Gå til innhold

Tykke og tynne mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tynne mennesker har det ille. De tykke har det best, for de koser seg bare. De sykelig tynne har det verst av alle, og de morbid overvektige koser seg på bekostning av livet.

Er det ikke sånn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Overgeneralisering uten rot i virkeligheten.

Skrevet

Ja, men hva gjør man når man ikke kan korrigere sine egne følelser?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg klarte å slanke meg. Skulle ønske jeg kunne leve på knekkebrød med laks på, men det kan jeg altså ikke..

Jeg brekker meg rett og slett...

Anonymous poster hash: 50f92...cb9
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg klarte å slanke meg. Skulle ønske jeg kunne leve på knekkebrød med laks på, men det kan jeg altså ikke..

Jeg brekker meg rett og slett...

Anonymous poster hash: 50f92...cb9

Finnes ikke et annet riktigkost alternativ da? Brokkoli?

AnonymBruker
Skrevet

Tynne mennesker har det ille. De tykke har det best, for de koser seg bare. De sykelig tynne har det verst av alle, og de morbid overvektige koser seg på bekostning av livet.

Er det ikke sånn?

Noe sånt, vel.

Anonymous poster hash: 234a9...903

Skrevet

Er det ikke sånn?

Nei. Verken humøret eller identiteten sitter i vekten.
AnonymBruker
Skrevet

Men de lubne lever lengst. Kanskje fordi de er gladere?

Stikk i strid med alle tidligere forskningsresultater, viser en ny, omfattende undersøkelse fra Canada at overvektige mennesker lever lenger enn folk med normal vekt, skriver Forskning.no.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article478646.ece

Anonymous poster hash: 42c21...c9f

Skrevet

Men hvis du spiser en banan - er du den samme etterpå? Nei, ikke når enhver ting du putter i kroppen påvirker oss psykisk så vel som fysikalsk.

Da mener jeg det er nærliggende å tenke at overvekt har et eller annet å si for hvem du er. Fordi overvektige har ført et annet kosthold enn resten, generelt sett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad og fornøyd.

Jeg spiser mye grønt og frukt. Men jeg spiser også mye ris og pasta fordi det er billig. Har ikke råd til masse frukt og grønt hele tiden. Har 500 kr uken å leve for. Jeg snuser for da spiser jeg mindre. Spiser 1 til 2 ganger om dagen, og kan ikke spise over 600kcal for da legger jeg på meg. Har ødelagt forbrenningen med spiseproblemene jeg har.

Anonymous poster hash: b8184...112
Skrevet

Da mener jeg det er nærliggende å tenke at overvekt har et eller annet å si for hvem du er.

Jeg tror nok utseendet har litt å si for hvordan man blir møtt og dermed for hvem man er eller blir. Men andre trekk ved en person kan være mye viktigere enn kroppen og utseendet.

Men dette er jo et annet tema enn det du skrev om i startinnlegget.

Gjest Gargamel
Skrevet

Men de lubne lever lengst. Kanskje fordi de er gladere?

Stikk i strid med alle tidligere forskningsresultater, viser en ny, omfattende undersøkelse fra Canada at overvektige mennesker lever lenger enn folk med normal vekt, skriver Forskning.no.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article478646.ece

Anonymous poster hash: 42c21...c9f

Hunt- undersøkelsen viste det samme. Det er utrolig hvor mange "sannheter" som har tynt grunnlag. Ideen om at Bmi bør ligge mellom 20 og 25 har jeg hørt kommer fra undersøkelser i Asia, hvor folk har annen kroppsbygning enn i Kanada og Norge.

Nå er sånn forskning utrolig komplisert fordi man må eliminere så mange korrelasjoner som at overvektige kanskje røyker mer, drikker mer, rører seg mindre, er fattigere, har underliggende sykdommer etc.

Effektene det forskes på er ofte også veldig små. (Jeg kan avsløre har to forskere i nær familie som jobber med sånne ting. Kanskje en medvirkende årsak til at jeg bidrar med så mange gjennomkloke innlegg på dol)

AnonymBruker
Skrevet

Hunt- undersøkelsen viste det samme. Det er utrolig hvor mange "sannheter" som har tynt grunnlag. Ideen om at Bmi bør ligge mellom 20 og 25 har jeg hørt kommer fra undersøkelser i Asia, hvor folk har annen kroppsbygning enn i Kanada og Norge.

Nå er sånn forskning utrolig komplisert fordi man må eliminere så mange korrelasjoner som at overvektige kanskje røyker mer, drikker mer, rører seg mindre, er fattigere, har underliggende sykdommer etc.

Effektene det forskes på er ofte også veldig små. (Jeg kan avsløre har to forskere i nær familie som jobber med sånne ting. Kanskje en medvirkende årsak til at jeg bidrar med så mange gjennomkloke innlegg på dol)

nettopp, forskningen på dette er svært komplisert,

og bare fra vår bydel til bydeler i groruddalen er forskjellen i levealder 10 år, det er nokså ekstremt syns jeg.

i vår bydel er det få overvektige, men i groruddalen er det mange, det ser man bare man kjører dit, de er klart tykkere.

Anonymous poster hash: 6a1e7...c8d

Skrevet

nettopp, forskningen på dette er svært komplisert,

og bare fra vår bydel til bydeler i groruddalen er forskjellen i levealder 10 år, det er nokså ekstremt syns jeg.

i vår bydel er det få overvektige, men i groruddalen er det mange, det ser man bare man kjører dit, de er klart tykkere.

Anonymous poster hash: 6a1e7...c8d

Som jeg har påpekt tidligere:

- Det nytter ikke å bruke "bydeler i Groruddalen" i statistisk sammenheng, fordi det folk flest forbinder med "Groruddalen" dekker deler av 5-6 bydeler, og det er ganske store forskjeller mellom f.eks. Bjerke og Alna

- Det er ikke i Groruddals-bydelene forventet levealder er nesten ti år lavere enn i vestkantbydelene, men i bydel Sagene, og det er nok langt viktigere at den bydelen har veldig mange sosialboliger for folk med f.eks. rusproblemer, enn evt. BMI-forskjeller

- En tilfeldig observasjon på et kjøpesenter i Groruddalen er totalt irrelevant

Skrevet

Jeg tror nok utseendet har litt å si for hvordan man blir møtt og dermed for hvem man er eller blir. Men andre trekk ved en person kan være mye viktigere enn kroppen og utseendet.

Men dette er jo et annet tema enn det du skrev om i startinnlegget.

Hvis det kan være "statistiske" forskjeller i psyke, identitet og personlighet, kan det være at tykke bare koser seg og er lykkelige (mens de tynne har det vondt). Ikke at det overhodet var det jeg mente i startinnlegget. Jeg føler mange "i samfunnet" tenker på den måten, spesielt de litt opp i åra og eldre. Men det vet jeg egentlig ingenting om.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde hatt det værre om jeg var tykk. Det må jo være forferdelig slitsomt å bære på alle de ekstra kiloene. Men jeg spiser akkurat det jeg vil spise uten at det har noe innvirkning på vekta.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn, og forbinder ikke mat med særlig kos i det hele tatt. Jeg koser meg med vin, med DOL, med sex, med familien, med kaffe, med musikk, med å strikke/lese/interesser, sikkert derfor jeg er tynn. Men ille har jeg det ikke. Jeg tror ikke tykke koser seg mer enn meg, de bare spiser mer.

Anonymous poster hash: ef96b...253

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde hatt det værre om jeg var tykk. Det må jo være forferdelig slitsomt å bære på alle de ekstra kiloene. Men jeg spiser akkurat det jeg vil spise uten at det har noe innvirkning på vekta.

Det er praktisk og være liten og tynn.

Skrevet

Det er praktisk og være liten og tynn.

Jeg er ikke tynn da, har en bmi på 21 og tenker at det vel er ganske passe.

Da jeg opererte forten og gikk fra høy aktivitet til ingenting over natta, tenkte jeg litt på det. Jeg spiste omtrent like mye hver dag. 3 skiver til frokost, 3 til lunsj og middag. Men etter at jeg da ble sengeliggende fikk jeg ikke i meg mer enn 2 skiver til frokost, kanskje en joghurt til lunsj og nesten ikke noe middag. Jeg gikk veldig fort ned 2 kg (mest muskler da :( ) Da tenkte jeg, hvordan klarer folk bli tykke (med mindre det er medisiner eller sykdom som gjør det)? Hvordan klarer man å stappe i seg masse energi uten å bruke den? Forstår at noen er naturlig kraftigere enn andre uten at det er livsstilen som er årsaken, men hvordan noen klarer stappe i seg masse fet mat, det forstår jeg ikke.

Skrevet

Hvordan klarer man å stappe i seg masse energi uten å bruke den? Forstår at noen er naturlig kraftigere enn andre uten at det er livsstilen som er årsaken, men hvordan noen klarer stappe i seg masse fet mat, det forstår jeg ikke.

Enten det gjelder virketrang / rastløshet, lyst / evne til å være sosial eller apetitt / matlyst (for å ta noen få eksempler), så er folk veldig forskjellige.

Forskning viser også at vi også har helt ulikt genetisk utgangspunkt når det gjelder kroppens "trang" til å legge på seg.

Når det gjelder de som virkelig overspiser, kan det ofte ligge psykologiske mekanismer bak. Noen reagerer med å miste matlysten når livet blir hardt, for andre er mat en (altfor lett tilgjengelig) trøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...