Gå til innhold

Utslett av Cipralex?

Anbefalte innlegg

orangejuice
Skrevet

Hei doktor,

Jeg har brukt Cipralex 20 mg i ett år, for så å trappe ned til 10 mg den siste måneden.

Jeg har utviklet store utslett i nakken som vokser og som er helt røde og klør.

Tror dette absolutt kan være en bieffekt av Cipralex. Det har bare blitt verre og verre, men toppet seg nå.

Det jeg lurer på er at jeg planlegger å trappe ned til 5 mg, for så å sluttte helt.

Men så leser jeg på nettet at noen blir anbefalt av legen sin å slutte momentant,

Er det i så fall farlig å kutte helt ut Cipralex på 10 mg, når jeg har Xanor og Rivotril som backup for angst?

Har du noen anbefalinger?

Takk

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er uklart for meg om utslettet kom da du startet med Cipralex, eller om det har kommet nå etter over et års bruk.

Hvordan vet du at utslettet evt skyldes Cipralex og ikke Xanor eller Rivotril?

orangejuice
Skrevet

Det er uklart for meg om utslettet kom da du startet med Cipralex, eller om det har kommet nå etter over et års bruk.

Hvordan vet du at utslettet evt skyldes Cipralex og ikke Xanor eller Rivotril?

Hei,

Utslettet har vært der i mange år, som slags milde pigmentflekker, men det har vært stabilt, men de siste 4 månedene har det blusset opp noe vanvittig, det ser ut som solbrenthet.

Ja, det kan godt være Xanor som gjør at utslettet kommer. Rivotril har jeg bare brukt i en uke, så det er det ikke.

For ca 3-4 måneder siden begynte jeg å ta Xanor hver dag, og økt dosen, alt fra 2-6 mg.

Så det kan du nok ha rett i ja. Men da er det vel bare å gjette seg fram.

Tror du at endring i kosten som mer omega 3 6 og 9 syrer kan hjelpe på dette utslettet, sammen med E og A vitaminer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei,

Utslettet har vært der i mange år, som slags milde pigmentflekker, men det har vært stabilt, men de siste 4 månedene har det blusset opp noe vanvittig, det ser ut som solbrenthet.

Ja, det kan godt være Xanor som gjør at utslettet kommer. Rivotril har jeg bare brukt i en uke, så det er det ikke.

For ca 3-4 måneder siden begynte jeg å ta Xanor hver dag, og økt dosen, alt fra 2-6 mg.

Så det kan du nok ha rett i ja. Men da er det vel bare å gjette seg fram.

Tror du at endring i kosten som mer omega 3 6 og 9 syrer kan hjelpe på dette utslettet, sammen med E og A vitaminer?

Jeg synes absolutt du skal la fastlegen se på dette. Jeg vil ikke ha noen formening om verken diagnose eller årsak.

Mens psykiatri passer godt på nett, er hudsykdommer noe en må se i RL.

orangejuice
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal la fastlegen se på dette. Jeg vil ikke ha noen formening om verken diagnose eller årsak.

Mens psykiatri passer godt på nett, er hudsykdommer noe en må se i RL.

Ok. Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...