Gå til innhold

Spm om psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er mulig å bli psykotisk uten at det foreligger noen åpenbar grunn. Kan dette skje av seg selv? Leste litt om tegn på prodromal fase, og at angst/depresjon og redsel for å bli gal kan være tidlige tegn på begynnende psykose. Jeg håper og regner med at angsten min kun er angst og ikke noe mer alvorlig, men denne frykten for psykose ligger hele tiden i bakhodet. Er 40 år og aldri hatt noen psykiske problemer tidligere i livet, kun en del angst som begynte for rundt et år siden.

Anonymous poster hash: cda4b...573
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det kan absolutt komme uten noen ytre grunn.

MEN....

Jeg har gjennom over 30 år i psykiatrien opplevd mange personer med angstlidelse som har hatt dette som sin store angst. Ingen av dem har blitt psykotiske :-)

Skrevet (endret)

Ser ut som om denne angsten (angst for psykiatri) - den ligger vel i skjæringspunktet mellom OCD og helseangst, er ganske vanlig. Jeg har hatt den selv, angst for å bli "gal" og i verste fall suicidal. I mitt tilfelle var jeg vel mer redd for depresjon enn psykose, men jeg tror det går ut på noe av det samme.

Det er veldig viktig i en slik situasjon å ikke bruke psykiatrien til å avkrefte og forsikre deg om at du ikke har en psykisk lidelse. For meg var psykolog og psykiater lenge det samme som kardiolog var før, da jeg var redd for hjertesykdom. Du må bruke disse ressursene til å jobbe med angsten din.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for svar begge to.

Beroligende å vite at sannsynligiheten for å bli psykotisk av angsten iallefall er veldig liten. Har gått i terapi, og den føles ikke like hemmende nå som tidligere. Det er bare denne konstante vage usikkerheten om at det noe jeg brygger på, noe som vil bli værre og plutselig eksplodere jeg så gjerne skulle blitt kvitt. Har aldri hatt noen av de positive tidlige symptomene på psykose, som f.eks sosial tilbaketrekning og paranoide tanker. så det er nok bare angsten som spiller spillet sitt. Den har jo tross alt blit bedre, ikke værre gjennom året som har gått.

Hvorfor skal jeg ikke bruke psykiatrien til å avkrefte at jeg har lidelser, jeg ville jo gjort det samme med en lege dersom jeg var redd for en somatisk lidelse? Du kan vel kanskje kalle det helseangst ja, siden det er frykt for å bli rammet av en psykisk sykdom som er problemet. Har aldri hatt noen tvangstanger, så OCD tror jeg ikke det er.

Skrevet

Hvorfor skal jeg ikke bruke psykiatrien til å avkrefte at jeg har lidelser, jeg ville jo gjort det samme med en lege dersom jeg var redd for en somatisk lidelse? Du kan vel kanskje kalle det helseangst ja, siden det er frykt for å bli rammet av en psykisk sykdom som er problemet. Har aldri hatt noen tvangstanger, så OCD tror jeg ikke det er.

Det jeg mente var at du må jobbe med angsten for å ha eller få en psykisk lidelse. Du må blant annet akseptere at du, som alle andre (dessverre) en gang kan bli psykotisk. Det blir på en måte som at du må akseptere at du som alle andre en gang kan få andre alvorlige sykdommer, og til syvende og sist at vi dessverre alle sammen kommer til å dø, på et ukjent tidspunkt.

Du må ikke bruke dine behandlere til å søke forsikringer om at du ikke er, eller holder på å bli, psykotisk. Det vil si, på samme måte som du går til legen en gang for å avkrefte fysisk sykdom, kan du spørre en gang om du er psykotisk. Når du har fått dette avkreftet, så må du ikke stille dette spørsmålet flere ganger. Det blir å etterspørre forsikringer, og det er dårlig behandling mot helseangst.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da skjønner jeg hva du mente. Enig med det du skriver. Hvis det skjer så skjer det, og da hører det kun til fremtiden, ikke nåtiden, og dermed ingen grunn til bekymring i dag :)

Skrevet

Hvorfor er du redd for å bli psykotisk? Hva med psykose skremmer deg? Jeg har hatt psykose og er ikke redd for det

Skrevet

Ja, det kan absolutt komme uten noen ytre grunn.

MEN....

Jeg har gjennom over 30 år i psykiatrien opplevd mange personer med angstlidelse som har hatt dette som sin store angst. Ingen av dem har blitt psykotiske :-)

Jeg er ikke trådstarter, men er sånne tanker en angstlidelse? Jeg trodde det ikke var så vanlig, men ble jo nesten litt beroliget nå.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke trådstarter, men er sånne tanker en angstlidelse? Jeg trodde det ikke var så vanlig, men ble jo nesten litt beroliget nå.

Det er jo bare et tema for angsten, jeg skulle gjerne ønske NHD kommenterte om slike tanker egentlig kalles helseangst, OCD eller GAD. Kanskje det er litt av hvert.

Typisk ligger det en angst for å miste kontroll i bunn. Med å miste kontroll frykter man ett av mange katastrofale utfall. Enten at man skader noen, skader seg selv, driter seg ut, blir tatt av politiet, kunne fortsatt i det evinnelige. Typisk er også at man tillegger angsten i seg selv slike katastrofale egenskaper. F.eks:

"Hva om jeg får så mye angst at det klikker for meg og jeg blir psykotisk?"

"Hva om jeg får så mye angst at jeg blir deprimert og mister livslysten?"

"Hva om jeg får så mye angst at jeg gjør en uheldig impulsiv handling?"

Som ikke er så ulikt fra:

"Hva om jeg får så mye angst at jeg får høyt blodtrykk og hjerteinfarkt?"

"Hva om jeg får så mye angst at det trigger en hjerterytmeforstyrrelse?"

Konklusjonen må vel egentlig være at angstens tema i seg selv er komplett likegyldig.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er jo bare et tema for angsten, jeg skulle gjerne ønske NHD kommenterte om slike tanker egentlig kalles helseangst, OCD eller GAD. Kanskje det er litt av hvert.

Typisk ligger det en angst for å miste kontroll i bunn. Med å miste kontroll frykter man ett av mange katastrofale utfall. Enten at man skader noen, skader seg selv, driter seg ut, blir tatt av politiet, kunne fortsatt i det evinnelige. Typisk er også at man tillegger angsten i seg selv slike katastrofale egenskaper. F.eks:

"Hva om jeg får så mye angst at det klikker for meg og jeg blir psykotisk?"

"Hva om jeg får så mye angst at jeg blir deprimert og mister livslysten?"

"Hva om jeg får så mye angst at jeg gjør en uheldig impulsiv handling?"

Som ikke er så ulikt fra:

"Hva om jeg får så mye angst at jeg får høyt blodtrykk og hjerteinfarkt?"

"Hva om jeg får så mye angst at det trigger en hjerterytmeforstyrrelse?"

Konklusjonen må vel egentlig være at angstens tema i seg selv er komplett likegyldig.

Ja, angsten gir mange uttrykk. Nå har jeg for første gang på veldig lenge vært rolig innvendig og ikke kjent på dødsangsten, som jeg en periode kjente på hver dag. Jeg er takknemlig for slike dager!!!!!! Håper det varer:)

stjernestøv
Skrevet

Jeg var redd for å bli gal i mine yngre dager, jeg ble det og så jeg har nok skapt det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var redd for å bli gal i mine yngre dager, jeg ble det og så jeg har nok skapt det selv. 

Det er det ingen logikk i. Jeg har alltid vært redd for å få artrose(gikt), fordi min mor var så plaget av det, og jeg har nå fått det. Men jeg har på ingen måte skapt det selv!

Jeg har også hatt edderkoppfobi, ingen edderkopp har skadet meg ennå. 

Anonymous poster hash: 89ad0...392

Skrevet

Du er da ikke gal :)

stjernestøv
Skrevet

Det er det ingen logikk i. Jeg har alltid vært redd for å få artrose(gikt), fordi min mor var så plaget av det, og jeg har nå fått det. Men jeg har på ingen måte skapt det selv!

Jeg har også hatt edderkoppfobi, ingen edderkopp har skadet meg ennå. 

Anonymous poster hash: 89ad0...392

Nei ikke vet jeg...

stjernestøv
Skrevet

Du er da ikke gal :)

Takk :) Men jeg er ihvertfall ikke rett. Og før i tiden hadde jeg nok blitt kalt gal og blitt sperret inne. 

Skrevet

Takk :) Men jeg er ihvertfall ikke rett. Og før i tiden hadde jeg nok blitt kalt gal og blitt sperret inne.

Nå finnes det jo heldigvis ikke asyler lengre, hvis det var det du tenkte på :)

Vi er vel alle litt rare. Skjønner hva du mener, men du virker jo både reflektert og rasjonell nå.

stjernestøv
Skrevet

Nå finnes det jo heldigvis ikke asyler lengre, hvis det var det du tenkte på :)

Vi er vel alle litt rare. Skjønner hva du mener, men du virker jo både reflektert og rasjonell nå.

Nei heldigvis ikke, ja vi er vel alle litt rare  ;)

Har kjent mye aktivitet i kanalene mine i kveld, hvor rasjonelt er det?

Skrevet

Nei heldigvis ikke, ja vi er vel alle litt rare  ;)

Har kjent mye aktivitet i kanalene mine i kveld, hvor rasjonelt er det?

Da tror jeg du spør feil person :)

Jeg klarer ikke å tro på sånt. På samme måte som jeg ikke klarer å være skikkelig religiøs uten å vite hvordan Gud ser ut og hvor mye han veier, for å si det sånn. Jeg er veldig naturvitenskapelig av meg.

Men det kan jo være normalt for deg. Selv om det ikke er normalt for meg.

Hestehandler
Skrevet

Hvorfor er du redd for å bli psykotisk? Hva med psykose skremmer deg? Jeg har hatt psykose og er ikke redd for det

Det er vel litt som issomething wrong slriver, at det bunner i en frykt for å miste kontroll, ikke klare å skille fantasi fra virkelighet, å ikke lengre kunne være i stand til å ta vare på mine 3 barn. Galskap/psykose, hva du kaller det spiller ingen role, men det er stort sett det angsten min sentrerer seg rundt. Å høre at det er meget vanlig å være redd for nettopp dette når man har angst, og at man ikke blir gal av å være redd for å bli det, er beroligende å høre

stjernestøv
Skrevet

Da tror jeg du spør feil person :)

Jeg klarer ikke å tro på sånt. På samme måte som jeg ikke klarer å være skikkelig religiøs uten å vite hvordan Gud ser ut og hvor mye han veier, for å si det sånn. Jeg er veldig naturvitenskapelig av meg.

Men det kan jo være normalt for deg. Selv om det ikke er normalt for meg.

Takk du er en klok fyr :)

Jeg er glad det er aktivitet i kanalene mine, da skjer det noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...