Gå til innhold

Hva er verst? ADHD eller Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg



 

Tror du misforstår litt Trine. Vi sier ikke at ADHD ikke er alvorlig, eller at alle med Asperger har det verre enn alle med ADHD...
Men som gruppe er det ingen tvil om at Aspergere klarer seg adskillig mye dårligere.
Vi har også en Psykiater som sier at Asperger er en adskillig mye verre diagnose.

Og jeg kan heller ikke begripe hvordan amefetamin liggnende medisiner ikke virker inn på personer med ADHD, når Amefetamin liggnende medisiner virker inn på Asperger problematikken min, når jeg kombinerer det med Truxal og antidepressiva...
Eneste bivirkningen jeg fikk av ritalin var store mengder tics og litt redusert matlyst, noe jeg selv mente var en liten pris å betale for å fungere bedre sosialt og intulektuelt. Psykiateren sa desverre alikevel nei, siden jeg hadde Asperger og tourettes -.-

https://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=94

12% med Asperger er i lønnet arbeid i england.

Svar fra NAV SYA, når det ble spurt om hvor mange prosent av de med Asperger som var i arbeid.
“Takk for din henvendelse og beklager sent svar. Det er et svært interessant spørsmål du stiller, men vi har ikke noen klare tall på det du spør om. Jeg har også drøftet det med autismeforeningen som heller ikke kan gi noen klare tall på dette. Flesteparten med Asperger syndrom har imidlertid etter alle indikasjoner uførepensjon, men hvor mange som er i ordinært lønnet arbeid vet man ikke. Jeg har sett tall fra England fra NAS og Prospects. I  -01 ble det anslått at ca. 12 % av personer med Asperger syndrom var i lønnet arbeid. Spesialiserte tiltak som Prospects i England har vist at yrkesdeltagelsen kan øke gjennom slike tiltak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Trine: Jeg synes ikke blir missforstått hele tiden, selv om du har blitt missforstått og fått urimelig motbør noen ganger.

Den første setningen til Solemnity kan se ganske stygg ut, men hvis du leser den andre setningen nøye så ser du at dette ikke er noen beskyldning om at du syter uten grunn.

Jeg har også inntrykk av at du er redd for at folk ikke skal forstå hvor vanskelig du har det.

Jeg syns ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for å måtte bevise "at jeg har det vanskelig", slik som hun skriver, når jeg ikke engang har skrevet om meg selv her.

Jeg er ikke redd for at folk ikke skal forstå, folk forstår ikke, det har de aldri gjort og det kommer de aldri til å gjøre. Det spiller ingen rolle hva folk på et forum mener og tror, men de kan slutte å anta ting om meg som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med asperger klarer seg mye dårligere ifht til jobb, skole og generell livskvalitet.
Dessuten finnes det ingen behandling for autisme, mens de med adhd kan ha nytte av både piller og psykoterapi.

Anonymkode: dd653...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg misforstår andre, det er da ingen hemmelighet. Om ikke budskapet hennes var at jeg hele tiden tror jeg må bevise at jeg har det vanskelig så har jeg misforstått. Men det jeg reagerer på er at det alltid er jeg som blir hengt ut. Når andre skriver tilsvarende så er det ingen som reagerer. Nå prøvde jeg ikke å bevise noe som helst, jeg har ikke skrevet om meg, men om andres erfaringer. men det er det ingen som vil forstå.

Jeg er nok ikke enig i at du "alltid blir hengt ut", men når du selv ofte svarer andre aggressivt, så blir det vel fort slik at du også får kontante kommentarer tilbake.

Hvis du leser Solemnitys innlegg en gang til, så vil du kunne se at hennes oppfordring til deg kanskje kan sies å være noe ala at du godt kan senke skuldrene litt, at du ikke trenger å forsvare deg så mye, vi vet at du har det strevsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke enig i at du "alltid blir hengt ut", men når du selv ofte svarer andre aggressivt, så blir det vel fort slik at du også får kontante kommentarer tilbake.

Hvis du leser Solemnitys innlegg en gang til, så vil du kunne se at hennes oppfordring til deg kanskje kan sies å være noe ala at du godt kan senke skuldrene litt, at du ikke trenger å forsvare deg så mye, vi vet at du har det strevsomt.

Kan det være så utrolig vanskelig å forstå? Jeg har ikke snakket om meg selv, men andre jeg kjenner med adhd. Da syns jeg det er unødvendig å si at jeg prøver å bevise noe som helst ang meg selv.

Jeg svarer aggressivt når folk skriver aggressivt til meg eller noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med asperger klarer seg mye dårligere ifht til jobb, skole og generell livskvalitet.
Dessuten finnes det ingen behandling for autisme, mens de med adhd kan ha nytte av både piller og psykoterapi.

Anonymkode: dd653...590

Jeg vet om ei med autisme som har hatt god nytte av behandling. For både de med autisme og de med ADHD går terapien ut på å lære seg teknikker for å klare å leve med de problemene man har. Man blir ikke "frisk" av noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvor folk tar det ifra. Jeg trenger ikke bevise noe som helst, jeg blir bare misforstått hele tiden, det er det som skjer. Jeg snakker ikke om meg her, jeg har jo ikke engang begynt på medisiner. Men jeg kjenner folk og har lest om folk med ADHD som sliter veldig og som ikke klarer leve et normalt liv. Det er jo litt ironisk også at du kommer med dette til meg mens du selv mener asperger er mye værre. Er det fordi du ønsker å fortelle alle hvor fælt du har det? Jeg har jo skrevet at ingen kan vite hva som er værst. At det er individuelt og at ingen er like. Hvorfor får andre kverrulere og syte og klage så mye de bare orker uten at noen sier ifra, mens jeg ikke kan komme med fakta i saken uten at jeg blir beskyldt for å syte? Hva med den anonyme som mener at det er håpløst å ha asperger? Hvorfor svarte du ikke hn? Er det fordi du mener det faktisk er håpløst? Så vidt jeg vet har du ihvertfall mann og barn, så helt håpløst kan det ikke være. Eller er det bare ikke like moro å plage hn?

Jeg mener ikke asperger er mye verre; det jeg mente tidligere er at det er vanskelig å la være og forenkle tilstander/sykdommer man selv ikke har. Det er i alle fall jeg selv skyldig i.

Jeg beklager at jeg tydeligvis såret deg/plaget deg. Det var ikke hensikten.

@Trine: Jeg synes ikke blir missforstått hele tiden, selv om du har blitt missforstått og fått urimelig motbør noen ganger.

Den første setningen til Solemnity kan se ganske stygg ut, men hvis du leser den andre setningen nøye så ser du at dette ikke er noen beskyldning om at du syter uten grunn.

Jeg har også inntrykk av at du er redd for at folk ikke skal forstå hvor vanskelig du har det.

Det er riktig. Trine syter ikke, jeg bare oppfatter at hun er i forsvarsposisjon, men helt greit om jeg tar feil.

Kan det være så utrolig vanskelig å forstå? Jeg har ikke snakket om meg selv, men andre jeg kjenner med adhd. Da syns jeg det er unødvendig å si at jeg prøver å bevise noe som helst ang meg selv.

Jeg svarer aggressivt når folk skriver aggressivt til meg eller noen andre.

Det er synd du oppfattet meg som aggressiv. Jeg mente å være det motsatte. Jeg har ingen irritasjon i forhold til deg.

Jeg er nok ikke enig i at du "alltid blir hengt ut", men når du selv ofte svarer andre aggressivt, så blir det vel fort slik at du også får kontante kommentarer tilbake.

Hvis du leser Solemnitys innlegg en gang til, så vil du kunne se at hennes oppfordring til deg kanskje kan sies å være noe ala at du godt kan senke skuldrene litt, at du ikke trenger å forsvare deg så mye, vi vet at du har det strevsomt.

Det er riktig. Det var mer ment som "her kan du slappe av, vi forstår faktisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste person med asperger. Jeg kjenner en som har ADHD, type problembarn. Han hadde det nok veldig ille, men jeg tror ikke han led så mye selv. Men han var blitt heroinist sist gang jeg hørte om han.

 

Om schizofreni er værre enn de to nevnte er jeg mer usikker på. Det er gradsforskjeller. Jeg husker da jeg fikk schizofreni diagnose, og ble lagt inn på ett psykehjem, rett etter tvangsmedisineringen var i orden. Der var det mange spøkelser. De hadde det ille vil jeg tro. Jeg vet ikke da, for få av de sa noe, og i den grad de sa noe så var det slikt som "gud har stjært lungene mine" og slike ting.

Personlig har jeg levd ett enstøingsliv, med unntak av noen år innimellom, hvor sjarmen min har klart å sjarmere noen som ble samboere. Nå vil jeg ikke ha det lengre heller. Jeg ser ut til å nyte denne "ensomheten" som vistnok skal være så fæl... jeg lider ikke av schizofrenien min, unntatt når den flammer opp, eller når tilleggssymptomene som angst og tvang kobler inn. For det er alltid en skjør balanse, og det skal svært lite til for å vippe meg av pinnen. Det er derfor jeg holder meg for meg selv..

Endret av Inner self
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være så utrolig vanskelig å forstå? Jeg har ikke snakket om meg selv, men andre jeg kjenner med adhd. Da syns jeg det er unødvendig å si at jeg prøver å bevise noe som helst ang meg selv.

Jeg svarer aggressivt når folk skriver aggressivt til meg eller noen andre.

Sett fra mitt perspektiv så svarte du i dette tilfellet aggressivt når en annen skrev vennlig til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være så utrolig vanskelig å forstå? Jeg har ikke snakket om meg selv, men andre jeg kjenner med adhd. Da syns jeg det er unødvendig å si at jeg prøver å bevise noe som helst ang meg selv.

Jeg svarer aggressivt når folk skriver aggressivt til meg eller noen andre.

Du hisser deg litt fort opp. Det skjer fort misforståelser på nett siden man ikke ser kroppsspråk eller hører tonefallet, eller nødvendigvis kjenner  så godt personene man diskuterer med, men vi prøver vel oss frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke asperger er mye verre; det jeg mente tidligere er at det er vanskelig å la være og forenkle tilstander/sykdommer man selv ikke har. Det er i alle fall jeg selv skyldig i.

Jeg beklager at jeg tydeligvis såret deg/plaget deg. Det var ikke hensikten.

Det er riktig. Trine syter ikke, jeg bare oppfatter at hun er i forsvarsposisjon, men helt greit om jeg tar feil.

Det er synd du oppfattet meg som aggressiv. Jeg mente å være det motsatte. Jeg har ingen irritasjon i forhold til deg.

Det er riktig. Det var mer ment som "her kan du slappe av, vi forstår faktisk".

Jeg mente ikke at svaret ditt var aggressivt. Det var en kommentar til frosken. Det kan hende du forstår og da beklager jeg at jeg svarte deg. Og joda, jeg går lett i forsvar. Man gjør det når man har alle imot seg. Jeg skal slutte å kommentere, det blir bare feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at svaret ditt var aggressivt. Det var en kommentar til frosken. Det kan hende du forstår og da beklager jeg at jeg svarte deg. Og joda, jeg går lett i forsvar. Man gjør det når man har alle imot seg. Jeg skal slutte å kommentere, det blir bare feil uansett.

Du må jo ikke slutte her, da:-) Du har mye energi og engasjement, og følelser, det er bra.

Sorry at jeg blander meg inn, men nå var det denne tråden jeg ramlet innom en anonym tirsdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosken: hvorfor må du være så "på hugget" på Trine hele tiden? Trist at tråder etter hvert handler om Trine og ikke temaet ts tar opp. Kan dere i hvert fall ta diskusjonen i egen tråd av respekt for ts og andre som vil lese om temaet som tas opp. 

Anonymkode: feeb8...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg misforstår andre, det er da ingen hemmelighet. Om ikke budskapet hennes var at jeg hele tiden tror jeg må bevise at jeg har det vanskelig så har jeg misforstått. Men det jeg reagerer på er at det alltid er jeg som blir hengt ut. Når andre skriver tilsvarende så er det ingen som reagerer. Nå prøvde jeg ikke å bevise noe som helst, jeg har ikke skrevet om meg, men om andres erfaringer. men det er det ingen som vil forstå.

jeg forstår fordi jeg blir ofte misforstått selv. Nå har ikke jeg vært her så lenge og jeg kjenner ikke til noen.   Av det lille jeg leste her i tråden så høres g ut som Trine kun vil få frem at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår fordi jeg blir ofte misforstått selv. Nå har ikke jeg vært her så lenge og jeg kjenner ikke til noen.   Av det lille jeg leste her i tråden så høres g ut som Trine kun vil få frem at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden.      

Ja, takk :) Det er det jeg prøver å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg syns ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for å måtte bevise "at jeg har det vanskelig", slik som hun skriver, når jeg ikke engang har skrevet om meg selv her.

Jeg er ikke redd for at folk ikke skal forstå, folk forstår ikke, det har de aldri gjort og det kommer de aldri til å gjøre. Det spiller ingen rolle hva folk på et forum mener og tror, men de kan slutte å anta ting om meg som ikke stemmer.

 

OK. Tråden handler ikke om deg, så det var dumt å spore den av. Det spiller ikke så mye rolle hva folk på et forum tror, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg misforstår andre, det er da ingen hemmelighet. Om ikke budskapet hennes var at jeg hele tiden tror jeg må bevise at jeg har det vanskelig så har jeg misforstått. Men det jeg reagerer på er at det alltid er jeg som blir hengt ut. Når andre skriver tilsvarende så er det ingen som reagerer. Nå prøvde jeg ikke å bevise noe som helst, jeg har ikke skrevet om meg, men om andres erfaringer. men det er det ingen som vil forstå.

Grunnen til at bare du blir hengt ut er vel kanskje fordi du er den eneste som har sagt at adhd er værre enn asperger? Og at de fleste er uenig i dette.. Men på et diskusjonsforum må du tåle en diskusjon.. det er derfor vi skriver her..

Anonymkode: 0f6ff...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at bare du blir hengt ut er vel kanskje fordi du er den eneste som har sagt at adhd er værre enn asperger? Og at de fleste er uenig i dette.. Men på et diskusjonsforum må du tåle en diskusjon.. det er derfor vi skriver her..

Anonymkode: 0f6ff...2a9

Hvor har jeg sagt at adhd er værre enn asperger. Det jeg har sagt er at det ikke går an å sammenligne fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tåler fint en diskusjon, men ikke at folk tillegger meg meninger jeg ikke har. Man får da holde seg til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt at adhd er værre enn asperger. Det jeg har sagt er at det ikke går an å sammenligne fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tåler fint en diskusjon, men ikke at folk tillegger meg meninger jeg ikke har. Man får da holde seg til saken.

Du skrev at du heller ville hatt asperger enn adhd.. Det oppfatter jeg som at du synes adhd er værst.

Anonymkode: 0f6ff...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...