Gå til innhold

Astmabronkitt.


Gjest Barbie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde astmabronkitt.

Fikk ventolin, som virket slik at jeg ikke var så tungpustet.

Gikk til lege igjen noen dager senere, da jeg følte det ikke hjalp i lengden.

Jeg fikk da brickanyl og en annen med. inhalator. Pro-et eller anet.

Brickanylen får meg veldig skjelven, men det er greit, bare det virker.

Nå har jeg brukt dette i en uke, og er blitt merkbart bedre i pusten, og bedre i hosten.

MEN.

Jeg har vondt i brystet når jeg hoster. Føler det som om det er noe som sitter rundt og strammer skikkelig. Gjør også vondt når jeg trekker pusten dypt inn. Som om en iskald luftbølge kommer ned i lungene.

Jeg bare lurer på om det kan være noe som sitter igjen, om jeg skal gå lenger på den medisinen, eller om jeg kan slutte.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei

For å stille diagnosen astma må det foretas respirasjonsundersøkelser, dvs du må ta en del pusteprøver for å se om du "kvalifiserer". Hvis dette ikke er gjort, skal du be om å få det gjort. Det er en regel at om du må bruke Bricanyl eller Ventolin mer en 2 dager pr uke, skal du ha i tillegg også en annen astmamedisin, en såkalt inhalasjonssteroid, det kan være det er det du har fått, men ikke husket navnet på. Denne skal i såfall tas hver dag til faste tider - oftest 2 ganger daglig. Det er denne medisinen som skal holde sykdommen i sjakk. Ved de plutselige anfallene du får, skal du bruke enten Bricanyl eller Ventolin, som er gode anfallsmedisiner, dvs du skal alltid ha disse med deg i tilfelle du blir tett eller får en hostekule. Disse medisinene er helt ufarlige, men har av og til den leie bivirkningen at du får skjelving på hendene f eks.

Du nevner at du føler at det strammer seg rundt brystet og at du får smerter ved innånding - alt dette kan godt være en del av et astmabilde for mange, men ikke for alle.

Bronkitt er en sykdom som gir deg hoste, ekspektorat ( ofte illeluktende). Hvis du røyker, kan ingen gjøre deg en større tjeneste enn at du selv velger å slutte - og gjør det!

Du bør oppsøke legen din igjen slik at dere blir enige om medisinene du skal bruke og at du får en god forklaring på hvilke medisiner som er for anfall og hvilke du skal bruke daglig, det er litt vanskelig for meg å si for mye om det i og med at jeg ikke vet hvilken annen medisin du har fått.

Informasjon på Internett kan ikke erstatte kontakt med lege eller annet kvalifisert helsepersonell.

For en bedre vurdering av av problemstillingen i brevet, bør du kontakte egen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...