Solemnity Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Jeg skal snart inn for å snakke om medisinering av angst og annen ko-morbiditet i forhold til autisme. Jeg brukte fluoxetine før og den fungerte litt, men fikk en periode med kraftige angstanfall, så legen byttet til setraline. Begynte med 50 mg, deretter økte til 100 mg. Det har jeg nå gått på i omtrent ni måneder. Jeg har ingen bivirkninger og har ikke hatt flere angstanfall, men jeg føler energinivået er temmelig lavt. Om dette kommer av autisme, medisiner eller annet er vanskelig å si. Legen har sjekket stoffskiftet tidligere, alt fint. Også i forhold til vitaminer og mineraler. Jeg har høyt insulin-nivå. Min tidligere diagnose var PTSD. Jeg har tilnærmet ingen symptomer på dette nå. Vi skal vurdere oppstart med metaformin nå, for å stabilisere blodsukkeret. Burde jeg i tillegg be om en vurdering i forhold til AD, både dose og type? Eventuelt, siden medisinen fungerer godt ellers, kan jeg be om at jeg for eksempel får prøve wellbrutin i tillegg? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Ingen forslag? Det er fordi du har autisme, han vet ikke nok om det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Du kan gjerne be om å få prøve Wellbutrin 150 mg. Den kan gi deg mer energi, men den kan også forverre angsten. Fasiten får du ikke med mindre du prøver. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Det er fordi du har autisme, han vet ikke nok om det. Det er faktisk svært få om noen som vet om denne type plager er påvirkbar av medisiner hos de som har autisme. Det finnes knapt studier på det, og svaret er så godt som alltid at en kun kan finne det ut ved å prøve. Det må ikke skapes et inntrykk av at manglende behandlingseffekt hos autister skyldes individuell kunnskapsmangel hos den enkelte behandler. Autisters hjerne er helt ulik NT, og effekten av medisiner er svært varierende og ofte meget liten. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Det er faktisk svært få om noen som vet om denne type plager er påvirkbar av medisiner hos de som har autisme. Det finnes knapt studier på det, og svaret er så godt som alltid at en kun kan finne det ut ved å prøve. Det må ikke skapes et inntrykk av at manglende behandlingseffekt hos autister skyldes individuell kunnskapsmangel hos den enkelte behandler. Autisters hjerne er helt ulik NT, og effekten av medisiner er svært varierende og ofte meget liten. Ok, da håper jeg det forskes mer på dette, det virker nesten håpløst å få hjelp om du har autisme for ingenting hjelper. Det er jo tragisk. 0 Siter
Solemnity Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Du kan gjerne be om å få prøve Wellbutrin 150 mg. Den kan gi deg mer energi, men den kan også forverre angsten. Fasiten får du ikke med mindre du prøver. Det er faktisk svært få om noen som vet om denne type plager er påvirkbar av medisiner hos de som har autisme. Det finnes knapt studier på det, og svaret er så godt som alltid at en kun kan finne det ut ved å prøve. Det må ikke skapes et inntrykk av at manglende behandlingseffekt hos autister skyldes individuell kunnskapsmangel hos den enkelte behandler. Autisters hjerne er helt ulik NT, og effekten av medisiner er svært varierende og ofte meget liten. Takk for svar, setter pris på det. Som du sier har fastlegen det problemet du beskriver her. Jeg er bare så sliten av å være sliten. Jeg er vel egentlig lei av autisme-symptomer generelt også, og skulle gjerne sett at det fantes en medisin som tok de vekk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Takk for svar, setter pris på det. Som du sier har fastlegen det problemet du beskriver her. Jeg er bare så sliten av å være sliten. Jeg er vel egentlig lei av autisme-symptomer generelt også, og skulle gjerne sett at det fantes en medisin som tok de vekk. Hvilke autisme symptomer er du du snakker om/har? Lavt energinivå og angstanfall er ikke symptomer på autisme. Viss du har angst som tilleggsdiagnose, så er det den du må behandle. Anonymous poster hash: 9cb2b...da6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Hvilke autisme symptomer er du du snakker om/har? Lavt energinivå og angstanfall er ikke symptomer på autisme. Nei, men det kan komme som resultat av autistiske problemer. Anonymous poster hash: 2b5fe...e02 0 Siter
Solemnity Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Hvilke autisme symptomer er du du snakker om/har? Lavt energinivå og angstanfall er ikke symptomer på autisme. Viss du har angst som tilleggsdiagnose, så er det den du må behandle. Anonymous poster hash: 9cb2b...da6 Begge deler er vanlig ved autisme, men nå skilte jeg mellom det og resten - som jeg også er lei av. Er, akkurat nå, lei av alt som føles slitsomt og ville gjerne sett at livet føltes litt enklere. 0 Siter
Solemnity Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Nei, men det kan komme som resultat av autistiske problemer. Anonymous poster hash: 2b5fe...e02 Ja, takk for spesifiseringen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. april 2015 Skrevet 11. april 2015 Begge deler er vanlig ved autisme, men nå skilte jeg mellom det og resten - som jeg også er lei av. Er, akkurat nå, lei av alt som føles slitsomt og ville gjerne sett at livet føltes litt enklere. hei! siden disse vanskene sannsynligvis hos deg kommer som følge av autisme og mye stress i hverdagen, tror jeg veien du må gå er å lære deg energiøkonomisering. dette var et mantra fra min psykiater til meg...jeg hadde sterk motstand mot det, for det er både mye jeg må, men også vil få til. det er vanskelig, men jeg tror nok mest på den løsningen i tilfeller der autisme konkret utløser slitenhet, engstelse osv... håper du forstår hva og hvordan du kan energiøkonomisere.? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.