Gå til innhold

Er jeg en stygg person?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fordi jeg har vært så dum å være med å baktale sjefen.

Føler folk ser ned på meg pga det. Angrer på at jeg fortalte det til noen for nå må jeg slite med det og. Anonymous poster hash: 26da6...300

Syns det er fint av deg å innse det du har gjort. Du trenger ikke å være en stygg person, for da hadde du sikkert ikke angret på det heller. Du har nok behov for å lette ditt hjerte,og i første omgang er det ikke sikkert at du kan fortelle det til sjefen din, selv om det hadde vært det beste, siden det han du har en konflikt med, forstår jeg deg rett? Å finne en mellommann er ikke så lett hvis du ikke har en fortrolig venn som du kan stole på, altså en som ikke går videre med det du siervtil vedkommne.Hvis du har kommet så langt, kan du vudere om det kan være viktig å fortelle det til sjefen, eller stoppe opp der. Men da må du også prøve å bestemme deg for å stoppe der,ellers er du ikke komme noe lenger. Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes innlegget ditt er svart/hvitt. Hvem sier at praten ikke skal føre til handling? Jeg har problemer med å forestille meg din ideelle verden hvor alvorlige problemer ikke kan diskuteres uten sjefen til stede. I den virkelige verden snakker ansatte seg imellom før de evt konfronterer sjefen i fellesskap via en talsperson. Fagforeninger og tillitsvalgte har jo nettopp en sånn funksjon; folk skal slippe å konfrontere ledelsen som enkeltpersoner.

Jeg har vært tydelig på at baksnakking kan gå for langt. Det kan til og med kan bli en slags kos på pauserommet. I dette tilfellet er det faktisk reelle problemer som ligger i bunnen. Problemet er at sjefen driver ulovlig kameraovervåking av ansatte, ikke at de ansatte snakker om det.

Nå har ikke jeg fått med meg at sjefen driver med ulovlig kameraovervåking av de ansatte, kan ikke lese noe om det i dette innlegget? Men det spiller i grunnen ingen rolle, min mening er at konflikter løses kun når man konfronterer den/de som man sammen med kan løse det som har oppstått. Jeg har i all min tid, som arbeidstaker, aldri opplevd noe negativt i konfrontasjon med ledelse. Snarere tvert i mot, jeg har møtt velvilje og takknemlighet for å bli gjort oppmerksom på. 

Men det er klart, i Norge, er vi flasket opp på å ligge lavt i terrenget, ikke stå opp for og ikke stikke seg ut. Så vi blir slike sladrekjerringer/gubber som sutrer og blir bitre over ingen endringer på arbeidsplasser til det bedre selv om vi aldri har gjort annet enn å diskutere saken med kollegar på bakrommet. Vi forstår liksom ikke at det bare forsurer enda mer. Og ja jeg vet at det ikke ligger for alle å gå i en konfrontasjon/samtale med ledelse. Vi har en altfor stor og feil respekt innarbeidet for dem fordi de sitter på lønningsposen og vi tror at alt de ønsker er en plausibel årsak til å sparke oss :). Det er for mange en fjern tanke at ledelse også trenger tilbakemeldinger for å bli bedre på det de jobber med. Det er altfor stort skille mellom ledelse og folk på gølvet i dag og det er ikke nødvendigvis ledelsen som er best på å opprettholde det skillet.

Det er faktisk tilfredstillende og oppbyggende for selvfølelsen å tale sin egen sak og fremme den der den hører hjemme. Anbefales på det varmeste!

Med det sagt, så finnes det selvfølgelig arbeidskonflikter hvor ledelse og arbeidstakere ikke kommer til enighet/ikke har samme ønsker/lover brytes osv og derfor er tillitsvalgte og fagforening selvfølgelig av viktighet. Men jeg svarte på et innlegg hvor type "konflikt" ikke var beskrevet, kun baksnakking av sjefen og dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: d76b1...942

Gjest Gargamel
Skrevet

Til anonym: Det med kameraovervåking og sanksjoner mot ansatte som klager står ikke i denne tråden, men en annen tråd fra samme person.

Ikke at det er viktig, men jeg tror det er få land hvor folk er mindre redde for sjefen enn Norge, og bra er det.

Jeg erstort sett enig i alt du skriver. Hvis du leser innleggene mine vil du se at jeg helt fra starten har sagt at man ikke skal være redd for å si imot en sjef så lenge man gjør det på en konstruktiv måte.

AnonymBruker
Skrevet

Til anonym: Det med kameraovervåking og sanksjoner mot ansatte som klager står ikke i denne tråden, men en annen tråd fra samme person.

Ikke at det er viktig, men jeg tror det er få land hvor folk er mindre redde for sjefen enn Norge, og bra er det.

Jeg erstort sett enig i alt du skriver. Hvis du leser innleggene mine vil du se at jeg helt fra starten har sagt at man ikke skal være redd for å si imot en sjef så lenge man gjør det på en konstruktiv måte.

Okei, jeg har ikke fått med meg det innlegget jeg da og svarte kun i forhold til info gitt i denne tråden :) 

Mitt inntrykk er at mange arbeidstakere i Norge frykter/misliker ledelse/sjefer og at det skaper unødvendige konflikter og baksnakking i stedet for konfrontasjoner/dialoger som ville skapt en sunt og god arbeidsplass i stedet for det motsatte.  Vi får være enige om at vi er uenige der og enige om resten :)

Anonymous poster hash: d76b1...942

AnonymBruker
Skrevet

Ved å holde ut usikkerheten i din egenvurdering og avstå fra å bruke DOL til slike innlegg.

Jeg kommer aldri til å bli så trygg på andre og meg selv at jeg klarer det du skriver. Jeg prøver, men mislykkes nesten alltid. Jeg klarer ikke å tolke andre riktig. En bitteliten endring i andres væremåte er nok.

Idag var jeg flink til noe av dette, og så fikk jeg en tilbakemelding på kvelden som var nok til at det raserte hele greia. Bare fordi jeg var usikker på tilbakemeldingen.

Jeg kan like gjerne gi opp.

Anonymous poster hash: 26da6...300

Skrevet

Jeg kommer aldri til å bli så trygg på andre og meg selv at jeg klarer det du skriver. Jeg prøver, men mislykkes nesten alltid. Jeg klarer ikke å tolke andre riktig. En bitteliten endring i andres væremåte er nok.

Idag var jeg flink til noe av dette, og så fikk jeg en tilbakemelding på kvelden som var nok til at det raserte hele greia. Bare fordi jeg var usikker på tilbakemeldingen.

Jeg kan like gjerne gi opp.

Hva slags respons skal man egentlig gi deg på alle utsagnene dine om at du like gjerne kan gi opp? Synes det er på tide at du nekter deg selv å skrive dette. Hvis du vil gi opp, så kan du like gjerne holde det for deg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags respons skal man egentlig gi deg på alle utsagnene dine om at du like gjerne kan gi opp? Synes det er på tide at du nekter deg selv å skrive dette. Hvis du vil gi opp, så kan du like gjerne holde det for deg selv.

Ok. Jeg skal gjøre som du sier.

AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg har ikke fått med meg det innlegget jeg da og svarte kun i forhold til info gitt i denne tråden :)  Mitt inntrykk er at mange arbeidstakere i Norge frykter/misliker ledelse/sjefer og at det skaper unødvendige konflikter og baksnakking i stedet for konfrontasjoner/dialoger som ville skapt en sunt og god arbeidsplass i stedet for det motsatte.  Vi får være enige om at vi er uenige der og enige om resten :)Anonymous poster hash: d76b1...942

Det har seg slik at sjefen er misfornøyd med de fleste av kollegaene mine. De får kjeft for den minste ting. Folk er også "svartelistet" og får ikke timene de har krav på (i tillegg ansetter sjefen stadig nye). Dette har bygget seg opp over lang tid, og nå har mine kolleger begynt å se på en rekke forhold som ikke er bra inkl ulovlig på vår arbeidsplass. De fleste kommer til meg og snakker om det, og det har vært en utfordring for meg fordi jeg ikke har visst hvordan jeg skulle takle det (men som jeg har tatt lærdom av). Jeg holder nå klokelig kjeft og ber de ta det med sjefen og ikke meg. Jeg synes svarene fra Gargamel i denne tråden var bra og som jeg merker hjelper meg på følelsene jeg har slitt med i forhold til dette og som var utgangspunktet for tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er rart at en sånn liten ting skal få deg på de tankene?

Tenk på meg feks, jeg liker lover og regler, likevel, jeg har brutt flere lover.

Gått på rødt lys, pga av trass.

Kjørt for fort pga av lyst og glede.

Ok, det var ikke bra, men jeg blir ikke i tvil om min egen person fordi om jeg gjør noen feil, og gjentagende feil.

Sånne enkelthendelser gjør oss heldigvis ikke til dårlige mennesker :-)

Det skal det langt mer og mye til for.

Vil bare si du er herlig. Takk for gode råd fra deg og :)

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at sjefen er misfornøyd med de fleste av kollegaene mine. De får kjeft for den minste ting. Folk er også "svartelistet" og får ikke timene de har krav på (i tillegg ansetter sjefen stadig nye). Dette har bygget seg opp over lang tid, og nå har mine kolleger begynt å se på en rekke forhold som ikke er bra inkl ulovlig på vår arbeidsplass. De fleste kommer til meg og snakker om det, og det har vært en utfordring for meg fordi jeg ikke har visst hvordan jeg skulle takle det (men som jeg har tatt lærdom av). Jeg holder nå klokelig kjeft og ber de ta det med sjefen og ikke meg. Jeg synes svarene fra Gargamel i denne tråden var bra og som jeg merker hjelper meg på følelsene jeg har slitt med i forhold til dette og som var utgangspunktet for tråden. Anonymous poster hash: 26da6...300

Er det ingen over sjefen i hierarkiet?

Anonymous poster hash: 2fede...afc

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen over sjefen i hierarkiet?Anonymous poster hash: 2fede...afc

Jo, men hn overstyrer dem også. Hn er populær.

Jeg har ikke selv problemer med sjefen, for hn er kjempefornøyd med meg. Men jeg føler jo med mine kolleger som ikke har den samme opplevelsen og har på den måten blitt dratt inn i det (eller rettere sagt dratt meg selv inn i det).

Skrevet

Jo, men hn overstyrer dem også. Hn er populær.

Jeg har ikke selv problemer med sjefen, for hn er kjempefornøyd med meg. Men jeg føler jo med mine kolleger som ikke har den samme opplevelsen og har på den måten blitt dratt inn i det (eller rettere sagt dratt meg selv inn i det).Anonymous poster hash: 26da6...300

Vil bare si du er herlig. Takk for gode råd fra deg og :)Anonymous poster hash: 26da6...300

Vil bare si du er herlig. Takk for gode råd fra deg og :)Anonymous poster hash: 26da6...300

Bare hyggelig:-)

Nå er ikke alle sjefer så ok, de er ulike som oss andre, og flere har dyssosiale trekk.

Dvs at de kan være flinke på å manipulere, lage konflikter og usikkerhet hos andre.

Det er da viktig å stå sammen, vise kollegeial og prinsippiell støtte, være ærlig og ikke jatte med.

Selv om man selv kanskje ikke opplever problemene og faktisk får problemer selv av å gjøre det.

Der jeg jobbet en gang opplevde jeg at de andre ansatte, en del av dem, mobbet en kollega...

Ca den andre halvparten mobbet ikke, men var tause vitner, feige og uten prinsipper om medmenneskelighet i praksis.

Da jeg måtte ta på meg alene å gå videre til min sjef, oppdaget jeg at denne også var feig og konfliktsky, da måtte jeg ta saken videre,

Det medførte mye ubehag for meg, på toppen av min autisme, men jeg fulgte mine prinsipper Og lot ikke ubehaget som medførte begrense mitt ansvar.

Syns det er bra du står opp for de som strever med denne sjefen, det krever mer enn å tie, jatte med, eller ikke bry seg.

Skrevet

Bare hyggelig:-)

Nå er ikke alle sjefer så ok, de er ulike som oss andre, og flere har dyssosiale trekk.

Dvs at de kan være flinke på å manipulere, lage konflikter og usikkerhet hos andre.

Det er da viktig å stå sammen, vise kollegeial og prinsippiell støtte, være ærlig og ikke jatte med.

Selv om man selv kanskje ikke opplever problemene og faktisk får problemer selv av å gjøre det.

Der jeg jobbet en gang opplevde jeg at de andre ansatte, en del av dem, mobbet en kollega...

Ca den andre halvparten mobbet ikke, men var tause vitner, feige og uten prinsipper om medmenneskelighet i praksis.

Da jeg måtte ta på meg alene å gå videre til min sjef, oppdaget jeg at denne også var feig og konfliktsky, da måtte jeg ta saken videre,

Det medførte mye ubehag for meg, på toppen av min autisme, men jeg fulgte mine prinsipper Og lot ikke ubehaget som medførte begrense mitt ansvar.

Syns det er bra du står opp for de som strever med denne sjefen, det krever mer enn å tie, jatte med, eller ikke bry seg.

Bra gjort Madeleinemie!

Jeg gjorde det samme på en tidligere arbeidsplass, men ble frosset ut av lederen. Hun som ble mobba var helt ny og fant seg fort en annen jobb. Feilen jeg gjorde var at jeg var ganske ny selv og tenkte meg for lite om mht til konsekvensene for meg selv. Så jeg lærte av det.

Noen ganger skal man tenke seg godt om for sin egen del. Det er ikke alle ledere som er så greie. Noen ganger er det best å finne seg en annen jobb. Det gjorde jeg og flere kolleger også.

Skrevet

Bra gjort Madeleinemie!

Jeg gjorde det samme på en tidligere arbeidsplass, men ble frosset ut av lederen. Hun som ble mobba var helt ny og fant seg fort en annen jobb. Feilen jeg gjorde var at jeg var ganske ny selv og tenkte meg for lite om mht til konsekvensene for meg selv. Så jeg lærte av det.

Noen ganger skal man tenke seg godt om for sin egen del. Det er ikke alle ledere som er så greie. Noen ganger er det best å finne seg en annen jobb. Det gjorde jeg og flere kolleger også.

hei!

da har vi litt samme erfaring.

jeg var høygravid og orket ikke tilbake til dette arbeidstedet etter permisjon heller.

Men det var ubehagelig å erfare hvordan voksne mennesker kunne gå til angrep usaklig og som flokk på en ansatt, mens den andre halvparten tidde. jeg tenkte jo også at noen av beskyldningene de rettet mot vedkommende faktisk kunne være sanne, det vet jeg jo ikke, men måten dette ble taklet...ikke ved saklig og konstruktiv tilbakemelding og varsel, men usaklige personangrep, medførte at jeg måtte ta det videre.

og erfarte det som tydligvis ikke er uvanlig, at varslere, og de som står opp mot urett, selv kan få lide for det.

men jeg vil gjøre det igjen, det er umulig å se på urett.

Skrevet

hei!

da har vi litt samme erfaring.

jeg var høygravid og orket ikke tilbake til dette arbeidstedet etter permisjon heller.

Men det var ubehagelig å erfare hvordan voksne mennesker kunne gå til angrep usaklig og som flokk på en ansatt, mens den andre halvparten tidde. jeg tenkte jo også at noen av beskyldningene de rettet mot vedkommende faktisk kunne være sanne, det vet jeg jo ikke, men måten dette ble taklet...ikke ved saklig og konstruktiv tilbakemelding og varsel, men usaklige personangrep, medførte at jeg måtte ta det videre.

og erfarte det som tydligvis ikke er uvanlig, at varslere, og de som står opp mot urett, selv kan få lide for det.

men jeg vil gjøre det igjen, det er umulig å se på urett.

Ja, det er vanskelig å se på urett. Husker du at du søttet meg den gang jeg meldt en venninne til barnevernet? Det er noen år siden nå..... Det er også en erfaring jeg kunne vært foruten. For å være helt ærlig hadde jeg ikke gjort det igjen, fordi det er for tøft å stå i alt alene.

Men for all del, man skal ikke stå å se på at noen blir behandlet dårlig. Det kommer jeg aldri til å greie uten å gjøre noe med... Men jeg har lært meg at jeg ikke automatisk trenger å hjelpe alle- som jeg ikke kjenner engang:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble en del konfrontert av sjefen. Jeg ville ikke si så mye, og det endte med at hn sa "jeg skal ta det opp på neste personalmøte, og da håper jeg folk er tøffe og tør å si det de mener om meg til meg".

Det var veldig vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...