Gå til innhold

Personlighet. Biologisk arv og/eller miljø.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hele denne tråden er bare bullshit. Hvis gener og miljø er irrelevant så betyr det bare at vi som står utenfor alt bare er udugelig tapere som ikke gidder prøve. For det handler bare om vilje, ikke sant? Dra til helvete.

??????????  Har du sett programmet?

Skrevet

Hele denne tråden er bare bullshit. Hvis gener og miljø er irrelevant så betyr det bare at vi som står utenfor alt bare er udugelig tapere som ikke gidder prøve. For det handler bare om vilje, ikke sant? Dra til helvete.

Ja din vilje kan forandre mye, hvis du gidder og har motivasjon.

Skrevet

Ja din vilje kan forandre mye, hvis du gidder og har motivasjon.

Det er jo det jeg skriver. Er man en mislykket taper kan man bare skylde på seg selv, enten man nå er lat, giddalaus eller bare udugelig.

Skrevet

Det er jo det jeg skriver. Er man en mislykket taper kan man bare skylde på seg selv, enten man nå er lat, giddalaus eller bare udugelig.

Du trenger noe som kan se deg selv og din situasjon riktig, slik at det kan gi deg motivasjon.slik som du ser deg selv nå, er bare bånnen i bøtta.

Skrevet

Verken gener, miljø eller egeninnsats er irrelevant.  Verden er full av "på tross av"-tilfeller, både på godt og vondt.

Skrevet (endret)

Verden er full av "på tross av"-tilfeller

Det er jo det jeg har skrevet flere ganger. Blir man stående på stedet hvil uten å få til noe skyldes det laber egeninnsats/latskap/giddalaushet.

Endret av gråstein
Skrevet

Det er jo det jeg har skrevet flere ganger. Blir man stående på stedet hvil uten å få til noe skyldes det laber egeninnsats/latskap/giddalaushet.

Det skyldes vel en kombinasjon av flere ting.

Skrevet

Det skyldes vel en kombinasjon av flere ting.

Dette er jo bare svada.

Skrevet

hei!

det var vel akkurat det programmet mente at ikke var sånn.

står man på stedet hvil, er ikke dette noe alle mennesker rår over selv, både pga av arven med miljø og gener.

sånn forstod jeg programmet

Skrevet

Veldig interessant program. Jeg kunne tenke meg å lese mer/ forstå mer av dette, men er usikker på om litteratur på dette feltet er for komplisert til at jeg kan forstå det uten noe særlig forkunnskap. Er det noen som har tips til litteratur om tematikken som ikke er uforståelig for dem som ikke har noe særlig bakgrunnskunnskap?

Gjest Ladytron
Skrevet

Veldig interessant program. Jeg kunne tenke meg å lese mer/ forstå mer av dette, men er usikker på om litteratur på dette feltet er for komplisert til at jeg kan forstå det uten noe særlig forkunnskap. Er det noen som har tips til litteratur om tematikken som ikke er uforståelig for dem som ikke har noe særlig bakgrunnskunnskap?

Vet ikke helt hvilken del av dokumentaren du var mest interessert i, men jeg kom over denne "guiden" da jeg letet etter mer informasjon om det biologiske grunnlaget for depresjon:

http://psycheducation.org/depression-is-not-a-moral-weakness/

Hittil har jeg bare lest de første tre kapitlene, men de var lærerike og skrevet på relativt lettfattelig engelsk. De gangene forfatteren bruker begreper som er mer fagspesifikke supplerer han med ekstra informasjon eller lenker til andre sider som kan forklare dem. Forfatteren er lege med spesialisering i psykiatri. Han har også en bachelorgrad i humanbiologi.

Skrevet

Vet ikke helt hvilken del av dokumentaren du var mest interessert i, men jeg kom over denne "guiden" da jeg letet etter mer informasjon om det biologiske grunnlaget for depresjon:

http://psycheducation.org/depression-is-not-a-moral-weakness/

Hittil har jeg bare lest de første tre kapitlene, men de var lærerike og skrevet på relativt lettfattelig engelsk. De gangene forfatteren bruker begreper som er mer fagspesifikke supplerer han med ekstra informasjon eller lenker til andre sider som kan forklare dem. Forfatteren er lege med spesialisering i psykiatri. Han har også en bachelorgrad i humanbiologi.

Tusen takk! Det så ut som det var mye interessant der, som jeg kanskje er i stand til å forstå litt av.

Jeg er interessert i å lære mer om både genenes betydning og nevrobiologi. Men siden jeg ikke kan noenting fra før, er jeg usikker på om jeg vil forstå noe som helst. 

Gjest Ladytron
Skrevet

Tusen takk! Det så ut som det var mye interessant der, som jeg kanskje er i stand til å forstå litt av.

Jeg er interessert i å lære mer om både genenes betydning og nevrobiologi. Men siden jeg ikke kan noenting fra før, er jeg usikker på om jeg vil forstå noe som helst. 

Høres ut som kjempespennende tema :) Har lyst til å bruke tid på å lære meg mer om slike ting også, men akkurat nå fant jeg ut at jeg bør heller prioritere studiene mine.

Du kommer helt sikkert til å forstå masse hvis du investerer tid i å lese. Lykke til med læringen :)

Skrevet

Høres ut som kjempespennende tema :) Har lyst til å bruke tid på å lære meg mer om slike ting også, men akkurat nå fant jeg ut at jeg bør heller prioritere studiene mine.

Du kommer helt sikkert til å forstå masse hvis du investerer tid i å lese. Lykke til med læringen :)

Ja, jeg har vel litt samme problem som deg, at det er veldig mye annet jeg må bruke tiden min på. Men jeg synes det er såpass spennende at litt tid må jeg kunne sette inn på det også, men det kommer dessverre litt langt nede på listen over ting jeg skal prioritere.

Men det er utrolig spennende og virkelig noe jeg vil lære mer om, om ikke alt skjer den nærmeste tiden får jeg ta det litt etterhvert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...