Gå til innhold

Hva skal til for at du oppsøker lege/legevakt akutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at du oppsøker lege/legevakt akutt? Jeg blir bare dårligere, jeg er dypt deprimert og fungerer ikke. Ingen konkrete selvmordsplaner, men tenker mye på døden og at det ikke er noen vits å leve lenger. Orker ikke å ha det slik, virkelig ikke. Er i ventekø for behandling, men jeg føler ikke jeg greier å vente 1 dag til! Om jeg oppsøker lege, hva kan han gjøre i tilfelle?

Anonymous poster hash: e5d2e...fad

Anonymous poster hash: 4e13c...44b

Skrevet

Det er i realiteten ingenting en legevaktslege kan få gjort for deg. Du bør heller be om en akutt-time hos din fastlege, ring i morgen tidlig. Fastlegen din kan evt. purre i forhold til den behandlingen du venter på dersom din tilstand har forverret seg siden henvisningen ble sendt.

AnonymBruker
Skrevet

Og i mellomtida gjør jeg hva? Blir sprø jeg.. :( og gir snart opp hele greia.

Skrevet

Kan du ringe noen som står deg nær, så sant du har noen? Inviter noe på en liten kaffe, eller inviter deg selv? Gå en tur på cafè alene med en avis eller et blad. På den måten kan du få litt andre impulser som kan gi deg en ørliten pause.

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk for all del ikke legevakten, de kan ikke gjøre noe for deg, og mange har dårlige erfaringer med å dra dit på grunn av psykiske vansker. Ring fastlegen i morgen eller en krisetelefon i dag. 

Anonymous poster hash: 6fdb7...462
Skrevet

Det er lett å forstå at du gjerne skulle ha hatt hjelp som gjorde ting bedre for deg øyeblikkelig. Siden slik hjelp ikke finnes, så risikerer du å bli enda mer fortvilet etter et besøk på legevakt. Du kan selvfølgelig være heldig å få en god samtale med en klok og forståelsesfull person, slik at du vil føle deg litt bedre akkurat i kveld. Like sannsynlig er at du vil få beskjed om at legevaktslegen ikke kan gjøre noe for deg, og det vil neppe kjennes godt ut for deg nå i kveld.

Skrevet

Ring fastlegen i morgen tidlig og be om en akutt-time. Den behøver du ikke vente så lenge på.

I mellomtiden får du tenke på alle som betyr noe for deg, noen som gir deg gode opplevelser.

Gå en tur sammen med en venn og prat om mat, om været og sommeren, om interesser, prat om ting som gjør deg godt.

Gjør gode ting for deg selv! Kopp te eller kakao, under pleddet, se litt på tv eller hør på musikk, les litt.

Kanskje får du time allerede imorra(jeg får time på dagen, seinest dagen etter), kanskje finner dere ut at du kan begynne med Antidepressiva mens du venter på DPS. Prøv å få noen samtaler med fastlegen mens det står på som verst.Nå vet ikke jeg hvordan fastlegen din er på sånt, men støttesamtaler trur jeg ikke er noen umulighet.

Lykke til :)

Dette skal gå bra!

Skrevet

Har dratt til legevakta når jeg har hatt mani og da enten blitt lagt inn da jeg hadde psykose eller fått medisiner og time hos akutt team som la meg inn dagen etter

AnonymBruker
Skrevet

Men hva kan legen gjøre?

Anonymous poster hash: 22f61...430
Skrevet (endret)

Prate med deg og gjøre en vurdering på hvor ille du har det...

Kanskje blir du lagt inn, men mest sannsynlig får du beskjed om å oppsøke fastlegen...

Fastlegen vil gjøre det samme', prate med deg og gjøre sin vurdering av hvor ille det står til...og ut fra det vurdere videre tiltak..medisiner, skynde på DPS ol

Endret av Psykojenta
Skrevet

Men hva kan legen gjøre?

Anonymous poster hash: 22f61...430

Legen kan evt. forsøke å få time til deg på dps tidligere dersom vedkommende mener det er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått time på DPS om et par uker. Kan jeg ringe dit selv og forklare situasjonen og høre om jeg kan komme inn før?

Skrevet

Jeg har fått time på DPS om et par uker. Kan jeg ringe dit selv og forklare situasjonen og høre om jeg kan komme inn før?

Det vil få langt mer tyngde om du går via din primærlege

Skrevet

Synes dette med legevakten blir litt svart/hvitt. Altså at man "som regel" ikke vil få hjelp.

Da jeg var ung og dum var jeg flere ganger på legevakten med angst. En gang var jeg faktisk hos Wasim Zahid, som hadde vakt da, og han var fantastisk å snakke med. Tok seg god tid til å gjennomgå undersøkelsene og avkrefte sykdom. Det var riktignok på Volvat (privat legevakt). Men enig at det nok kommer veldig an på hvor mye legen har å gjøre, osv. Og generelt er nok privat legevakt en del mer vennlige ovenfor slike problemer enn offentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Og generelt er nok privat legevakt en del mer vennlige ovenfor slike problemer enn offentlig.

Det kan du være 110% sikker på.

Anonymous poster hash: 04f14...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg takker for innspill og svar. Skal ringe fastlegen i dag, så får jeg høre hva han har å si ift min situasjon. Håper en samtale med ham i det minste kan hjelpe bittelitt..

Skrevet

Og generelt er nok privat legevakt en del mer vennlige ovenfor slike problemer enn offentlig.

Det er det ingen tvil om. Jeg har aldri vært på legevakta pga psyken, men gudene vet hvor mange ganger jeg har vært på legevakta pga skader (burde hatt klippekort der en periode). Var en gang jeg endte med å dra på Volvat, ble avvist på legevakta fordi jeg trolig måtte ta MR (hadde slått håndleddet og tenkte det ville gå over, men etter 14 dager så tenkte jeg det var greit å undersøke) og det hadde de ikke der, så jeg måtte ringe fastlegen dagen etter. Jaha, tenkte jeg, skal jeg så vente 3 uker på time hos fastlegen, for så å vente ytterligere 2-3 mnd på MR. Det er jo nå jeg har vondt, ikke om 3 mnd (forhåpentligvis :P) Ble litt sur og dro på Volvat. Det ble jeg godt mottatt, legen var hyggelig og tok seg god tid, de tok røntgen, og så ble jeg gipset da han mente at det tydeligvis ikke ble bedre av å bruke armen så måtte jeg forsøke å holde den helt i ro en periode. Og han stolte ikke på at jeg ville klare det om jeg hadde mulighet til noe annet. Det hadde han jo veldig rett i. Da jeg ikke ble bedre tok de MR, de fant ingenting, men var veldig flinke til å forklare. Det er visst mye knokler og ben i håndleddet. Jeg fikk streng beskjed om at håndleddet ikke er laget av diamant og heller ikke skal brukes som hammer (noe jeg hadde gjort, ikke for å slå inn spiker altså, så dum er jeg ikke) Og forklarte at man kunne få et slags blåmerke på skjelettet(?). Så, da jeg ventet der en gang fordi jeg skulle innom for noe oppfølging (tror jeg det var) så beklaget legen for at det hadde vært så lang ventetid. 2 timer på legevakta er ikke lang ventetid. Det er  normal ventetid. Og jeg har aldri før opplevd at en lege har beklaget for noe sånt. Ikke engang når man har bestilt time og de er veldig forsinket.

Jo, jeg var der en gang til med streptokokker i halsen og en antibiotika som ikke funket (helt normalt på meg). De er virkelig hyggelige der borte og mye mer nøye enn det jeg har opplevd de være på offentlig legevakt.

Så til spørsmålet i tittelen. Det som skal til for at jeg oppsøker legevakt er akutt skade. Har enda ikke vært så syk at jeg har følt det ikke kan vente til dagen etter. Hva gjelder psyken så tenker jeg at den er mer kronisk, det er ingenting akutt som kan fikse den. Jeg må bare smøre meg med tålmodighet (noe jeg forøvrig mangler).

Håper du får god hjelp av fastlegen i dag. Og om det bare er 2 uker til du har time hos DPS så skal du nok overleve det. Det er ofte uansett en lang prosess å bli frisk, to uker fra eller til har ikke så mye å si i det lange løp ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...