Gå til innhold

Hvordan er det å være uføretrygd??


Didda65

Anbefalte innlegg

Da er jeg blitt innvilget uføretrygd av saksbehandler, så da er det bare å vente på vedtaket.

Nå som avgjørelsen er tatt, er de negative tankene, snudd til positive tanker istedfor .

Jeg vet jeg har forsøkt ALT, jeg er trett og sliten, så skal bli godt å slippe presset om å komme i arbeid...det presset har kommet hovedsakelig fra meg selv. Doktor eller saksbehandler på NAV har ikke presset meg. De har faktisk vært helt fantastiske hele tiden.

Jeg har godkjent sykdommen min, nettopp som en sykdom, og at det ikke er min feil eller udugelighet.

Så nå gjenstår det bare å bli bedre :) mht depresjon, humørevingninger og irritasjonen min ....

så nå skal jeg drive dank og gå på dunk ... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har saksbehandler har bestemt oss for å søke uføretrygd. Har hatt en psykdomshistorie på 15 år.

Jeg har virkelig ønsket å bli frisk, men har et mange forsøk ikke klart det, og nå er jeg så sliten, så sliten av å aldri lykkes...

Uten å fornærme noen, så liker jeg ikke tanken på å bli uføretrygdet, føler liksom at jeg har tapt da.

Noen andre som har det slik? Eller har hatt det slik??

Hvordan er det å være uføretrygdet?

Hvordan formidler du det?

Hva mener de rundt deg om at du er uføretrygdet?

Får en f.eks. Boliglån når en er uføretrygdet?

Hvordan klarer dere å leve på så lite penger?

(Jeg har 240.000 i AAP og sliter med å få pengene til å rekke til)

Kunne stilt enda flere spørsmål, for jeg har mange.... Nesten så jeg håper jeg får avslag, og de har hjelpen jeg trenger :)

Men det er nok ønsketenkning fordi jeg har forsøkt alt som forsøkes kan....

Håper å høre på deres erfaringer, da jeg synes det er så dumt at jeg har endt her, og synes det er så trist ...

Det er jævlig å være uføretrygdet. Særlig etter reformen. Jeg er bare lutfattig og sliter mer en noen gang. Politikerne har sviktet de uføre. Man har ikke råd til ferie f. eks. Og aldri gå ut. Og det blir verre psykisk. Dette er et hån mot de uføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig å være uføretrygdet. Særlig etter reformen. Jeg er bare lutfattig og sliter mer en noen gang. Politikerne har sviktet de uføre. Man har ikke råd til ferie f. eks. Og aldri gå ut. Og det blir verre psykisk. Dette er et hån mot de uføre.

Får håpe et blir bedre ved et evnt. Regjeringsskifte ??? Jeg får det samme som jeg har har på AAP, ikke mye penger, men nok til at jeg klarer det mest nødvendige.

Det jeg synes er positivt med den nye reformene, er at en kan jobbe hvis en har gode perioder, og ikke jobbe hvis en sliter...

Det vil nok være bra for meg, fordi jeg egentlig HAR lyst å jobbe, men p.t. Ikke får det til..

Klarer jeg på sikt å jobbe litt, så kan jeg jo også få litt mer peng også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jævlig å være uføretrygdet. Særlig etter reformen. 

 

Trodde man skulle sitte igjen med det samme. Hvor mye mindre får du utbetalt?

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får håpe et blir bedre ved et evnt. Regjeringsskifte ???

 

 

Hvorfor skulle det det? Denne reformen er det forrige regjering som står bak, så vidt jeg vet med støtte fra et samlet Storting.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får vi håpe de endrer på det, hvis det er for stramt for den uføre....provoserer sikkert nå... Men jeg er egentlig bare takknemlig for at jeg bor i Norge, og at vi har noe som heter uføretrygd...

I mange andre land har du ikke mye sikkerhet og støtte hvis du faller ut av arbeidsmarkedet ... Derfor er jeg glad for at jeg har nok til tak over hodet, mat på bordet og bil.

Og med litt fornuftig bruk av penger, så har jeg også tid til en ferie... Du vet vi som er uføre, kan reise når det er billig og ikke når alle andre har ferie og prisene er både 4 og 5 dobblet.

Jeg er enslig og har ca 18000 utbetalt, bor i eget hus (1 mill. i gjeld) og en liten billig bil... Synes det er rene velstanden jeg.

PS! Dessuten er jeg heldig å ha 3 søsken som er veldig rike, og har hytter og ledigheten, på til fjells og sjø, inn og utland... Og som de gjerne deler og låner ut til meg og mine 3 sønner. (Utflyttet nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Trodde man skulle sitte igjen med det samme. Hvor mye mindre får du utbetalt?

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Jeg taper nesten ettusen i måneden, og jeg kan ikke jobbe. Det er katastrofe for meg. Betaler mange tusen i skatt, det er blodig urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg taper nesten ettusen i måneden, og jeg kan ikke jobbe. Det er katastrofe for meg. Betaler mange tusen i skatt, det er blodig urettferdig. 

 

Det kan man forstå.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får vi håpe de endrer på det, hvis det er for stramt for den uføre....provoserer sikkert nå... Men jeg er egentlig bare takknemlig for at jeg bor i Norge, og at vi har noe som heter uføretrygd...

I mange andre land har du ikke mye sikkerhet og støtte hvis du faller ut av arbeidsmarkedet ... Derfor er jeg glad for at jeg har nok til tak over hodet, mat på bordet og bil.

Og med litt fornuftig bruk av penger, så har jeg også tid til en ferie... Du vet vi som er uføre, kan reise når det er billig og ikke når alle andre har ferie og prisene er både 4 og 5 dobblet.

Jeg er enslig og har ca 18000 utbetalt, bor i eget hus (1 mill. i gjeld) og en liten billig bil... Synes det er rene velstanden jeg.

PS! Dessuten er jeg heldig å ha 3 søsken som er veldig rike, og har hytter og ledigheten, på til fjells og sjø, inn og utland... Og som de gjerne deler og låner ut til meg og mine 3 sønner. (Utflyttet nå)

Jeg har ca 17000 som er et hån. Hadde 25000 når jeg jobbet. Får det ikke til å gå rundt. Aldri ferie, uansett om turen er billigere. Angrer på stemmen til Frp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ca 17000 som er et hån. 

 

Det er nå bedre enn minstepensjonistene som må nøye seg med 14.000.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig å være uføretrygdet. Særlig etter reformen. Jeg er bare lutfattig og sliter mer en noen gang. Politikerne har sviktet de uføre. Man har ikke råd til ferie f. eks. Og aldri gå ut. Og det blir verre psykisk. Dette er et hån mot de uføre. 

Jeg har 32 000 brutto,og betaler nå 24% skatt.Betalte 10% i fjor,man da hadde jeg også ca 14% lavere brutto.Ikke glem at du har krav på ung øfør hvis du aldri har jobbet,eller hvis du var 26 år når du ble syk.Kommer tilbake med rett sats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurtepå

Utrolig kjedelig. Når man har sett på tv 6 timer hver dag på nettet 4+ timer, begynne man å savne folk. Men de er jo enten på jobb eller hos sine famlier.Begynner å bli lei alle seriene på tv når sesong 3 og 4 går om igjen og de man trodde var døde ikke er det og de man trodde levde,er død. (Revenge,snakk om å være langsint!) an husker kanskje 5 av de100 bøkene man har lest og 100 av de 200 dvd som står i hylla. Nå gleder jeg meg bare til Daenerys Targarian og dragene hver madag kl 21.00!

Enig. Dek kan sikkert høres morsomt ut for noen å være hjemme hele dagen, kunne sover hvor lenge man vil og ikke gjøre noen ting.. Men faktum er at etter måneder og, ja år så er det faktisk veldig deprimerende å gå rundt døgnet rundt hver dag, hver uke.. å ikke gjøre annet enn å se på de samme gamle reprisene på tv, oppdatere vg 20 ganger daglig selvom man ikke engang er interessert i nyhetene, bare surre rundt i huset uten mål og mening. Sitte å titte ut av vinduet på det nydelige været man ikke tørr å gå ut til. Og å ikke ha noen venner, ikke tørre å gå ut av huset, hvertfall ikke lenger enn til postkasse/søppeldunken, selvom man så gjerne vil ut, selvom om man kjeder seg..

 

Nei Det er IKKE gøy!!

Endret av lurtepå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfyller du kravene til ung ufør skal du få 260 000 i brutto uføretrygd.Du må være yngre enn 36 når du søker om ung ufør,og du må ha blitt varig ufør 100% før du ble 26.Det er 21 500 per mnd.Brutto.Har du 20% skatt sitter du da igjen med 18 000 netto.Det er jo mye mer enn de 14 000 en annen hadde her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Dek kan sikkert høres morsomt ut for noen å være hjemme hele dagen, kunne sover hvor lenge man vil og ikke gjøre noen ting.. Men faktum er at etter måneder og, ja år så er det faktisk veldig deprimerende å gå rundt døgnet rundt hver dag, hver uke.. å ikke gjøre annet enn å se på de samme gamle reprisene på tv, oppdatere vg 20 ganger daglig selvom man ikke engang er interessert i nyhetene, bare surre rundt i huset uten mål og mening. Sitte å titte ut av vinduet på det nydelige været man ikke tørr å gå ut til. Og å ikke ha noen venner, ikke tørre å gå ut av huset, hvertfall ikke lenger enn til postkasse/søppeldunken, selvom man så gjerne vil ut, selvom om man kjeder seg..

 

Nei Det er IKKE gøy!!

Vi som har litt penger kan ta bilen å kjøre oss en søndagstur og kjøpe en is halvveis.Gå på biblioteket man-ons-fre,og lese blader.Og drikke kaffe med ett VG eller Dagbladet ved senterets kafè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel at det er kjedeligst for de som bor på landet uten bil.Da hadde jeg sikkert kjøpt en sykkel,og kanskje en kikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurtepå

Vi som har litt penger kan ta bilen å kjøre oss en søndagstur og kjøpe en is halvveis.Gå på biblioteket man-ons-fre,og lese blader.Og drikke kaffe med ett VG eller Dagbladet ved senterets kafè

Jo, men jeg har sosial angst og itillegg kjøreangst. Også er de litt teit å sette seg på en kafe og drikke kaffe mutters alene  :(

 

Jeg har forresten ung uføretrygd og jeg har 15 000 :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er nå bedre enn minstepensjonistene som må nøye seg med 14.000.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Vet det, men det gjør ikke situasjonen bedre. Det er motbydelig poltikk, vi burde ikke betale skatt. Hvis de har 14000, hvordan har de råd til å være i syden halve året? Vi skulle hatt minst 20000!  Men Frp har lurt oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det, men det gjør ikke situasjonen bedre. Det er motbydelig poltikk, vi burde ikke betale skatt. Hvis de har 14000, hvordan har de råd til å være i syden halve året? Vi skulle hatt minst 20000!  Men Frp har lurt oss. 

 

Jeg forstår ikke hvorfor så mange trygede stemmer Frp. Er det en gruppe som IKKE vil tjene på Frps politikk er det nettopp disse.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det, men det gjør ikke situasjonen bedre. Det er motbydelig poltikk, vi burde ikke betale skatt. Hvis de har 14000, hvordan har de råd til å være i syden halve året? 

 

Er alle minstepensjoner i syden halve året?

 

Og gifte minstepensjonister har kun litt over 11.000 utbetalt.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår ikke hvorfor så mange trygede stemmer Frp. Er det en gruppe som IKKE vil tjene på Frps politikk er det nettopp disse.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Helt enig, Frp liker ikke pensjonister og uføre. De er en byrde for staten og skal skvises til siste dråpe. Tipper mange angrer på stemmen til Frp. Men vet ikke om de andre er noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...