Gå til innhold

Skjønner ikke flykninggreia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk driver å snakker om at det er så synd at folk drukner i middelhavet, og det er jeg jo enig i, men jeg skjønner ikke hva det er vi holder på med. Det er slik jeg forstår det slik at dersom det kommer noen til landet ditt med reellt beksyttelsesbehov så har du plikt til å gi dem opphold. Og det kommer veldig mange flere enn landene har evne og eller vilje til å ta imot slik at en ønsker å skremme dem vekk eller at de drukner. Bør en ikke da endre systemet slik at det er fastsatt hvor mange man skal ta imot også kan man hjelpe det antallet flykninger å komme til landet (for eksempel med fly isteden for menneskesmugling) isteden for at en sier at alle skal få opphold også håper man dem drukner eller dør før dem kommer frem slik at det ikke kommer for mange? Synes det hele er uforståelig ?

Anonymous poster hash: 298ac...3c0
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405404-skj%C3%B8nner-ikke-flykninggreia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Folk driver å snakker om at det er så synd at folk drukner i middelhavet, og det er jeg jo enig i, men jeg skjønner ikke hva det er vi holder på med. Det er slik jeg forstår det slik at dersom det kommer noen til landet ditt med reellt beksyttelsesbehov så har du plikt til å gi dem opphold. Og det kommer veldig mange flere enn landene har evne og eller vilje til å ta imot slik at en ønsker å skremme dem vekk eller at de drukner. Bør en ikke da endre systemet slik at det er fastsatt hvor mange man skal ta imot også kan man hjelpe det antallet flykninger å komme til landet (for eksempel med fly isteden for menneskesmugling) isteden for at en sier at alle skal få opphold også håper man dem drukner eller dør før dem kommer frem slik at det ikke kommer for mange? Synes det hele er uforståelig ?

Det er kanskje hjerterått å avvise båtflyktninger, men det er også etisk tvilsomt å utlove kjempebelønning (opphold i Europa for seg og familien) til de som tør å krysse Middelhavet i en livsfarlig båt.

Hva er det du ikke skjønner ?

Omtrent slik er det for "båtflyktninger":

- Av forskjellige grunner er de så desperate at de ønsker prøve komme seg til vesten, for å komme vekk fra krig, fattigdom eller annet, for å kunne ha et bra liv sammen med sine nærmeste. Vel vitende om hvordan folk har det rundt om i verden skjønner jeg at en del ønsker skape en bedre fremtid for seg og sine.

- De møter på organsierte 'organisatører'. Dette er hensynsløse banditter som profiterer på andres ulykke. De lover at det er trygt, kjapt og enkelt, omtrent på samme måte som fattige østblokksjenter blir lovet modelljobb eller vaskejobb i rike Norge, men ender opp som sexarbeidere.

- De blir skufla ut på sjøen, og der viser det seg nå at en del omkommer.

Sånn er det. Folk blir lurt av andre folk som vil ha penger. Verden er kjip og urettferdig.

Hei!

Jeg skjønner flyktningegreia.

Flyktingene gjør det jeg ville gjort om jeg var i deres situasjon,

Ikke før hver en av oss tar ansvaret vi har for vårt medmenneske på blodig alvor, ikke før vil flykningestrømmen avta.

Det er noen av de verste bildene jeg har sett, det er en så grov forbrytelse på linje med bestialske halshugginger, men mye av dette er ris til vår egen bak, utnytter man andre, så får man igjen før eller siden.

AnonymBruker

Hva er det du ikke skjønner ?

Omtrent slik er det for "båtflyktninger":

- Av forskjellige grunner er de så desperate at de ønsker prøve komme seg til vesten, for å komme vekk fra krig, fattigdom eller annet, for å kunne ha et bra liv sammen med sine nærmeste. Vel vitende om hvordan folk har det rundt om i verden skjønner jeg at en del ønsker skape en bedre fremtid for seg og sine.

- De møter på organsierte 'organisatører'. Dette er hensynsløse banditter som profiterer på andres ulykke. De lover at det er trygt, kjapt og enkelt, omtrent på samme måte som fattige østblokksjenter blir lovet modelljobb eller vaskejobb i rike Norge, men ender opp som sexarbeidere.

- De blir skufla ut på sjøen, og der viser det seg nå at en del omkommer.

Sånn er det. Folk blir lurt av andre folk som vil ha penger. Verden er kjip og urettferdig.

Ja jeg kan se det fra flykningenes og smuglernes perspektiv, de er ganske logiske, det var mer fra vesten sin side jeg ikke forstår. Virker som at en vil bruke "ord" som viser at en er veldig "snill/human" samtidig som man sørger for at folk som har behov for beskyttelse ikke kommer frem slik at en kan bruke fine ord uten at det koster mye :) Det blir litt 'tullete' og uærlig synes jeg.

Bør en ikke da endre systemet slik at det er fastsatt hvor mange man skal ta imot også kan man hjelpe det antallet flykninger å komme til landet (for eksempel med fly isteden for menneskesmugling) isteden for at en sier at "alle skal få opphold" også håper man dem drukner eller dør før dem kommer frem slik at det ikke kommer for mange?

Silingen av hvem som får komme blir veldig merkelig med dagens system og det fører mye ille ting med seg, synes jeg

Annonse

Ja jeg kan se det fra flykningenes og smuglernes perspektiv, de er ganske logiske, det var mer fra vesten sin side jeg ikke forstår. Virker som at en vil bruke "ord" som viser at en er veldig "snill/human" samtidig som man sørger for at folk som har behov for beskyttelse ikke kommer frem slik at en kan bruke fine ord uten at det koster mye :) Det blir litt 'tullete' og uærlig synes jeg.

Bør en ikke da endre systemet slik at det er fastsatt hvor mange man skal ta imot også kan man hjelpe det antallet flykninger å komme til landet (for eksempel med fly isteden for menneskesmugling) isteden for at en sier at "alle skal få opphold" også håper man dem drukner eller dør før dem kommer frem slik at det ikke kommer for mange?

Silingen av hvem som får komme blir veldig merkelig med dagens system og det fører mye ille ting med seg, synes jeg

La oss si at Norge bestemte seg for å sende et hercules fly eller to i måneden til å ta med et tilfeldig utvalg av personer i en flyktningeleir et sted i verden. Hvordan i alle dager skulle dette demme opp for at de som ikke kommer med skulle fortsette å prøve alternative måter ?

Flyktninger tar vi jo allerede i mot. At noen er fattige i et land betyr heller ikke at vi kan ta dem hit, hvordan skulle den prosessen fungere ?

Verden er urettferdig, velferden er skjevt fordelt, og mange, mange, mange mennesker har et ufortjent kjipt liv. Vi får fortsette å gi til TV aksjonen og en og annen skjerv inemellom til øvrig hjelpearbeid, samt støtte/stemme på politiske parti som har vilje til å bidra med litt her og der, om det er slik man ønsker at litt av våre økonomiske goder skal forvaltes globalt.

AnonymBruker

En slik politikk kan likevel ikke hindre den enorme strømmen av flyktninger.

Vi snakker om millioner fra Syria og andre land i krise.

Problemet er egentlig å hjelpe mange nok flyktninger. Ressursene strekker ikke til om hjelpen skal ytes kun i Europa, på grunn av høye kostnader. Det hadde vært mye billigere å hjelpe folk nærmere der de rømmer fra. Skal man gjøre noe slikt, må politikken overfor de landene endres. Man må stille betingelser til makthaverne i de landene folk rømmer fra og være villig til å bruke militærmakt om betingelsene ikke blir innfridd.

Europeisk politikk overfor sånne land er katastrofalt tåpelig. F.eks. stiller man ikke harde nok krav til Afghanistan om å stoppe produksjon av narkotiske planter. Dyrkingen finansierer terrorisme og som igjen skaper flyktningestrømmer. Norges regjering er jo så tåpelig at den gir mer enn 800 millioner til palistinaaraberne uten å få regnskaper som kan kontrolleres og stille krav til stopp av terrorisme. Europa og USA går ikke en gang inn for fullstendig isolasjon av bandittregimer, men kjøper varer derfra som gir skatteintekter. Og da kjøper makthaverne seg våpen til å undertrykke. Resultat: stor flyktningestrøm, blant annet. Sånn kan du fortsette Europa kan i stor grad takke seg selv for flykningestrømmen.

Anonymous poster hash: 73319...bdc

La oss si at Norge bestemte seg for å sende et hercules fly eller to i måneden til å ta med et tilfeldig utvalg av personer i en flyktningeleir et sted i verden. Hvordan i alle dager skulle dette demme opp for at de som ikke kommer med skulle fortsette å prøve alternative måter ?

Det AB mener (tror jeg ihvertfall) er hvorfor Europa lover plass til alle. Om det var krig i Norge og Danmark lovet å ta imot alle flyktningene fra Norge, da er Danmark medansvarlig for strømmen av flyktninger og dødsfall på sjøen, men om Danmark sier de fyller et fly i mnd og fler enn det har de ikke plass til så reiser folk over vel vitende om at de må smugles inn og kan risikere å bli sendt tilbake. Det er vel logisk at færre tar sjansen på det og Danmasrk har ikke lokket noen ut på sjøen hvor de vet sjansen for å dø er stor.

Det mest lønnsomme vil uansett være å hjelpe der hjelpen trengs, ikke sende folk til en annen verdensdel.

• 8 måneder senere...
AnonymBruker

Han fyren har nok blitt inspirert av meg ;) .

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Dagens-system-bygger-pa-et-paradoks-Finnes-et-bedre-internasjonalt-flyktningsystem--Frode-Forfang-8304964.html

PS. Disse "flyktningene" som angriper konvertitter burde få avslag UMIDDELBART, uten mulighet for anke, RETT UT. Men det er min mening da, jeg er jo en 'rasist' uansett så den veier ikke så tungt sikkert. Plassen deres kan vi heller gi til noen som faktisk trenger den fordi de må flykte fra folk som dem.

http://www.nrk.no/hordaland/trakassert-pa-asylmottak-1.12738444 

Anonymkode: 9ac86...b17

Annonse

AnonymBruker

Han fyren har nok blitt inspirert av meg ;) .

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Dagens-system-bygger-pa-et-paradoks-Finnes-et-bedre-internasjonalt-flyktningsystem--Frode-Forfang-8304964.html

PS. Disse "flyktningene" som angriper konvertitter burde få avslag UMIDDELBART, uten mulighet for anke, RETT UT. Men det er min mening da, jeg er jo en 'rasist' uansett så den veier ikke så tungt sikkert. Plassen deres kan vi heller gi til noen som faktisk trenger den fordi de må flykte fra folk som dem.

http://www.nrk.no/hordaland/trakassert-pa-asylmottak-1.12738444 

Anonymkode: 9ac86...b17

Enig, det samme gjelder de som antastet med tretten år gammel pike på sørlandet et sted for ikke lenge siden fordi hun gikk ute alene uten følge (men stakkars, de var bare kulturelt forvirret i følge forstå-seg-påerne).

Men jeg er jo også bare en 'rasist'. 

Og nå er ikke masse-overgriperne i Køln nevnt, men slikt er bare del av 'berikelsen', vel.

Anonymkode: 82b4b...1a3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...