Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Da for mange misbrukte meldingsboksen min til å stille spørsmål der i stedet for på forum, har jeg blokkert denne tjenesten.Jeg beklager at det rammer dem som brukte/ville bruke den på en fornuftig måte. 0 Siter
ISW Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Forståelig og fornuftig.Det undergraver hele tjenesten DOL driver at man skal stille medisinske spørsmål på PM. Som nevnt i annen tråd irriterte det meg fryktelig at noen gjorde det. DOL har jo reklameinntekter fra at folk besøker forumet og leser spørsmålene.Man får tåle den bitte lille risikoen det kan være for at noen kan gjenkjenne hvem som skriver. Hvis ikke man kan det, må man jo heller bare skrive til sin egen lege, eventuelt skrive på Eksperthjelp. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Forståelig og fornuftig.Det undergraver hele tjenesten DOL driver at man skal stille medisinske spørsmål på PM. Som nevnt i annen tråd irriterte det meg fryktelig at noen gjorde det. DOL har jo reklameinntekter fra at folk besøker forumet og leser spørsmålene.Man får tåle den bitte lille risikoen det kan være for at noen kan gjenkjenne hvem som skriver. Hvis ikke man kan det, må man jo heller bare skrive til sin egen lege, eventuelt skrive på Eksperthjelp. Jeg forstår også at NHD har valgt å stenge meldingsboksen. Men hvorfor skulle det irritere deg at noen har spurt NHD direkte? Ofte kan det være spesielle grunner til at det er vanskelig å puplisere spørsmålet for hele verden. Den lille risikoen som følger med kan ødelegge hele livet. Jeg har selv sendt PM til NHD. Den lille risikoen for avsløring kan jeg ikke ta når det gjelder andre. Ikke alle har tilgang til andres fastleger. Det er ikke alle som har kredittkort til å betale på eksperthjelp. Men jeg har stilt mer enn nok spørsmål på dol til at de skal få dekket reklameinntektene sine. Anonymkode: a4371...423 0 Siter
nillepia Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 (endret) Da for mange misbrukte meldingsboksen min til å stille spørsmål der i stedet for på forum, har jeg blokkert denne tjenesten.Jeg beklager at det rammer dem som brukte/ville bruke den på en fornuftig måte. Endret 17. november 2015 av nillepia 0 Siter
ISW Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Jeg forstår også at NHD har valgt å stenge meldingsboksen. Men hvorfor skulle det irritere deg at noen har spurt NHD direkte? Ofte kan det være spesielle grunner til at det er vanskelig å puplisere spørsmålet for hele verden. Den lille risikoen som følger med kan ødelegge hele livet. Jeg har selv sendt PM til NHD. Den lille risikoen for avsløring kan jeg ikke ta når det gjelder andre. Ikke alle har tilgang til andres fastleger. Det er ikke alle som har kredittkort til å betale på eksperthjelp. Men jeg har stilt mer enn nok spørsmål på dol til at de skal få dekket reklameinntektene sine.Anonymkode: a4371...423Jeg har respekt for at det ikke er alle spørsmål som kan stilles offentlig. Men det er jo sånne spørsmål vi har helsevesenet for. DOL er en tjeneste for helseinformasjon, for alle. Konseptet er at man stiller spørsmålet offentlig, og får svar offentlig. Det er ikke som besøklegen.no eller andre tjenester der du kommuniserer privat med fastlege eller behandler. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 (endret) Forståelig og fornuftig.Det undergraver hele tjenesten DOL driver at man skal stille medisinske spørsmål på PM. Som nevnt i annen tråd irriterte det meg fryktelig at noen gjorde det. DOL har jo reklameinntekter fra at folk besøker forumet og leser spørsmålene.Man får tåle den bitte lille risikoen det kan være for at noen kan gjenkjenne hvem som skriver. Hvis ikke man kan det, må man jo heller bare skrive til sin egen lege, eventuelt skrive på Eksperthjelp. Er du ikke ferdig med den andre tråden enda ? Jeg får forsøke å gjenta det jeg skrev i den andre tråden. Jeg har aldri stilt medisinske spørsmål på meldinger og det kunne heller aldri falt meg inn å gjøre det. Jeg har sendt en enste melding til Nhd og da spurte jeg bare om han ville slette en tråd, så det er nok neppe den meldingen det siktes til."irriterte det det meg fryktelig"Da har du det ikke helt bra med deg selv Hvordan er det mulig å irritere seg over slikt for andre enn Nhd ? Det er mye rart jeg ikke forstår. Endret 17. november 2015 av Nicklusheletida 0 Siter
ISW Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Da har du det ikke helt bra med deg selv Hvordan er det mulig å irritere seg over slikt for andre enn Nhd ? Det er mye rart jeg ikke forstår.Når jeg ønsker en eller annen analyse fra deg, skal jeg be om det.Min irritasjon kan muligens ha noe å gjøre med det faktum at vi to heller ikke akkurat er bestevenner her på forumet. Men det er greit. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Jeg har respekt for at det ikke er alle spørsmål som kan stilles offentlig. Men det er jo sånne spørsmål vi har helsevesenet for. DOL er en tjeneste for helseinformasjon, for alle. Konseptet er at man stiller spørsmålet offentlig, og får svar offentlig. Det er ikke som besøklegen.no eller andre tjenester der du kommuniserer privat med fastlege eller behandler.Jeg kan ikke alltid benytte fastlegen til barn som har passert 18 år. Jeg har sendt pm til nhd, for alternativet har vært bekymring, usikkerhet uten å vite hva jeg kan gjøre. Jeg er fortvilet, men nhd har selv valgt om han vil svare. Jeg forstår ikke hvorfor du skal irritere deg over det andre gjør så lenge det ikke berører deg. Nhd pleier å kunne sette grensene selv. Anonymkode: a4371...423 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Når jeg ønsker en eller annen analyse fra deg, skal jeg be om det.Min irritasjon kan muligens ha noe å gjøre med det faktum at vi to heller ikke akkurat er bestevenner her på forumet. Men det er greit.Å ? Ja, det forklarer jo en del. Det visste jeg ikke , men da vet jeg det nå 0 Siter
ISW Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Jeg kan ikke alltid benytte fastlegen til barn som har passert 18 år. Jeg har sendt pm til nhd, for alternativet har vært bekymring, usikkerhet uten å vite hva jeg kan gjøre. Jeg er fortvilet, men nhd har selv valgt om han vil svare. Jeg forstår ikke hvorfor du skal irritere deg over det andre gjør så lenge det ikke berører deg. Nhd pleier å kunne sette grensene selv.Anonymkode: a4371...423Årsaken til at det irriterer meg er det er å "snike i køen" for å få sine spørsmål besvart, for det første, og fordi det undergraver formålet med tjenesten, for det andre. Men kanskje "irritasjon" er feil ord. Det er ikke sånn at ting her på DOL egentlig går så veldig inn på meg. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 Skrevet 17. november 2015 Årsaken til at det irriterer meg er det er å "snike i køen" for å få sine spørsmål besvart, for det første, og fordi det undergraver formålet med tjenesten, for det andre. Men kanskje "irritasjon" er feil ord. Det er ikke sånn at ting her på DOL egentlig går så veldig inn på meg.Du trenger ikke å bekymre deg for at det skal være sniking i køen og sende pm. Nhd svarer uansett ikke på mer enn han vil selv. Men nå slipper du å irritere deg mer over det. Anonymkode: a4371...423 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Jeg forstår også at NHD har valgt å stenge meldingsboksen. Men hvorfor skulle det irritere deg at noen har spurt NHD direkte? Ofte kan det være spesielle grunner til at det er vanskelig å puplisere spørsmålet for hele verden. Den lille risikoen som følger med kan ødelegge hele livet. Jeg har selv sendt PM til NHD. Den lille risikoen for avsløring kan jeg ikke ta når det gjelder andre. Ikke alle har tilgang til andres fastleger. Det er ikke alle som har kredittkort til å betale på eksperthjelp. Men jeg har stilt mer enn nok spørsmål på dol til at de skal få dekket reklameinntektene sine.Anonymkode: a4371...423Med svært svært få unntak er det rimelig enkelt å gjøre små endringer i teksten så man ikke blir gjenkjent, uten at dette påvirker vurderingen av spørsmålet eller kvaliteten på svaret. Bakdelen med at folk stiller spørsmål på melding er jo at alle andre som kommer etterpå og lurer på det samme så vil de ikke finne informasjonen at dette allerede er besvart.Så må jeg si mange fyller spørsmålene med lite relevant informasjon, og det er gjerne det minst relevante som kan identifisere hvem du er. "Jeg har tre jenter på 4, 7 og 12" "Min eksmann..."detaljert beskrivelse av konkrete episoder"For alle parter kunne man med fordel kortet betydelig ned spørsmålet i mange tilfeller. Men jeg skjønner samtidig at mye av informasjonen fremstår som viktig å få med for den det gjelder, og mange sitter kanskje med følelse av at jo større og bedre beskrivelse de gir, jo bedre vurdering kan NHD gjøre. Anonymkode: d9a61...ae0 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 Skrevet 18. november 2015 Med svært svært få unntak er det rimelig enkelt å gjøre små endringer i teksten så man ikke blir gjenkjent, uten at dette påvirker vurderingen av spørsmålet eller kvaliteten på svaret. Bakdelen med at folk stiller spørsmål på melding er jo at alle andre som kommer etterpå og lurer på det samme så vil de ikke finne informasjonen at dette allerede er besvart.Så må jeg si mange fyller spørsmålene med lite relevant informasjon, og det er gjerne det minst relevante som kan identifisere hvem du er. "Jeg har tre jenter på 4, 7 og 12" "Min eksmann..."detaljert beskrivelse av konkrete episoder"For alle parter kunne man med fordel kortet betydelig ned spørsmålet i mange tilfeller. Men jeg skjønner samtidig at mye av informasjonen fremstår som viktig å få med for den det gjelder, og mange sitter kanskje med følelse av at jo større og bedre beskrivelse de gir, jo bedre vurdering kan NHD gjøre.Anonymkode: d9a61...ae0Jeg har endret mye for å unngå gjenkjennelse på dol. Men noen ganger har det vært umulig å forklare en situasjon godt nok uten å risikere å bli gjenkjent. Gjelder det da andre har vi ingen rett til å legge sensitive opplysninger om vedkommende ut på et åpent forum. Muligens det er min skyld at nhd nå har stengt meldinger, selv om jeg selv ikke føler jeg har misbrukt det. Jeg har bare brukt det i fortvilede situasjoner. Men jeg forstår det. Anonymkode: a4371...423 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.