Gå til innhold

NHD og andre: Finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Finnes det andre steder enn DPS døgn som har behandlingstilbud over en legre periode for å kunne gå gjennom mer intensivt i terapi? I forhold til KPTSD og dissosiasjon? DPS døgn er jo egentlig en kortvarig innleggelse og hvor en mer driver med å få tilbae døgnrytmen og de basistingene man trenger som mat, søvn og medisiner. Selve behandlingen skjer jo poliklinisk ofte. 

Vet at Modum eksisterer, men finnes det andre i de forskjellige helseregionene som har slike tilbud? 

Hva tenker du NHD om det å være en lengre periode på DPS for å gå gjennom mer intensiv terapi for å komme et steg videre, når erfaringsmessig en faller en del når en kommer hjem? Dette gjør vel egentlig ikke DPS? Finnes det andre tilbud? (dagbehandling vet jeg ikke om vil fungere, for da har en vel ikke et rom man kan trekke seg tilbake til). 

Tenker du at det er lurt å tenke litt annerledes når erfaring tilsier at en faller litt for fort når en kommer hjem, med kortere innleggelser? Jeg vet at du mener at langvarig innleggelse ikke er bra, men hva når det andre er prøvd og ikke fungert? Tenker på et åpent opphold hvor en både er hjemme og innlagt. Hva tenker du? 

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det finnes. Jeg hadde en pasient som lå ca et år på DPS mens hun gikk i traumepoliklinikk. Hun hadde selvsagt permisjoner hjem etter eget ønske i den tiden.

Skrevet

Takk for svar.

Hva tenker du om slike opplegg? Det finnes ikke traumepoliklinikk her jeg bor, men det finnes traumeterapeuter. Når tenker du (om du tenker det i det hele tattt) at slike opplegg kan være lurt? 

Var dette en vanlig DPS som egentlig bare har kortere innleggelser? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Hva tenker du om slike opplegg? Det finnes ikke traumepoliklinikk her jeg bor, men det finnes traumeterapeuter. Når tenker du (om du tenker det i det hele tattt) at slike opplegg kan være lurt? 

Dette var en vanlig DPS som skal ha både kortere og lengre innleggelser - skal ha det pasientene trenger.

Jeg mener det var et godt og fornuftig opplegg.

For den enkelte pasient betyr det ingenting om det er en traumepoliklinikk eller en enkelt behandler. Den enkelte pasient skal uansett kun forholde seg til en behandler.

Skrevet

Hei. 

Finnes det andre steder enn DPS døgn som har behandlingstilbud over en legre periode for å kunne gå gjennom mer intensivt i terapi? I forhold til KPTSD og dissosiasjon? DPS døgn er jo egentlig en kortvarig innleggelse og hvor en mer driver med å få tilbae døgnrytmen og de basistingene man trenger som mat, søvn og medisiner. Selve behandlingen skjer jo poliklinisk ofte. 

Vet at Modum eksisterer, men finnes det andre i de forskjellige helseregionene som har slike tilbud? 

Hva tenker du NHD om det å være en lengre periode på DPS for å gå gjennom mer intensiv terapi for å komme et steg videre, når erfaringsmessig en faller en del når en kommer hjem? Dette gjør vel egentlig ikke DPS? Finnes det andre tilbud? (dagbehandling vet jeg ikke om vil fungere, for da har en vel ikke et rom man kan trekke seg tilbake til). 

Tenker du at det er lurt å tenke litt annerledes når erfaring tilsier at en faller litt for fort når en kommer hjem, med kortere innleggelser? Jeg vet at du mener at langvarig innleggelse ikke er bra, men hva når det andre er prøvd og ikke fungert? Tenker på et åpent opphold hvor en både er hjemme og innlagt. Hva tenker du? 

Mvh

Jeg blir litt nysgjerrig på hva du selv ønsker? Hvis du er tilbudt dette og selv har tro på løsningen, så synes jeg du skal si ja :-)

stjernestøv
Skrevet

Takk for svar.

Vet om ei som var innlagt på dps i over to år, hun var selvskader. Om hun hadde andre diagnoser vet jeg ikke. 

Skrevet

Nei, dette er kun mine tanker frosken. For jeg ser og merker at jeg gang på gang ramler når jeg kommer hjem. Og innser nå at opplegget med innleggelsene "kun" er å stabilisere meg på beina igjen.  Ingen videre intensiv terapi. Og jeg ønsker så gjerne å komme videre og ikke bare ramle og ramle hele tiden. Så jeg prøver å finne løsninger som kan fungere. Men tror ikke de har lengre innleggelser på min DPS. 

Skrevet

Nei, dette er kun mine tanker frosken. For jeg ser og merker at jeg gang på gang ramler når jeg kommer hjem. Og innser nå at opplegget med innleggelsene "kun" er å stabilisere meg på beina igjen.  Ingen videre intensiv terapi. Og jeg ønsker så gjerne å komme videre og ikke bare ramle og ramle hele tiden. Så jeg prøver å finne løsninger som kan fungere. Men tror ikke de har lengre innleggelser på min DPS. 

Ok, så det var jeg som drev med ønsketenkning på dine vegne;-)

Vil anta at dersom din individual-terapeut også tenker at dette ville kunne vært en god løsning, så vil dere kanskje i fellesskap få overbevist DPS om dette? Jeg vil tro det avhenger av hvor i landet du bor om det finnes alternativ til det stedet du pleier å være innlagt på, i områder med mange innbyggere så finnes det oftere mer differensierte løsninger. Slik jeg har forstått deg så har du nå en god behandler, så du ønsker ikke å søke innleggelse helt andre steder i landet.

Skrevet

Det er sant frosken. Jeg har en veldig god behandler nå, så å søke innleggelse helt andre steder i landet blir vanskelig og ikke så ønskelig. Jeg bruker veldig lang tid på å bli trygg, og nå som jeg er trygg på en behandler, i tillegg til at terapeuten er veldig god på traumer, så kunne jeg ønske det var mulig å få til noe lokalt. DPS hvor jeg tilhører har jeg forstått er et kortvarig tilbud opptil 6 uker. Vanlig innleggelsestid er fra 2-4 uker tror jeg. Selvsagt er noen lenger enn det, men det er sjeldent. 

Jeg prøver bare å tenke ut noe "nytt" som kan hjelpe meg videre og at jeg ikke bare stanger hodet i veggen. Men jeg vet ikke hva det kan være. Behandler sier det er fremgang, men jeg føler det ikke slik. Men ja, det er fremgang med at jeg ikke selvskader i alvorlig grad lenger, så sånn sett er det jo bra. Men alt inni meg er fremdeles tilstede og plager meg like mye. Nesten mer, siden selvskading før ga meg "pauser".

Skrevet

Det er sant frosken. Jeg har en veldig god behandler nå, så å søke innleggelse helt andre steder i landet blir vanskelig og ikke så ønskelig. Jeg bruker veldig lang tid på å bli trygg, og nå som jeg er trygg på en behandler, i tillegg til at terapeuten er veldig god på traumer, så kunne jeg ønske det var mulig å få til noe lokalt. DPS hvor jeg tilhører har jeg forstått er et kortvarig tilbud opptil 6 uker. Vanlig innleggelsestid er fra 2-4 uker tror jeg. Selvsagt er noen lenger enn det, men det er sjeldent. 

Jeg prøver bare å tenke ut noe "nytt" som kan hjelpe meg videre og at jeg ikke bare stanger hodet i veggen. Men jeg vet ikke hva det kan være. Behandler sier det er fremgang, men jeg føler det ikke slik. Men ja, det er fremgang med at jeg ikke selvskader i alvorlig grad lenger, så sånn sett er det jo bra. Men alt inni meg er fremdeles tilstede og plager meg like mye. Nesten mer, siden selvskading før ga meg "pauser".

Ut i fra hva du har skrevet på dol, så tenker jeg at du klart har hatt fremgang. Selvskadingen din var ekstrem - og farlig - og det at du har sluttet å regulere følelsene dine på den måten, er et enormt fremskritt. Men som du selv sier, det trenger ikke bety å "føle seg bedre" da selvskading jo er en veldig effektiv avledningsmekanisme.

Hvordan er opplegget nå? Har du jevnlige planlagte - men kortvarige innleggelser?

Skrevet

De er ikke helt planlagte, men delvis. Men det er kortvarige innleggelser og med fokus på det basale, som mat, søvn og medisiner. Ellers går jeg fast til psykologen. 

Jeg ønsker bare så gjerne å komme videre. Ikke "bare" jobbe på overflaten, men bli kvitt det som gjør at jeg ramler hele tiden. Det som gjør at jeg ikke klarer å holde meg oppreist. 

Er glad for at selvskadingen er bedre, absolutt, og ser at det er stor fremgang. Men det er som du sier, det gjør nesten vondere, fordi jeg da får ingen pauser. 

Skrevet

Støtter tankene dine rundt dette florista, jeg synes det virker klokt.

Skrevet

De er ikke helt planlagte, men delvis. Men det er kortvarige innleggelser og med fokus på det basale, som mat, søvn og medisiner. Ellers går jeg fast til psykologen. 

Jeg ønsker bare så gjerne å komme videre. Ikke "bare" jobbe på overflaten, men bli kvitt det som gjør at jeg ramler hele tiden. Det som gjør at jeg ikke klarer å holde meg oppreist. 

Er glad for at selvskadingen er bedre, absolutt, og ser at det er stor fremgang. Men det er som du sier, det gjør nesten vondere, fordi jeg da får ingen pauser. 

Jeg synes du skal drøfte dette nøye med din individualterapeut. Dersom vedkommende er enig i dine synspunkter, så kan det hende at dere kan få til et slikt opplegg selv om dette ikke er vanlig ved din dps.

Skrevet

Jeg føler at jeg har spurt, men fått til svar at det er ikke vanlig og heller ikke behandlingsmessig best å være innlagt over en lengre periode. Så jeg tror ikke de er så positive til det dessverre. Jeg leter høyt og lavt for å finne denne "nøkkelen" som skal bringe meg videre, men jeg har ingen anelse. Om noen av dere vet noe eller har noen ideer, er jeg veldig takknemlig for videre tanker og ideer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...