Madelenemie Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Hei! Jeg så en overskrift i Dagbladet i dag, som heter koners stress gir menn høyt blodtrykk. Vel, det burde vel stå, ektefellers stress kan gi den andre ektefelle høyt blodtrykk. Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, men min manns masing, stressing fører til at jeg av og til får pusteproblemer. (sånn kjennes det ut i vertfall) Og jeg har fått gradvis økende blodtrykk, det er absolutt høyest når han er hjemme, det er fordi jeg til tider blir stressa. Det er uavhengig av om jeg har hatt en travel dag, bare å sette i gang, svinge seg, skrive mail, brevet, klagen, oppgaven, lese, smøre ski osv..., når jeg sier, la meg tenke, så maser han videre. Eller det er ikke så ofte at han maser, men han jobber med tusenvis av ting rundt meg, i superfart, og gir meg innstrukser nni mellom, Jeg kjenner jeg blir stresset, heldigvis har jeg en diagnose som går på at jeg blir syk av stress, jeg har derfor begynt å si i fra/minne han på det. Da tar han faktisk hensyn, det er som han daglig glemmer vanskene mine, det sa min psykiater er flott, han skal ikke gå rundt å tenke på meg som autist, han skal bare tenke på meg som hans kone. (det var visst kun min psykiater som skulle tenke på det) Jeg kan sette hendene ved ørene og si at jeg hører hva min mann sier, men jeg må, må, gjøre en og en ting, jeg klarer ikke det stresset og overenergiske. Man må tenke ofte flere eganger, lage en liste, også gjøre en og en ting. Og helst bør det være rolige omgivelser. Men saken er at noen ektefeller stresser den andre sånn at de får høyt blodtrykk. Og det stresser meg ikke å jobbe etter en liste, men å få mange beskjeder på en gang!! Samt at min manns kropp, den er helspent, og like før den er på vei til en lang joggetur eller skitur, også når han ikke er det, det stresser meg også, og jeg vet at han er på skype eller noe sånt..:-( med tokyo og mange andre..:-( mens hans gjør kanskje 5 andre ting. Han kan ha mange baller i luften samtidig. Det er bra jeg sier i fra, det er bra han tar hensyn, men jeg tror det er uavshengig av kjønn, at ektefeller får høyt blodtrykk av den andre ektefelle. Jeg kan jobbe ganske hardt jeg også, men jeg må jobbe ettter en planlagt liste, og jeg må ha ro, tid til å gjøre ting i mitt tempo, og ikke mange beskjeder på en gang. det siste er så grusomt at jeg blir stressa inni meg bare av å skrive det. 0 Siter
Trine Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Det der er nesten så jeg kunne ha skrevet dette selv. Jeg har lavt blodtrykk. Eller ihvertfall sist jeg sjekket, selv om det begynner å bli en stund siden. Men da jeg hadde samboer ble jeg stresset. Om vi skulle noe så skulle vi alltid dra i siste liten, pakke i all hast (jeg glemmer halvparten da), og ordne masse forskjellig før vi dro. Om vi skulle fikse noe hjemme så skulle vi gjøre litt nå og litt da og litt her og litt der. Jeg må gjøre en ting og gjøre den tingen til jeg er ferdig med den, så kan jeg begynne på noe nytt. Så skulle han prate mens jeg holdt på med noe og forstyrret meg så jeg ikke klarte konsentrere meg. Også måtte jeg alltid vente på han, han somlet fordi han alltid bare skulle noe. Også skulle alt skje fort, mange ting på engang, og tankene som han fortalte høyt, hoppet fra det ene til det andre og jeg klarte slett ikke henge med. Og alle planene, det rant ut av han med avanserte planer, noen ble påbegynt men aldri ferdige, noen ble aldri påbegynt. Hvorfor planlegge noe man ikke skal gjøre? Han mente det var å komme med ideer. Han likte det sånn. Om jeg f.eks viste han en bil på finn.no som jeg syns var fin så kom han med 10 andre biler som jeg også burde se på, men jeg skal jo ikke ha bil, jeg har en bil. Jeg bare syns den var fin. Men han skal sjekke opp hvordan bilen er og det ene med det andre. Jeg blir bare stressa, hvorfor bruke så mye energi på det. Men han sier han liker det. Han liker å undersøke ting og sjekke muligheter o.s.v. Så, enig med deg, det burde stått "ektefellers stress kan gi den andre ektefelle høyt blodtrykk" 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Det der er nesten så jeg kunne ha skrevet dette selv. Jeg har lavt blodtrykk. Eller ihvertfall sist jeg sjekket, selv om det begynner å bli en stund siden. Men da jeg hadde samboer ble jeg stresset. Om vi skulle noe så skulle vi alltid dra i siste liten, pakke i all hast (jeg glemmer halvparten da), og ordne masse forskjellig før vi dro. Om vi skulle fikse noe hjemme så skulle vi gjøre litt nå og litt da og litt her og litt der. Jeg må gjøre en ting og gjøre den tingen til jeg er ferdig med den, så kan jeg begynne på noe nytt. Så skulle han prate mens jeg holdt på med noe og forstyrret meg så jeg ikke klarte konsentrere meg. Også måtte jeg alltid vente på han, han somlet fordi han alltid bare skulle noe. Også skulle alt skje fort, mange ting på engang, og tankene som han fortalte høyt, hoppet fra det ene til det andre og jeg klarte slett ikke henge med. Og alle planene, det rant ut av han med avanserte planer, noen ble påbegynt men aldri ferdige, noen ble aldri påbegynt. Hvorfor planlegge noe man ikke skal gjøre? Han mente det var å komme med ideer. Han likte det sånn. Om jeg f.eks viste han en bil på finn.no som jeg syns var fin så kom han med 10 andre biler som jeg også burde se på, men jeg skal jo ikke ha bil, jeg har en bil. Jeg bare syns den var fin. Men han skal sjekke opp hvordan bilen er og det ene med det andre. Jeg blir bare stressa, hvorfor bruke så mye energi på det. Men han sier han liker det. Han liker å undersøke ting og sjekke muligheter o.s.v. Så, enig med deg, det burde stått "ektefellers stress kan gi den andre ektefelle høyt blodtrykk" Hm, deilig at du gjenkjenner. Ang det med bil, så fikk jeg assosiasjoner til ferier, jeg fant et fint og fredelig feriested, ikke turistområde, pga av en avisartikkel osv... så begynte min mann å¨google rundt, og gjøre det superavansert og komplisert, hvor mange fine omrdåer kan man ikke finne hvis man søker...men for hvilken grunn? heldigvis orket jeg ikke delta i jakten, jeg foreslo det avisartikkelen skrev, og sa at nå kunne han velge, siden han hadde så mange ideer:-( jeg blir sliten av å ha så mye å forholde meg til å tenke på, bedre få tips om ett sted, si ok, reise dit også ferdig med det. Særlig når stedet ser greit og hyggelig ut og innbyr til fred og ro, og ikke har turiststøy ved seg. Jeg er nok ganske lik deg ut i fra din beskrivelse:-) Min mann prater også, mens jeg jobber, da hører jeg ikke hva han sier, jeg må stoppe jobbe før jeg kan høre hva han sier. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Jeg må også ha lister innimellom. ( ikke ofte) Hvis jeg har mye å gjøre/ huske på og ting bare flyr inn og ut igjen av hodet mitt, da blir jeg stresset. Da hjelper det veldig med en liste. Lister gjør meg rolig. Tåler å ha mye å gjøre bare jeg har oversikt. Manglende oversikt blir jeg stresset av, men tror ikke det påvirker blodtrykket mitt 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Nå sjekker jeg ikke blodtrykket så ofte, men det er slitsomt at noen skal mase om alt annet som burde vært gjort når man allerede har hendene fulle med en ting. 0 Siter
Trine Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Hm, deilig at du gjenkjenner. Ang det med bil, så fikk jeg assosiasjoner til ferier, jeg fant et fint og fredelig feriested, ikke turistområde, pga av en avisartikkel osv... så begynte min mann å¨google rundt, og gjøre det superavansert og komplisert, hvor mange fine omrdåer kan man ikke finne hvis man søker...men for hvilken grunn? heldigvis orket jeg ikke delta i jakten, jeg foreslo det avisartikkelen skrev, og sa at nå kunne han velge, siden han hadde så mange ideer:-( jeg blir sliten av å ha så mye å forholde meg til å tenke på, bedre få tips om ett sted, si ok, reise dit også ferdig med det. Særlig når stedet ser greit og hyggelig ut og innbyr til fred og ro, og ikke har turiststøy ved seg. Jeg er nok ganske lik deg ut i fra din beskrivelse:-) Min mann prater også, mens jeg jobber, da hører jeg ikke hva han sier, jeg må stoppe jobbe før jeg kan høre hva han sier. Høres ut som vi takler slike idéeksplosjoner like dårlig. Jeg ser ikke vitsen jeg heller. Om man finner noe, tilfeldig, og tenker at det passer fint, så forstår jeg ikke hvorfor man skal gjøre noe mer ut av det. Lete etter annet lignende. Jeg melder meg ut da, det blir for mye for meg, jeg får vondt i hodet av all informasjonen. 0 Siter
Trine Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Vet ikke om stresset påvirker blodtrykket mitt. Kanskje noen ganger. Men jeg blir sliten og får vondt i hodet av det. Moen mennesker får vel energi av stress. Alt stress er visst ikke negativt og farlig har jeg hørt. Men jeg er veldig stressensitiv og opplever ikke stress som noe som gir meg energi. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Jeg lager en del stress for meg selv. Jeg er kjapp i bevegelsene, men glemmer mye. F.eks når vi skal ut av huset er jeg rask til å gjøre meg klar, mens kjæresten kan gruble og gruble på hva slags sko, hva slags jakke han skal ha på seg osv. På butikken er det det samme. Jeg hiver i kurven de matvarene jeg skal ha i full fart, mens kjæresten tenker og tenker. Jeg blir stresset av all tenkinga og at alt går i sakte tempo, men jeg blir også stresset av meg selv og all glemminga mi, så jeg vet ikke hva som er verst Han glemmer aldri noe, så i lengden sparer vel han mer tid en meg Aller mest stresset blir jeg når jeg har det megatravelt og ikke finner visakortet, husnøkler, bilnøkler osv på den faste plassen. Da kan jeg miste litt kontroll over meg selv. Som yngstedatteren sa her om dagen : - Han kjæresten din som tror du er en så rolig og behagelig person, han skulle hørt og sett deg når du leter etter noe, da tror jeg fort han hadde endret syn gitt 0 Siter
Trine Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Jeg lager en del stress for meg selv. Jeg er kjapp i bevegelsene, men glemmer mye. F.eks når vi skal ut av huset er jeg rask til å gjøre meg klar, mens kjæresten kan gruble og gruble på hva slags sko, hva slags jakke han skal ha på seg osv. På butikken er det det samme. Jeg hiver i kurven de matvarene jeg skal ha i full fart, mens kjæresten tenker og tenker. Jeg blir stresset av all tenkinga og at alt går i sakte tempo, men jeg blir også stresset av meg selv og all glemminga mi, så jeg vet ikke hva som er verst Han glemmer aldri noe, så i lengden sparer vel han mer tid en meg Aller mest stresset blir jeg når jeg har det megatravelt og ikke finner visakortet, husnøkler, bilnøkler osv på den faste plassen. Da kan jeg miste litt kontroll over meg selv. Som yngstedatteren sa her om dagen : - Han kjæresten din som tror du er en så rolig og behagelig person, han skulle hørt og sett deg når du leter etter noe, da tror jeg fort han hadde endret syn gitt Hehe...jeg er sånn som vil gjøre enkelte ting raskt. F.eks når man skal et sted så står jeg klar og venter i evigheter (føles det som) på andre som plutselig bare skal ordne alt mulig først. Jeg beregner god tid når jeg skal noe så jeg slipper å stresse. Jeg liker ikke å måtte tenke når jeg er i butikken og glemmer ofte noe. Prøver å skrive opp ting jeg trenger eller snart trenger slik at jeg ikke glemmer det når jeg er i butikken. Jeg har opplevd noen ganger å få litt panikk fordi mobilen ikke ligger i riktig lomme, så kommer jeg på at jeg prater i den. Det skjer når jeg er stressa og må skyndte meg. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Ja, slike ting kan jeg også finne på å gjøre. Med gamlebilen skjedde det mange ganger at jeg hadde vært i bagasjerommet på bilen og etterpå setter meg i bilen og finner ikke bilnøkkelen. Vill panikk, helt til jeg kommer på at den står i døra til bagasjerommet. Både jeg og ene broren min er like distre. Raske og effektive, men fryktelig distre. Vi har det etter faren vår som er helt ekstrem. En gang satt han i godstolen forran tv`n og lurte på hvem som hadde skiftet kanal ? - Eh, pappa du sitter med fjernkontrollen i hånda faktisk Man skulle ikke tro det var mulig Selv så har jeg blitt bedre meg med alderen, så kjæresten lurer på hvordan jeg da var før. Heldigvis har vi begge humor og kan le av hverandres særegenheter . Ser at tråden ligger på psykiatri, men håper den ikke hører hjemme her 0 Siter
Trine Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Jeg har blitt værre med alderen. Ting må ha faste plasser og ligger de ikke der så sprer panikken seg. Før husket jeg avtaler og slikt i hodet. Nå må alt inn i kalenderen med engang. Morsom historie om faren din Nicklus 0 Siter
Inner self Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Jeg er eneboer, og eremitt dersom det går an i en blokk midt i en storby..... Men jeg har lavt (normalt) blodtrykk, så det kanskje er noe i det. For jeg er tykk og har endel angst, så jeg burde kanskje regnet å ha høyt blodtrykk. Nå skal det nevnes att det har gått ned først etter jeg kutta sigaretter for 30 månder siden. 0 Siter
Babette Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Hei! Jeg så en overskrift i Dagbladet i dag, som heter koners stress gir menn høyt blodtrykk. Vel, det burde vel stå, ektefellers stress kan gi den andre ektefelle høyt blodtrykk. Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, men min manns masing, stressing fører til at jeg av og til får pusteproblemer. (sånn kjennes det ut i vertfall) Og jeg har fått gradvis økende blodtrykk, det er absolutt høyest når han er hjemme, det er fordi jeg til tider blir stressa. Det er uavhengig av om jeg har hatt en travel dag, bare å sette i gang, svinge seg, skrive mail, brevet, klagen, oppgaven, lese, smøre ski osv..., når jeg sier, la meg tenke, så maser han videre. Eller det er ikke så ofte at han maser, men han jobber med tusenvis av ting rundt meg, i superfart, og gir meg innstrukser nni mellom, Jeg kjenner jeg blir stresset, heldigvis har jeg en diagnose som går på at jeg blir syk av stress, jeg har derfor begynt å si i fra/minne han på det. Da tar han faktisk hensyn, det er som han daglig glemmer vanskene mine, det sa min psykiater er flott, han skal ikke gå rundt å tenke på meg som autist, han skal bare tenke på meg som hans kone. (det var visst kun min psykiater som skulle tenke på det) Jeg kan sette hendene ved ørene og si at jeg hører hva min mann sier, men jeg må, må, gjøre en og en ting, jeg klarer ikke det stresset og overenergiske. Man må tenke ofte flere eganger, lage en liste, også gjøre en og en ting. Og helst bør det være rolige omgivelser. Men saken er at noen ektefeller stresser den andre sånn at de får høyt blodtrykk. Og det stresser meg ikke å jobbe etter en liste, men å få mange beskjeder på en gang!! Samt at min manns kropp, den er helspent, og like før den er på vei til en lang joggetur eller skitur, også når han ikke er det, det stresser meg også, og jeg vet at han er på skype eller noe sånt..:-( med tokyo og mange andre..:-( mens hans gjør kanskje 5 andre ting. Han kan ha mange baller i luften samtidig. Det er bra jeg sier i fra, det er bra han tar hensyn, men jeg tror det er uavshengig av kjønn, at ektefeller får høyt blodtrykk av den andre ektefelle. Jeg kan jobbe ganske hardt jeg også, men jeg må jobbe ettter en planlagt liste, og jeg må ha ro, tid til å gjøre ting i mitt tempo, og ikke mange beskjeder på en gang. det siste er så grusomt at jeg blir stressa inni meg bare av å skrive det. Artikkelen i Dagbladet handler om en studie i USA som viser at ektefellens stress slår ut ulikt hos menn og kvinner. Kvinnens stress gir mannen høyt blodtrykk, men det samme skjer ikk andre veien i samme grad. Eller rettere sagt: Kvinnen påvirkes av mannens stress, men hun får ikke høyt blodtrykk. Forskerne tror dette kan skyldes at kvinner generelt takler stress bedre enn menn. Det er altså ikke slik at alt stress gir forhøyet blodtrykk. 0 Siter
laban Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Artikkelen i Dagbladet handler om en studie i USA som viser at ektefellens stress slår ut ulikt hos menn og kvinner. Kvinnens stress gir mannen høyt blodtrykk, men det samme skjer ikk andre veien i samme grad. Eller rettere sagt: Kvinnen påvirkes av mannens stress, men hun får ikke høyt blodtrykk. Forskerne tror dette kan skyldes at kvinner generelt takler stress bedre enn menn. Det er altså ikke slik at alt stress gir forhøyet blodtrykk. Hei, Babette, helt riktig korreksjon (jeg orket ikke). Hyggelig å se deg her - gyrken stakk hodet inn et øyeblikk like før påske 0 Siter
Babette Skrevet 11. april 2015 Skrevet 11. april 2015 Hei, Babette, helt riktig korreksjon (jeg orket ikke). Hyggelig å se deg her - gyrken stakk hodet inn et øyeblikk like før påske Hei! Jeg leser her av og til, men skriver veldig sjelden for tida. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.