Gå til innhold

Medisinering mot PTSD

Anbefalte innlegg

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Jeg har fått påvist PTSD og Panikkangst etter en alvorlig voldshendelse. Dette skjedde i 2001. I kjølvannet av dette har jeg misbrukt illegale narkotiske stoffer (amfetamin) og også en del benzo.

For min del har jeg god effekt av Xanor eller Rivotril, men min psykiater skriver ikke ut slikt.

Mitt spørsmål er- hvordan kan jeg få denne eller en annen psykiater med på at jeg skal bruke dette? Konsekvensene om jeg ikke får det er at jeg på et eller annet tidspunkt på sykmelde meg og søke uføretrygd.

Noen råd??

Skrevet

Hva slags annen behandling har du hatt? Hva har fungert/ ikke fungert? Går du i terapi i dag?

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Ja, går i kongnitiv samtaleterapi hos psykiater, men føler ikke det hjelper. Og hun kan heller ikke gi garantier!

Så jeg vet at Xanor hjelper meg, og inni mitt hode har jeg slått meg til ro med at jeg må gå på det livet ut, ellers faller jeg utenfor samfunnet.

Spørsmålet er hvordan jeg skal få min nåværende eller en ny psykiater til å skrive ut dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Annen angstterapi virker ikke når du bruker Xanor.

2. Alternativ medisin er SSRI, men det vil du nok ikke like når du har fått smaken på Xanor.

3. Du kan ikke kjæøre bil så lenge du bruker Xanor.

4. Du er nær den eneste akseptable grunnen jeg ser for å bruke Xanor: All annen behandling er prøvd og og det gjenstår kun to alternativ - x) I arbeid med Xanor eller y) ufør uten Xanor.

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Takk for tilbakemelding. Jeg fikk ikke svar på mitt spørsmål- hvordan jeg snur jeg nåværende psykiater til å skrive det ut eller hvordan legger jeg det frem for en ny.

Min lege er heller ikke positiv til dette!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du får ta utgangspunkt i pkt 4 og argumentere godt.

Skrevet

Ja, går i kongnitiv samtaleterapi hos psykiater, men føler ikke det hjelper. Og hun kan heller ikke gi garantier!

Så jeg vet at Xanor hjelper meg, og inni mitt hode har jeg slått meg til ro med at jeg må gå på det livet ut, ellers faller jeg utenfor samfunnet.

Spørsmålet er hvordan jeg skal få min nåværende eller en ny psykiater til å skrive ut dette?

Hva slags argumenter bruker psykiater og lege for å ikke velge Xanor i dag? Er du i jobb/skole? Hvor lenge siden er det du misbrukte, fikk du hjelp til å komme deg gjennom det?

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Psykiater sier at hun IKKE skriver ut slike medisiner, og fastlegen sier jeg bør klare meg uten fordi jeg til nå har klart meg uten en stund.

Jeg har forsøkt å bli rusfri siden 2006, med lange perioder med god rusmestring (2006-2009) og fra (2011-2013)... Nå er det ett år.

Jeg er av den oppfatning at det er PTSD som gjør at jeg har tilbakefall og den manglende forskrivning av de medisiner som hjelper.

Nå har jeg siden september i fjor av lagt negative (rene) urinprøver- uten ett eneste unntak!

Jeg jobber som digital rådgiver og anser meg som en oppegående person!

Min fastlege hevder han ikke har lov til å forskrive Xanor, fordi det er spesialister som må begynne forskrivningen...

Skrevet

Psykiater sier at hun IKKE skriver ut slike medisiner, og fastlegen sier jeg bør klare meg uten fordi jeg til nå har klart meg uten en stund.

Jeg har forsøkt å bli rusfri siden 2006, med lange perioder med god rusmestring (2006-2009) og fra (2011-2013)... Nå er det ett år.

Jeg er av den oppfatning at det er PTSD som gjør at jeg har tilbakefall og den manglende forskrivning av de medisiner som hjelper.

Nå har jeg siden september i fjor av lagt negative (rene) urinprøver- uten ett eneste unntak!

Jeg jobber som digital rådgiver og anser meg som en oppegående person!

Min fastlege hevder han ikke har lov til å forskrive Xanor, fordi det er spesialister som må begynne forskrivningen...

Det er angstproblematikken i PTSD`n du kjenner er tyngst? Har dere jobbet på andre måter enn kognitivt med din PTSD? Du har vist en imponerende vilje til å håndtere livet tross vanskeligheter, er du sikker på at Xanor er det riktige valget for deg? 

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Ja, jeg føler jeg står i et veiskille.

Enten ryker jeg på nye sprekker med rus, og mister jobb, bolig og familie, eller så får jeg Xanor og lever som normalt.

Jeg vil presiserer at da jeg tidligere fikk det, var effekten den samme og jeg trengte aldri mer enn 6 mg...

Tusen takk

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Du får ta utgangspunkt i pkt 4 og argumentere godt.

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

I forhold til Panikkangst og PTSD, hvilke behandlingsmetoder må være forsøkt før man er villige til å forskrive Xanor?

Skrevet

I forhold til Panikkangst og PTSD, hvilke behandlingsmetoder må være forsøkt før man er villige til å forskrive Xanor?

Så godt som alle andre metoder må være forsøkt. Xanor er siste utvei.

AnonymBruker
Skrevet

1. Annen angstterapi virker ikke når du bruker Xanor.

2. Alternativ medisin er SSRI, men det vil du nok ikke like når du har fått smaken på Xanor.

3. Du kan ikke kjæøre bil så lenge du bruker Xanor.

4. Du er nær den eneste akseptable grunnen jeg ser for å bruke Xanor: All annen behandling er prøvd og og det gjenstår kun to alternativ - x) I arbeid med Xanor eller y) ufør uten Xanor.

Hva om:

1. Annen angstterapi er forsøkt gjentatte ganger før Xanor, uten "hell"? Eller man ikke får mer terapi?

2. Om man har forsøkt "hele kostebinderiet" av SSRI + mye til, fortsatt uten hell, FØR Xanor?

4. Jeg trodde leger var etisk forpliktet til å ivareta pasienten, begrense lidelsen for enkeltmennesket/pasienten

som sliter med (psykdom). At man som endelig kriterium vurderer bruk/ikke bruk av en medisin utifra arbeidsevne,

virker uverdig og rart for meg. Om legen/psykiateren da ikke primært skal ivareta NAV sine interesser, og ikke først og fremst gi

pasienten et bedre liv, med mindre plager og lidelse.

Når det er sagt, er jeg ikke i tvil om at mange med "behandlingsresistent angstproblematikk", hadde vært i arbeid,

delvis eller fullt, dersom man hadde en annen tilnærming til bruk av denne og lignende medisiner i "vanskelige tilfeller".

Dersom man i tillegg setter krav om:

1. Dosen skal ikke økes utover en maksdose bestemt i samsvar med psykiater

2. Nøye kontroll av utskrivning

3. Pasienten ikke har/har hatt rusproblematikk

4. En gradvis og forsiktig nedtrappingsplan ved avslutnig av medisinen

, synes jeg det er noe stort tull at man ikke kan få forsøke denne medisinen.

Jeg har selv erfaring med å ha brukt denne medisinen fast tidligere, på en lav dosering som ikke ble økt. Det er riktig at

virkning avtar en del med tid, men selv etter en lang stund på denne, hadde jeg bedre virkning av denne medisinen enn

noen annen medisin og behandling jeg har fått for dette. Og det er ikke lite.

Allikevel er det etter min erfaring best å kun benytte denne typen medisin maks et par dager i uka, for å opprettholde

maks virkning  - og helt unngå toleranseutvikling. Da kan man også benytte en svært liten dose.

Anonymous poster hash: 154b8...19f

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Hva om:

1. Annen angstterapi er forsøkt gjentatte ganger før Xanor, uten "hell"? Eller man ikke får mer terapi?

2. Om man har forsøkt "hele kostebinderiet" av SSRI + mye til, fortsatt uten hell, FØR Xanor?

4. Jeg trodde leger var etisk forpliktet til å ivareta pasienten, begrense lidelsen for enkeltmennesket/pasienten

som sliter med (psykdom). At man som endelig kriterium vurderer bruk/ikke bruk av en medisin utifra arbeidsevne,

virker uverdig og rart for meg. Om legen/psykiateren da ikke primært skal ivareta NAV sine interesser, og ikke først og fremst gi

pasienten et bedre liv, med mindre plager og lidelse.

Når det er sagt, er jeg ikke i tvil om at mange med "behandlingsresistent angstproblematikk", hadde vært i arbeid,

delvis eller fullt, dersom man hadde en annen tilnærming til bruk av denne og lignende medisiner i "vanskelige tilfeller".

Dersom man i tillegg setter krav om:

1. Dosen skal ikke økes utover en maksdose bestemt i samsvar med psykiater

2. Nøye kontroll av utskrivning

3. Pasienten ikke har/har hatt rusproblematikk

4. En gradvis og forsiktig nedtrappingsplan ved avslutnig av medisinen

, synes jeg det er noe stort tull at man ikke kan få forsøke denne medisinen.

Jeg har selv erfaring med å ha brukt denne medisinen fast tidligere, på en lav dosering som ikke ble økt. Det er riktig at

virkning avtar en del med tid, men selv etter en lang stund på denne, hadde jeg bedre virkning av denne medisinen enn

noen annen medisin og behandling jeg har fått for dette. Og det er ikke lite.

Allikevel er det etter min erfaring best å kun benytte denne typen medisin maks et par dager i uka, for å opprettholde

maks virkning - og helt unngå toleranseutvikling. Da kan man også benytte en svært liten dose.

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse!

Hvem skrev ut Xanor til deg? Fastlege eller psykiater?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse!

Kanskje bortsett fra at jeg skrev: "Pasienten ikke har/har hatt rusproblematikk", siden du skrev at du har misbrukt benzo og amfetamin.

Hvem skrev ut Xanor til deg? Fastlege eller psykiater?

Psykiater.

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Kanskje bortsett fra at jeg skrev: "Pasienten ikke har/har hatt rusproblematikk", siden du skrev at du har misbrukt benzo og amfetamin.

Psykiater.

PTSD/Panikkangst 35
Skrevet

Tok det lang fra første konsultasjon til psykiateren ville skrive ut Xanor til deg?

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk vel en tid før jeg fikk utskrevet Xanor. Nå skal det sies at Xanor ikke var mitt forslag, men psykiaterens. :P Det er uansett lenge siden første gang jeg fikk det utskrevet nå, og praksis vedr utskrivning av benzo har endret seg ekstremt siden da. Så noe særlig relevans har det neppe. Vil tro at de fleste psykiatere også er meget restriktive med å skrive ut benzopreparater til pasienter med kjent misbruksproblematikk, og det kan jeg godt forstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...