Gå til innhold

Er jeg en stygg person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har vært så dum å være med å baktale sjefen.

Føler folk ser ned på meg pga det. Angrer på at jeg fortalte det til noen for nå må jeg slite med det og.

Anonymous poster hash: 26da6...300

Gjest Gargamel
Skrevet

Ikke for å forsvare baksnakking, men det er menneskelig og vanlig. En sjef må regne med å bli snakket om, på godt og vondt.

Det er en fordel om du har ryggrad nok til å si ting du kan stå for om det skulle komme frem i lyset, men uansett er ikke dette det viktigste problemet her.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler deg på å trene på selvvurdering og stole på den. Ikke hele tiden teste ut hva andre mener.

Stå oppreist i deg sev.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tester ikke ut hva andre mener om meg hele tiden, du kjenner meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at jeg ikke står for det som er sagt, Gargamel. Når det kommer frem i lyset så blir det galt det og. Men takk for råd.

Gjest Gargamel
Skrevet

Problemet er at jeg ikke står for det som er sagt, Gargamel. Når det kommer frem i lyset så blir det galt det og. Men takk for råd.

Hvis du sier ting du ikke mener for å jatte med er det dumt, men ta det som læring og gå videre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har definitivt tatt det som læring.

AnonymBruker
Skrevet

Føler folk ser ned på meg pga det. Angrer på at jeg fortalte det til noen for nå må jeg slite med det og.

Jeg synes det er en uting å baksnakke, så ja jeg synes du har vært litt stygg. Framsnakke eller holde klokelig kjeft er det beste. Eller evnt konfrontere den det gjelder med det som evnt er et problem. 

Anonymous poster hash: d76b1...942

Skrevet

Føler folk ser ned på meg pga det. Angrer på at jeg fortalte det til noen for nå må jeg slite med det og. Anonymous poster hash: 26da6...300

Hei!

Det er rart at en sånn liten ting skal få deg på de tankene?

Tenk på meg feks, jeg liker lover og regler, likevel, jeg har brutt flere lover.

Gått på rødt lys, pga av trass.

Kjørt for fort pga av lyst og glede.

Ok, det var ikke bra, men jeg blir ikke i tvil om min egen person fordi om jeg gjør noen feil, og gjentagende feil.

Sånne enkelthendelser gjør oss heldigvis ikke til dårlige mennesker :-)

Det skal det langt mer og mye til for.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes det er urealistisk og urimelig å forvente at ansatte ikke skal drøfte problemer de har med sjefen seg imellom.

Det er urimelig å kreve av alle at man skal "fremsnakke" eller alene konfrontere en sjef som ulovlig overvåker ansatte og straffer de som protesterer.

Jeg skrev riktignok at det neppe er farlig å konfrontere en sånn sjef på tomannshånd *hvis man er tøff nok*. Så tøffe er det ikke alle som er. Man akseptere at folk er forskjellige og ikke kreve mer av folk enn det de kan leve opp til.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si takk for svarene jeg har fått og unnskyld til NHD som bare prøvde å gi meg et godt råd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg på å trene på selvvurdering og stole på den. Ikke hele tiden teste ut hva andre mener.

Stå oppreist i deg sev.

Hvordan trener jeg på dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved å holde ut usikkerheten i din egenvurdering og avstå fra å bruke DOL til slike innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Ved å holde ut usikkerheten i din egenvurdering og avstå fra å bruke DOL til slike innlegg.

Ok. Men det var tøft å komme på jobb idag. Jeg følte så sterkt at det var noe galt, sjefen min sa jeg så litt forkommen ut og lurte på om det var noe jeg ville si. Det ble kjempevanskelig :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tester ikke ut hva andre mener om meg hele tiden, du kjenner meg ikke.

Tja...

Anonymous poster hash: c1bde...94c

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan trener jeg på dette?

Ved å gi mer f'. Ikke legge mer i det enn det faktisk konkret er snakk om. Ikke "føle" deg ihjel. Ved å konfrontere i konflikter, stille spm. Være konfliktløsende i stedet forkonfliktbyggende. Ved å bruke tankekraft og energi på det som er viktig og ikke på det som er uvesentlig/mindre viktig. Ved ikke å forsøke å bekymre deg før det er reell grunn til bekymring osv osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er urealistisk og urimelig å forvente at ansatte ikke skal drøfte problemer de har med sjefen seg imellom.

Det er urimelig å kreve av alle at man skal "fremsnakke" eller alene konfrontere en sjef som ulovlig overvåker ansatte og straffer de som protesterer.

Jeg skrev riktignok at det neppe er farlig å konfrontere en sånn sjef på tomannshånd *hvis man er tøff nok*. Så tøffe er det ikke alle som er. Man akseptere at folk er forskjellige og ikke kreve mer av folk enn det de kan leve opp til.

Hva er urimelig med dette? Er det ikke i alles interesse at arbeidskonflikter løses og ikke bare blir en greie på "pauserommet" som ikke løser noenting? Hvem er tjent med en "lykkelig" uvitende sjef og en gneldrene, misfornøyd arbeidsstokk? Sjefen, bedriften, personalet, kundene? Finnes det i det hele tatt noe positivt og løsningsorientert ved det du skisserer?  Fører det til noen endringer som letter opp i misnøyen og gjør arbeidsplassen til et bedre sted å være og jobbe ved? 

Gjest Gargamel
Skrevet

Hva er urimelig med dette? Er det ikke i alles interesse at arbeidskonflikter løses og ikke bare blir en greie på "pauserommet" som ikke løser noenting? Hvem er tjent med en "lykkelig" uvitende sjef og en gneldrene, misfornøyd arbeidsstokk? Sjefen, bedriften, personalet, kundene? Finnes det i det hele tatt noe positivt og løsningsorientert ved det du skisserer?  Fører det til noen endringer som letter opp i misnøyen og gjør arbeidsplassen til et bedre sted å være og jobbe ved?  Anonymous poster hash: d76b1...942

Jeg synes innlegget ditt er svart/hvitt. Hvem sier at praten ikke skal føre til handling? Jeg har problemer med å forestille meg din ideelle verden hvor alvorlige problemer ikke kan diskuteres uten sjefen til stede. I den virkelige verden snakker ansatte seg imellom før de evt konfronterer sjefen i fellesskap via en talsperson. Fagforeninger og tillitsvalgte har jo nettopp en sånn funksjon; folk skal slippe å konfrontere ledelsen som enkeltpersoner.

Jeg har vært tydelig på at baksnakking kan gå for langt. Det kan til og med kan bli en slags kos på pauserommet. I dette tilfellet er det faktisk reelle problemer som ligger i bunnen. Problemet er at sjefen driver ulovlig kameraovervåking av ansatte, ikke at de ansatte snakker om det.

Skrevet

Jeg synes innlegget ditt er svart/hvitt. Hvem sier at praten ikke skal føre til handling? Jeg har problemer med å forestille meg din ideelle verden hvor alvorlige problemer ikke kan diskuteres uten sjefen til stede. I den virkelige verden snakker ansatte seg imellom før de evt konfronterer sjefen i fellesskap via en talsperson. Fagforeninger og tillitsvalgte har jo nettopp en sånn funksjon; folk skal slippe å konfrontere ledelsen som enkeltpersoner.

Jeg har vært tydelig på at baksnakking kan gå for langt. Det kan til og med kan bli en slags kos på pauserommet. I dette tilfellet er det faktisk reelle problemer som ligger i bunnen. Problemet er at sjefen driver ulovlig kameraovervåking av ansatte, ikke at de ansatte snakker om det.

Jeg er enig med deg. Folk trenger selvfølgelig å snakke med hverandre om dette, blant annet for å finne ut om hva andre mener som situasjonen, hva de kan gjøre med det, hvordan det er å jobbe når ting er som de er osv. En helt annen ting er dersom det utvikler seg en kultur hvor man sladrer om at f.eks. sjefen er feit, har kjøpt en altfor dyr bil, har gjort dumme ting i ungdomsårene osv. Ondsinnet sladder er selvfølgelig noe man skal unngå - på jobb som andre steder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er godt å lese svarene deres, frosken og Gargamel. For det er slik det har foregått. Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...