Gjest Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Det går til helvete her nå. Og jeg har ingenting som kan hjelpe meg. Jeg klarer ikke mer. Ser ikke vitsen med å leve når livet er som det er. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde det vært enkelt for meg å gjøre noe med det nå. Er så lei av å kjempe, har ikke gjort noe annet hele livet. Hele tiden jobba for å finne løsninger. Har aldri hatt noe liv, og har måttet flytte mange ganger pga økonomi. Jeg orker ikke en gang sjekke saldo på konto som tar meg 1 min fordi jeg ikke makter å forholde meg til økonomi. Inkassosaker bare strømmer på. Har for tiden nesten 40 000,- i regninger nå (ballet på seg over tid) og bare 15000,- i inntekt i slutten av mnd. Orker ikke åpne brevene, jeg slenger dem bare i skuffen. Jeg er i ferd med å gi opp ganske mye nå. Det blir for mye til meg, men ingen forstår. Skulle til foreldrene mine idag og gjøre en ting, men kom aldri så langt. Jeg var altfor sliten og urolig. Jeg er knust innvendig. 0 Siter
frosken Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Du kan søke økonomisk rådgivning hos nav igjen, slik at dere kan få hjelp til å få utsatt regninger og ikke ende opp med så mange inkasso-saker. Jeg skjønner at du har det vanskelig nå, men jeg merker også at jeg blir irritert over at du alltid insisterer på at "ingen forstår". Hva er det som ikke forstås? 0 Siter
Gjest Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 (endret) Du kan søke økonomisk rådgivning hos nav igjen, slik at dere kan få hjelp til å få utsatt regninger og ikke ende opp med så mange inkasso-saker. Jeg skjønner at du har det vanskelig nå, men jeg merker også at jeg blir irritert over at du alltid insisterer på at "ingen forstår". Hva er det som ikke forstås? Hvis du blir så irritert så kan du som andre bare hoppe over mine innlegg! Det er ikke nødvendig å gjøre ting bare enda verre for meg nå Endret 18. april 2015 av hww 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Har du noen nære du kan snakke med og fortelle det med regningene? Det er tungt å stå alene i sånt stress. 0 Siter
Gjest Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Har du noen nære du kan snakke med og fortelle det med regningene? Det er tungt å stå alene i sånt stress. Nei. Har ingen. Men nærmeste familie har fått vite at vi må flytte pga økonomien, men de vet ikke hvor ille det har blitt igjen, orker ikke gjennom den prosessen en gang til, blir bare verre av det. Får litt hjelp av foreldrene mine, men nå begynner de også å få lite. Har ett kredittkort på 50 000,- liggende som jeg vurderer å bruke på regningene når vi har kommet oss i nytt hus. Mem aller mest håper jeg vi får igjen litt på salget (men ikke sikkert, megler skal også ha over 100 000,-). Mannen min gikk sykemeldt i nesten hele fjor så han får ikke feriepenger i år. Jeg kan heller ikke ta noen ferie i år, har ikke råd til det, det har vært ille nok at jeg har tatt meg mye fri pga helsa. 0 Siter
Gjest Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 (endret) Skulle ønske jeg hadde noe beroligende medsiner for slike situasjoner. Det hadde hjulpet meg så mye. Ser bare frosken, hvor irritert hun blir på meg. Jeg hater meg selv og jeg ser ikke vitsen med å leve et slikt liv. Tror alle har det bedre uten meg. Dessuten skrev nhd det selv i går at jeg ikke betyr så mye for andre. Endret 18. april 2015 av hww 0 Siter
DoleMari Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Skulle ønske jeg hadde noe beroligende medsiner for slike situasjoner. Det hadde hjulpet meg så mye. Ser bare frosken, hvor irritert hun blir på meg. Jeg hater meg selv og jeg ser ikke vitsen med å leve et slikt liv. Tror alle har det bedre uten meg. Dessuten skrev nhd det selv i går at jeg ikke betyr så mye for andre. Jeg skjønner godt at det er slitsomt å ha det sånn. Men sett ting litt i perspektiv nå Om Frosken hadde blitt irritert, så betyr det ingenting for deg. Hun prøve nok fortsatt bare å hjelpe deg, men tankene dine overspinner på alt negativt nå. Ta en ting om gangen. Det er mange som har det sånn og verre, så prøv å koble av litt nå. 0 Siter
frosken Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Skulle ønske jeg hadde noe beroligende medsiner for slike situasjoner. Det hadde hjulpet meg så mye. Ser bare frosken, hvor irritert hun blir på meg. Jeg hater meg selv og jeg ser ikke vitsen med å leve et slikt liv. Tror alle har det bedre uten meg. Dessuten skrev nhd det selv i går at jeg ikke betyr så mye for andre. Jeg er ikke _så_ irritert på deg, - jeg tror jeg sa ganske nøyaktig hva jeg ble irritert på. Det er ikke noe vanskelig å forstå at du er fortvilet nå, så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du også denne gangen mener at ingen forstår deg. Er det lenge til dere skal ha visning på leiligheten? Når dere vet hva dere får for den, så blir ting mer oversiktlig. Det kan godt hende du kan bruke kredittkortet i en overgangsperiode dersom dere får høy nok pris for leiligheten. 0 Siter
Høstløv Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 Det du kan gjøre er å ta tak i inkassosakene ved å ringe til inkassobyråene og få avtale om en nedbetalingsordning, som du vet dere kan greie, dernest ringer du til de som har sendt regninger som ennå ikke er oversendt til inkasso og får utsatt betaling til dere får oppgjør for salg av hus. Det er en mye billigere løsning enn å bruke kredittkort til å betale regninger med. Når du har bestemt deg for en slik plan vil du bedre kunne slappe av fra stresset med ubetalte regninger. Kanskje du kan få utbetalt feriepengene dine og bruke de til å betale regninger, når du allikevel ikke får holde ferie? 0 Siter
Høstløv Skrevet 18. april 2015 Skrevet 18. april 2015 @frosken: Det er alltid en dårlig og økonomisk sett altfor dyr løsning å begynne å bruke kredittkort til å betale regninger. 0 Siter
frosken Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 @frosken: Det er alltid en dårlig og økonomisk sett altfor dyr løsning å begynne å bruke kredittkort til å betale regninger. Jeg er klar over det, men dersom man innen noen få uker vil få et stort beløp utbetalt som følge av boligsalg, så mener jeg det allikevel kan være en grei løsning. Dette var grunnen at jeg skrev at det kunne være et alternativ etter at de visste hva de vil få for leiligheten de skal selge. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 (endret) Takk for at dere bryr dere. Det er riktig at kredittkort er en dårlig løsning. Vi har gjeld fra før pga at vi har måttet bruke denne løsningen tidligere også. Det er veldig dumt, men har ikke hatt noe annet valg. Prøver å unngå det denne gangen. Jeg prøver å holde ut i det lengste med alt. Det aller meste hat handlet om det. Jeg er gjennomsliten. Vurderte å gjøre noe drastisk i natt, men tanken på barna var det som sto i hodet på meg. Jeg blir redd meg selv når det går så langt. For å sitte igjen med 50 000,- er vi avhengig av å få taksten. jeg frykter for at det ikke skjer og har god grunn til det. Å tenke på at andre har det verre får meg bare til å føle meg bare enda svakere. Jeg vet mange har det mange ganger verre enn meg, likevel takler jeg det dårllg. Endret 19. april 2015 av hww 0 Siter
Trine Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 Det er ikke lurt å bruke kredittkort til å betale gjeld. Kredittkort har høye renter. Det kan hende du kan få litt ekstra i boliglån og bruke de pengene til å betale gjelden. Snakk med banken din. Sett opp et budsjett. Se hvor mye dere har netto inn hver mnd og alle faste utgifter. Om du får penger fra nav så er det hver 14. dag og en "mndlønn" fra nav er altså litt mer enn om du legger sammen beløpene du får utbetalt. F.eks får jeg ca 9500 utbetalt hver 14. dag. Det betyr at jeg i snitt har ca 20400 utbetalt hver mnd. Vanlige utgifter er: Bolig, kommunale avgifter/husleie, bil (drivstoff, service, reprasjoner, veiavgift og forsikring), mat/husholdning, klær, mobil, internett, tv, boligforsikring, innboforsikring, kanskje også noe mer som jeg har glemt Se på alle utgiftene og se om det er noe dere kan klare dere uten eller som dere kan få billigere ved å bytte levrandør/bank/forsikringselskap. Legg av penger til sparing/uforutsette ting. Gå igjennom hva dere brukte penger på i fjor, ofte bruker man mer enn man tror og gjerne på ting man ikke får noe igjen for. Ta med budsjettet til banken og hør om de har noen råd. Husk også at boligrenta nå er veldig lav så å ha et budsjett som går i null er veldig risikabelt dersom dere ikke vet helt sikkert at dere vil ha en økende inntekt. Godt barna dine holder liv i deg Håper virkelig det blir lettere for deg når dere har flyttet og fått solgt boligen dere har nå. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 Har gjort dette for lenge siden, Trine. Vi har per idag mellom 25-32 tusen i inntekt - alt ettersom hvor mye jeg jobber, og 26 tusen i utgifter. Det er ingenting vi kan skjære ned på. Absolutt Ingemting. Mannen min går etter hvert ned i lønn pga AAP, og vi mister også ca 1000,- i barnetrygd. Har prøvd alt som er å prøve. Vi betaler ca 15 000,- i lån pr mnd og ingen bank er villig til å refinansiere. Vi har søkt i sikkert 50 Banker. Får etter hvert en arv som hjelper oss mye, men i mellomtiden går det til helvete. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 Nei. Har ingen. Men nærmeste familie har fått vite at vi må flytte pga økonomien, men de vet ikke hvor ille det har blitt igjen, orker ikke gjennom den prosessen en gang til, blir bare verre av det. Får litt hjelp av foreldrene mine, men nå begynner de også å få lite. Har ett kredittkort på 50 000,- liggende som jeg vurderer å bruke på regningene når vi har kommet oss i nytt hus. Mem aller mest håper jeg vi får igjen litt på salget (men ikke sikkert, megler skal også ha over 100 000,-). Mannen min gikk sykemeldt i nesten hele fjor så han får ikke feriepenger i år. Jeg kan heller ikke ta noen ferie i år, har ikke råd til det, det har vært ille nok at jeg har tatt meg mye fri pga helsa. Du har jo mannen din. Jeg vet ikke om dere snakker åpent om regningene som gjemmes bort, men det bør dere. Det er lettere å gjøre det rette når man er to. Du er i en situasjon som du ikke uten videre kan løse fordi du faktisk ikke har nok penger. Selv en umulig situasjon kan håndteres på en god måte. For eksempel kan du kontakte de du skylder penger og si det som det er. Det at dere flytter viser jo at dere er ansvarlige og har handlekraft. Det er noe du bør være stolt av, og ikke skamme deg over. For øvrig enig i at det er slitsomt å trekke foreldre inn i egne problemer. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 Det er bare et halvt år siden jeg skrev til alle og ba om å få betale mindre osv. Slik gjendsrådg gjorde, nesten ingen hjelp å få. Jeg har bare fått nedturer hver gang jeg har forsøkt ulike løsninger, det har brutt meg ned for hver eneste gang. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 Det er ingen vits å svare meg mer. Det er ingen som kan gjøre noe mer for meg uansett. Men takk for at dere viser at dere bryr dere, bare det har hjulpet meg litt nå. 0 Siter
laban Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 (endret) Vent til du har tallene på bordet for boligsalget, inntil da er det veldig mye som er usikkert. Sett opp et nytt budsjett når det er avklart, og prøv å få råd (i banken eller hos NAV) om prioritering hvis det er noe som må vente. Noen kreditorer er lettere å ha med å gjøre enn andre. Er det noe dere kan / må kvitte dere med i forbindelse med flyttingen, så legg det ut på finn.no allerede nå. Har du noen basismatvarer i skapet eller rester i fryseren, sats på å få spist opp så mye som mulig før dere flytter. Det gjør ingenting om middagene blir litt utradisjonelle hvis det før matutgiftene og -beholdningen ned. Endret 19. april 2015 av laban 0 Siter
laban Skrevet 19. april 2015 Skrevet 19. april 2015 ...hvis det FÅR utgiftene og beholdningen ned, skal det stå. Rakk ikke å redigere ferdig før jeg ble kastet ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.