Gå til innhold

psykologisk grunn til at menn kikker??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn umiddelbart vil jeg si Mr. Average, om jeg MÅTTE velge en av de tre. Dumme og/eller slemme menn har aldri tiltrukket meg. Skjønt - Mr. Average er neppe Mensa-medlem?

Han er Mr Average utseendemessig men smart :D

Du og Nicklusheletida er litt forskjellige tydeligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier seg vel selv dette, gjør det ikke ?

 

Hvorfor skulle det være forskjell på kvinner og menn  ?

Når det gjelder det å snu seg etter noen på gata så er vi akkurat som menn. Vi snur oss etter det om er vakkert. Intelligens er da uviktig.

Når det gjelder valg av kjæreste, så e det mange forskjellige ting man skal vurdere og penhet alene er ikke nok og heller ikke intelligens alene.

Det er ikke enten eller.

 

 

 

Nei, sier seg ikke helt selv siden både utseende, hygiene, snillhet, intelligens, "trivelig", utdannelse etc har blitt nevnt som faktorer med ukjent vekting og folk er i tillegg forskjellige. Og det er ikke snakk om hvem du snur deg etter eller valg av kjæreste. Spørsmålet var utelukkende hvem du finner mest tiltrekkende av alternativene og da er det underforstått at du innehar informasjonen som er tillagt hver kandidat.

Endret av Maglor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nei, sier seg ikke helt selv siden både utseende, hygiene, snillhet, intelligens, "trivelig", utdannelse etc har blitt nevnt som faktorer med ukjent vekting og folk er i tillegg forskjellige. Og det er ikke snakk om hvem du snur deg etter eller valg av kjæreste. Spørsmålet var utelukkende hvem du finner mest tiltrekkende av alternativene og da er det underforstått at du innehar informasjonen som er tillagt hver kandidat.

Når du skal velge partner ja, men dette handlet jo om å titte først og fremst. Ganske sikker på at damer titter like mye som menn og da er det jo kun utseendet det handler om. Men med en gang mannen åpner munnen begynner vi ( eller jeg bør vel bare snakke for meg selv, men tror det er slik for alle , både kvinner og menn) begynner vi å vurdere andre ting i tillegg.

For meg er det viktig at mannen har orden på livet sitt, har jobb, har orden på økonomien, at han er sunn og frisk med sunne interesser.  Men før jeg vurderer alt dette, så vurdere jeg utseendet. Selv om jeg vurderer utseendet først, er det andre like viktig for meg. Men det andre prøver jeg ikke å finne ut av hvis han ikke har et utseendet som tiltrekker meg.

 

Er det ikke på samme viset for dere menn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal velge partner ja, men dette handlet jo om å titte først og fremst. Ganske sikker på at damer titter like mye som menn og da er det jo kun utseendet det handler om. Men med en gang mannen åpner munnen begynner vi ( eller jeg bør vel bare snakke for meg selv, men tror det er slik for alle , både kvinner og menn) begynner vi å vurdere andre ting i tillegg.

For meg er det viktig at mannen har orden på livet sitt, har jobb, har orden på økonomien, at han er sunn og frisk med sunne interesser.  Men før jeg vurderer alt dette, så vurdere jeg utseendet. Selv om jeg vurderer utseendet først, er det andre like viktig for meg. Men det andre prøver jeg ikke å finne ut av hvis han ikke har et utseendet som tiltrekker meg.

 

Er det ikke på samme viset for dere menn ?

Jeg gjentar, spørsmålet mitt dreide seg om hvem man finner TILTREKKENDE

Det er ikke snakk om andre egenskaper som man aktivt velger å vektlegge, du ser forskjellen?

 

Jeg er ellers enig med deg at jenter og kvinner titter minst like mye som menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, spørsmålet mitt dreide seg om hvem man finner TILTREKKENDE

Det er ikke snakk om andre egenskaper som man aktivt velger å vektlegge, du ser forskjellen?

 

Jeg er ellers enig med deg at jenter og kvinner titter minst like mye som menn. 

Jeg lurer på hva du skal frem til. Jeg er ganske sikker på (les: vet) at en del kvinner blir TILTRUKKET av menn som har høy status, enten det er i kraft av at han er predikant, dirigent, anerkjent kunstner, popstjerne eller sjef. Jeg mener Justin Bieber hysteriet er så stort pga, eh,.. musikk-karrieren hans, ikke at utseendet eller personligheten er så helt spesiell, (selv om bra utseende hjelper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg gjentar, spørsmålet mitt dreide seg om hvem man finner TILTREKKENDE

Det er ikke snakk om andre egenskaper som man aktivt velger å vektlegge, du ser forskjellen?

 

Jeg er ellers enig med deg at jenter og kvinner titter minst like mye som menn. 

I all verden:D

Jeg forklarer og forklarer og du forstår fortsatt ikke ? Jeg må jo være elendig til å ordlegge meg ?:huh:

Jeg prøver en gang til :  Pene men dumme menn tiltrekker meg ikke. Kloke og stygge menn tiltrekker meg heller ikke og derfor nytter det ikke plukke ut hva jeg synes er mest tiltrekkende av disse alternativene. Av de 3 mennene du plukket ut var det selvfølgelig umiddelbart han som lå på stranda, men det er jo ikke en slik jeg vil dele livet med. Ingen av de andre heller. Han som lå på stranda kunne jeg delt seng med i et par netter og det er det. Han ville nok ikke det, men det er en annen sak :D

Jeg synes det er tiltrekkende med menn som har orden på seg selv og livet sitt. Utdannelse er ikke noe minus. En som viser at han har kontroll og er handlekraftig. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre.

I tillegg må det være noe med utseendet som tiltrekker meg og da må han ikke nødvendigvis være så veldig pen, bare noe ved han som JEG faller for.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

 

 

Jeg kan prøve med litt færre ord : Han som lå på stranda var den mest tiltrekkende da jeg ikke har hørt noen av dem snakke og da har jeg bare et bilde å gå ut i fra. Var det et bra nok svar ?

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Goliat : Tankene mine spant litt videre her og dette er et spørsmål som er umulig å svare på.  La oss si du utseendemessig plasserer to helt nøytrale menn ( objektivt sett ) ved siden av hverandre, så kan det være sånn at jeg finner den ene veldig tiltrekkende og den andre ikke tiltrekkende i det hel tatt .

Det trenger ikke nødvendigvis å være penhetsgraden det kommer an på, men noe ved mannen som tiltrekker. Hva dette noe skulle være er umulig  forklare fordi det kan være forskjellig fra person til person.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg *virkelig* forvirret. Nicklusheletida siterer meg på noe jeg ikke har skrevet, og hvem i huleste er Goliat??

Jeg synes det er veldig enkelt å forstå hva Nicklusheletida mener. Det er ikke vits i å gripe etter enda mindre teskjeer. Husk at Maglor ville ha makeup-sex med ex'en på en swingersklubb. Han forstår nok hva du mener, men har vanskelig for å tro på at noen blir tent av "indre verdier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tråden glir nå ut i hvem en kunne tenke seg å ha et (varig) forhold til. Når menn kikker på damer (eller omvendt) trenger ikke det ha det minste med ønsket om et forhold å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden glir nå ut i hvem en kunne tenke seg å ha et (varig) forhold til. Når menn kikker på damer (eller omvendt) trenger ikke det ha det minste med ønsket om et forhold å gjøre.

Her er vi nettopp tilbake til kjernen i spørsmålsstillingen, nemlig at menn blir tiltrukket ved bruk av øynene (visuelt), mens kvinner bruker flere sanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå blir jeg *virkelig* forvirret. Nicklusheletida siterer meg på noe jeg ikke har skrevet, og hvem i huleste er Goliat??

Jeg synes det er veldig enkelt å forstå hva Nicklusheletida mener. Det er ikke vits i å gripe etter enda mindre teskjeer. Husk at Maglor ville ha makeup-sex med ex'en på en swingersklubb. Han forstår nok hva du mener, men har vanskelig for å tro på at noen blir tent av "indre verdier".

Ha ha, ja Goliat var en gammel doler og jeg blander :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Tråden glir nå ut i hvem en kunne tenke seg å ha et (varig) forhold til. Når menn kikker på damer (eller omvendt) trenger ikke det ha det minste med ønsket om et forhold å gjøre.

Ja, men jeg har jo i grunnen svart på begge deler. Jeg har sagt klart og tydelig hvem av alternativene øynene dras mot uten  ville ønsket et forhold.

Det er ingen forskjell på menn og kvinner der. Helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da du bare tror du har forstått det. Hvis man ikke klarer å forklare noe har man såklart ikke forstått det. Sånn er det bare.

Ja det er jeg enig i.

når det gjelder  visse typer lengre besvarelser.

men jeg kan feks kjapt finne et svar i en kalkulasjon, jeg greier ikke forklare dette, det kan komme like kjapt, og "før" jeg rekker tenke.

Men fordi jeg "tror" jeg har forstått også ikke greier redegjøre bedre for det, av den grunn alene har jeg funnet meg samarbeidspartnere, 

nå er det tredje runden,

I dag da jeg ble spurt om å gå på kafe, mens jeg var midt i noe, svarte jeg "nei takk", men jeg tenkte at "kanskje er dette uklokt?",Samarbeidspartnerne skulle spise på kafe, og det ca 60 min før møte med veileder...De spurte videre om jeg ikke var sulten, og jeg var ikke det, jeg var jo midt i noe, dessuten har ikke kafeer noe jeg kan spise,  jeg fortsatte å tenke på om det var et reellt spørsmål jeg var fri til å svare på, eller om jeg ødela noe, igjen  for samarbeide videre, så sluttet jeg med det jeg gjorde, sendte spørsmålet til psykologen på Ullevål, kjente meg rastløs, prøvde lese videre, endte med å pakke sammen å gå på kafeen der samarbeidspartneren + en til , spiste kjeks, de ga meg kjeks, først takket jeg nei, da jeg ikke liker søte ting, og ikke tåler gluten men etter gjentatt forespørsel ville jeg jo ikke virke som særing, så jeg spiste alt bare for å være hyggelig og normal nok slik at de vil fortsette samarbeide med meg.

Jeg vet fortsatt ikke om det var et spørsmål, eller en oppfordring, oppmuntring jeg som samardbeidspartner må takke ja til, eller bør takke ja til, for at ikke dette igjen skal ende med at jeg står alene. Står jeg alene, kan jeg vel klare meg, men med mer strev, flere feil, og jeg kjenner meg etter hvert stresset, Og de jeg samarbeidr med nå liker jeg godt, så jeg vil gjerne klare beholde samarbeidsklimaet, og da må jeg gjøre det riktige og unngår de store feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja det er jeg enig i.

når det gjelder  visse typer lengre besvarelser.

men jeg kan feks kjapt finne et svar i en kalkulasjon, jeg greier ikke forklare dette, det kan komme like kjapt, og "før" jeg rekker tenke.

Men fordi jeg "tror" jeg har forstått også ikke greier redegjøre bedre for det, av den grunn alene har jeg funnet meg samarbeidspartnere, 

nå er det tredje runden,

I dag da jeg ble spurt om å gå på kafe, mens jeg var midt i noe, svarte jeg "nei takk", men jeg tenkte at "kanskje er dette uklokt?",Samarbeidspartnerne skulle spise på kafe, og det ca 60 min før møte med veileder...De spurte videre om jeg ikke var sulten, og jeg var ikke det, jeg var jo midt i noe, dessuten har ikke kafeer noe jeg kan spise,  jeg fortsatte å tenke på om det var et reellt spørsmål jeg var fri til å svare på, eller om jeg ødela noe, igjen  for samarbeide videre, så sluttet jeg med det jeg gjorde, sendte spørsmålet til psykologen på Ullevål, kjente meg rastløs, prøvde lese videre, endte med å pakke sammen å gå på kafeen der samarbeidspartneren + en til , spiste kjeks, de ga meg kjeks, først takket jeg nei, da jeg ikke liker søte ting, og ikke tåler gluten men etter gjentatt forespørsel ville jeg jo ikke virke som særing, så jeg spiste alt bare for å være hyggelig og normal nok slik at de vil fortsette samarbeide med meg.

Jeg vet fortsatt ikke om det var et spørsmål, eller en oppfordring, oppmuntring jeg som samardbeidspartner må takke ja til, eller bør takke ja til, for at ikke dette igjen skal ende med at jeg står alene. Står jeg alene, kan jeg vel klare meg, men med mer strev, flere feil, og jeg kjenner meg etter hvert stresset, Og de jeg samarbeidr med nå liker jeg godt, så jeg vil gjerne klare beholde samarbeidsklimaet, og da må jeg gjøre det riktige og unngår de store feilene.

Tror du ha skrevet alt dette i feil tråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ha skrevet alt dette i feil tråd ?

Ja akkurat det tenkte jeg også...

 

nå prøver jeg finne hva det var svar på og hvorfor det kom i denne tråden:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har jo i grunnen svart på begge deler. Jeg har sagt klart og tydelig hvem av alternativene øynene dras mot uten  ville ønsket et forhold.

Det er ingen forskjell på menn og kvinner der. Helt likt.

Helt enig med deg i dette, og ja - selvfølgelig kikker vi på vakre menn :) Ikke så rent lite heller ;)

Jeg tror imidlertid flere menn kunne tenkt seg et forhold til en vakker men enkel dame, mens flere damer lettere firer på utseendekravet dersom mannen har andre kvaliteter. Min hypotese er dermed at en lite tiltrekkende, men rik eller intelligent mann dermed er mer attraktiv på "forholdsmarkedet" enn en lite tiltrekkende, men rik eller smart dame. Men fullt mulig jeg tar feil her... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i dette, og ja - selvfølgelig kikker vi på vakre menn :) Ikke så rent lite heller ;)

Jeg tror imidlertid flere menn kunne tenkt seg et forhold til en vakker men enkel dame, mens flere damer lettere firer på utseendekravet dersom mannen har andre kvaliteter. Min hypotese er dermed at en lite tiltrekkende, men rik eller intelligent mann dermed er mer attraktiv på "forholdsmarkedet" enn en lite tiltrekkende, men rik eller smart dame. Men fullt mulig jeg tar feil her... ;)

Jeg tror du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden:D

Jeg forklarer og forklarer og du forstår fortsatt ikke ? Jeg må jo være elendig til å ordlegge meg ?:huh:

Ja for så vidt. Hvis jeg spør om hvilken farge du liker best av rødt og blå, og du sier at du kunne tenkt å måle østveggen på huset ditt rosa med grønne prikker så er det ikke svar på spørsmålet.

 

Av de 3 mennene du plukket ut var det selvfølgelig umiddelbart han som lå på stranda  (snip)

Dette er et klart svar. Den følgende utbroderingen om hva du ser etter i et langvarig forhold blah blah er irrelevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva du skal frem til. Jeg er ganske sikker på (les: vet) at en del kvinner blir TILTRUKKET av menn som har høy status, enten det er i kraft av at han er predikant, dirigent, anerkjent kunstner, popstjerne eller sjef. Jeg mener Justin Bieber hysteriet er så stort pga, eh,.. musikk-karrieren hans, ikke at utseendet eller personligheten er så helt spesiell, (selv om bra utseende hjelper.)

Fordi for å svare på om man er mer eller mindre "visuell" må man skille mellom hva man er tiltrukket av og hva man ser etter i et forhold og så vurdere de faktorene som har med tiltrekning opp mot hverandre. For eksempel, hvis din "ting" er mørkhudede damer er dette ikke noe du har valgt selv, du bare er slik. Kvaliteter som makt, sosial status, økonomi, karisima, intelligens, pen i tøyet etc  kan være begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...