Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg håper bare at vi klarer oss når vi har flyttet inn i den nye boligen der vi sparer ca 4000,- på boliglån og husleie.

Men jeg har en stadig frykt om at det ikke går på sikt. Dette er jo en enebolig som trenger vedlikehold.

Time will show. Orker ikke tenke på økonomi, det bryter meg bare ned, jeg har forsøkt alt som er å forsøke etter å ha hatt kontakt med gjeldsrådgiver, fulgt råd fra luksusfellen osv osv. Tro meg, det er ingenting mer å gjøre. Jeg har jo dessuten ikke noe å betale regningene med, så det er ingen vits å åpne brevene og på den måten få det enda mer gnidd inn, jeg bare orker ikke. Vet de ikke forsvinner, men nei jeg makter ikke nå, får ikke gjort noe uansett.

Endret av hww
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

10

• Madelenemie

7

• Trine

7

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde noe beroligende medsiner for slike situasjoner. Det hadde hjulpet meg så mye.

Ser bare frosken, hvor irritert hun blir på meg.

Jeg hater meg selv og jeg ser ikke vitsen med å leve et slikt liv. Tror alle har det bedre uten meg. Dessuten skrev nhd det selv i går at jeg ikke betyr så mye for andre.

Du tolker svar på en feilaktig måte når du er slik du er nå. Alt tolkes negativt. NHD sa ingen verdens ting om at du betyr lite for andre. Han sa noe som at folk er opptatt av sine egne ting og ikke alltid så oppmerksom på andre. Hvis du f.eks må gjøre en ekstra innsats den siste halvtimen på jobb med noe som bare må bli ferdig den dagen, så passer det ikke like bra at det ringer en venninne akkurat da som må fortelle livshistorien sin. Det betyr ikke at hun ikke kan ringe deg senere på dagen eller at du ikke bryr deg. Alle har sine gjøremål og noen er veldig opptatt av det de driver med akkurat da og har ikke tid til å være så oppmerksom på sine omgivelser. At frosken ble irritert på en liten ting betyr ikke at hun er irritert på hele deg. Har du selvinnsikt til å se at du overdriver og tolker alt i verste mening når du ikke føler deg ok? Noe får du til å bli negativt som ikke er slik i det hele tatt. Dette er bare et nettforum, du kan ikke la det styre deg

Anonymous poster hash: 24da8...45d

Skrevet

Skjønner at det er jævlig å kjempe en krig på så mange fronter som du gjør om dagen. Det er ikke du som er svak for dette tror jeg de fleste hadde blitt knekt av.

Det er i det minste godt å se at du av hensyn til dine barn ikke ønsker å ta livet ditt. Men jeg håper at du etter hvert vil finne grunner til å ønske å leve som omfatter deg selv.

Boligmarkedet er sterkt om dagen og det er mer enn sannsynlig at du vil få takst og mer enn det for boligen din. Jeg tror ganske bestemt at dette vil løse seg for deg. Men i mellomtiden må du mobilisere familien din til å hjelpe deg med de verste toppene.

Synes du fikk et godt råd i å be kommunen om hjelp til å "fryse" gjelden din frem til du får oppgjør for boligen din. Hold deg for alt i verden unna private gjeldsrådgivere. Det er en forferdelig bransje som utnytter mennesker.

Håper du har det litt bedre i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Det går til helvete her nå. Og jeg har ingenting som kan hjelpe meg.

Jeg klarer ikke mer.

Ser ikke vitsen med å leve når livet er som det er. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde det vært enkelt for meg å gjøre noe med det nå.

Er så lei av å kjempe, har ikke gjort noe annet hele livet. Hele tiden jobba for å finne løsninger. Har aldri hatt noe liv, og har måttet flytte mange ganger pga økonomi.

Jeg orker ikke en gang sjekke saldo på konto som tar meg 1 min fordi jeg ikke makter å forholde meg til økonomi. Inkassosaker bare strømmer på. Har for tiden nesten 40 000,- i regninger nå (ballet på seg over tid) og bare 15000,- i inntekt i slutten av mnd. Orker ikke åpne brevene, jeg slenger dem bare i skuffen.

Jeg er i ferd med å gi opp ganske mye nå. Det blir for mye til meg, men ingen forstår.

Skulle til foreldrene mine idag og gjøre en ting, men kom aldri så langt. Jeg var altfor sliten og urolig.

Jeg er knust innvendig.

Slutt å røyk!

Anonymous poster hash: 8dc82...ac6

Skrevet

Slutt å røyk!

Anonymous poster hash: 8dc82...ac6

Hva i alle dager er det for et svar å gi til en person som sliter såpass mye som hun gjør? Hvordan vet du at trådstarter røyker?

Det heter forresten "Slutt å røyke!". Du kan ikke bruke imperativ med infinitivsmerke foran på det bakerste verbet. Hilsen surmaga norsklærer.

Skrevet

Jeg håper bare at vi klarer oss når vi har flyttet inn i den nye boligen der vi sparer ca 4000,- på boliglån og husleie.

Men jeg har en stadig frykt om at det ikke går på sikt. Dette er jo en enebolig som trenger vedlikehold.

Time will show. Orker ikke tenke på økonomi, det bryter meg bare ned, jeg har forsøkt alt som er å forsøke etter å ha hatt kontakt med gjeldsrådgiver, fulgt råd fra luksusfellen osv osv. Tro meg, det er ingenting mer å gjøre. Jeg har jo dessuten ikke noe å betale regningene med, så det er ingen vits å åpne brevene og på den måten få det enda mer gnidd inn, jeg bare orker ikke. Vet de ikke forsvinner, men nei jeg makter ikke nå, får ikke gjort noe uansett.

Dette er en svært slitsom livsfase for deg. Er du sikker på at du ikke kan få noe hjelp fra gjeldsrådgiver hos nav til å kontakte kreditorene? Selv om du i teorien kan gjøre dette selv også, så er det kanskje ikke overkommelig for deg å gjøre dette akkurat nå. Jeg synes du skal ringe nav på mandag.

Nicklusheletida
Skrevet

Du sier at dere vil spare 4000 i måneden på boliglån og husleie, men at dere mister 1000 kr. i barnetrygd og at mannen din vil få lavere inntekt. Hva var innbakt i husleia ? Har dere tenkt på at dere kan komme til å bruke mer strøm? Et hus krever vedlikehold osv. Er dere sikre på at dere vil få 4000 mer å rutte med ? Hva var innbakt i husleia. Kan det være at dere nå får regninger på noe som tidligere var innbakt i husleia ?

En arv vil kunne hjelpe en stund, men hvis inntektene er for lave i forhold til utgiftene vil arven fort bli spist opp og så har dere det samme problemet.

Jeg liker jo ikke å si dette til deg så fortvilet og bekymret som du er nå, men det er bedre å være realistisk nå isteden for å havne i samme uføret på nytt igjen.

Du må åpne brevene nå og du må legge frem saken for Nav og banken. Du må rydde opp i hodet ditt. Det verste du kan gjøre nå er å legge regningene i en skuff.  Jeg mener dere trenger hjelp utenifra for å lage et budsjett for dette ser ikke lyst ut fremover heller dessverre på lengre sikt. Utgiftene er alt for store i forhold til inntektene og jeg forstår ikke hvordan en familie på 4 kan jeg få det til å gå i rundt og det gjør dere jo heller ikke.

Huff, ikke noe hyggelig svar i fra meg, men dere må skaffe dere hjelp slik at dere ikke havner i dette på nytt igjen.

Klem til deg :)

Nicklusheletida
Skrevet

Hvis ikke arven da er såpass stor at dere får boliglånet betydelig ned.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svarene. Setter enormt pris på dem og all støtten. Har ikke orket å svare før nå.

Budsjettet er nøye utarbeidet sammen med NAV. Vi har et meget stramt budsjett. Jeg fikk mye ros på NAV fordi jeg har hatt så bra oversikt samt vært så nøktern. Vi har unnet oss lite.

Har dere sett luksusfellen? Der har dem der faktisk bedre, så nei - det er ikke noe å endre på. Det er gjelda som er problemet, den som spiser opp alt. Og det er ikke gjeld som er brukt på luksus heller.

Det som har berget oss er vel egentlig at sønnen jobber og slipper mye utgifter på han.

Arven er så stor at det vil slette all den dyre gjelda.

Jeg får gjøre som flere sier ta kontakt med kreditorene igjen. De ser jo selv at det ikke går også. Dersom jeg ikke klarer å få til noen avtale med dem selv, så får jeg ta kontakt med NAV igjen. Jeg må bare komme meg litt på pluss-siden igjen. Jeg orker ikke å ta tak i det akkurat nå.

Ps. Dette er netto det vi sitter igjen med når alt er trukket fra, Nickløs. Har tatt med alt du sier og mer til i den nye beregningen. Dette er også et hus som er langt billigere enn det vi har idag. Vi bosetter oss faktisk på et sted vi aldri forestilte oss å kunne bo pga beliggenheten, men prisen var avgjørende. Vi er innstilt på å gjøre det beste vi kan for å trives der.

Endret av hww
Skrevet

Har du bedt om avdragsfrihet på boliglånet for en periode? Jeg syns ikke avdragsfrihet er så heldig bestandig, men det er helst for nyetablerte. Like greit å hoppe rett i faenskapet mener jeg. Men da jeg f.eks satt med mellomfinansiering fikk jeg automatisk avdragsfrihet på det ene lånet. Og som du nå, som er i en flyttesituasjon og snart får utgiftene redusert kunne fått avdragsfrihet og dermed hatt råd til å betale den dyre gjelda.

Ellers er jeg enig med nicklus. De 4000 blir fort spist opp i redusert inntekt og barnetrygd. Og jeg håper virkelig dere har regnet med kommunale avgifter, renovasjon, strøm, vedlikehold og boligforsikring o.s.v.

Det høres ut som en jævlig situasjon det du er i. Jeg håper virkelig noen hjelper deg å finne en løsning som fungerer.

Du trenger ikke svare om du ikke vil, men jeg stusser litt over at du skrev du hadde 15000 i mnd (kanskje jeg husker feil, ev har drømt), men så har dere 25000-32000 totalt i mnd, avhengig av hvor mye du jobber. Det må jo bety at din mann ikke bidrar med særlig mye. Er det noen grunn til det?

Skrevet

Det er 15000,- denne mnd, Trine (min lønn er allerede brukt opp til regn og de 15 000,- er sykepenger til mannen som kommer i slutten av mnd). Jeg skrev det slik fordi vi har 15 000,- til regn på nesten 40 000,- altså ca 25 000,,- i minus. Jeg har ikke regnet barnetrygda inn i dette da vi må ha noe å leve for også.

Ja, vi får mindre inntekt. Men da bor vi iallefall billigere enn vi gjør nå.

Ang kommunale avg.mm: se mitt forrige svar (alt er tatt med).

Økonimien blir bedre om noen kanskje bare få år (hater å si og tenke på det fordi der er arv vi snakker om her).

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes ikke tråden hører inn under psykiatri. Du har økonomiske problemer, men stort sett virker det som du har gjort riktige ting hele veien, helt til du fikk fnatt og stakk hodet i sanden en liten stund. Dessverre er nok det en ganske vanlig reaksjon hos folk som blir overveldet av problemer :-(

Jeg vil ikke prøve å gi så mange konkrete råd siden jeg ikke kjenner økonomien din, og andre har mer greie på det enn meg. Uansett er det bra at du vil snakke med kreditorer. Selv om det kanskje ikke løser problemene med en gang så kan du unngå eller begrense forverringer. Det er dessuten bedre å ringe selv enn å være livredd for telefonen.

Skrevet

Jeg skrev den her inne fordi det er like før det går til helv*** også mentalt. Jeg er enormt sliten, og det er mye annet som følger med av tanker, reaksjoner, følelser. Økonomien var bare en del av årsaken til overskriften og forum for psykiatri. Jeg har vært langt nede.

Skrevet

Tusen takk for svarene. Setter enormt pris på dem og all støtten. Har ikke orket å svare før nå.

Budsjettet er nøye utarbeidet sammen med NAV. Vi har et meget stramt budsjett. Jeg fikk mye ros på NAV fordi jeg har hatt så bra oversikt samt vært så nøktern. Vi har unnet oss lite.

Har dere sett luksusfellen? Der har dem der faktisk bedre, så nei - det er ikke noe å endre på. Det er gjelda som er problemet, den som spiser opp alt. Og det er ikke gjeld som er brukt på luksus heller.

Det som har berget oss er vel egentlig at sønnen jobber og slipper mye utgifter på han.

Arven er så stor at det vil slette all den dyre gjelda.

Jeg får gjøre som flere sier ta kontakt med kreditorene igjen. De ser jo selv at det ikke går også. Dersom jeg ikke klarer å få til noen avtale med dem selv, så får jeg ta kontakt med NAV igjen. Jeg må bare komme meg litt på pluss-siden igjen. Jeg orker ikke å ta tak i det akkurat nå.

Ps. Dette er netto det vi sitter igjen med når alt er trukket fra, Nickløs. Har tatt med alt du sier og mer til i den nye beregningen. Dette er også et hus som er langt billigere enn det vi har idag. Vi bosetter oss faktisk på et sted vi aldri forestilte oss å kunne bo pga beliggenheten, men prisen var avgjørende. Vi er innstilt på å gjøre det beste vi kan for å trives der.

Jeg tror absolutt ikke dere sløser. Og ja, jeg synes du er kjempeflink som greier å holde en familie gående på såpass begrensede midler. Luksusfellen synes jeg er ganske irrelevant her - de fleste tilfellene der har faktisk seg selv å takke for situasjonen de har kommet i - det gjelder ikke dere.

Skrevet

Jeg tror absolutt ikke dere sløser. Og ja, jeg synes du er kjempeflink som greier å holde en familie gående på såpass begrensede midler. Luksusfellen synes jeg er ganske irrelevant her - de fleste tilfellene der har faktisk seg selv å takke for situasjonen de har kommet i - det gjelder ikke dere.

Det er mange gode råd å hente på luksusfellen uansett årsak - husker mitt første møte med gjeldsrådgiver på NAV der jeg tenkte at de/rådgiveren jobber ganske likt som på tv :)

Ps. Har fått fri en uke for å hente meg inn. Går ikke dette så drar jeg til legen neste uke har jeg sagt til sjefen. Det var tøft men et første skritt på veien, og så får vi se. Håper jeg klarer å lade batteriene og at jeg klarer å slappe av. Jeg har gitt kjernefamilien streng beskjed om at de nå skal ta hensyn til meg hele uka.

Skrevet

Det er 15000,- denne mnd, Trine (min lønn er allerede brukt opp til regn og de 15 000,- er sykepenger til mannen som kommer i slutten av mnd). Jeg skrev det slik fordi vi har 15 000,- til regn på nesten 40 000,- altså ca 25 000,,- i minus. Jeg har ikke regnet barnetrygda inn i dette da vi må ha noe å leve for også.

Ja, vi får mindre inntekt. Men da bor vi iallefall billigere enn vi gjør nå.

Ang kommunale avg.mm: se mitt forrige svar (alt er tatt med).

Økonimien blir bedre om noen kanskje bare få år (hater å si og tenke på det fordi der er arv vi snakker om her).

Ok. Dere bør finne ut hva dere har av faste utgifter hver mnd og hvor mye dere kan betale på gjelda, så ringe rundt om komme med nedbetalingsforslag. Bra dere får mindre utgifter når dere flytter da. Men 100000 kr på megler? Det var da svinaktig mye. Er bare to år siden jeg flyttet og da betalte jeg 65000 kr for megler. Kan være det er dyrerer der dere bor, men ringte dere flere og sjekket priser eller tok dere bare første og beste?

Skrevet (endret)

Hva i alle dager er det for et svar å gi til en person som sliter såpass mye som hun gjør? Hvordan vet du at trådstarter røyker?

Det heter forresten "Slutt å røyke!". Du kan ikke bruke imperativ med infinitivsmerke foran på det bakerste verbet. Hilsen surmaga norsklærer.

Hei!

Om man røyker eller misbruker alkohol er da vel et relevant spørsmål?''

At man drikker alkohol eller røyker om man har råd til det er jo så sin sak,'

men gjør man det uten å ha råd til det, så rammer det jo flere feks barna.

røyking er så vidt jeg vet veldig dyrt!

Jeg tror røyking koster flere tusen pr mnd, kanskje 2000 kr eller mer

Endret av Madelenemie
Skrevet
Jeg tror røyking koster flere tusen pr mnd, kanskje 2000 kr eller mer

Næh...det kommer jo an på hvor mye man røyker og hvor man kjøper røyken da.

Skrevet

Verken jeg eller mannen min røyker. Vi drikker heller ikke alkohol.

Megleren vi bruker er kåret til nest beste megler på landsbasis.

Skrevet

Megleren vi bruker er kåret til nest beste megler på landsbasis.

Men kanskje litt dyrere enn hva dere burde ta dere råd til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...