå bare på at man må kjøpe klær som selvoppløses ved det minste tegn til mote-endring, og at man må abbonere på knekkebrød. :(

Anonymous poster hash: 291c9...39b

Og nå må man til og med jaggu abbonere på en massevis av programvare og se kronene trille ut av kontoen hver måned, istedet for å kjøpe "til odel og eie", for en engangssum. I tillegg skal du mer og mer tvinges over på tilleggsfunksjoner som "svevende skylagring". 

Sist jeg sjekket var det frivillig både å abonnere på programvare (også kjøpe, det finnes masse gode gratisprogrammer), og lagre ting i "tulle-skyen". 

Sist jeg sjekket var det frivillig både å abonnere på programvare (også kjøpe, det finnes masse gode gratisprogrammer), og lagre ting i "tulle-skyen". 

Ikke alltid det finnes noe reelt alternativ/fullgode alternativer dessverre. For mange vil det i beste fall fremstå som "frivillig tvang". Noe vi antakeligvis kan glede oss til å se mye av fremover. :P

Anonymous poster hash: 291c9...39b

Syntes du har endel rare fikse ideer noen ganger.

Men men.

Hei!

Ja jeg har mange fikse ideer, det er jeg kjent for, både min mann, hans venner, min egen familie, ler,

det jeg syns er en logisk tankerekke eller god løsning, er jeg ofte alene om.

Sånn har det alltid vært.

Som regel er det ok for meg at andre ler...

men en dag nå da jeg skulle ha et helt vanlig møte med bydelen om en sak, kjentes det litt rart og ubehagelig at alle rundt bordet lo, stadig, somom jeg sa noe morsomt?

Jeg sa kun alvorlige ting...jeg kan smile, men det er kun av hyggelighet og jeg mener ikke at andre skal le, når jeg smiler. Det er sannsynlig flere ting jeg sa som de syns var morsomt, jeg vet bare ikke hva? 

Det var nok kun hyggelig ment, men personlig liker jeg ikke å være ufrivillig morsom, spesielt ikke nå for tiden, som jeg er lei meg og ensom.

Endret av Madelenemie

Hei!

Ja jeg har mange fikse ideer, det er jeg kjent for, både min mann, hans venner, min egen familie, ler,

det jeg syns er en logisk tankerekke eller god løsning, er jeg ofte alene om.

Sånn har det alltid vært.

Som regel er det ok for meg at andre ler...

men en dag nå da jeg skulle ha et helt vanlig møte med bydelen om en sak, kjentes det litt rart og ubehagelig at alle rundt bordet lo, stadig, somom jeg sa noe morsomt?

Nei, det er ubehagelig at andre ler av en når en ikke sagt noe morsomt.

• 2 uker senere...
Bella Dotte

Jeg tror jeg har lokalisert duringen - den kommer fra en innervegg i min leilighet, mellom stue og soverom! Det er veggen ved siden av brannvegg. Det er ingen during i veggen rett under, som er i kjelleren. og det er mest during i stua et par meter unna. Det er stikkontakt i veggen der det høres ut som duringen kommer fra. Kan det være overledning? Men hvorfor durer det da ikke hele tiden, og også når strømmen er av?? Jeg ser man får stetoskop på apoteket for en femhundrelapp. Vil det kunne avklare noe nærmere? Bør jeg kontakte elektriker, eller en annen håndverker?

Jeg tror jeg har lokalisert duringen - den kommer fra en innervegg i min leilighet, mellom stue og soverom! Det er veggen ved siden av brannvegg. Det er ingen during i veggen rett under, som er i kjelleren. og det er mest during i stua et par meter unna. Det er stikkontakt i veggen der det høres ut som duringen kommer fra. Kan det være overledning? Men hvorfor durer det da ikke hele tiden, og også når strømmen er av?? Jeg ser man får stetoskop på apoteket for en femhundrelapp. Vil det kunne avklare noe nærmere? Bør jeg kontakte elektriker, eller en annen håndverker?

Hvis du mener det kommer fra det elektriske anlegget ville jeg kontaktet en elektriker.

Annonse

Bella Dotte

Duringen i stua forekommer samtidig med duringen i veggen. Pussig nok, men også heldigvis, blir det ikke during på soverommet. Jeg har klart å finne en rolig plass for sofaen, slik at jeg kan sitte der når som helst, så problemet er ikke akutt lenger. Men jeg har sendt mail til min faste elektriker. 

Om det fortsatt durer når du har tatt strømmen så er det veldig rart om det er det elektriske som forårsaker duringa. Det eneste jeg kan tenke meg at det kanskje kan være, dersom det er det elektriske, er at jordledningen i stikkontakten har dårlig kontakt. Jeg har forstått det slik at du bor i Oslo, Oslo er en eneste stor jordfeil. Så antageligvis er det spenning på jordlederen din selv om du tar strømmen. Det som jeg ikke får til å stemme er at det må være strøm på to ledere for at det skal kunne gå noe strøm der. Så sånn sett er det rart at det fortsatt durer når du tar strømmen. Er det en durelyd eller er det mer en freselyd?

Bella Dotte

Om det fortsatt durer når du har tatt strømmen så er det veldig rart om det er det elektriske som forårsaker duringa. Det eneste jeg kan tenke meg at det kanskje kan være, dersom det er det elektriske, er at jordledningen i stikkontakten har dårlig kontakt. Jeg har forstått det slik at du bor i Oslo, Oslo er en eneste stor jordfeil. Så antageligvis er det spenning på jordlederen din selv om du tar strømmen. Det som jeg ikke får til å stemme er at det må være strøm på to ledere for at det skal kunne gå noe strøm der. Så sånn sett er det rart at det fortsatt durer når du tar strømmen. Er det en durelyd eller er det mer en freselyd?

Ja, jeg bor i Oslo.

Jeg forstår lite av elektrisk, men takk for at du forklarer.

Spenning på jordlederen... Den burde jo vært der hele tiden? Kanskje det ikke er min strøm som går der? 

Det durer, omtrent som det gjør under høyspentledninger. Jeg vil helst ikke si så mye om hvordan det kjennes, fordi det kan høres ut som jeg er sprø, men jeg er redd for helsepåvirkningen.

Ja, jeg bor i Oslo.

Jeg forstår lite av elektrisk, men takk for at du forklarer.

Spenning på jordlederen... Den burde jo vært der hele tiden? Kanskje det ikke er min strøm som går der? 

Det durer, omtrent som det gjør under høyspentledninger. Jeg vil helst ikke si så mye om hvordan det kjennes, fordi det kan høres ut som jeg er sprø, men jeg er redd for helsepåvirkningen.

Det er alltid spenning på jordlederen når strømmen er på. Men det skal bare være 120V mellom jord og en fas (en av ledningene som er koblet til sikringen) så er det 230V mellom fasene (de to ledningene som går ut fra sikringen). Det må være forbinnelse mellom to ledere for at man skal kunne få strøm. Altså, om gulvet ikke er ledende kan du fint stikke en strikkepinne inn i det ene hullet i stikkontakten uten at du merker noen ting, men stikker du en inn i hvert hull får du veldig vondt, samme om du stikker en inn i det ene hullet og setter den andre mot jord, da får du også vondt. Om det er dårlig kontakt noe sted så vil lederen ligge og vibrere på en måte (vanskelig å forklare) da kommer det sånn lyd som under høyspentmaster. Problemet er at det kan bli ekstremt varmt og ta fyr dersom det er dårlig kontakt. En jordfeil er ofte ikke konstant. Det er det som gjør at de kan være et helvete å finne. Det kan komme fra naboens kaffetrakter eller en feil ute i nettet til Hafslund som påvirker anlegget hjemme hos deg. Om jeg var deg ville jeg enten tatt strømmen og sjekket at ledningene i stikkontakten sitter ordentlig, ellerså ville jeg fått en elektriker til å gjøre det så fort som mulig.

Aha! Det gir mening (selv om jeg ikke forstår alt) Nå har dette pågått halvannet år og vi har fortsatt ikke brent opp, men jeg avventer svar fra elektriker! Jeg rører ingen kontakter selv  :wacko:

Hadde blitt imponert om du forsto alt ;) Selv etter 4,5 år med utdanning forstår man ikke alt :P Litt irriterende egentlig, jeg liker best det man kan forstå. Spørs om du brenner opp med det første da. Det er mengden strøm som gjør at det blir for varmt så om den kursen stikkontakten går til ikke er veldig belastet så vil det heller ikke bli så varmt. Nei, nå skal jeg gi meg :P Avvent svar fra elektrikeren du :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...