Gå til innhold

D-vitaminmangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har følt meg veldig trøtt, sliten og umotivert det siste halvåret, noe som igjen har gjort meg nedstemt på grunn av redusert arbeidsevne. Siden jeg har tilbakevendende depressiv lidelse antok jeg symptomene mine skyldtes depresjon. Jeg har prøvd å ta en del grep, som å trene mer, stresse mindre og å lage all middag fra bunnen av, men jeg opplevde ikke at det hjalp så mye på energinivået og motivasjonen.

Sist jeg var til legen ba jeg for sikkerhets skyld (etter press fra et familiemedlem) om å få tatt blodprøve, selv om jeg ikke trodde plagene mine skyldtes vitaminmangel. Da viste det seg altså at jeg mangler vitamin D. Nå har jeg kjøpt vitamintilskudd, skal prøve å spise mer fisk, og håper det snart blir litt lysere tider.

Det jeg har lært av dette er at selv om fornuften sier at det er psyken som er problemet når man har det vanskelig i livet, så kan problemene også skyldes biologiske årsaker. Det er viktig å utelukke andre årsaker før man "diagnostiserer" seg selv med depresjon.

Anonymous poster hash: 35c20...69b
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde kraftig d-vitaminmangel. Ble litt mer energisk etter jeg begynte med tilskudd. men det løste ikke mine problemer, men litt mer pepp fikk jeg nok.

Anonymous poster hash: f27df...c47
Skrevet

Det beste er sollys. Sol på huden omdanner no' greier til vitamin D.

Skrevet

Sollys hjelper. Men man kan kjøpe D-vitamin på apoteket og i helsekostbutikk. 20 mcg om dagen pleier å hjelpe. Jeg tar alltid det om vinteren. Tran inneholder også D-vitamin, men jeg synes det smaker jævlig.

AnonymBruker
Skrevet

Man får tran som piller, og det gjør samme nytta, men har man mangel må man gå på d-vitamintilskudd resten av livet. Det holder ikke å sole seg.

Skrevet

Man får tran som piller, og det gjør samme nytta, men har man mangel må man gå på d-vitamintilskudd resten av livet. Det holder ikke å sole seg.

Det kan holde å være mer i solen, jo. Det er individuelt. Kosthold kan også holde - for noen.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg fikk beskjed om att jeg måtte ta d-vitamin resten av livet.... Svart på hvitt... Tror nok legen min vet dette :)

Skrevet

Det beste er sollys. Sol på huden omdanner no' greier til vitamin D.

no' greier = kolesterol (av alle ting).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...