Gå til innhold

Hvilke tanker gjør du deg om den drapssiktede 15-åringen?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Uansett om hun plasseres i regulært fengesel, sykehus eller institusjon er det helt åpenbart at samfunnet må vernes for denne jenta. Hun har, sørgelig som det er, demonstrert at hun utgjør en direkte livsfare for omgivelsene. Jeg er enig i at et voksenfengsel (aka. forbryterskole) ikke er et egnet sted for henne, men jeg mener likefullt at hennes handlinger må få konsekvenser. Vi kan liste opp alle slags formildende omstendigheter og en grusom barndom, men det må man også være forsiktig med. 

Hvis samfunnet alltid har skylda er hver forbryter bare et offer for omstendighetene og hver voldsepisode et symptom på manglende offentlig engasjement og dårlig oppfølging hjemmefra. Etter hvert som listen blir lang nok, er hun som trakk kniven den eneste som til slutt står igjen skyld. Man har alltid et valg, og alle valg medfører konsekvenser.

Ingen mener det ikke skal få konsekvenser.

Jeg minner om at dette er et barn, og ikke en voksen, det er en stor forskjell!,

Et barn som har forsøkt å ta livet sitt regelmessig fra hun var ca 12 år, ligger og dunker hodet hardt i veggen, vil ta livet av andre, skade andre, skader seg selv, skriver på en roman og legger ut det hun skriver på youtube fra hun var 13 år, der boken heter,

"ingen kan hjelpe deg", forteller i hvilken grad man ikke har maktet hjelpe henne.

Forhåpentligvis vil vi få avdekket mer i hvilken grad hun har fått hjelp, men så langt tyder lite på at hun fikk hjelp da hun var innlagt, men mer var under et strengt sikkerhetsregime, som hun også beskrev.

Men regner med rettsaken vil avdekke om man har tatt henne på alvor og satt inn nødvendig behandling.

Siden det er referatforbud i rettsaken når jenta forteller om sin barndom m.m., vet vi lite om den, annet enn at det er skrevet at den var svært vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Her er en annen sak om en alvorlig psyk som ikke får hjelp og som til slutt går amokk med kniv:

http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/kriminalitet-og-rettsvesen/tanken-var-a-ta-et-liv/s/5-67-94099

– Jeg gikk ut fra leiligheten for skade andre mennesker, sa den tiltalte 53-åringen fra vitneboksen.

Det alvorligste forholdet er angrepet han utførte mot en da 16 år gammel gutt. Først i vitneboksen var gutten som ble angrepet.

– Jeg har de siste tre årene forsøkt å få hjelp. Jeg har hatt vrangforestillinger disse årene, jeg har rett og slett vært utilregnelig. En mann med min voldshistorikk, spesielt fra 80-tallet, burde vært tatt på alvor av både politi og helsevesen. De har etter min mening ikke tatt sitt samfunnsansvar, forklarte 53-åringen.

Fornærmede sliter stort etter angrepet.

Han stryker i alle fag på skolen og har stor angst for å bevege seg utenfor hjemmets vegger. Han går nå jevnlig til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk 

Anonymous poster hash: 7969d...512
Skrevet

Jeg minner om at dette er et barn, og ikke en voksen, det er en stor forskjell!,

Juridisk sett er ungdommen å anse som voksen, i alle fall moden nok til å ta sin straff som følge av egne handlinger, i og med at vedkommende er over den kriminelle lavalder. Da må reaksjonen fra samfunnet bli deretter. Dette må selvfølgelig ikke utelukke at jenta får nødvendig hjelp under soningen.

Skrevet

– Jeg har de siste tre årene forsøkt å få hjelp. Jeg har hatt vrangforestillinger disse årene, jeg har rett og slett vært utilregnelig. En mann med min voldshistorikk, spesielt fra 80-tallet, burde vært tatt på alvor av både politi og helsevesen. De har etter min mening ikke tatt sitt samfunnsansvar, forklarte 53-åringen.

Det finnes plenty av tilfeller hvor det offentlige kunne ha, og burde ha gjort mer. Denne uttalelsen mener jeg vitner om til dels ansvarsfraskrivelse fra den som til syvende og sist valgte å krenke andre gjennom vold.

AnonymBruker
Skrevet

Den saken fra Moss avis, den er slik tenkning man må bort ifra. De som er slike psykopater som går løs på folk, de bør sperres inne. Hva hjelper det om den mannen får bekreftende svar på att han er uten skyld? Skylde på psykiatrien for egne voldelige tendenser, verde vil bedras. Verste er jo att vedkommende sikkert slipper raskt ut igjen. Jeg har en alvorlig psykoselidelse, det er ikke det samme som att jeg begår voldshandlinger. Jeg har en kjernepersonlighet med empati for andre, og tyr derfor ikke til vold uansett hvor paranoid jeg har vært. Hadde jeg vært en drittstøvel som var voldelig før jeg ble psykotisk, så hadde jeg sikkert kunne ty til vold når jeg er paranoid, men de fleste ser ikke den sammenhengen. De tror alle er sånn.

Anonymous poster hash: 3dc18...c3f
Madelenemie
Skrevet

Juridisk sett er ungdommen å anse som voksen, i alle fall moden nok til å ta sin straff som følge av egne handlinger, i og med at vedkommende er over den kriminelle lavalder. Da må reaksjonen fra samfunnet bli deretter. Dette må selvfølgelig ikke utelukke at jenta får nødvendig hjelp under soningen.

Juridisk sett er man voksen når man er 18 år,

kriminell lavalder i Norge er 15 år, det betyr ikke at man straffer barn likt som voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Her er en annen sak om en alvorlig psyk som ikke får hjelp og som til slutt går amokk med kniv:

http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/kriminalitet-og-rettsvesen/tanken-var-a-ta-et-liv/s/5-67-94099

– Jeg gikk ut fra leiligheten for skade andre mennesker, sa den tiltalte 53-åringen fra vitneboksen.

Det alvorligste forholdet er angrepet han utførte mot en da 16 år gammel gutt. Først i vitneboksen var gutten som ble angrepet.

Han stryker i alle fag på skolen og har stor angst for å bevege seg utenfor hjemmets vegger. Han går nå jevnlig til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk 

Min interesse når det gjelder 15-åringen, er hvordan hun blir forstått og hvordan dette kunne skje. Jeg er ikke så opptatt av å finne syndebukker i psykiatrien eller barnevernet, enkeltpersonene som har vært involvert har sannsynligvis gjort som best de kunne innenfor de rammene som ble satt utenifra.

Når jeg tenker tilbake på min egen tid som ekstrem selvskader og innlagt i lukket institusjon, så opplevde jeg det som om det å skade meg selv og evt. å skulle skade andre innebar omtrent det samme. Begge deler handlet om paniske forsøk på å komme ut av en form for indre smerte. På en merkelig måte så hadde jeg ikke noe perspektiv på verken min egen smerte eller den smerte jeg evt. ville ha påført andre dersom jeg skadet dem. Jeg kuttet meg selv slik at det ble sydd hundrevis av sting (uten bedøvelse fordi det ikke kunne gis lokalbedøvelse i så store mengder). Under selve kuttingen kjente jeg ingenting, men smerten forbundet med alle stingene var nesten umulig å holde ut (uten at jeg hadde noe valg). Heldigvis skadet jeg aldri andre alvorlig, men kanskje var det ikke langt unna at jeg kunne ha gjort det. Jeg fikk tak i en stor jaktkniv og gjemte den under klærne da jeg skulle ha samtale med den terapeuten som jeg var aller mest redd for å miste. Merkelig logikk, i fortvilelsen ville jeg ta over kontrollen over muligheten til å miste den som betydde mest.

Jeg brukte flere år av mitt liv til å skremme de som forsøkte å hjelpe meg, både gjennom ekstrem selvskading og trusler/angst for å kunne skade andre. Det var som å være inne i en labyrint som det ikke fantes noen vei ut av. Heldigvis klarte de å begrense min utagering lenge nok til at jeg selv klarte å ta over ansvaret.

Anonymous poster hash: b7a75...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Den saken fra Moss avis, den er slik tenkning man må bort ifra. De som er slike psykopater som går løs på folk, de bør sperres inne. Hva hjelper det om den mannen får bekreftende svar på att han er uten skyld? Skylde på psykiatrien for egne voldelige tendenser, verde vil bedras. Verste er jo att vedkommende sikkert slipper raskt ut igjen. Jeg har en alvorlig psykoselidelse, det er ikke det samme som att jeg begår voldshandlinger. Jeg har en kjernepersonlighet med empati for andre, og tyr derfor ikke til vold uansett hvor paranoid jeg har vært. Hadde jeg vært en drittstøvel som var voldelig før jeg ble psykotisk, så hadde jeg sikkert kunne ty til vold når jeg er paranoid, men de fleste ser ikke den sammenhengen. De tror alle er sånn.

Jeg mener det går an å være opptatt av å forstå det som har skjedd, evt. hvordan jenta har hatt det, uten at man samtidig sier at hun er uten skyld. Hun må selvfølgelig ta strafferettslige konsekvenser at det hun har gjort, men hun trenger ikke nødvendigvis å dehumaniseres av den grunn.

IsabellaMaria
Skrevet

Uten at vi egentlig får mere informasjon om barndommen, så er det vanskelig å avgjøre om det er dyssosial pf, og dermed medfødt eller om det er omsorgssvikt som med intensiv behandling kan gjøre at hun ikke ender resten av livet som kasteball på psykiatriske institusjoner.

Gjest Gargamel
Skrevet

Er det sånn at disse folkene ville vært ufarlige om de bare fikk hjelp? Kan psykiatrien kurere alt?

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at disse folkene ville vært ufarlige om de bare fikk hjelp? Kan psykiatrien kurere alt?

Jeg vet ikke nok om denne jenta til å kunne vite om hun kunne ha vært hjulpet så godt at hun ikke hadde skadet verken andre eller seg selv. Det jeg vet er at jeg selv i noen år ble betraktet som farlig og at det ble iverksatt tiltak i forhold til det. Etter hvert kom jeg ut av den negative spiralen, og har senere skadet verken andre eller meg selv.

Er nysgjerrig på hva du mener med "disse folkene"? Tenker du at de er helt forskjellige fra deg selv og andre du kjenner?

AnonymBruker
Skrevet

Min interesse når det gjelder 15-åringen, er hvordan hun blir forstått og hvordan dette kunne skje. Jeg er ikke så opptatt av å finne syndebukker i psykiatrien eller barnevernet, enkeltpersonene som har vært involvert har sannsynligvis gjort som best de kunne innenfor de rammene som ble satt utenifra.

Når jeg tenker tilbake på min egen tid som ekstrem selvskader og innlagt i lukket institusjon, så opplevde jeg det som om det å skade meg selv og evt. å skulle skade andre innebar omtrent det samme. Begge deler handlet om paniske forsøk på å komme ut av en form for indre smerte. På en merkelig måte så hadde jeg ikke noe perspektiv på verken min egen smerte eller den smerte jeg evt. ville ha påført andre dersom jeg skadet dem. Jeg kuttet meg selv slik at det ble sydd hundrevis av sting (uten bedøvelse fordi det ikke kunne gis lokalbedøvelse i så store mengder). Under selve kuttingen kjente jeg ingenting, men smerten forbundet med alle stingene var nesten umulig å holde ut (uten at jeg hadde noe valg). Heldigvis skadet jeg aldri andre alvorlig, men kanskje var det ikke langt unna at jeg kunne ha gjort det. Jeg fikk tak i en stor jaktkniv og gjemte den under klærne da jeg skulle ha samtale med den terapeuten som jeg var aller mest redd for å miste. Merkelig logikk, i fortvilelsen ville jeg ta over kontrollen over muligheten til å miste den som betydde mest.

Jeg brukte flere år av mitt liv til å skremme de som forsøkte å hjelpe meg, både gjennom ekstrem selvskading og trusler/angst for å kunne skade andre. Det var som å være inne i en labyrint som det ikke fantes noen vei ut av. Heldigvis klarte de å begrense min utagering lenge nok til at jeg selv klarte å ta over ansvaret.

Interessant å lese, takk for at du deler. Dette er ukjent terreng for meg. Jeg kjenner selvsagt til selvskading, men visste ikke at det kunne være en link til å skade andre og. Jeg skrev på forrige side at jeg trodde det måtte være medfødt, men jeg forstår nå at det er mye jeg ikke forstår.  Denne artikkelen stod i dag, her står det en diagnose også: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/asker-drapet-psykiater-advarte-mot-vold-og-drap/a/23468231/ 

Ble du tatt på alvor når du kom med disse truslene? Leste i avisen i dag at faren beskrev han nærmest hadde blitt ledd av da han forsøkte å fortelle om voldsfaren, at de sa det ikke gikk an å være redd for en 13-åring.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/asker-drapet-mener-drapstiltalt-datter-15-aldri-skulle-vaert-flyttet-fra-lukket-avdeling/a/23468032/

Anonymous poster hash: 41c4b...b05

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg vet ikke nok om denne jenta til å kunne vite om hun kunne ha vært hjulpet så godt at hun ikke hadde skadet verken andre eller seg selv. Det jeg vet er at jeg selv i noen år ble betraktet som farlig og at det ble iverksatt tiltak i forhold til det. Etter hvert kom jeg ut av den negative spiralen, og har senere skadet verken andre eller meg selv.

Er nysgjerrig på hva du mener med "disse folkene"? Tenker du at de er helt forskjellige fra deg selv og andre du kjenner?

Jeg tenkte på jenta og den 53 årige mannen.

Jeg synes de virker helt forskjellig fra meg og alle jeg kjenner. Jeg skjønner ikke motivet i det hele tatt.

påskelilje
Skrevet

Jeg er på en måte lamslått av denne saken. Jenta er omtrent like gammel som mine ungdommer, og det at ei jente på 13 er så fortvilet og skadet at hun både prøver å drepe og truer med å drepe i så ung alder, er helt ufattelig. Videre - at denne jenta to år seinere faktisk ikke har fått tilstrekkelig hjelp til å komme gjennom det vanskelige og få behandling nok til å være et menneske i et fellesskap, slik at det ender med drap - det er bare helt grusomt.

Når det er sagt, så er det jo komet frem at psykiater hadde varslet om drapsfare, at det måtte være 2 våkne voksne personer rundt henne døgnet rundt og dette ble ikke fulgt, at voldsalarmen lå på vaktrommet og ikke festet på pleieren pga fare for provosering, så er det jo mye i selve driften av institusjonen som er klanderverdig. Når hun er ansett for å være såpass farlig, så må jo både de andre beboerne og de ansatte kunne være trygge der de oppholder seg store deler av døgnet.

Hva løsningen for slike farlige personer er, det aner jeg ikke, men samfunnet må kunne være trygg på at slike farlige personer ikke "går løse", og de ansatte må kunne være såpass mange at de er trygg på jobb. For jentas egen del, så må jo livet fortone seg som et helvete. Er det virkelig ikke noen behandlingsform som kan hjelpe slike personer til å finne rett vei i livet? Hjelpe dem med å finne balanse i seg selv og balanse i livet?

AnonymBruker
Skrevet

Hva løsningen for slike farlige personer er, det aner jeg ikke, men samfunnet må kunne være trygg på at slike farlige personer ikke "går løse", og de ansatte må kunne være såpass mange at de er trygg på jobb. For jentas egen del, så må jo livet fortone seg som et helvete. Er det virkelig ikke noen behandlingsform som kan hjelpe slike personer til å finne balanse i seg selv og balanse i livet?

Behandling er mulig, men tid- og ressurskrevende. Jeg fikk virksom behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på jenta og den 53 årige mannen.

Jeg synes de virker helt forskjellig fra meg og alle jeg kjenner. Jeg skjønner ikke motivet i det hele tatt.

Jeg tror motivet er å bli kvitt indre smerte. Merkelig nok.

Nicklusheletida
Skrevet

Som mor tenker jeg slik som påskelilje. Hun må ha hatt en forferdelig oppvekst ? Man blir vel ikke slik sånn uten videre ?

Dette er så trist og tragisk som det kan få blitt også for henne. Hun er bare et barn.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som husker trikkerapsmannen fra noen år tilbake? Han som gikk løs på fremmde med kniv / machete? Der var det mye av den samme logikken, som ble brukt. Han hadde ikke fått nok hjelp av psykiatrien/psykiatrien har sviktet? Enhver med litt omløp skjønner att den vinklingen som fritar personlig ansvar, er med på å rettferdiggjøre noe som er helt forkastelig.. Det er flere psykiatere og psykologer som sier att det ikke er vanlig att psykotiske dreper, og når de gjør det, så er det ofte rus/personlighet mer som årsak enn psykosen selv. Så hvordan blir det da når media kjører på med at "psykiatrien har sviktet"? Mennesker som er litt tvilsomme, kan få det for seg att de kan manipulere på den måten... Og med ett blir bruk av vold og faenskap, sett på som "ett rop om hjelp". Ingen som ser att dette er totalt på viddene?

Skrevet

Noen som husker trikkerapsmannen fra noen år tilbake? Han som gikk løs på fremmde med kniv / machete? Der var det mye av den samme logikken, som ble brukt. Han hadde ikke fått nok hjelp av psykiatrien/psykiatrien har sviktet? Enhver med litt omløp skjønner att den vinklingen som fritar personlig ansvar, er med på å rettferdiggjøre noe som er helt forkastelig.. Det er flere psykiatere og psykologer som sier att det ikke er vanlig att psykotiske dreper, og når de gjør det, så er det ofte rus/personlighet mer som årsak enn psykosen selv. Så hvordan blir det da når media kjører på med at "psykiatrien har sviktet"? Mennesker som er litt tvilsomme, kan få det for seg att de kan manipulere på den måten... Og med ett blir bruk av vold og faenskap, sett på som "ett rop om hjelp". Ingen som ser att dette er totalt på viddene?

Kan ikke helt se at den sammenligningen er relevant i forhold til diskusjonen i denne tråden? Har inntrykk av at det er enighet om at jenta må ta de strafferettslige konsekvensene av sine handlinger. Dette perspektivet utelukker vel ikke at man også kan være opptatt av andre sider ved den aktuelle saken?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel relevant, når man ser att psykisk helse&uhelse blir brukt som formidlende omstendigheter hele tiden.. Det dreier seg om feks han som kalte seg Ghost og drepte en 15-16 års gammel jente, fordi han lurte på hvordan det føles å drepe.. Han forsøkte å få straffenedsettelse fordi han muligens hadde aspergers.. Historien er full av slike forsøk, og i denne tråden har vi også diskutert andre saker, som den i moss avis....

Så relevant? Vel det kommer an på øye som ser.. Jeg reagerer bare på att jenten stakkarsliggjøres, og forståes. Jeg mener bare att slikt bør møtes med strenghet heller en forståelse. Men hun jenten er ung, så hun kan bli bedre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...