Gå til innhold

Hva er verst? ADHD eller Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant dette på et svensk forum. Hva tror du?

https://www.flashback.org/t1875156

Okej, så vad är värst, ADHD eller Asperger? Vad vore förjävligast att ha?

Jag har sett de med Asperger, och de verkar leva hemska liv och många av dem med typ noll social förmåga. Många av dem med noll vänner, och allt vissa av dem verkar göra är att sitta hemma hela tiden och typ ägna sig åt något shipokomon-nätforum.

Sen har vi ADHDarna. Har sett en del. En del av dem verkar iaf ha vänner, flickvänner och åtminstone lite värdighet. Men de verkar inte kunna sitta stilla, och de tänker inte till innan de slår en hammare mot sina egna huvuden eller stoppar i sig ett piller som en främling kommer och erbjuder dem.

Så vilka av diagnoserna (av samma dos) innebär det skitigaste livet?

*

Jag skulle nog säga Aspeger. Som du själv beskrivit så är det inte ofta en med grov Asperger ens har en vän, och inte ens kan vara ute i sociala sammanhang. Men inte heller så kul att veta att alla sina kompisar är "rädda" för en om man har ADHD att det bara kan slå slint ibland. 

Men kort och gott, Asperger.

*

Asperger är ju värst. Som asperger har du väldigt svårt att leva ett "normalt" liv med flickvän och stor vänskapskrets. Jag känner till en tjej som är tillsammans med en som har asperger och hon har varit tvungen att anpassa sig väldigt mycket men hon älskar honom så varför inte? 

Det är ju inte alltid att du märker att en person har ADHD och han kan ju leva ett relativt normalt liv.

*

Frågan är vilken störning man lider mest av och jag har fått för mig, utan att veta särkilt mycket om ämnet, att aspergare inte lider särskilt mycket av sitt handikapp. ADHD-are verkar däremot lida av det, samt hamna i trubbel ofta.

*

Asperger suger. Genomgripande förstörelse av livet pga nedsatt social kompetens. Stora brister med relationer och allmänt jävla ensamt och deprimerande bara. Det funkar liksom inte att ha dubbelt så hög IQ som EQ (om jag nu får vara kvasi-vetenskaplig) när hela samhället handlar om relationer. Det är som att leva i ett parallellt universum typ där det råder helt andra regler.

De med ADHD har ju relationer iaf och folk verkar uppskatta deras smågalna sociala skills. De verkar ha mycket större problem med arbete och ekonomi men överlag tycker jag inte att dessa personer verkar lida lika mycket.

*

Asperger!

Man glömmer aldrig tex, man tänker bara längre och längre och det finns inget slut.
Därav att man blir extremt duktig. Eller en orättvisa sitter i helalivet!

Vet en tjej med AS som är världens snällaste men råkade ut för en stark orättvisa, mer säger jag inte sen!

Ensamt liv och man är oftast utanför på ett sätt, den inre ilskan är hemsk.

Känner folk med adhd men de har ofta familjer och hjälpmedans AS är ensamvargar.

Anonymkode: 75a23...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan virke som at mange tror ADHD kun dreier seg om hyperaktivitet. Jeg vet ikke så mye om gutter med ADHD, men veldig mange jenter har lignende problemer/symptomer som de med asperger, men uten evnen til å kunne konsentrere seg slik som en med asperger gjør. Det er vel ingen som kan svare på hva som er verst. Personlig ville jeg heller hatt asperger enn ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många av dem med noll vänner, och allt vissa av dem verkar göra är att sitta hemma hela tiden och typ ägna sig åt något shipokomon-nätforum.

 Har observert liknende tendenser i norje hvor aspergne camper på forum, som dol :ph34r: 

Det viktigste for mennesker er vel sosialisering og føle at en er en del av noe større familie kollegie samfunn etc og det skjer jo ofte i relasjon til skole/jobb hvor en lager nettverk. Aspergerne feiler totalt her, nesten alle, deretter blir en veldig stor andel deprimerte ensomme og angstfylte. ADHD folka har også litt utfordringer her en betydelig del dropper en ut av skolen men de har ofte noe nettverk dannet uansett og klarer også ofte å finne seg en jobb på tross av utfordringene i skolesammenheng og blir dermed i mindre grad ensomme deprimerte angstfylte tapere. 

Men så er det selvsagt grader av alt, det er veldig store forskjeller innadd i gruppene

Anonymkode: 358d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sønn med ADHD, og han har ikke store problemer nå som han får Ritalin.

 

Ja, han er litt urolig og rastløs, men klarer seg bra på skolen, har masse venner og har gode sosiale evner.

 

Jeg kan for lite om asperger til å sammenligne, men jeg vil anta en med asperger har større problemer med å fungere i dagliglivet, herunder bygge vennskap.

Anonymkode: 6ed96...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har observert liknende tendenser i norje hvor aspergne camper på forum, som dol :ph34r: 

Det viktigste for mennesker er vel sosialisering og føle at en er en del av noe større familie kollegie samfunn etc og det skjer jo ofte i relasjon til skole/jobb hvor en lager nettverk. Aspergerne feiler totalt her, nesten alle, deretter blir en veldig stor andel deprimerte ensomme og angstfylte. ADHD folka har også litt utfordringer her en betydelig del dropper en ut av skolen men de har ofte noe nettverk dannet uansett og klarer også ofte å finne seg en jobb på tross av utfordringene i skolesammenheng og blir dermed i mindre grad ensomme deprimerte angstfylte tapere. 

Tror nok du har rett i dette.

Anonymkode: a0208...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Asperger er uten tvil en alvorligere tilstand. For ADHD finnes det dessuten meget god behandling.

Må støtte den som skrev at hyperaktivitet ikke er det typiske for ADHD. Det sentrale er oppmerksomhetssvikten, dernest impulsiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg enig med NHD, folk med asperger virker til å klare seg markant mye dårligere enn de med ADHD.
Ett mer spennende spørsmål er kanskje hva som er mest alvorlig av schizofreni eller Asperger, var selv hos en ekspert på utviklingsforstyrrelser, han mente asperger var den mest alvorlige tilstanden man kunne ha, som ikke innholdt noen form for psykisk utviklingshemming, med untak av muligens schizofreni. 
kjenner selv 3 med asperger, og 3 med schizofreni ingen av disse 6 jobber, har kjæreste eller mer enn max 1-2 venner. alle 6 lever stusselige triste liv, men forskjellen er at de med schizofreni får hjelp med en gang de spør om det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg enig med NHD, folk med asperger virker til å klare seg markant mye dårligere enn de med ADHD.
Ett mer spennende spørsmål er kanskje hva som er mest alvorlig av schizofreni eller Asperger, var selv hos en ekspert på utviklingsforstyrrelser, han mente asperger var den mest alvorlige tilstanden man kunne ha, som ikke innholdt noen form for psykisk utviklingshemming, med untak av muligens schizofreni. 
kjenner selv 3 med asperger, og 3 med schizofreni ingen av disse 6 jobber, har kjæreste eller mer enn max 1-2 venner. alle 6 lever stusselige triste liv, men forskjellen er at de med schizofreni får hjelp med en gang de spør om det.
 

Det er jeg enig i.

Asperger virker definitiv værst.

Skulle kunne betalt 2 millioner på lån for å bli kvitt aspergerdritten.

Anonymkode: 0f6ff...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett mer spennende spørsmål er kanskje hva som er mest alvorlig av schizofreni eller Asperger

Syns du virkelig denne problematikken var spennende i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg enig med NHD, folk med asperger virker til å klare seg markant mye dårligere enn de med ADHD.
Ett mer spennende spørsmål er kanskje hva som er mest alvorlig av schizofreni eller Asperger, 
 

Vil anta schizofreni er mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virkelig denne problematikken var spennende i utgangspunktet?

Det gjorde ihvertfall du siden du visste hva tråden handlet om fra overskriften og likevel leste du gjennom hele OG kommenterte. :ph34r:

Endret av ¯\_(ツ)_/¯
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ha både Asperger og Adhd lurer jeg på? Det må i så fall være veldig vanskelig.    

Jepp, det kan man. Ofte kan adhd skjule asperger.


Leser flere her som hevder det er værst å ha Asperger pga de sosliale problemene, vel de sosiale problemene forekommer hos de med ADHD også. Samme med tilleggslidelser som angst og depresjon. Tvangshandlinger er vanlig, avhengighet er veldig vanlig. NHD mener behandling har god effekt, jeg har ikke begynt med det enda så det vet jeg ikke, men har forstått at de sosiale utfordringene ikke kan behandles.

http://www.adhdnorge.no/novus/upload/file/Kvinne.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det har noe for seg å sammenligne, men jeg tror du har et forenklet syn på asperger, Trine. Slik jeg sikkert har i forhold til ADHD. Graden er nok avgjørende, men svært mange aspergere klarer seg dårlig i samfunnet - uten at noen vet hva de skal gjøre for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det har noe for seg å sammenligne, men jeg tror du har et forenklet syn på asperger, Trine. Slik jeg sikkert har i forhold til ADHD. Graden er nok avgjørende, men svært mange aspergere klarer seg dårlig i samfunnet - uten at noen vet hva de skal gjøre for å hjelpe.

Men hva er værst, å klare seg dårlig og få aksept for det eller å klare seg dårlig, men måtte late som at man klarer seg bra? Men jeg er enig med deg, syns ikke det har noe for seg å sammenligne. Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg tror det er umulig å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hva er værst, å klare seg dårlig og få aksept for det eller å klare seg dårlig, men måtte late som at man klarer seg bra?

Mener du at det er mer aksept for å klare seg dårlig dersom man har Asperger enn ADHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er mer aksept for å klare seg dårlig dersom man har Asperger enn ADHD?

Som en representant for holdninger og fordommer hos de utenforstående så vil jeg si det.

Anonymkode: 96844...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...