Gå til innhold

Spm om psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan absolutt komme uten noen ytre grunn.

MEN....

Jeg har gjennom over 30 år i psykiatrien opplevd mange personer med angstlidelse som har hatt dette som sin store angst. Ingen av dem har blitt psykotiske :-)

Kan en bli psykotisk av betydelig mye angst og paranoiditet som følge av en indre smerte psykisk smerte? Har vært redd for det mange ganger og er redd det til slutt skjer om en når en viss grense.

Anonymous poster hash: 78862...4c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at dersom man blir redd fordi man får merkelige og irrasjonelle tanker, men samtidig vet at de er irrasjonelle, er dette kun angst og ikke begynnende psykose. Dersom man derimot blir redd av tankenes inhold fordi man tror at det er virkelig, da er det snakk om psykotiske symptomer.

Eksempel:

Du får en tanke om at naboen står i konspirasjon mer et hemmelig brorskap og spionerer på deg på vegne av dette brorskapet.

Alternativ 1, angst:

Siden du lider av angst, blir du redd av denne tanken fordi du syns den er merkelig, men du vet likevel med 100% sikkerhet at sannsynligheten for at naboen faktisk driver å spionerer på deg er tilnærmet lik null. Frykten sammen med mulig uvirkelighetsfølelse gjør at du føler det som om du er i ferd med å miste forstanden, men det skjer ikke

Alternativ 2, psykose:

Du lider av angst, og blir blir redd av denne tanken, men nå blir du redd fordi du faktisk tror naboen spionerer på deg. Frykten for dette gjør at du begynner å trekke for alle gardinene hjemme, står opp om natten og sjekker om han ligger i buskene med kikkert, sjekker huset ditt for avlyttingsutstyr etc. Du er ikke redd for å miste forstanden, men for naboen og alle andre som muligens er med i denne konspirasjonen.

Har hørt mange si at det å være redd for å bli gal/psykotisk ofte er en god pekepinn på at du verken er det eller er i ferd med å bli det. Det er kanskje noe i det utsagnet.

Anonymous poster hash: cda4b...573

Anonymous poster hash: cda4b...573
Skrevet

Da jeg hadde psykose VISSTE jeg at hora mi overvåket meg gjennom et kamera han hadde plantet i laptopen min og jeg visste han var et computergeni og at han studerte medisinsk sekretær bare var noe han sa for å få folk til å stole på han

Så visste jeg at jeg ble overvåket av en bil som fulgte etter taxien min og mannen i bilen gikk jo også ut av bilen da jeg gjorde det for å gå på do, så jeg sendte sms til hora mi og skrev jeg skulle la veska ligge igjen i bilen og ikke bli med inn på do der det er masse bakterier

Mange som tror de er på grensa til psykose er så langt unna man bare kan komme og har ingen anelse hva det går ut på

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...