Gå til innhold

Personlighet. Biologisk arv og/eller miljø.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du la ut denne linken.  Jeg har ikke sett alt ennå, men mye nyttig i det jeg allerede har sett. 

Anonymous poster hash: 1a5df...e60
AnonymBruker
Skrevet

Så har man dårlige gener og hatt en dårlig oppvekst er det altså håpløst?

Anonymous poster hash: fe2e5...62b

Skrevet

Så har man dårlige gener og hatt en dårlig oppvekst er det altså håpløst?

Nei, hovedpersonen selv har både "dårlige" gener og en vanskelig oppvekst, men har klart seg bra. Har du sett den? Jeg skal se den om om igjen. Virket veldig interessant.

AnonymPerson
Skrevet

Jeg studerer arv og miljø i oppvekst for øyeblikket. Dette var en interessant video.

Nei, det er ikke håpløst. Personlighet er ikke noe du arver via blod, den kommer fra hva du oppserverer fra øyeblikket du blir født. Du får det bra foreldre,søsken,venner,familie og dine personlige forbilder. Du kan si at du arver trekk av foreldre eller besteforeldre. Men det er vanligvis øyenfarge eller hårfarge.

Ingen blir født med en bedre eller dårligere personlighet, det kommer ann på hvordan du blir behandlet. Vis folk kaster dritt møt deg hele livet selvfølgelig vil du vokse opp til å bli pesemistisk. Det sagt er du ikke en dårlig person selv om du er negativ/pesemistisk. Ingen er dårlige personer, men man har forskjellige meninger og forhold til verden.

Vis du ikke klare å se på den lysesiden av livet, drit i det som drar deg ned. Om det det så er genene du arvet fra foreldre eller miljøet du voksteopp i. Kutt det vekk du har ikke bruk for sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hovedpersonen selv har både "dårlige" gener og en vanskelig oppvekst, men har klart seg bra. Har du sett den? Jeg skal se den om om igjen. Virket veldig interessant.

Jeg har sett den. Virket som om hvis både gener og oppvekst var dårlig, var det lite håp. Avsluttet med noe svada om hun selv skulle gjøre noe, men det var nok bare tomme ord.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer arv og miljø i oppvekst for øyeblikket. Dette var en interessant video.

Nei, det er ikke håpløst. Personlighet er ikke noe du arver via blod, den kommer fra hva du oppserverer fra øyeblikket du blir født. Du får det bra foreldre,søsken,venner,familie og dine personlige forbilder. Du kan si at du arver trekk av foreldre eller besteforeldre. Men det er vanligvis øyenfarge eller hårfarge.

Ingen blir født med en bedre eller dårligere personlighet, det kommer ann på hvordan du blir behandlet. Vis folk kaster dritt møt deg hele livet selvfølgelig vil du vokse opp til å bli pesemistisk. Det sagt er du ikke en dårlig person selv om du er negativ/pesemistisk. Ingen er dårlige personer, men man har forskjellige meninger og forhold til verden.

Vis du ikke klare å se på den lysesiden av livet, drit i det som drar deg ned. Om det det så er genene du arvet fra foreldre eller miljøet du voksteopp i. Kutt det vekk du har ikke bruk for sånt.

Det er så enkelt altså? Rart jeg ikke har tenkt på det selv!

Gjest Ladytron
Skrevet (endret)

Personlighet er ikke noe du arver via blod, den kommer fra hva du oppserverer fra øyeblikket du blir født. Du får det bra foreldre,søsken,venner,familie og dine personlige forbilder. Du kan si at du arver trekk av foreldre eller besteforeldre. Men det er vanligvis øyenfarge eller hårfarge.

Litt av poenget med programmet var vel å få frem at personlighet ikke bare er noe som oppstår i miljøet ditt, men at den også har medfødte komponenter. For eksempel vil gener som MAOA og SERT påvirke psyke og personlighet. Begge disse finnes både i en robust og en følsom variant. Hvis du har SERT i følsom variant og din bror eller søster har SERT i robust variant, kan det være med på å forklare hvorfor du utvikler psykiske problemer etter den vanskelige barndommen din, selv om søskenet ikke gjør det (selv om de også hadde en vanskelig barndom).

Endret av Ladytron
grublerijenta
Skrevet

Takker for den :)  Kjempeinteressant med gode  opplysninger og god innsikt til hva som må endres, og hva som ikke kan endres og derfor aksepteres i en selv.

Kan vi som har noen psykiske lidelser da få 2 glass vin hver dag på blåresept ?  Finn skårderud har vel og sagt noe tilsvarende;  etter 2 glass vin er alle normale...mener jeg han sa et sted..

Skrevet

Takker for den :)  Kjempeinteressant med gode  opplysninger og god innsikt til hva som må endres, og hva som ikke kan endres og derfor aksepteres i en selv.

Kan vi som har noen psykiske lidelser da få 2 glass vin hver dag på blåresept ?  Finn skårderud har vel og sagt noe tilsvarende;  etter 2 glass vin er alle normale...mener jeg han sa et sted..

La merke til den jeg og. Faktisk det eneste som hjelper mot grubling:)

Gjest Ladytron
Skrevet

To glass vin blir for mye for meg hvis jeg skal slappe av. Da blir jeg så rastløs og får lyst på mer. Ett glass tror jeg hadde passet bedre her.

AnonymBruker
Skrevet

Er det det som er feilen at jeg er avholds menneske?

AnonymBruker
Skrevet

Nytter ikke. Jeg bare sovner av akolhol.

Skrevet

Hm.

Så derfor er jeg såpass glad og bekymringsfri.

Jeg var jo det da jeg var 15 år også:-)

Interessant, men nok mer komplekst enn programmet fikk frem.

Men det fikk i vertfall frem noen gamle tanker om arv og miljø :-)

Likte det med at ikke noe er verre eller dårligere sånn i utgangspunktet, med henhold til personlighet, arv og miljø,

Men syns likevel det ble litt mye, " jeg er sånn pga av mine gener" , og at man fort kunne se begrensningene genetikken og miljøet gir.

På den annen side, det var et godt forsøk på å få frem noen vesentlige poeng.

Jeg for min del, vil ikke, la meg begrense av gener og miljø, det spiller inn, men til slutt er det jeg som avgjør, litt sånn sitter på toppen og bestemmer min egen skjebne. Jeg lar meg ikke stoppe av gener eller miljø, jeg har bare med meg at det også påvirker meg, selv om jeg bestemmer.

Skrevet

Er det det som er feilen at jeg er avholds menneske?

Er mer eller mindre avhold jeg også, men har merket at ett glass vin hjelper litt på meg i alle fall.

Skrevet

Nytter ikke. Jeg bare sovner av akolhol.

Da har du drukket for lite ;)

Skrevet

Hele denne tråden er bare bullshit. Hvis gener og miljø er irrelevant så betyr det bare at vi som står utenfor alt bare er udugelig tapere som ikke gidder prøve. For det handler bare om vilje, ikke sant? Dra til helvete.

AnonymBruker
Skrevet

Hele denne tråden er bare bullshit. Hvis gener og miljø er irrelevant så betyr det bare at vi som står utenfor alt bare er udugelig tapere som ikke gidder prøve. For det handler bare om vilje, ikke sant? Dra til helvete.

Har du sett programmet?  Jeg forstår det slik at det ikke hovedsaklig er vår skyld at vi er som vi er. Men at vi har hver vår bagasje fra gener og oppvekst.  Likevel har vi mulighet til å gjøre det beste ut av den bagasjen vi har fått. På grunn av gener og miljø er enkelte ting vanskeligere for noen enn for andre.  Men stort sett alle har sitt å slite med. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...