Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på Glenne regionale senter for autisme for å utredes for Asperger. Er det noen som har vært der før? Jeg lurer så fælt på hva som skjer dersom jeg ikke har Asperger. Setter de andre diagnoser enn de som er i autismespekteret der, eller må jeg da igjennom en ny runde med henvisning et annet sted? Håper noen kan svare. Er så lei av å vente og å ikke vite noen ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på Glenne regionale senter for autisme for å utredes for Asperger. Er det noen som har vært der før? Jeg lurer så fælt på hva som skjer dersom jeg ikke har Asperger. Setter de andre diagnoser enn de som er i autismespekteret der, eller må jeg da igjennom en ny runde med henvisning et annet sted? Håper noen kan svare. Er så lei av å vente og å ikke vite noen ting.

Hei!

Jeg har ikke vært der selv i utredningssammenheng, men jeg har fått utredet mine døtre der, de har svært god kompetanse på jenter på spekteret.

Jeg tviler på at mine døtre ville blitt oppdaget i Oslo. Telemark ligger på topp når jeg det gjelder autismespekterforstyrrelser i landet.

Jeg tror overdiagnostiseringen mer gjelder menn, ikke kvinner, da mange jenter er veldig flinke på å fremstå normale, skjule sine sosiale vansker bak å smile, være stille, ikke bli lagt merke til. Osv.

Hvis du ikke har Asperger, sier de bare," du har ikke Asperger"

Så får du tips om videre hjelp og hvor henvises. Jeg vet dette fra et par mennesker som ikke hadde Asperger. Eller ikke nådde opp slik de så det, til diagnosen er vel bedre å skrive.

Lykke til:-)

Anonymous poster hash: a2925...aef

Skrevet (endret)

Jeg skal på Glenne regionale senter for autisme for å utredes for Asperger. Er det noen som har vært der før? Jeg lurer så fælt på hva som skjer dersom jeg ikke har Asperger. Setter de andre diagnoser enn de som er i autismespekteret der, eller må jeg da igjennom en ny runde med henvisning et annet sted? 

Driver de ikke bare med autisme der? Da må du nok regne med at en eventuell videre utredning foregår et annet sted.

Endret av slabbedask
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke vært der selv i utredningssammenheng, men jeg har fått utredet mine døtre der, de har svært god kompetanse på jenter på spekteret.

Jeg tviler på at mine døtre ville blitt oppdaget i Oslo. Telemark ligger på topp når jeg det gjelder autismespekterforstyrrelser i landet.

Jeg tror overdiagnostiseringen mer gjelder menn, ikke kvinner, da mange jenter er veldig flinke på å fremstå normale, skjule sine sosiale vansker bak å smile, være stille, ikke bli lagt merke til. Osv.

Hvis du ikke har Asperger, sier de bare," du har ikke Asperger"

Så får du tips om videre hjelp og hvor henvises. Jeg vet dette fra et par mennesker som ikke hadde Asperger. Eller ikke nådde opp slik de så det, til diagnosen er vel bedre å skrive.

Lykke til:-)

Ja, jeg tror de er flinke der. Men dette er ikke Telemark. Glenne hører til sykehuset i Vestfold og ligger i Horten. Men et senter for autisme bør jo vite hva de driver med.

Skrevet

Driver de ikke bare med autisme der? Da må du nok regne med at en eventuell videre utredning foregår et annet sted.

Jo, det er det jeg tenker. Det står på hjemmesiden dems "Glenne regionale senter for autisme har utredning, diagnostikk og behandling av autismespekter forstyrrelser som sine hovedoppgaver" så jeg vet ikke om de gjør mer enn bare hovedoppgavene sine. Æsj...nå har jeg en følelse av at dette kommer til å ta en envighet og enda litt til :(

Madelenemie
Skrevet

Ja, jeg tror de er flinke der. Men dette er ikke Telemark. Glenne hører til sykehuset i Vestfold og ligger i Horten. Men et senter for autisme bør jo vite hva de driver med.

Ja det tror jeg:-)

Lykke til!

Må lese mer geografi jeg da:-)

Skrevet

Jo, det er det jeg tenker. Det står på hjemmesiden dems "Glenne regionale senter for autisme har utredning, diagnostikk og behandling av autismespekter forstyrrelser som sine hovedoppgaver" så jeg vet ikke om de gjør mer enn bare hovedoppgavene sine. Æsj...nå har jeg en følelse av at dette kommer til å ta en envighet og enda litt til :(

Du har jo ikke så mye å klage på foreløpig da, noen av oss måtte vente nesten ett år på utredning...  <_<

Skrevet

Ja det tror jeg:-)

Lykke til!

Må lese mer geografi jeg da:-)

Hehe...ja, det må du nok :P Vestfold er bare et minifylke, klemt i mellom Buskerud og Telemark, så det er ikke så rart du tenker det er Telemark.

Skrevet (endret)

Du har jo ikke så mye å klage på foreløpig da, noen av oss måtte vente nesten ett år på utredning...  <_<

Skulle det være noen trøst? Nei, vet jeg ikke har noe å klage på, men jeg er så lei av å alltid vente på å få time hos spesialisthelsetjenesten og når man endelig kommer dit så får man uansett ikke noe svar og blir bare sendt hjem, også må man henvises et nytt sted, jeg har flydd fra den ene spesialisten til neste, ventet på mr-undersøkelser, time på sykehus, behandling o.s.v fra jeg var 17 år. Det har riktignok vært fysiske ting, men like fullt noe dritt å vente og vente og vente og håpe og bli skuffa, gang på gang på gang. Det slo meg plutselig nå at jeg må innstille hodet mitt på nok en skuffelse. Jeg blir helt sikkert sendt derfra uten diagnose også må jeg vente et år på å få time på DPS.

Endret av Trine
Skrevet

Det er rart av helsevesenet hvis du ikke får hjelp på DPS hvis du ikke får en diagnose. Uansett om det er asberger eller ikke, så har du vanskeligheter i livet som hemmer deg i hverdagen

Skrevet

Skulle det være noen trøst? Nei, vet jeg ikke har noe å klage på, men jeg er så lei av å alltid vente på å få time hos spesialisthelsetjenesten og når man endelig kommer dit så får man uansett ikke noe svar og blir bare sendt hjem, også må man henvises et nytt sted, jeg har flydd fra den ene spesialisten til neste, ventet på mr-undersøkelser, time på sykehus, behandling o.s.v fra jeg var 17 år. Det har riktignok vært fysiske ting, men like fullt noe dritt å vente og vente og vente og håpe og bli skuffa, gang på gang på gang. Det slo meg plutselig nå at jeg må innstille hodet mitt på nok en skuffelse. Jeg blir helt sikkert sendt derfra uten diagnose også må jeg vente et år på å få time på DPS.

Nå er det ikke nødvendig å ta sorgene på forskudd da.  ;)

Men det er sikkert at i helsevesenet går ting veldig sakte. Og det skjer gjerne ingenting uten at man purrer og maser.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er sikkert at i helsevesenet går ting veldig sakte. Og det skjer gjerne ingenting uten at man purrer og maser.

Tja kanskje er det sånn,

Min egenerfaring er at det gikk i superfart!! Jeg rakk knapt forberede meg på utredning før de kom med konklusjonen asperger.

Videre, bare mye støtte, hjelp, tilbud om mer hjelp, jeg ønsket ikke sosionom og div..min psykiater foreslo, men psykiater var nok.

Men da jeg fikk fysisk sykt barn, startet marerittet! Det er ikke en gang sneglefart, det er stagnasjon, men heldigvis har vi økonomi til å dra til utlandet. Og jeg har ikke tenkt å sitte å SE på at mitt barn er sykt. 

Verst er egentlig arroganse, sånn at fordi blodprøver nesten ok, er du frisk?? jaha, der har de mistet fornuften på veien.

men jeg har nå funnet et helt behandlingsløp! endelig! det er vågalt, dyrt! i utlandet på et privat sykehus, men dit drar jeg nå.

Der møter et team meg av eksperter, alle typer eksperter, men det koster ekstremt! 

Så jeg tror det avhenger en del av tilfeldigheter og mye mer, om man både treffer noen med god kunnskap eller man må betale selv.

Fordelene med private sykehus, er at de er mer interessert, de var svært interessert i å høre om metodene jeg har funnet ut,

Det betyr bare at jeg har funnet en metode, jeg har ikke god nok oversikt, jeg trenger ulike leger til å se helhet, tenke sikkerhet osv... jeg er ikke indremedisiner.

på private sykehus der man betaler for hjelpen lytter de godt og er mer interessert.

Fra å være imot privatisering, ser jeg en del fordeler ved det!

Skrevet

Er nok mest fordeler. Hvis man har penger da.

Skrevet

Det er rart av helsevesenet hvis du ikke får hjelp på DPS hvis du ikke får en diagnose. Uansett om det er asberger eller ikke, så har du vanskeligheter i livet som hemmer deg i hverdagen

Joda, legen min ordner nok så jeg får hjelp. Det er bare at alt tar så sinnsykt lang tid og jeg eier ikke tålmodighet. Jeg liker ikke å bare gå og vente. Det er jo tross alt litt avgjørende for fremtiden min.

Skrevet

Sorger skal alltid tas på forskudd. Slik unngår man å bli skuffet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe...ja, det må du nok :P Vestfold er bare et minifylke, klemt i mellom Buskerud og Telemark, så det er ikke så rart du tenker det er Telemark.

Om jeg ikke husker feil/hørte feil, så ble forfatteren Gro Dahle utredet der,

Hun er godt fungerende, og har selv barn med asperger, så jeg tror nok du kommer et bra sted.

For mange endres livet til det bedre, selvsagt ikke bare med en diagnose, men med oppfølging videre, litt sånn lære seg ting man ikke kan. (forenklet forklart) Men man må være villig til å lære da.

Det er fryktelig komplisert, og det ville vært enklere på sett og vis å ikke begynne forholde seg til at en har asperger...

men det er fordeler og ulemper med alt i livet,

for meg er nok fordelene på pluss siden, dvs vite at jeg har asperger, men jeg var langt mer bekymringsfri komisk nok før.

Det jeg lærte når jeg fikk diagnosen var å "late som jeg er normal", det er slitsomt, men å mestre det syns jeg noen ganger er ok, nå varer det ikke lenger enn til at noen stiller meg et spørsmål som regel, jeg klarer ikke løgn.

Vi skal inn samtidig vi da:-) jeg for mine eeg topper og du for din mulige asperger:-)

Da får vi håpe du får diagnose og ikke jeg:-)

Skrevet

Jeg tror det er mest fordeler. Jeg dro til en fysioterapaut i utlandet som diagnostiserte og reparerte på 10 minutter, det spesialister i Norge ikke hadde klart å finne ut av på 7 år. Han skulle bare ha 200 kr for det også ;) Jeg har brukt det private helsevesenet mye, men nå som jeg går på aap og får langt dårligere betalt så får jeg holde meg til det offentlig jeg også.

Skrevet

Om jeg ikke husker feil/hørte feil, så ble forfatteren Gro Dahle utredet der,

Hun er godt fungerende, og har selv barn med asperger, så jeg tror nok du kommer et bra sted.

For mange endres livet til det bedre, selvsagt ikke bare med en diagnose, men med oppfølging videre, litt sånn lære seg ting man ikke kan. (forenklet forklart) Men man må være villig til å lære da.

Det er fryktelig komplisert, og det ville vært enklere på sett og vis å ikke begynne forholde seg til at en har asperger...

men det er fordeler og ulemper med alt i livet,

for meg er nok fordelene på pluss siden, dvs vite at jeg har asperger, men jeg var langt mer bekymringsfri komisk nok før.

Det jeg lærte når jeg fikk diagnosen var å "late som jeg er normal", det er slitsomt, men å mestre det syns jeg noen ganger er ok, nå varer det ikke lenger enn til at noen stiller meg et spørsmål som regel, jeg klarer ikke løgn.

Vi skal inn samtidig vi da:-) jeg for mine eeg topper og du for din mulige asperger:-)

Da får vi håpe du får diagnose og ikke jeg:-)

Jeg har gått hele livet og latet som jeg er "normal". Det har tatt knekken på meg, nå er jeg utslitt av det. Men kanskje det blir lettere dersom jeg vet at det er en grunn til at jeg syns det er vanskelig.

Hehe...ja, det får vi håpe :) Lykke til med utredningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mest fordeler. Jeg dro til en fysioterapaut i utlandet som diagnostiserte og reparerte på 10 minutter, det spesialister i Norge ikke hadde klart å finne ut av på 7 år. Han skulle bare ha 200 kr for det også ;) Jeg har brukt det private helsevesenet mye, men nå som jeg går på aap og får langt dårligere betalt så får jeg holde meg til det offentlig jeg også.

Ok

Greit å vite andres erfaringer.

vi betaler mye mer, men kommer til å få god hjelp, metoden jeg har funnet virker nærmest 100%, kun ved for store bivirkninger må den avbrytes. Jeg er så lettet nå, for at jeg har funnet dette, bestilt medisin, funnet leger som vil samarbeide osv....

Mitt barn gleder seg:-)

Og dette går nok bra.

Likevel tenker jeg mye mye mye, på de som ikke har vår økonomi!

Når barnet mitt blir helt frisk, sånn jo hun er bedre og ganske bra, men det er en del ting igjen, da har jeg avtalt med journalister, jeg syns det er viktig å fortelle om hjelpen som fins til grupper som blir oppgitt av det norske helsevesen, som bare de har penger og viljesterke foreldre og kontakter faktisk blir helt friske.

Jeg er politisk svært radikal, jeg er for likhet for alle, likelønn m.m..

Derfor skal ikke det at jeg som kan betale gå usagt gjennom systemet,

Rettighetene mitt barn får skal være alle barns rett!

Skrevet

Joda, legen min ordner nok så jeg får hjelp. Det er bare at alt tar så sinnsykt lang tid og jeg eier ikke tålmodighet. Jeg liker ikke å bare gå og vente. Det er jo tross alt litt avgjørende for fremtiden min.

Det skjønner jeg er du er lei av. Jeg håper alt ordner seg snart. Og det er jo sant diagnose gjør man får bedre hjelp enn uten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...