Gå til innhold

Hva om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om jeg ikke har en psykisk lidelse, men har lurt systemet uten å være det bevisst? Jeg er jo ikke bevisst noe som helst, hvis jeg f.eks. kjøper en pose poteter så ligger det ingen tanke bak det, den blir bare kjøpt. Det er mulig jeg støtt og stadig hører folk si ting som "han er ikke mer syk enn meg", osv.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kjøter'n

33

• slabbedask

16

• AnonymBruker

7

• ISW

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Antar at du er en ny reinkarnasjon av SMIR? :)

Du tenker jo mer enn meg, hvilket ikke er så bra. Jeg tror at legen hadde funnet det ut om du bløffet. Og ikke minst at du hadde visst det selv med sikkerhet. Jeg har også hatt tanker som "Hva om jeg egentlig er ditt og datt" men jeg har stort sett lagt dem fra meg. Med helseangst for psykiske lidelser blir det lett slike tanker.

Skrevet

Hva om jeg ikke har en psykisk lidelse, men har lurt systemet uten å være det bevisst? Jeg er jo ikke bevisst noe som helst, hvis jeg f.eks. kjøper en pose poteter så ligger det ingen tanke bak det, den blir bare kjøpt. Det er mulig jeg støtt og stadig hører folk si ting som "han er ikke mer syk enn meg", osv.

Har du noen gang hatt angst for at du er "koko" uten å vite det selv? Det er en greie jeg av og til får, men psykologen sier at jeg ikke er det så lenge jeg er klar over det.... hehe....

Skrevet

Har du noen gang hatt angst for at du er "koko" uten å vite det selv? Det er en greie jeg av og til får, men psykologen sier at jeg ikke er det så lenge jeg er klar over det.... hehe....

Den var egentlig ment til ISW :)

Skrevet

Du tenker jo mer enn meg, hvilket ikke er så bra. Jeg tror at legen hadde funnet det ut om du bløffet. Og ikke minst at du hadde visst det selv med sikkerhet. Jeg har også hatt tanker som "Hva om jeg egentlig er ditt og datt" men jeg har stort sett lagt dem fra meg. Med helseangst for psykiske lidelser blir det lett slike tanker.

Nei, jeg har ikke troen på systemet. Det er bare tull. De skjønner nok veldig lite av de de "behandler", enten det er behandling i helsevesenet eller trygdevesenet.

Og "være det bevisst", det mener jeg er umulig. Det er bare noe man TROR, når man er bevisst. Det behøver slettes ikke være sant. Det er 4 alternativer:

Tro på A, A er sann

Tro på A, A er usann

Ikke tro på A, A er sann

Ikke tro på A, A er usann

Og dette gjelder ALL mennesker, fra uteliggeren til statsministeren, fra PU til genialiteter.

Skrevet

Den var egentlig ment til ISW :)

Jepp.

Angst for at jeg egentlig er gal, bare at jeg klarer å være normal. Angst for at jeg egentlig synes livet suger og at jeg egentlig er deprimert eller suicidal eller noe slikt :)

Skrevet

Nei, jeg har ikke troen på systemet. Det er bare tull. De skjønner nok veldig lite av de de "behandler", enten det er behandling i helsevesenet eller trygdevesenet.

Og "være det bevisst", det mener jeg er umulig. Det er bare noe man TROR, når man er bevisst. Det behøver slettes ikke være sant. Det er 4 alternativer:

Tro på A, A er sann

Tro på A, A er usann

Ikke tro på A, A er sann

Ikke tro på A, A er usann

Og dette gjelder ALL mennesker, fra uteliggeren til statsministeren, fra PU til genialiteter.

Jeg var litt borti det der når jeg drev og tok mange EKG. Legen har jo der 4 utfall.

Symptomer, men ingen funn

Ingen symptomer, ingen funn

Symptomer og funn

Ingen symptomer, men funn.

Hva skal legen gjøre i det siste tilfellet? Behandle?

Skrevet

Jeg var litt borti det der når jeg drev og tok mange EKG. Legen har jo der 4 utfall.

Symptomer, men ingen funn

Ingen symptomer, ingen funn

Symptomer og funn

Ingen symptomer, men funn.

Hva skal legen gjøre i det siste tilfellet? Behandle?

Det vet jeg ikke, siden jeg ikke har greie på livsnødvendig(?) behandling. Jeg sier bare at det ikke går an å stole på det noe som helst sier, verken utenforståense som har en formening om min situasjon, systemet, eller meg selv. Så egentlig er det bare å gi opp å foreta valg, og det er jeg vel forsåvidt godt i gang med.

Skrevet

Hva om jeg ikke har en psykisk lidelse, men har lurt systemet uten å være det bevisst? 

Neppe mulig å lure systemet ubevisst. Bevisst ja, hvis du virkelig går inn for det.

Jeg er jo ikke bevisst noe som helst, hvis jeg f.eks. kjøper en pose poteter så ligger det ingen tanke bak det, den blir bare kjøpt.

Du har vel planlagt innkjøp av poteter først?

Skrevet

Tror ikke det er noe ubevisst/bevisst. Hvis vi er "bevisst" noe, så er det bare en fantasi om en forklaring, enten den er god eller ond å tro på. Når jeg har kjøpt poteter kan jeg tenke tilbake på grunnen til at jeg kjøpte poteter, men det kan godt være at jeg "husker" en annen forklaring enn det som faktisk var. Altså feks jeg tenkte jeg skulle kjøpte poteter fordi jeg skulle lage torskemiddag, men så kommer jeg hjem, og da mener jeg fast og bestemt det var fordi jeg skulle lage pytt i panne. Dette er jo selvsagt bare et teit eksempel, men f.eks. hvis man har blitt trygdet, og tenker tilbake på hva som var grunnen til at man gikk i behandling og hvorfor man sa det man sa, så tenker man "nei jeg var bare ærlig jeg", mens det egentlig var en plan om å lure. Dette gjelder ikke bare meg, jeg er sikker på at mange mennesker med makt er skikkelig flinke til å endre eller forbedre sannheten de forteller seg selv, og som de faktisk tror på, og derfor blir de så flinke til å snakke for seg selv, ja fordi de tror på sine egne "løgner" (hva er egentlig sannheten, det kan man jo lure på).

Skrevet

Tror ikke det er noe ubevisst/bevisst. Hvis vi er "bevisst" noe, så er det bare en fantasi om en forklaring, enten den er god eller ond å tro på. Når jeg har kjøpt poteter kan jeg tenke tilbake på grunnen til at jeg kjøpte poteter, men det kan godt være at jeg "husker" en annen forklaring enn det som faktisk var. 

Javel, jeg pleier nå å kjøpe poteter når det er (nesten) tomt hjemme.

hvis man har blitt trygdet, og tenker tilbake på hva som var grunnen til at man gikk i behandling og hvorfor man sa det man sa, så tenker man "nei jeg var bare ærlig jeg", mens det egentlig var en plan om å lure.

Du begynte vel i behandling fordi du i utgangspunktet var psyk? Eller simulerte du det også? I såfall hvorfor? Fordi det er så liddli' morro å gå hjemme og kjede vettet av seg?

Skrevet

Du begynte vel i behandling fordi du i utgangspunktet var psyk? Eller simulerte du det også? I såfall hvorfor? Fordi det er så liddli' morro å gå hjemme og kjede vettet av seg?

Spiller ingen rolle hva jeg tenker er grunnen, en kan ikke vite om det er riktig. Og, jeg har det bedre hjemme alene enn sammen med folk, så det taler ikke for at jeg har krav.

Skrevet

Spiller ingen rolle hva jeg tenker er grunnen, en kan ikke vite om det er riktig. Og, jeg har det bedre hjemme alene enn sammen med folk

Da tror jeg ikke man er helt frisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke du som sa du bare var 12 år? Hva skal en tolvåring med en pose poteter?

Anonymous poster hash: 854db...a3b

Skrevet

Da tror jeg ikke man er helt frisk.

Hvem vet. Ingen. Det er bare fantasier overalt. Utredninger ikke minst.

Skrevet

Hvem vet. Ingen. Det er bare fantasier overalt. Utredninger ikke minst.

Nja, funksjonsnivå og subjektiv lidelse sier vel endel vil jeg tro. Så kan man sikkert si det er mye tullings med selve diagnosen.

Skrevet

Nja, funksjonsnivå og subjektiv lidelse sier vel endel vil jeg tro. Så kan man sikkert si det er mye tullings med selve diagnosen.

Men subjektiv lidelse vet man ikke noe om, siden det er nettopp subjektivt, og funksjonsnivå, da slår jo latskap og unnasluntring ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva hvis du ikke er syk? Da er du sannsynligvis frisk :-)

Skrevet

Ja, hvis frisk er det logiske komplementet til syk.

Jeg lurer mer på hva jeg bør gjøre i praksis. Signere ut fra NAV? Det vil jeg ikke, men hvis jeg visste at jeg ikke kvalifiserte så måtte jeg jo det.

Skrevet

Ja, hvis frisk er det logiske komplementet til syk.

Jeg lurer mer på hva jeg bør gjøre i praksis. Signere ut fra NAV? Det vil jeg ikke, men hvis jeg visste at jeg ikke kvalifiserte så måtte jeg jo det.

Hva skal du gjøre da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...