Gå til innhold

Hvordan er det å være uføretrygd??


Didda65

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jævlig å være uføretrygdet. Særlig etter reformen. Jeg er bare lutfattig og sliter mer en noen gang. Politikerne har sviktet de uføre. Man har ikke råd til ferie f. eks. Og aldri gå ut. Og det blir verre psykisk. Dette er et hån mot de uføre.

Hvor mye får du i forhold til en minstepensjonist?

Selv gikk jeg ned flere tusen i mnd når jeg gikk fra aap til delvis uføretrygd. Etter reformen gikk jeg opp igjen.

Anonymous poster hash: 3623d...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er alle minstepensjoner i syden halve året?

 

Og gifte minstepensjonister har kun litt over 11.000 utbetalt.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Ikke alle pensjonister er i syden, men det er mange. Så de må ha nok penger. Tviler på at de fleste lever på 14000, de har nok mye mere og har oppsparte midler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle pensjonister er i syden, men det er mange. Så de må ha nok penger. Tviler på at de fleste lever på 14000, de har nok mye mere og har oppsparte midler.

Det er mange pensjonister som har opparbeidet seg mye pensjon, men i forrige generasjon var det mange kvinner som var hjemme og tok seg av hjem og barn. Jeg tror ikke de får noe mer enn deg hvis de blir alene og ikke får litt av mannens pensjon. Ikke alle har hatt anledning til å spare seg opp penger til pensjonen. De har kanskje også et hus som må vedlikeholdes. Det er ikke bare de uføre som sitter med lite.

Anonymous poster hash: 3623d...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får du i forhold til en minstepensjonist?

Selv gikk jeg ned flere tusen i mnd når jeg gikk fra aap til delvis uføretrygd. Etter reformen gikk jeg opp igjen.

Anonymous poster hash: 3623d...d8f

Jeg har skrevet det lenger opp i tråden. Gikk ned ettusen kroner i måneden etter reformen. Det er helt for jævlig og blodig urettferdig. Hva er det politikerne tenker på? Men skattekutt til de rike fikk de til. Så de mangler ikke penger, det er bare at uføre er "en kvise på statens rumpe" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle pensjonister er i syden, men det er mange.

Det er mindre enn 50 000 pensjonister som er bosatt i utlandet.  De fleste av disse bor i Sverige:

 

http://www.deterdinpensjon.no/2015/03/30/okning-av-pensjonister-bosatt-i-utlandet/

 

Hvor mange som drar til syden på langtidsferie om vinteren, finnes det selvfølgelig ingen pålitelig statistikk over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har skrevet det lenger opp i tråden. Gikk ned ettusen kroner i måneden etter reformen. Det er helt for jævlig og blodig urettferdig. Hva er det politikerne tenker på? Men skattekutt til de rike fikk de til. Så de mangler ikke penger, det er bare at uføre er "en kvise på statens rumpe"

Jeg leste hva du hadde gått ned. Men jeg spurte hvor mye du får i forhold til en minstepensjonist. Kanskje noen her vet hva en minstepensjonist får utbetalt.

Selv var jeg i jobb til jeg fikk barn. Var hjemmeværende når barna var små, og begynte gradvis å komme meg ut i arbeid når jeg følte barna var store nok. Jeg går ut i fra at jeg bli minstepensjonist.

Jeg forstod det slik at før ble beregningene gjort på samme måte som pensjon, men nå er det som aap at de går ut i fra inntekt siste år. Fra AAP til uføretrygd gikk jeg ned flere tusen i mnd. Hadde jeg vært fullt uføretrygdet hadde det blitt dobbelt. Etter den nye reformen får jeg det jeg fikk før, men går ut i fra at jeg går ned til det samme igjen når jeg engang går over til pensjon. Jeg tror noen har tapt og noen har tjent på den siste reformen.

Anonymous poster hash: 3623d...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mindre enn 50 000 pensjonister som er bosatt i utlandet.  De fleste av disse bor i Sverige:

 

http://www.deterdinpensjon.no/2015/03/30/okning-av-pensjonister-bosatt-i-utlandet/

 

Hvor mange som drar til syden på langtidsferie om vinteren, finnes det selvfølgelig ingen pålitelig statistikk over. 

Det koker ned til at du tror at alle pensjonister er fattige, da er vi uenig. Veldig mange sitter godt i det. Men da synes jeg at pensjonene bør heves med minst 20%, det hadde hjulpet på fattigdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker ned til at du tror at alle pensjonister er fattige, da er vi uenig. Veldig mange sitter godt i det. Men da synes jeg at pensjonene bør heves med minst 20%, det hadde hjulpet på fattigdommen.

Var den til meg? Jeg tror slett ikke at alke pensjonister er fattige, jeg kom bare med en saksopplysning ang. hvor mange som bor i "syden".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt minste pensjonsnivå, avhenger av dine familieforhold, dvs. om du bor sammen med noen og deres økonomi. Laveste sats er  ca 140 000,- brutto i året, mens en enslig pensjonist uten forsørgeransvar får ca 175 000.

 

Hvis du googler "minste pensjonsnivå", så kan du se reglene og beløpene. Jeg får ikke til å lime inn linker når jeg bruker denne nettleseren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppfyller du kravene til ung ufør skal du få 260 000 i brutto uføretrygd.Du må være yngre enn 36 når du søker om ung ufør,og du må ha blitt varig ufør 100% før du ble 26.Det er 21 500 per mnd.Brutto.Har du 20% skatt sitter du da igjen med 18 000 netto.Det er jo mye mer enn de 14 000 en annen hadde her inne.

 

Dette er litt unøyaktig. Det er ikke slik at alle som ble 100 prosent ufør før fylte 26 år har rett på ung ufør fordeler. Det oppstilles strengere krav til sykdommens alvorlighet enn etter de ordinære reglene. Det må være klart dokumentert at man er blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom.

 

Hvis man får ung ufør fordeler skal uføretrygden minst utgjøre brutto 2,66 ganger grunnbeløpet (239 581) dersom man er gift, eller 2,91 ganger grunnbeløpet ( 262 098) dersom man er enslig. Dette gjelder etter at grunnbeløpet ble justert i mai til 90 068.

Anonymous poster hash: be302...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det koker ned til at du tror at alle pensjonister er fattige, da er vi uenig. Veldig mange sitter godt i det. Men da synes jeg at pensjonene bør heves med minst 20%, det hadde hjulpet på fattigdommen. 

 

Hvis du har 17.000 netto og er gift er du ikke fatting.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du har 17.000 netto og er gift er du ikke fatting.

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Helt uenig, har du under 20000 er du fattig uansett. Hårreisende og ha så lav pensjon. Har man boliglån på 1 mill blir det vanskelig. Gruer meg til å bli pensjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde ha mindre en 20000 i måneden netto. Da hadde ingen vært fattige. Folk har også svære og dyre lån, og hus og bil. Så pensjonene må opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen burde ha mindre en 20000 i måneden netto. Da hadde ingen vært fattige. Folk har også svære og dyre lån, og hus og bil. Så pensjonene må opp. 

 

Det er frivillig å ha bil. Og det går an å kjøpe seg en mindre bolig.

Anonymous poster hash: 78028...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt uenig, har du under 20000 er du fattig uansett. 

 

Nei, har man to inntekter og kan dele alle faste utgifter er man ikke fattig med 17.000. Da får du se litt på forbruket ditt.

Anonymous poster hash: 78028...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, har man to inntekter og kan dele alle faste utgifter er man ikke fattig med 17.000. Da får du se litt på forbruket ditt.

Anonymous poster hash: 78028...871

 

En inntekt og har liten bolig. Har alt for lav pensjon og er definert som fattig. Alle utgifter på en person, da går det ikke rundt. Hjelper ikke hva du påstår. Jeg er like fattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurtepå

En inntekt og har liten bolig. Har alt for lav pensjon og er definert som fattig. Alle utgifter på en person, da går det ikke rundt. Hjelper ikke hva du påstår. Jeg er like fattig. 

Hva er det du bruker pengene på da? Røyk? Kan du ikke skrive opp budsjettet ditt her?

 

Dette er mitt butsjett (jeg avrunder for å gjøre det litt enklere...):

Lån: 8000

mat: 2000

strøm: ca 1200

internett: 350

tv: 300

Bensin: ca 300

Forsikring pr måned: 900

komunale avgifter pr måned: 1300

årsavgift bil pr måned: 250

NRK-lisens: 230

Medisiner (opp til frikort): 180

Klær og annet private greier (bruker egentlig ingenting, men la oss si): 200

underholdning (Bruker egentlig ingenting,men la oss si) 400

= 15410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En inntekt og har liten bolig. Har alt for lav pensjon og er definert som fattig. Alle utgifter på en person, da går det ikke rundt. Hjelper ikke hva du påstår. Jeg er like fattig. 

 

Den kan man forstå, men det blir noen milliarder hvis alle skal ha minst 20.000 netto. Hvor skal det kuttes for å få dette til å gå ihop?

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det du bruker pengene på da? Røyk? Kan du ikke skrive opp budsjettet ditt her?

 

Dette er mitt butsjett (jeg avrunder for å gjøre det litt enklere...):

Lån: 8000

mat: 2000

strøm: ca 1200

internett: 350

tv: 300

Bensin: ca 300

Forsikring pr måned: 900

komunale avgifter pr måned: 1300

årsavgift bil pr måned: 250

NRK-lisens: 230

Medisiner (opp til frikort): 180

Klær og annet private greier (bruker egentlig ingenting, men la oss si): 200

underholdning (Bruker egentlig ingenting,men la oss si) 400

= 15410

 

Hvordan klarer du å la være å bruke penger på klær og sko? Og hva med ting som tannlege, husholdningsartikler, møbler, hvitevarer, tv/pc, frisør, jule/fødselsdags gaver?

Anonymous poster hash: cb427...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurtepå

 

Hvordan klarer du å la være å bruke penger på klær og sko? Og hva med ting som tannlege, husholdningsartikler, møbler, hvitevarer, tv/pc, frisør, jule/fødselsdags gaver?

Anonymous poster hash: cb427...d0a

 

Jeg er ikke interessert i klær og sko eller sminke for den saks skyld.. men det hender jo jeg handler noe da, vi kan si kanskje 200 kr i måneden. Tannlege koster, la oss si 1000 kr i året. Håret klipper jeg selv. Ingen problem, hvertfall ikke for jenter! orker ikke dra til frisør uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...